Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjonNeste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_narvik [2016/08/08 10:35] – km | lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_narvik [2017/03/23 10:57] – [2. Krav til forkunnskaper] endret referanse for helsekrav chrane | ||
---|---|---|---|
Linje 6: | Linje 6: | ||
Læreplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på Trafikkstyringssentralen Narvik har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som togleder. | Læreplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på Trafikkstyringssentralen Narvik har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som togleder. | ||
- | Jernbaneverkets | + | Bane NORs hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell. |
==== 2. Krav til forkunnskaper ==== | ==== 2. Krav til forkunnskaper ==== | ||
- | // | + | // |
==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ====== | ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ====== | ||
Linje 112: | Linje 112: | ||
Eksamen skal avdekke om eleven innehar kompetanse om lokale forhold, lokale særbestemmelser, | Eksamen skal avdekke om eleven innehar kompetanse om lokale forhold, lokale særbestemmelser, | ||
- | For å bestå eksamen må eleven oppnå minst 80 % av antall poeng på skriftlig eksamen. Dersom man ikke oppnår 80 % på eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang. Ny skriftlig eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn 80 % av oppnåelige poeng også på andre gangs skriftlig eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Narvik avsluttes. | + | For å bestå eksamen må eleven oppnå minst karakter 3 på skriftlig eksamen. Dersom man ikke består skriftlig |
==== 8. Oppnevning av sensor ==== | ==== 8. Oppnevning av sensor ==== | ||
Linje 181: | Linje 181: | ||
===== Tema og leksjoner ===== | ===== Tema og leksjoner ===== | ||
- | ==== Tema 1: Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett, lokale instrukser og beredskapsrutiner ==== | + | ==== Tema 1: Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet, lokale instrukser og beredskapsrutiner ==== |
** Leksjon 1: Toglederområdet ** | ** Leksjon 1: Toglederområdet ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet \\ - Hvilke andre toglederområder man grenser til \\ - Hvor grensene i toglederområdet er \\ - Hvilke strekninger som er fjernstyrt \\ - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrt \\ - Kunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet \\ - Hvilke andre toglederområder man grenser til \\ - Hvor grensene i toglederområdet er \\ - Hvilke strekninger som er fjernstyrt \\ - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrt \\ - Kunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet| | | ||
Linje 190: | Linje 191: | ||
** Leksjon 2: Stasjoner ** | ** Leksjon 2: Stasjoner ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvilke betjente stasjoner som finnes på hver strekning i toglederområdet \\ - Hvilke stasjoner som har samtidig innkjør \\ - Hvilke stasjoner som har indre hovedsignaler \\ - Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke betjente stasjoner som finnes på hver strekning i toglederområdet \\ - Hvilke stasjoner som har samtidig innkjør \\ - Hvilke stasjoner som har indre hovedsignaler \\ - Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster| | | ||
Linje 195: | Linje 197: | ||
** Leksjon 3: Sidespor ** | ** Leksjon 3: Sidespor ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - På hvilke stasjoner det er sidespor \\ - Spesielle forhold knyttet til sidespor| | | |Gjøre rede for:\\ - På hvilke stasjoner det er sidespor \\ - Spesielle forhold knyttet til sidespor| | | ||
Linje 200: | Linje 203: | ||
** Leksjon 4: Holdeplasser ** | ** Leksjon 4: Holdeplasser ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| | | ||
Linje 205: | Linje 209: | ||
** Leksjon 5: Planoverganger** | ** Leksjon 5: Planoverganger** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for: | |Gjøre rede for: | ||
Linje 210: | Linje 215: | ||
** Leksjon 6: Blokkposter ** | ** Leksjon 6: Blokkposter ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvor det er blokkposter på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokkpostene | | | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er blokkposter på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokkpostene | | | ||
Linje 215: | Linje 221: | ||
** Leksjon 7: Hensetting av materiell ** | ** Leksjon 7: Hensetting av materiell ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvor materiell kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av materiell \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av materiell| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvor materiell kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av materiell \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av materiell| | | ||
Linje 220: | Linje 227: | ||
** Leksjon 8: Nødfrakobling av strøm ** | ** Leksjon 8: Nødfrakobling av strøm ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsspenning foregår \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av strøm| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsspenning foregår \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av strøm| | | ||
Linje 225: | Linje 233: | ||
** Leksjon 9: Særskilte forhold i ruteområdet ** | ** Leksjon 9: Særskilte forhold i ruteområdet ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Stigning og fall \\ - Disponering uten bruk av kontaktmagneter \\ - Kryssingsprosedyrer \\ - Togvei slutt \\ - Togvarmeposter \\ - Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet| | | |Gjøre rede for:\\ - Stigning og fall \\ - Disponering uten bruk av kontaktmagneter \\ - Kryssingsprosedyrer \\ - Togvei slutt \\ - Togvarmeposter \\ - Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet| | | ||
Linje 230: | Linje 239: | ||
** Leksjon 10: Befaring på banestrekninger i toglederområdet ** | ** Leksjon 10: Befaring på banestrekninger i toglederområdet ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.\\ | | | |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.\\ | | ||
Linje 235: | Linje 245: | ||
** Leksjon 11: Kjøretrening i skarpanlegg ** | ** Leksjon 11: Kjøretrening i skarpanlegg ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Utføre og mestre togleders gjøremål iht regelverket, | + | | |Utføre og mestre togleders gjøremål iht regelverket, |
** Leksjon 12: Beredskap ** | ** Leksjon 12: Beredskap ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ - Lokale instrukser for beredskap \\ - Varslingsrutiner, | |Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ - Lokale instrukser for beredskap \\ - Varslingsrutiner, | ||
Linje 245: | Linje 257: | ||
** Leksjon 13: Farlig gods ** | ** Leksjon 13: Farlig gods ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Kjenne til: \\ - Landingsplasser for farlig gods \\ - Jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods \\ - Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ |Mestre korrekt varsling, kommunikasjon og håndtering av situasjonen\\ | | + | |Kjenne til: \\ - Landingsplasser for farlig gods \\ - Jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods \\ \\ Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ |Mestre korrekt varsling, kommunikasjon og håndtering av situasjonen\\ | |
==== Tema 2: Lokalt fjernstyringsanlegg (Railmanager) ==== | ==== Tema 2: Lokalt fjernstyringsanlegg (Railmanager) ==== | ||
Linje 252: | Linje 265: | ||
**Mål: | **Mål: | ||
- | - Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget. | + | **Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.**\\ |
- | | + | **Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.**\\ |
- | | + | **Sortert listepunktEleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.**\\ |
** Leksjon 1: Brukergrensesnitt ** | ** Leksjon 1: Brukergrensesnitt ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Innlogging, bemyndigelse, | + | | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Innlogging, bemyndigelse, |
** Leksjon 2: Kommandoer ** | ** Leksjon 2: Kommandoer ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Objekt uavhengige kommandoer \\ - Objekt avhengige kommandoer \\ - Betjening ved ordrenummer/ | + | | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Objekt uavhengige kommandoer \\ - Objekt avhengige kommandoer \\ - Betjening ved ordrenummer/ |
** Leksjon 3: Skiftevei, lokalområder og S - lås ** | ** Leksjon 3: Skiftevei, lokalområder og S - lås ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Stilling av skiftevei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stille lange skifteveier og via punkter for disse \\ - Nødutløsing av en eller flere skifteveier \\ - Frigiving og tilbaketaking av område for lokal skifting (S-lås og Z-lås) \\ - Indikeringer i lokalområdet \\ - Sporsperres avhengighet i lokalområder| | | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Stilling av skiftevei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stille lange skifteveier og via punkter for disse \\ - Nødutløsing av en eller flere skifteveier \\ - Frigiving og tilbaketaking av område for lokal skifting (S-lås og Z-lås) \\ - Indikeringer i lokalområdet \\ - Sporsperres avhengighet i lokalområder| | ||
Linje 273: | Linje 289: | ||
** Leksjon 4: Togvei ** | ** Leksjon 4: Togvei ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stilling av lange togveier og bruk av via punkter \\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier \\ - Signalstopp| | | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stilling av lange togveier og bruk av via punkter \\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier \\ - Signalstopp| | ||
Linje 278: | Linje 295: | ||
** Leksjon 5: Automatisk gjennomgangsdrift og Automatisk togledelse ** | ** Leksjon 5: Automatisk gjennomgangsdrift og Automatisk togledelse ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| | Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Inn – og utkobling av automatisk gjennomgangsdrift \\ - Inn – og utkobling av automatisk togledelse \\ \\ Demonstrere indikeringer for: \\ - Automatisk gjennomgangsdrift \\ - Automatisk togledelse | | | | Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Inn – og utkobling av automatisk gjennomgangsdrift \\ - Inn – og utkobling av automatisk togledelse \\ \\ Demonstrere indikeringer for: \\ - Automatisk gjennomgangsdrift \\ - Automatisk togledelse | | ||
Linje 283: | Linje 301: | ||
** Leksjon 6: Magasinering ** | ** Leksjon 6: Magasinering ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Forklare forskjellen på sikringsanlegg med samtidig \\ innkjøring type 1 og type 2. \\ |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Magasinering av tog-/ | |Forklare forskjellen på sikringsanlegg med samtidig \\ innkjøring type 1 og type 2. \\ |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Magasinering av tog-/ | ||
Linje 288: | Linje 307: | ||
** Leksjon 7: Sporveksler ** | ** Leksjon 7: Sporveksler ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Forklare bruk av sporvekselsveiver \\ \\ Kjenne til lokale forhold\\ |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Sporveksler \\ - Feil på sporveksel \\ - Oppkjørt sporveksel \\ - Lokalstillere \\ \\ Demonstrere: | |Forklare bruk av sporvekselsveiver \\ \\ Kjenne til lokale forhold\\ |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Sporveksler \\ - Feil på sporveksel \\ - Oppkjørt sporveksel \\ - Lokalstillere \\ \\ Demonstrere: | ||
Linje 293: | Linje 313: | ||
** Leksjon 8: Linjeblokk ** | ** Leksjon 8: Linjeblokk ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Demonstrere og mestre betjening av linjeblokkens funksjoner: | | |Demonstrere og mestre betjening av linjeblokkens funksjoner: | ||
Linje 298: | Linje 319: | ||
** Leksjon 9: Lampekontroll ** | ** Leksjon 9: Lampekontroll ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hovedsignal \\ - Forsignal \\ - Rødlyskontroll \\ - Manglende rødlyskontroll \\ - Rødlyskontroll på linjeblokk \\ - Manglende rødlyskontroll på linjeblokk| | | |Gjøre rede for:\\ - Hovedsignal \\ - Forsignal \\ - Rødlyskontroll \\ - Manglende rødlyskontroll \\ - Rødlyskontroll på linjeblokk \\ - Manglende rødlyskontroll på linjeblokk| | | ||
Linje 303: | Linje 325: | ||
** Leksjon 10: Sidespor på linjen ** | ** Leksjon 10: Sidespor på linjen ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kjenne til bruk av frikoblingsnøkkel\\ |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Frigiving av sidespor \\ - Indikeringer for sidespor \\ - Innstilling av linjeblokk| | |Kjenne til bruk av frikoblingsnøkkel\\ |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Frigiving av sidespor \\ - Indikeringer for sidespor \\ - Innstilling av linjeblokk| | ||
Linje 308: | Linje 331: | ||
** Leksjon 11: Grensestasjon ** | ** Leksjon 11: Grensestasjon ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Demonstrere og mestre:\\ - Sende ordre til grensestasjon \\ - Kommunikasjon med TXP| | | |Demonstrere og mestre:\\ - Sende ordre til grensestasjon \\ - Kommunikasjon med TXP| | ||
Linje 313: | Linje 337: | ||
** Leksjon 12: Betjening av andre anlegg ** | ** Leksjon 12: Betjening av andre anlegg ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Veisikringsanlegg på fjernstyrt stasjon \\ - Muntlig tillatelse \\ - Tidsutløsning \\ - Sporvekselvarme \\ - Nødfrakobling av KL \\ - Betjening av lys| | | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Veisikringsanlegg på fjernstyrt stasjon \\ - Muntlig tillatelse \\ - Tidsutløsning \\ - Sporvekselvarme \\ - Nødfrakobling av KL \\ - Betjening av lys| | ||
Linje 318: | Linje 343: | ||
** Leksjon 13: Akustisk alarm ** | ** Leksjon 13: Akustisk alarm ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Akustisk alarm \\ - Kvittering av alarm \\ - Resetting av alarm \\ - Innlegging av kommentar \\ - Utkobling av akustisk alarm \\ - Testing av akustisk alarm| | | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Akustisk alarm \\ - Kvittering av alarm \\ - Resetting av alarm \\ - Innlegging av kommentar \\ - Utkobling av akustisk alarm \\ - Testing av akustisk alarm| | ||
Linje 323: | Linje 349: | ||
** Leksjon 14: Alarmer og feilhendelser ** | ** Leksjon 14: Alarmer og feilhendelser ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Alarmer \\ - Feilhendelser \\ \\ Demonstrere og mestre føring av driftsdagbok\\ | | | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Alarmer \\ - Feilhendelser \\ \\ Demonstrere og mestre føring av driftsdagbok\\ | | ||
Linje 328: | Linje 355: | ||
** Leksjon 15: Betjening av toglederstrekning i annen TSS ** | ** Leksjon 15: Betjening av toglederstrekning i annen TSS ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Overtagelse av toglederstrekning \\ - Tvangsovertagelse av toglederstrekning| | | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Overtagelse av toglederstrekning \\ - Tvangsovertagelse av toglederstrekning| | ||
Linje 333: | Linje 361: | ||
** Leksjon 16: Rutedatabase ** | ** Leksjon 16: Rutedatabase ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Demonstrere og mestre: | | |Demonstrere og mestre: | ||
Linje 338: | Linje 367: | ||
** Leksjon 17: Kjøring forbi hovedsignal som ikke viser kjørsignal ** | ** Leksjon 17: Kjøring forbi hovedsignal som ikke viser kjørsignal ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Demonstrere og mestre:\\ - Kontroll av indikeringer \\ - Kontroll av kommunikasjon \\ - Veisikringsanlegg på linjen med innkoblingsfelt på stasjon \\ - Sperring av linjeblokk | | | |Demonstrere og mestre:\\ - Kontroll av indikeringer \\ - Kontroll av kommunikasjon \\ - Veisikringsanlegg på linjen med innkoblingsfelt på stasjon \\ - Sperring av linjeblokk | | ||
Linje 343: | Linje 373: | ||
==== 12. Pensum ==== | ==== 12. Pensum ==== | ||
- | Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett | + | Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet |
Instruks for betjening av fjernstyringsanlegget ABB Railmanager | Instruks for betjening av fjernstyringsanlegget ABB Railmanager |