Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjonNeste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_togekspeditor_ved_stillverk_alnabru [2016/06/09 12:03] – [Tema 12: Beredskap] larhed | lp_tr:laereplan_for_togekspeditor_ved_stillverk_alnabru [2016/08/08 12:00] – km | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ===== Læreplan for togekspeditører ved Alnabru ===== | + | ===== Læreplan for togekspeditører ved stillverk |
- | < | + | |
==== 1. Innledning ==== | ==== 1. Innledning ==== | ||
Linje 14: | Linje 14: | ||
==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell === | ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell === | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
// | // | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ||
Linje 39: | Linje 39: | ||
Områdesjef har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen, | Områdesjef har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen, | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
==== 6. Vurderinger underveis i opplæringsløpet og på eksamen ==== | ==== 6. Vurderinger underveis i opplæringsløpet og på eksamen ==== | ||
Linje 95: | Linje 95: | ||
=== 7.2 Praktisk/ | === 7.2 Praktisk/ | ||
- | Praktisk/ | + | Praktisk/ |
For å bestå eksamen må eleven oppnå karakter 3 på praktisk/ | For å bestå eksamen må eleven oppnå karakter 3 på praktisk/ | ||
Linje 131: | Linje 131: | ||
|001|15.11.12|Dokumentet revidert. Tittelen endret til Læreplan, tidsplan, arbeidsmåte og vekting fjernet fra leksjonene.| | |001|15.11.12|Dokumentet revidert. Tittelen endret til Læreplan, tidsplan, arbeidsmåte og vekting fjernet fra leksjonene.| | ||
|002|17.09.14|Eksamen, | |002|17.09.14|Eksamen, | ||
+ | |003| | Pkt 7.2 varighet eksamen \\ Publisert i wiki| | ||
===== Tema og leksjoner ===== | ===== Tema og leksjoner ===== | ||
Linje 138: | Linje 138: | ||
** Leksjon 1: Historikk ** | ** Leksjon 1: Historikk ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Eleven skal kjenne til:\\ - Alnabrus historiske betydning. \\ - Utvikling \\ - Endring av driftsformer \\ - Økning i trafikkmengde og jernbaneforetak| | | |Eleven skal kjenne til:\\ - Alnabrus historiske betydning. \\ - Utvikling \\ - Endring av driftsformer \\ - Økning i trafikkmengde og jernbaneforetak| | | ||
- | |//**Pensum**// \\ | | | + | |**Pensum** \\ | | |
==== Tema 2: Banestrekninger, | ==== Tema 2: Banestrekninger, | ||
Linje 146: | Linje 147: | ||
**Leksjon 1: Bli kjent med området, manøversystem, | **Leksjon 1: Bli kjent med området, manøversystem, | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kunne forklare hvordan det geografiske området er inndelt, hvilke sikringsanlegg som finnes, hvilke spor som benyttes til ulike formål og jernbaneforetakene som trafikkerer på stasjonen\\ | | | |Kunne forklare hvordan det geografiske området er inndelt, hvilke sikringsanlegg som finnes, hvilke spor som benyttes til ulike formål og jernbaneforetakene som trafikkerer på stasjonen\\ | | | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Strekningsbeskrivelsen, | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 2: Banestrekninger** | **Leksjon 2: Banestrekninger** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| Kunne forklare hvordan trafikkstrømmen på de enkelte banestrekninger innenlands og ut/inn over grensen er\\ | | | | Kunne forklare hvordan trafikkstrømmen på de enkelte banestrekninger innenlands og ut/inn over grensen er\\ | | | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Kartoversikt TIOS\\ | | | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 3: Stasjonsgrenser og driftsformer** | **Leksjon 3: Stasjonsgrenser og driftsformer** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kunne redegjøre for de forskjellige stasjonsgrensene og driftsformene\\ \\ Kunne forklare innholdet i skjematiske signaltegninger og sporoversikt| | | |Kunne redegjøre for de forskjellige stasjonsgrensene og driftsformene\\ \\ Kunne forklare innholdet i skjematiske signaltegninger og sporoversikt| | | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Strekningsbeskrivelsen\\ Signaltegninger| | | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 4: Helse, miljø og sikkerhet (HMS)** | **Leksjon 4: Helse, miljø og sikkerhet (HMS)** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kjenne til hovedtrekkene i helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen, | |Kjenne til hovedtrekkene i helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen, | ||
- | |//**Pensum**//: \\ HMS håndbok\\ Instruks for bruk av verneutstyr\\ Beredskapsplan | | | + | |**Pensum**: |
==== Tema 3: Trafikkgjennomstrømning ==== | ==== Tema 3: Trafikkgjennomstrømning ==== | ||
Linje 172: | Linje 177: | ||
** Leksjon 1: Generelt om trafikkgjennomstrømning** | ** Leksjon 1: Generelt om trafikkgjennomstrømning** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kunne forklare: \\ - Trafikkbildet \\ - Logisk oppbygging av trafikkstrøm \\ - Inn – og utkjøringssteder for tog \\ - Behandling av tog ved ankomst/ | |Kunne forklare: \\ - Trafikkbildet \\ - Logisk oppbygging av trafikkstrøm \\ - Inn – og utkjøringssteder for tog \\ - Behandling av tog ved ankomst/ | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Tjenesterutebok\\ Signaltegninger\\ | | | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 2: Tognummer og togmeldingsbok** | **Leksjon 2: Tognummer og togmeldingsbok** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kunne gjengi:\\ - Tognummers oppbygging \\ - Hvilke banestrekninger de ulike tognummerseriene trafikkerer\\ - Kunne forklare bruk av særskilt togmeldingsbok for Alnabru|Mestre effektiv trafikkstyring \\ på Alnabru| | |Kunne gjengi:\\ - Tognummers oppbygging \\ - Hvilke banestrekninger de ulike tognummerseriene trafikkerer\\ - Kunne forklare bruk av særskilt togmeldingsbok for Alnabru|Mestre effektiv trafikkstyring \\ på Alnabru| | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Tjenesterutebok\\ Togoppgave| | | + | |**Pensum**: |
==== Tema 4: Sikringsanlegg === | ==== Tema 4: Sikringsanlegg === | ||
Linje 186: | Linje 193: | ||
** Leksjon 1: Innføring i betjening av sikringsanlegg** | ** Leksjon 1: Innføring i betjening av sikringsanlegg** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Forklare og utføre:\\ - Sette signaler i stopp/ | |Forklare og utføre:\\ - Sette signaler i stopp/ | ||
- | |//**Pensum**//: \\Instruks for bruk av hovedstillverk| | | + | |**Pensum**: |
** Leksjon 2: Betjening av sikringsanlegg** | ** Leksjon 2: Betjening av sikringsanlegg** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Betjening av sikringsanlegg \\ - Signalbilder \\ - Identifikasjon av signaler |Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Mestre betjening av sikringsanlegget\\ | | |Gjøre rede for:\\ - Betjening av sikringsanlegg \\ - Signalbilder \\ - Identifikasjon av signaler |Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Mestre betjening av sikringsanlegget\\ | | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Instruks for bruk av hovedstillverk| | | + | |**Pensum**: |
** Leksjon 3: Betjening av andre anlegg ** | ** Leksjon 3: Betjening av andre anlegg ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Forklare og gjengi bestemmelsene for: \\ - Veisikringsanlegg \\ - Planovergang mellom Alnabru S og Alnabru G \\ - Sporvekselvarme \\ - Nødfrakobling av kontaktledningsspenning \\ - Innhold i betjeningsskap \\ - Sporveksel nr. 30 \\ - Skiftesignal Z7|Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Mestre betjening av sikringsanlegget\\ \\ Utføre nøyaktig kommunikasjon| | |Forklare og gjengi bestemmelsene for: \\ - Veisikringsanlegg \\ - Planovergang mellom Alnabru S og Alnabru G \\ - Sporvekselvarme \\ - Nødfrakobling av kontaktledningsspenning \\ - Innhold i betjeningsskap \\ - Sporveksel nr. 30 \\ - Skiftesignal Z7|Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Mestre betjening av sikringsanlegget\\ \\ Utføre nøyaktig kommunikasjon| | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Strekningsbeskrivelse \\ Instruks for bruk av hovedstillverk\\ Instruks for bruk av planovergang mellom Alnabru S og Alnabru G| | | + | |**Pensum**: |
** Leksjon 4: Feil på sikringsanlegg ** | ** Leksjon 4: Feil på sikringsanlegg ** | ||
+ | |||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjengi bestemmelsene og mulighetene når det oppstår feil på stillverket\\ \\ Kjenne til de ulike skjemaene som Signalavdelingen skal levere mot kvittering når det er stående feil på sikringsanlegget|Mestre ulikhetene – både framføringsmessig og sikkerhetsmessig/ | |Gjengi bestemmelsene og mulighetene når det oppstår feil på stillverket\\ \\ Kjenne til de ulike skjemaene som Signalavdelingen skal levere mot kvittering når det er stående feil på sikringsanlegget|Mestre ulikhetene – både framføringsmessig og sikkerhetsmessig/ | ||
- | |//**Pensum**//: \\ | | | + | |**Pensum**: |
==== Tema 5: Kommunikasjon og togradio ==== | ==== Tema 5: Kommunikasjon og togradio ==== | ||
Linje 211: | Linje 223: | ||
** Leksjon 1: Bruk av Togradio** | ** Leksjon 1: Bruk av Togradio** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Mestre betjening av togradio: \\ - Frequentis txp terminal \\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop \\ - Frequentis txp terminal biapparat \\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop| | | |Mestre betjening av togradio: \\ - Frequentis txp terminal \\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop \\ - Frequentis txp terminal biapparat \\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop| | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Instruks for Frequentis terminal | + | |**Pensum**: |
** Leksjon 2: Bruk av TIOS** | ** Leksjon 2: Bruk av TIOS** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kunne forklare og bruke følgende funksjoner i TIOS \\ - Kart \\ - Tabeller \\ - Årsakregistrering \\ - TPR-klient|Mestre bruk av TIOS til de formål som er satt for Alnabru| | |Kunne forklare og bruke følgende funksjoner i TIOS \\ - Kart \\ - Tabeller \\ - Årsakregistrering \\ - TPR-klient|Mestre bruk av TIOS til de formål som er satt for Alnabru| | ||
- | |//**Pensum**//: \\ TIOS\\ Sentralt utarbeidet opplegg fra Punktlighet| | | + | |**Pensum**: |
==== Tema 6: Ordrefordeling, | ==== Tema 6: Ordrefordeling, | ||
Linje 225: | Linje 239: | ||
**Leksjon 1: Ordrefordeling** | **Leksjon 1: Ordrefordeling** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Demonstrere fordeling av ordre til tog og til personalet på Alnabru\\ | | | |Demonstrere fordeling av ordre til tog og til personalet på Alnabru\\ | | ||
- | |//**Pensum**//| | | + | |**Pensum**| | |
** Leksjon 2: Togmeldingsbok** | ** Leksjon 2: Togmeldingsbok** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kunne forklare og utføre føring av særskilt togmeldingsbok for Alnabru\\ |Mestre føring av togmeldingsbok\\ | | |Kunne forklare og utføre føring av særskilt togmeldingsbok for Alnabru\\ |Mestre føring av togmeldingsbok\\ | | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Instruks for føring av togmeldingsbok i TJN| | | + | |**Pensum**: |
==== Tema 7: Arbeid i spor ==== | ==== Tema 7: Arbeid i spor ==== | ||
Linje 239: | Linje 255: | ||
** Leksjon 1: Disponering for arbeid i spor på Alnabru** | ** Leksjon 1: Disponering for arbeid i spor på Alnabru** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kunne forklare de forhåndsdefinerte anleggsområdene på Alnabru\\ |Mestre flere arbeider i spor, samtidig som man sikrer flyt i togtrafikken.\\ | | |Kunne forklare de forhåndsdefinerte anleggsområdene på Alnabru\\ |Mestre flere arbeider i spor, samtidig som man sikrer flyt i togtrafikken.\\ | | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Strekningsbeskrivelsen pkt. 3.4.14 | | | + | |**Pensum**: |
==== Tema 8: Risikoforståelse ==== | ==== Tema 8: Risikoforståelse ==== | ||
Linje 247: | Linje 264: | ||
** Leksjon 1: Barrierer og risiko ** | ** Leksjon 1: Barrierer og risiko ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Bevisstgjøre: | |Bevisstgjøre: | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Utarbeides av seksjon Sikkerhet i Trafikk Øst\\ | | | + | |**Pensum**: |
==== Tema 9: Mengdetrening og detaljer ==== | ==== Tema 9: Mengdetrening og detaljer ==== | ||
Linje 255: | Linje 273: | ||
** Leksjon 1: Grensesnitt sikringsanlegg og fjernstyring ** | ** Leksjon 1: Grensesnitt sikringsanlegg og fjernstyring ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Skal kunne forklare grensesnittet mellom sikringsanleggene NSI63 og Ebiloc\\ \\ Skal kunne forklare grensesnitt mot den delen av skiftestillverket som fortsatt er i bruk \\ \\ Skal kunne forklare grensesnitt mot fjernstyring\\ |Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Mestre betjening av sikringsanlegget| | |Skal kunne forklare grensesnittet mellom sikringsanleggene NSI63 og Ebiloc\\ \\ Skal kunne forklare grensesnitt mot den delen av skiftestillverket som fortsatt er i bruk \\ \\ Skal kunne forklare grensesnitt mot fjernstyring\\ |Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Mestre betjening av sikringsanlegget| | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Signaltegning\\ Instruks for NSI63\\ Instruks for Ebiloc\\ Instruks for bruk av skiftestillverk i utkoblet tilstand| | | + | |**Pensum**: |
** Leksjon 2: Betjening av hovedspor ** | ** Leksjon 2: Betjening av hovedspor ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Skal kunne kjenne til og utføre hvordan man betjener togspor i samarbeid med togleder\\ |Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru| | |Skal kunne kjenne til og utføre hvordan man betjener togspor i samarbeid med togleder\\ |Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru| | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Signaltegning| | | + | |**Pensum**: |
** Leksjon 3: Samspill med signalgiver Alnabru Syd ** | ** Leksjon 3: Samspill med signalgiver Alnabru Syd ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Skal kunne forklare hvordan togveier inn – og ut fra R-spor sikres i samspill med signalgiver Alnabru syd \\ |Mestre god samhandling og kommunikasjon med signalgiver| | |Skal kunne forklare hvordan togveier inn – og ut fra R-spor sikres i samspill med signalgiver Alnabru syd \\ |Mestre god samhandling og kommunikasjon med signalgiver| | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Instruks for bestilling av tog – og skifteveier Alnabru Syd| | | + | |**Pensum**: |
** Leksjon 4: Håndstilte veksler og rigel ** | ** Leksjon 4: Håndstilte veksler og rigel ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kunne forklare hvor håndstilte veksler og rigel befinner seg og hvordan disse betjenes. | | | |Kunne forklare hvor håndstilte veksler og rigel befinner seg og hvordan disse betjenes. | | | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Trafikkregler for Jernbaneverkets nett kap. 12.2.6\\ Signaltegninger| | | + | |**Pensum**: |
** Leksjon 5: Frigivingsapparat i syd (pilkasse) ** | ** Leksjon 5: Frigivingsapparat i syd (pilkasse) ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kunne forklare hvor frigivingsapparat i syd (pilkasse) befinner seg og bruken av dette.| | | |Kunne forklare hvor frigivingsapparat i syd (pilkasse) befinner seg og bruken av dette.| | | ||
- | |//**Pensum**// | | | + | |**Pensum** | | |
** Leksjon 6: R-spor i nord ** | ** Leksjon 6: R-spor i nord ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kunne forklare og utføre kjøring til R-spor i Nord\\ \\ Kunne gjengi hvilke spor som har kontaktledning\\ \\ Kunne gjengi hvordan man sikrer personell i R-spor\\ \\ Kunne kjenne til togvei-slutt-merke i sporgruppe R1 og R4|Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon | | |Kunne forklare og utføre kjøring til R-spor i Nord\\ \\ Kunne gjengi hvilke spor som har kontaktledning\\ \\ Kunne gjengi hvordan man sikrer personell i R-spor\\ \\ Kunne kjenne til togvei-slutt-merke i sporgruppe R1 og R4|Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon | | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Instruks for bruk av hovedstillverk | | | + | |**Pensum**: |
** Leksjon 7: Luftveksler ** | ** Leksjon 7: Luftveksler ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| Kunne forklare hvordan sporvekslene fungerer\\ | | | | Kunne forklare hvordan sporvekslene fungerer\\ | | | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Strekningsbeskrivelsen \\ Instruks for bruk av skiftestillverk i utkoblet tilstand| | | + | |**Pensum**: |
** Leksjon 8: Betjeningsknapper ** | ** Leksjon 8: Betjeningsknapper ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| Kunne forklare betjening av knappene på Skiftestillverket og deres funksjoner|Mestre sikker og korrekt betjening| | | Kunne forklare betjening av knappene på Skiftestillverket og deres funksjoner|Mestre sikker og korrekt betjening| | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Instruks for bruk av skiftestillverk i utkoblet tilstand| | | + | |**Pensum**: |
** Leksjon 9: A-spor ** | ** Leksjon 9: A-spor ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kunne forklare bruken av A-spor\\ Kjenne til at bremsene i A-spor er ute av bruk\\ \\ Kjenne til at A-spor ikke kan benyttes til hensetting/ | |Kunne forklare bruken av A-spor\\ Kjenne til at bremsene i A-spor er ute av bruk\\ \\ Kjenne til at A-spor ikke kan benyttes til hensetting/ | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Strekningsbeskrivelsen| | | + | |**Pensum**: |
** Leksjon 10: Ulike jernbaneforetak ** | ** Leksjon 10: Ulike jernbaneforetak ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kunne gjengi hvilke jernbaneforetak som trafikkerer på Alnabru\\ | | | |Kunne gjengi hvilke jernbaneforetak som trafikkerer på Alnabru\\ | | | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Network statement, \\ D-sirkulære| | | + | |**Pensum**: |
** Leksjon 11: Transportledelse ** | ** Leksjon 11: Transportledelse ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kunne forklare hvilken funksjon transportleder i jernbaneforetak har og samspillet med txp på Alnabru|Utføre korrekt kommunikasjon, | |Kunne forklare hvilken funksjon transportleder i jernbaneforetak har og samspillet med txp på Alnabru|Utføre korrekt kommunikasjon, | ||
- | |//**Pensum**//: \\ D-sirkulære| | | + | |**Pensum**: |
==== Tema 10: Avvikshåndtering ==== | ==== Tema 10: Avvikshåndtering ==== | ||
Linje 323: | Linje 352: | ||
** Leksjon 1: Hendelseslogg ** | ** Leksjon 1: Hendelseslogg ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Mestre melding av ulike hendelser til togledere, og føre loggbok\\ | | | |Mestre melding av ulike hendelser til togledere, og føre loggbok\\ | | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Loggbok for txp Alnabru| | | + | |**Pensum**: |
** Leksjon 2: Uønskede hendelser** | ** Leksjon 2: Uønskede hendelser** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kunne forklare:\\ Hvilke saker som skal meldes i Synergi;\\ - Uhell og nestenuhell \\ - Fysisk og psykisk arbeidsmiljø \\ - Brudd på bestemmelser|Kunne utføre melding i Synergi\\ | | |Kunne forklare:\\ Hvilke saker som skal meldes i Synergi;\\ - Uhell og nestenuhell \\ - Fysisk og psykisk arbeidsmiljø \\ - Brudd på bestemmelser|Kunne utføre melding i Synergi\\ | | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Avvikshåndteringsprosessen\\ Prosedyre for å melde og registrere uønskede hendelser og kontrollaktiviteter\\ Synergi| | | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 3: Signaler i ustand ** | **Leksjon 3: Signaler i ustand ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Forklare hvordan tog fremføres forbi hovedsignaler som ikke viser ”Kjør” mellom Aker og Alnabru S\\ \\ Forklare hvordan tog fremføres forbi hovedsignaler som ikke viser ”Kjør” mellom Brobekk og Alnabru S\\ \\ Forklare hvordan tog fremføres forbi hovedsignaler som ikke viser ”Kjør” mellom Bryn og Alnabru S\\ \\ Forklare hvordan tog framføres forbi dvergsignaler i kjøring forbudt.\\ |Mestre effektiv trafikkstyring \\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon| | |Forklare hvordan tog fremføres forbi hovedsignaler som ikke viser ”Kjør” mellom Aker og Alnabru S\\ \\ Forklare hvordan tog fremføres forbi hovedsignaler som ikke viser ”Kjør” mellom Brobekk og Alnabru S\\ \\ Forklare hvordan tog fremføres forbi hovedsignaler som ikke viser ”Kjør” mellom Bryn og Alnabru S\\ \\ Forklare hvordan tog framføres forbi dvergsignaler i kjøring forbudt.\\ |Mestre effektiv trafikkstyring \\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon| | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Strekningsbeskrivelsen| | | + | |**Pensum**: |
** Leksjon 4: Aksjonskort (under innføring)** | ** Leksjon 4: Aksjonskort (under innføring)** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kunne forklare innholdet i, og hvilke situasjoner aksjonskort skal benyttes.\\ \\ Kunne bruke aksjonskort for Alnabru\\ |Mestre trafikkstyring ved bruk av aksjonskort| | |Kunne forklare innholdet i, og hvilke situasjoner aksjonskort skal benyttes.\\ \\ Kunne bruke aksjonskort for Alnabru\\ |Mestre trafikkstyring ved bruk av aksjonskort| | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Aksjonskort| | | + | |**Pensum**: |
** Leksjon 5: Luftlekkasje mot sikringsanlegg ** | ** Leksjon 5: Luftlekkasje mot sikringsanlegg ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kunne forklare hvilke sporveksler som blir drevet av luft, og hvordan man får stilt en sporveksel i en situasjon hvor det oppstår lekkasje.\\ \\ Kunne forklare hvordan man håndterer en situasjon hvor lufttrykket på hele anlegget faller under 6 bar og hvilke varslingsrutiner som gjelder\\ | | | |Kunne forklare hvilke sporveksler som blir drevet av luft, og hvordan man får stilt en sporveksel i en situasjon hvor det oppstår lekkasje.\\ \\ Kunne forklare hvordan man håndterer en situasjon hvor lufttrykket på hele anlegget faller under 6 bar og hvilke varslingsrutiner som gjelder\\ | | | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Instruks for bruk av skiftestillverk i utkoblet tilstand| | | + | |**Pensum**: |
==== Tema 11: Strekningsbeskrivelsen ==== | ==== Tema 11: Strekningsbeskrivelsen ==== | ||
Linje 355: | Linje 389: | ||
** Leksjon 1: Strekningsbeskrivelse, | ** Leksjon 1: Strekningsbeskrivelse, | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| Kunne forklare innholdet i strekningsbeskrivelsen \\ \\ Særbestemmelser for Ruteområde Øst Alnabru og raskt kunne slå opp og finne informasjon\\ \\ Kunne kjenne til unntak fra togframføringsforskriften om txps nærvær ved togvei\\ | | | | Kunne forklare innholdet i strekningsbeskrivelsen \\ \\ Særbestemmelser for Ruteområde Øst Alnabru og raskt kunne slå opp og finne informasjon\\ \\ Kunne kjenne til unntak fra togframføringsforskriften om txps nærvær ved togvei\\ | | | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Strekningsbeskrivelsen| | | + | |**Pensum**: |
==== Tema 12: Beredskap ==== | ==== Tema 12: Beredskap ==== | ||
Linje 363: | Linje 398: | ||
** Leksjon 1: Uforutsette hendelser/ | ** Leksjon 1: Uforutsette hendelser/ | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for håndtering av alle topphendelser og utforutsatte hendelser på Alnabru:\\ - Uhell og driftsulykke \\ - Varslingsrutinene ved uønskede hendelser \\ - Kommunikasjon mellom skadested og txp \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ - Skrive rapport|Iverksette tiltak avhengig av situasjon\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon| | |Gjøre rede for håndtering av alle topphendelser og utforutsatte hendelser på Alnabru:\\ - Uhell og driftsulykke \\ - Varslingsrutinene ved uønskede hendelser \\ - Kommunikasjon mellom skadested og txp \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ - Skrive rapport|Iverksette tiltak avhengig av situasjon\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon| | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Beredskapsplan | | | + | |**Pensum**: |
** Leksjon 2: Togs sammensetning og farlig gods ** | ** Leksjon 2: Togs sammensetning og farlig gods ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kjenne til hvor man finner opplysninger om togs sammensetning og opplysning om vognopptak\\ \\ Forklare hvordan man skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ \\ Kjenne til landingsplasser for farlig gods\\ |Kunne finne fram verneutstyr, | |Kjenne til hvor man finner opplysninger om togs sammensetning og opplysning om vognopptak\\ \\ Forklare hvordan man skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ \\ Kjenne til landingsplasser for farlig gods\\ |Kunne finne fram verneutstyr, | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Instruks for landingsplass for farlig gods i Region Øst\\ Beredskapsplan\\ Strekningsbeskrivelsen| | | + | |**Pensum**: |