Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjonNeste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2023/01/25 13:02] – chrane | lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2023/01/25 13:22] – chrane | ||
---|---|---|---|
Linje 253: | Linje 253: | ||
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør. | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør. | ||
Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene. | Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene. | ||
- | |** Kommunikasjon og teamarbeid** | | + | ^ Kommunikasjon og temaarbeid |
|• Uttrykker seg kortfattet og tydelig | | |• Uttrykker seg kortfattet og tydelig | | ||
|• Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås | | |• Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås | | ||
Linje 267: | Linje 267: | ||
|• Hjelper til ved behov | | |• Hjelper til ved behov | | ||
|• Søker aktivt informasjon fra andre | | |• Søker aktivt informasjon fra andre | | ||
+ | ^ Situasjonsbevissthet og framsynthet | ||
+ | |• Gjør gode prioriteringer | | ||
+ | |• Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)| | ||
+ | |• Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling| | ||
+ | |• Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover| | ||
+ | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt | ||
+ | |• Er bevisst på og håndterer målkonflikter| | ||
+ | |• Stiller frisk, uthvilt og skikket til å gå på jobb| | ||
+ | |• Håndterer distraksjoner godt| | ||
+ | |• Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning| | ||
+ | |• Tar en fot i bakken for å få oversikt når dette er påkrevet| | ||
+ | |• Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet| | ||
+ | |• Ber om hjelp når det er behov| | ||
+ | |• Fornuftig bruk av pauser| | ||
+ | ^ Lederskap | ||
+ | |• Anvender rollens myndighet på en optimal måte for å sikre trafikkstyringen| | ||
+ | |• Melder fra om bekymringer vedrørende sikkerhet| | ||
+ | |• Griper inn når det er nødvendig| | ||
+ | |• Stoler på seg selv og egne beslutninger| | ||
+ | |• Etterlever gjeldende regelverk og prosedyrer| | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | Situasjonsbevissthet og framsynthet | ||
- | • Gjør gode prioriteringer | ||
- | • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) | ||
- | • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling | ||
- | • Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | Oppgavehåndtering og selvinnsikt | ||
- | • Er bevisst på og håndterer målkonflikter | ||
- | • Stiller frisk, uthvilt og skikket til å gå på jobb | ||
- | • Håndterer distraksjoner godt | ||
- | • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning | ||
- | • Tar en fot i bakken for å få oversikt når dette er påkrevet | ||
- | • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet | ||
- | • Ber om hjelp når det er behov | ||
- | • Fornuftig bruk av pauser | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | Lederskap | ||
- | • Anvender rollens myndighet på en optimal måte for å sikre trafikkstyringen | ||
- | • Melder fra om bekymringer vedrørende sikkerhet | ||
- | • Griper inn når det er nødvendig | ||
- | • Stoler på seg selv og egne beslutninger | ||
- | • Etterlever gjeldende regelverk og prosedyrer | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
Linje 323: | Linje 296: | ||
==== Innhold ==== | ==== Innhold ==== | ||
- | Egnethet og holdninger | + | Egnethet og holdninger |
- | Loggboka | + | Loggboka |
- | Veilederfunksjonen i praksis | + | Veilederfunksjonen i praksis |
- | Progresjonstesting | + | Progresjonstesting |
- | Eksamensinnhold og -oppgaver | + | Eksamensinnhold og -oppgaver |
- | Sensorkurs og sensurretningslinjer | + | Sensorkurs og sensurretningslinjer |
- | Innsyn i opplæringsdokumentasjon | + | Innsyn i opplæringsdokumentasjon |
Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen | Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen | ||
Linje 346: | Linje 319: | ||
==== Eksamensinnhold og -oppgaver ==== | ==== Eksamensinnhold og -oppgaver ==== | ||
Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider eksamensoppgaver mot læringsmålene i henhold til læreplanen. Det skal utarbeides eksamensspørsmål for eksamen og eventuell kontinuasjonseksamen. Spørsmålene skal ha likt innhold, men stilt annerledes slik at aspiranten blir testet i samme temaer i alle eksamener. | Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider eksamensoppgaver mot læringsmålene i henhold til læreplanen. Det skal utarbeides eksamensspørsmål for eksamen og eventuell kontinuasjonseksamen. Spørsmålene skal ha likt innhold, men stilt annerledes slik at aspiranten blir testet i samme temaer i alle eksamener. | ||
+ | |||
Eksamensoppgavene deles digitalt mellom enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur, | Eksamensoppgavene deles digitalt mellom enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur, | ||
- | |||
Linje 353: | Linje 326: | ||
Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur og i samarbeid med Bane NOR Jernbaneskolen. | Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur og i samarbeid med Bane NOR Jernbaneskolen. | ||
Bane NOR Jernbaneskolen sender oversikt over eksamener og antall aspiranter til enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur for organisering av sensorbehov. | Bane NOR Jernbaneskolen sender oversikt over eksamener og antall aspiranter til enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur for organisering av sensorbehov. | ||
+ | |||
Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med Trafikk organiserer sensorsamling i forkant av avsluttende eksamener. I denne samlingen skal følgende temaer tas opp: | Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med Trafikk organiserer sensorsamling i forkant av avsluttende eksamener. I denne samlingen skal følgende temaer tas opp: | ||
- | - Eksamensoppgaver | + | * Eksamensoppgaver |
- | - Sensorveiledning utarbeidet av Bane NOR Jernbaneskolen | + | |
- | - Organisering av sensur (eksamen og kontinuasjonseksamen). Sensorer blir organisert slik at de kan rette kontinuasjonseksamen på aspiranter som de ikke har rettet opp ved første eksamen. | + | |
Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur organiserer bruk av sensorer til klagenemnda. Sensor utnevnes i forkant av eksamen og kan ikke brukes til rettelse av eksamen og kontinuasjonseksamen. Sensor skal etter endt vurderingssituasjon levere hele sensorvurderingen, | Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur organiserer bruk av sensorer til klagenemnda. Sensor utnevnes i forkant av eksamen og kan ikke brukes til rettelse av eksamen og kontinuasjonseksamen. Sensor skal etter endt vurderingssituasjon levere hele sensorvurderingen, | ||
Linje 365: | Linje 340: | ||
Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen må strebe etter god kommunikasjon. Det forventes at dialogen er konstruktiv og løsningsorientert. | Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen må strebe etter god kommunikasjon. Det forventes at dialogen er konstruktiv og løsningsorientert. | ||
Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen skal ha 4 møter i året for god samarbeidskultur der følgende temaer tas opp: | Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen skal ha 4 møter i året for god samarbeidskultur der følgende temaer tas opp: | ||
- | - Evaluering av resultater | + | * Evaluering av resultater |
- | - Evaluering av gjennomføring av opplæring | + | |
- | - Eksamensform og -gjennomføring | + | |
- | - Sensorkorpset | + | |
- | - Ulike utfordringer: | + | |
- | - Veien videre | + | |
Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for innkalling og gjennomføring av disse møtene. | Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for innkalling og gjennomføring av disse møtene. | ||