Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjonNeste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
lp_el:leder_for_kobling_lfk [2023/08/08 08:23] – [Læreplan: Leder for kobling (LFK)] andlis | lp_el:leder_for_kobling_lfk [2023/08/08 13:35] – [Krav til deltagers forkunnskaper] andlis | ||
---|---|---|---|
Linje 5: | Linje 5: | ||
===== Eier av læreplanen ===== | ===== Eier av læreplanen ===== | ||
- | Bane NOR, Banedirektør | + | Driftsleder/ |
===== Utarbeidet av ===== | ===== Utarbeidet av ===== | ||
- | Bane NOR, Driftsleder | + | Rådgiver for driftsleder |
- | ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav | + | ===== Kurskode ===== |
- | Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet for FO1013 – Elkraftoperatør. | + | Kommer.. |
- | ==== Dokumentasjon av opplæringen | + | ===== Sertifikatkode ===== |
- | Elektroniske for registrering av kompetanse skal benyttes. Dokumentasjon av godkjennelsen sendes automatisk | + | Elsikkerhetskort kode: |
+ | |||
+ | * 2430 Leder for kobling (LFK) | ||
- | ===== Innledning | + | ===== Kurslengde |
- | Utdanningen skal sikre at medarbeidere | + | Kurset består av ulike moduler |
- | Læreplanen er utarbeidet i henhold til gjeldene krav og forskrifter. | + | ===== Maks antall deltakere ===== |
- | Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter | + | Fastsettes av kompetanseleverandør |
- | Læremålene skal sikre at kandidaten får en grundig forståelse for at Leder for kobling funksjonen er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. | + | ===== Målgruppe ===== |
- | ==== Krav til forkunnskaper ==== | + | Opplæringens målgruppe er de som skal arbeide som elkraftoperatør på elkraftsentralen, |
- | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til LFK må ha: | + | ===== Betingelse ===== |
- | * relevant fagbrev elektro eller ingeniør elektro | + | Kurset foregår |
- | * meget gode skriftlige og muntlige framstillingsevne | + | |
- | * gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat | + | |
- | ===== Hovedmål for opplæringen | + | ===== Krav til instruktørpersonell |
- | Opplæringen | + | Instruktøren |
- | ==== Innlæringsmål for kunnskaper | + | ===== Krav til deltagers forkunnskaper ===== |
- | * Kandidaten | + | Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring til å bli LFK, må: |
- | * Kandidaten skal ha inngående kunnskap og forståelse om forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE), samt annet relevant regelverk | + | |
- | * Kandidaten skal ha innsikt i oppgaver som er nødvendig for sikre at all kobling i det elektriske anlegge ikke frembyr fare for skade på liv, helse eller materielle verdier | + | |
- | * Kandidaten skal kunne utarbeide, motta og forstå el-sikkerhetsplaner | + | |
- | * Kandidaten skal ha god kunnskap om funksjonaliteten i spectrum | + | |
- | * Kandidaten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring | + | |
- | * Kandidaten skal ha kunnskap om de ulike operative funksjonene og LFKs rolle i samspillet mellom funksjonene | + | |
- | * Kandidaten skal kunne gjøre rede for LFKs rolle i beredskapssituasjon og ved ulykkeshendelser | + | |
- | * Kandidaten skal ha god kunnskap om rutiner ved arbeider med og uten frakobling | + | |
- | ==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | + | * Beherske norsk skriftlig og muntlig |
+ | * Ha relevant fagbrev og/eller ingeniørutdanning innen elektro | ||
+ | * Gjennomført arbeidspsykologisk test med godkjent resultat | ||
+ | * Ha gjennomført Bane NORs kurs i sikkert arbeid i og ved Bane NORs infrastruktur, | ||
- | * Kandidaten skal kunne lese og forstå koblingsbilde og koblingsskjema | ||
- | * Kandidaten skal kunne lese og forstå feilmeldinger og agere etter alvorlighetsgrad | ||
- | * Kandidaten skal ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner | ||
- | * Kandidaten skal kunne forstå trafikkbildet, | ||
- | * Kandidaten skal kunne betjene anlegg og systemer for daglig, operativ drift, herunder arbeidsplanlegging, | ||
- | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse | + | ===== Gjennomføring |
+ | Kurset arrangeres og administreres av Bane NORs kompetanseleverandør. | ||
- | * Kandidaten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering | + | Kursarrangør/ |
- | * Kandidaten | + | |
- | ==== Krav til pensum ==== | + | Driftsleder/ |
- | * Forskrift for sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE) med veiledning | + | Opplæringen gjennomføres |
- | * Interne Instrukser | + | |
- | * Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) dekket i ORV | + | |
- | * Strekningsbeskrivelsen og hensetting | + | |
- | * Beredskapsportalen | + | |
- | * Interne krav og instrukser som ligger | + | |
- | ==== Gjennomføring | + | **Opplæringsløpet består |
- | LFK opplæringen gjennomføres | + | ^ Modul ^ Beskrivelse |
+ | | 1 |Kurs: «Førstehjelpskurs | ||
+ | | 2 |Kurs: «Innføring i arbeidet som hovedsikkerhetsvakt (HSV) Se egen læreplan| | ||
+ | | 3 |Kurs: «Leder for elsikkerhet (LFS) modul 3 - grunnleggende forståelse | ||
+ | | 4 |Kurs: «Grunnkurs 2. person ved etablering | ||
+ | | 5 |Kurs: «Leder for elsikkerhet (LFS) modul 6 - fordypning | ||
+ | | 6 |Praksis som Leder for elsikkerhet| | ||
+ | | 7 |Avsluttende sertifiseringseksamen for kode 2431/2429. Praksis og muntlig| | ||
- | **Opplæringen består av: ** | + | Kandidaten skal ha en praksisperiode ute sammen med driftspersonale, |
- | * Førstehjelpskurs med fokus på strømskader | + | (Om mulig bør dette gjennomføres |
- | * En innføring | + | |
- | * Grunnleggende forståelse | + | |
- | * Grunnkurs for 2. person ved frakobling, samt praksis | + | |
- | * Fordypningskurs for Bane NORs høyspenningsanlegg | + | |
- | * Teori og praksis som Leder for sikkerhet (må være bestått) | + | |
- | * Avsluttende sertifiseringseksamen (praksis og muntlig) | + | |
- | Kandidaten skal ha en praksis periode ute sammen med driftspersonale, | + | **Opplæring |
- | **Antall deltakere** | + | Opplæringspersonell skal veilede skal være godkjent elkraftoperatør (FO1013). |
- | Maksimum | + | Det tillates maksimalt |
+ | ===== Sluttest ===== | ||
- | **Kompetansekrav | + | Prinsipper for prøving/ |
+ | Under opplæringen blir kandidaten vurdert i forhold | ||
- | Veileder i sentralen | + | Fagansvarlig elkraft er ansvarlig for oppfølging av den enkelte kandidaten og skal påse at vedkommende blir oppmeldt til prøve når kandidaten er vurdert klar for dette. |
- | ===== Prinsipper for prøving/ | + | Sluttesten foregår som en kombinasjon av teori og praksis, og gjennomføres i løpet av en vakt. |
- | ==== Vurdering under utdanningen ==== | + | Prøver og sluttester vurderes etter skalaen bestått/ |
- | Under opplæringen blir kandidaten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende situasjoner. Utdanningsforløpets varighet og innhold skal tilpasses den enkelte forkunnskaper og erfaring. | + | **Retningslinjer for sensor** |
- | Fagansvarlig Elkraft har ansvaret | + | Sensor bør være " |
- | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen bestått/ikke bestått. | + | Driftsleder/ass. driftsledere inviteres som observatør. |
- | ==== Retningslinjer for sensor | + | ===== Kompetanse etter gjennomfør kurs ===== |
- | === Retningslinjer for eksamen/godkjenning === | + | Forventet læringsutbytte ved gjennomføring av opplæring ved kompetanseleverandør. Kursarrangør/administrator utarbeider en opplæringsplan basert på nedstående krav til læringsutbytte ved dette opplæringsløpet. |
- | Sensor | + | Opplæringen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som LFK, er trygg i rollen, har god kompetanse til å utføre oppgavene og en forståelse |
+ | |||
+ | ==== Læringsutbytte ==== | ||
+ | |||
+ | Opplæringen skal gi kandidaten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som LFK. | ||
+ | |||
+ | Etter gjennomført opplæring skal kursdeltaker kunne ivareta elsikkerheten iht. FSE og Bane NORs instrukser. Og inneha gyldig bemyndigelse iht. sitt elsikkerhetskort. | ||
+ | |||
+ | === Kunnskaper === | ||
+ | |||
+ | Etter endt opplæring skal kursdeltaker: | ||
+ | |||
+ | * Forstå hensikten med elsikkerhetsopplæringen | ||
+ | * Forstå Bane NORs organisering av elsikkerhetsansvaret | ||
+ | * Forstå elsikkerhetsansvaret vedkommende påtar seg ved å inneha en slik sikkerhetsfunksjon | ||
+ | * Forstå jernbanens høye prioritering av sikkerheten | ||
+ | * Forstå trafikkbildet, | ||
+ | * Forstå at LFK funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, samt bidra til en effektiv trafikkavvikling | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Ferdigheter === | ||
+ | |||
+ | Etter endt opplæring skal kursdeltaker: | ||
+ | |||
+ | * Kunne lese og forstå koblingsbilde og koblingsskjema | ||
+ | * Kunne lese og forstå feilmeldinger og agere etter alvorlighetsgrad | ||
+ | * Kunne kommunisere klart og tydelig i samhandling med andre funksjoner | ||
+ | * Kunne betjene anlegg og systemer for daglig, operativ drift, herunder arbeidsplanlegging, | ||
+ | * Kunne samhandle og koordinere aktiviteter med leder for elsikkerhet (LFS), hovedsikkerhetsvakt (HSV), togleder, togekspeditør og driftsoperatør | ||
+ | * Kunne gjøre rede for LFK sin rolle i beredskapssituasjoner og ved ulykkeshendelser | ||
+ | * Kunne rutiner ved arbeid med og uten frakobling | ||
+ | * Kunne evne å vurdere risiko og konsekvenser innen elsikkerhet ved arbeid på eller nær ved høyspenningsanlegg | ||
+ | * Kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder LFK | ||
+ | * Kunne ha innsikt i oppgaver som er nødvendige for å sikre at all kobling i elektriske anlegg ikke frembyr fare for skade på liv, helse og materielle verdier | ||
+ | * Kunne utarbeide, motta og forstå elsikkerhetsplaner | ||
+ | * Kunne bruke Spectrum og ha god kunnskap i dette | ||
+ | * Kunne forstå hvordan jernbaneinfrastruktur og trafikkstyring fungerer | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Generell kompetanse === | ||
+ | |||
+ | Etter endt opplæring skal kursdeltaker: | ||
+ | |||
+ | * Kjenne til instruks for leder for kobling (LFK) STY-600636 | ||
+ | * Kjenne til de ulike operative funksjonene og LFK sin rolle i samspillet mellom funksjonene | ||
+ | * Kjenne til rutiner for rapportering og innmelding av hendelser i Bane NOR | ||
+ | * Kjenne til instruks for varsling av uhell, ulykker, brann og sikringshendelser STY-600988 | ||
+ | * Kjenne til og ha inngående kunnskap og forståelse om forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE), samt annet relevant regelverk | ||
+ | * Kjenne til krav om repetisjonskurs iht. FSE (årlig repetisjon av FSE og førstehjelp) | ||
+ | * Kjenne til bruk og vedlikehold av elsikkerhetskort og bemyndigelse utstedt av driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR SF | ||
+ | * Kjenne til Elkraftportalen, | ||
+ | * Kjenne til trafikkregler for jernbanenettet (TJN) | ||
+ | * Kjenne til og bruke operativt regelverk (ORV) | ||
+ | * Kjenne til strekningsbeskrivelsen (SJN) og hensetting av tog (TRASÈ) | ||
+ | * Kjenne til beredskapsportalen, | ||
+ | * Kjenne til krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell | ||
+ | |||
+ | ===== Dokumentasjon ===== | ||
+ | |||
+ | Kompetansen registreres i Bane NORs kompetanseregistreringssystem DRIV. | ||
+ | |||
+ | Dokumentasjon sendes til driftsleder/ | ||
+ | |||
+ | Kursdeltaker vil motta dokumentasjon for gjennomført opplæring og må påse forsvarlig lagring av dette. Samt kunne fremvise dokumentasjon på forespørsel. | ||
+ | |||
+ | ===== Godkjenningsperiode ===== | ||
+ | |||
+ | Kurskodens gyldighetsperiode ved bestått sluttest er 13 måneder. | ||
+ | |||
+ | Godkjenning fornyes ved årlig repetisjon av Driftsleders instrukser, FSE og førstehjelp med fokus på | ||
+ | strømskader gjennomføres. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Henvisning til gjeldene kompetansekrav ===== | ||
+ | |||
+ | Det henvises til gjeldene minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten | ||
- | For eksamener oppnevnes en sensor av // | ||
- | Eksamen foregår som en kombinasjon av teori og praksis og gjennomføres i løpet av en vakt | ||