Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2020/03/31 13:40] – kristin_strand | lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2024/02/08 13:01] (nåværende versjon) – chrane | ||
---|---|---|---|
Linje 4: | Linje 4: | ||
^ Læreplan for: | Togekspeditør | ^ Læreplan for: | Togekspeditør | ||
- | ^ Kravstiller kompetanse: | + | ^ Kravstiller kompetanse: |
==== Eier av læreplanen ==== | ==== Eier av læreplanen ==== | ||
- | Konserndirektør | + | Direktør |
==== Utarbeidet av ==== | ==== Utarbeidet av ==== | ||
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk | + | Enhet for kompetansestyring |
==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ||
Linje 19: | Linje 19: | ||
Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | ||
* FO1076 - Togekspeditør | * FO1076 - Togekspeditør | ||
+ | |||
+ | Registrering av kompetanse: Etter bestått avsluttende eksamener registreres sluttresultatet i DRIV av Bane NOR Jernbaneskolen. I tillegg skal Bane NOR Jernbaneskolen tilmelde den nyutdannede togekspeditøren til kontrollprøve. | ||
+ | |||
==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ||
- | Elektroniske [[menyer: | + | Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar |
- | ===== Innledning ===== | + | | Progresjonstester, tentamener, osv. | It ‘s learning| |
- | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god trafikal forståelse, kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen, samt inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheter, | + | | Studentsamtaler | Studentmappe i saksrom 360 | |
+ | | Loggbok | Studentmappe i saksrom 360 | | ||
+ | | Sensorvurderinger | ||
+ | | Alle eksamensresultater | Driv | | ||
- | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. | ||
- | Læreplanen | + | ===== Innledning ===== |
+ | Utdanningen | ||
- | Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, | + | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldende krav og forskrifter, |
- | Læremålene skal sikre at aspiranten | + | Læremålene skal sikre at aspiranten |
- | Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere | ||
\\ \\ | \\ \\ | ||
Linje 42: | Linje 47: | ||
==== Arbeidsform aspiranter ==== | ==== Arbeidsform aspiranter ==== | ||
- | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen og skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. | + | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Loggboka utarbeides av Bane NOR Jernbaneskolen |
- | Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspirantene | + | |
+ | Operativt regelverk | ||
==== Krav til forkunnskaper ==== | ==== Krav til forkunnskaper ==== | ||
Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha: | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha: | ||
* Bestått arbeidspsykologisk test | * Bestått arbeidspsykologisk test | ||
- | * Bestått 3-årig videregående utdanning/fagbrev | + | * Bestått 3-årig videregående utdanning |
- | * Gode datakunnskaper | + | * Grunnleggende ferdigheter : |
- | * | + | * IKT |
- | * Gode muntlige engelskkunnskaper \\ \\ | + | * Norsk, |
- | I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. | + | * Engelsk, muntlig |
===== Hovedmål for opplæringen ===== | ===== Hovedmål for opplæringen ===== | ||
- | Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør. Aspiranten skal få kunnskap i hvordan utføre | + | Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør. Aspiranten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv og sikker trafikkavvikling. Aspiranten skal ha evnen til å vurdere risiko og konsekvenser, |
==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
- | * Aspiranten | + | Aspiranten |
- | * Aspiranten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | + | * kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring. |
- | * Aspiranten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, | + | * ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. |
- | * Aspiranten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, | + | * ha kunnskap om gjeldende lover, forskrifter, |
- | * Aspiranten har kunnskap om de ulike operative funksjonene, | + | * ha kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, |
- | * Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. | + | * ha kunnskap om de ulike operative funksjonene, |
- | * Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring. | + | * ha kunnskap om menneskelige faktorer for å innhente/ |
- | * Studenten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | + | * kunne gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. |
+ | * ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring. | ||
+ | * kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | ||
+ | * kunne gjøre rede for hvordan skifting utføres, og togekspeditørs rolle ved skifting for eksterne foretak og for Bane NORs kjøretøy. | ||
==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== | ||
- | * Aspiranten | + | Aspiranten |
- | * Aspiranten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. | + | * kunne lese og forstå trafikkbildet, planlegge sine aktiviteter |
- | * Aspiranten kan forstå trafikkbildet, | + | * ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner |
- | * Aspiranten kan betjene tekniske anlegg og systemer som er nødvendig for utøvelse av trafikkstyring. | + | * kunne betjene tekniske anlegg og systemer som er nødvendig for utøvelse av trafikkstyring. |
- | * Aspiranten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | + | * kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, |
+ | * kunne bruke sjekkliste. | ||
+ | * kunne legge og sikre en klar togvei uavhengig av type sikringsanlegg. | ||
+ | * kunne bruke sjekklister | ||
- | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
- | * Aspiranten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | ||
- | * Aspiranten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, | ||
- | * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, | ||
- | * Aspiranten har kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen, | ||
+ | | ||
+ | |||
+ | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
+ | Aspiranten skal: | ||
+ | * ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten. S | ||
+ | * ha kunnskap om togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, | ||
+ | * kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, | ||
+ | * ha nødvendige språkferdigheter, | ||
+ | * ha kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen i trafikkstyring. | ||
+ | * ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. | ||
==== Krav til pensum ==== | ==== Krav til pensum ==== | ||
- | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, | + | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, |
==== Gjennomføring av teori og praksis ==== | ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== | ||
- | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 60% på skolen og 40% på opplæringsstasjon, | + | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 60% på skolen og 40% på opplæringsstasjon, |
+ | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Bane NOR Jernbaneskolen. I den praktiske opplæringen på en stasjon legges det opp til at det øves på de temaene aspiranten har gjennomgått i forkant.\\ \\ | ||
+ | Skolen utarbeider en gjennomføringsplan og linjeleder er ansvarlig for tildeling av praksisstasjoner. For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. Linjeleder skal følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får gjennomført krav i loggbok. Etter hver praksisperiode skal loggboka gjennomgås med aspiranten, og eventuelle mangler skal følges opp av Bane NOR Jernbaneskolen.\\ \\ | ||
+ | I løpet av trafikkopplæringen skal aspiranten minimum tjenestegjøre 10 dager på strekning med togmelding og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding. | ||
+ | \\ | ||
- | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole. | ||
- | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det aspiranten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon. | ||
- | Skolen bestiller praksisplass | + | ==== Antall deltakere |
+ | Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner | ||
+ | ==== Krav til Jernbaneskolens faglærere som underviser i TXP- og toglederutdanning ==== | ||
+ | * Godkjent som togekspeditør/ | ||
+ | * Må ha tjenestegjort som txp/ | ||
+ | * Instruktørkompetanse gjennom pedagogikk opplæring som instruktør-/ | ||
+ | * Etterleve regelverk og kan kravene til opplæring iht. gjeldende læreplan og opplæringsplan | ||
+ | * Rolleforståelse, | ||
- | I løpet av opplæringen skal aspirantene minimum tjenestegjøre 10 dager på strekning med togmelding | + | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell |
+ | Kompetansekrav | ||
+ | ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ||
+ | ==== Vurdering under utdanningen ==== | ||
+ | Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Aspiranten blir også vurdert ut fra ikke-tekniske ferdigheter og trafikkforståelse. Det vil bli lagt vekt på samhandling og felles situasjonsforståelse. Bane NOR Jernbaneskolen skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. | ||
+ | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, | ||
- | ==== Antall deltakere i praksisperioden==== | + | ==== Betingelser for oppmelding til eksamener |
+ | Eksamen skal teste ut om aspiranten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å melde aspiranten opp til eksamener etter hver modul når aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. \\ | ||
- | Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Aspirantene går sammen med en erfaren togekspeditør/veileder. Maksimum 2 aspiranter kan delta på praktisk opplæring | + | Dersom betingelser for oppmelding til eksamen ikke innfris, følges aspiranter opp av Bane NOR Jernbaneskolen. Det settes |
- | ==== Kompetansekrav | + | Dette gjelder også for aspiranter som vurderes oppmeldt |
- | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: | + | |
- | Opplæringspersonell (FO1290) og sensor for trafikkstyringsfag (FO1291) i Agresso | + | |
- | ===== Prinsipper for prøving | + | Før aspiranten kan meldes på avsluttende praktisk/muntlig eksamen, skal hen ha: |
+ | * Gjennomført e-læring «Sikkerhetskurs del 1» | ||
+ | * Bestått eksamen «Grunnleggende trafikkstyring» | ||
+ | * Bestått praktisk/ | ||
+ | * Bestått avsluttende skriftlig eksamen | ||
+ | * Vise egnethet og gode holdninger | ||
- | ==== Vurdering under utdanningen | + | I løpet av utdanningen skal aspiranten gjennomføre og bestå progresjonstester og tentamener til forberedelse til eksamener. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å følge opp resultater fra progresjonstester og tentamener. |
- | Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk | + | |
- | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\ | + | |
- | I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, | + | ==== Eksamensform |
+ | Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider temabaserte eksamener | ||
+ | * Uregelmessigheter og feil (sikkerhetskritiske feil) | ||
+ | * Trafikkstyring | ||
+ | * Skifting | ||
+ | * Arbeid i spor | ||
+ | * Kommunikasjon | ||
+ | * Beredskap | ||
- | Eksamen skal teste ut om aspiranten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. | + | Temaene vurderes etter følgende karakterskala: |
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. | ||
- | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | ||
^ Karakter | ^ Karakter | ||
- | | 5 | Bestått \\ Aspiranten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | + | | 5 | Bestått \\ Det vises god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
- | | 4 | Bestått \\ Aspiranten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene | + | | 4 | Bestått \\ Det vises helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene |
- | | 3 | Bestått \\ Aspiranten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | + | | 3 | Bestått \\ Det vises tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
- | | 2 | Ikke bestått \\ Aspiranten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | + | | 2 | Ikke bestått \\ Det vises manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
- | | 1 | Ikke bestått \\ Aspiranten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål | + | | 1 | Ikke bestått \\ Det vises vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål |
| 0 | Eksamen ikke gjennomført | | 0 | Eksamen ikke gjennomført | ||
==== Retningslinjer for sensor ==== | ==== Retningslinjer for sensor ==== | ||
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen. | ||
- | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | + | Enhet for kompetansestyring |
- | {{tablelayout? | + | |
- | ^ Eksamen | + | |
- | | Personlig sikkerhet | + | |
- | | Skriftlig eksamen | + | |
- | | Praktisk/ | + | |
- | | Avsluttende skriftlig eksamen | + | |
- | | Avsluttende praktisk eksamen | + | |
- | | Stillverksprøven | + | |
- | ==== Eksamener ==== | + | Bane NOR Jernbaneskolen |
- | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner aspiranten til å utføre en bestemt funksjon | + | * Eksamensinnhold |
+ | * Gjennomføring av eksamen | ||
+ | * Sensorveiledning | ||
+ | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | ||
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, | ||
- | Eksamensoppgaver for muntlig | + | {{tablelayout? |
- | Eksamensoppgaver for Praktisk/muntlig eksamen, fasit og sensorveledning for stillverksprøven godkjennes | + | ^ Eksamen |
+ | | Sikkerhetskurs del 1 | E-læring | ||
+ | | Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring | ||
+ | | Praktisk/muntlig eksamen | ||
+ | | Avsluttende skriftlig eksamen | ||
+ | | Avsluttende praktisk/muntlig eksamen | ||
- | Følgende eksamener skal gjennomføres: | + | Ved kontinuasjonseksamen oppnevnes to sensorer. |
- | • Personlig sikkerhet for befaring av spor \\ | + | |
- | • Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring \\ | + | |
- | • Praktisk/ | + | |
- | • Avsluttende skriftlig eksamen \\ | + | |
- | • Avsluttende praktisk/ | + | |
+ | ==== Eksamener ==== | ||
+ | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner aspiranten til å gå videre i utdanningsløpet, | ||
- | Aspirantene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig | + | Eksamensoppgaver for Praktisk/ |
- | Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen. | + | Aspirantene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. |
- | \\ \\ | + | |
+ | Dersom man ikke består eksamen, kan det gis mulighet for å gå opp til ny eksamen. Dette vurderes av linjeleder. Ny eksamen avlegges tidligst en uke etter første forsøk, og Bane NOR Jernbaneskolen vil sørge for at aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Dersom man ikke består kontinuasjonseksamen, | ||
Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | ||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
- | ^ Togekspeditørutdanningen | + | ^ Togekspeditørutdanningen |
- | | | + | | Eksamen i grunnleggende trafikkstyring |
- | | | + | | Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) |
- | | Eksamen i stillverksprøven | + | | Avsluttende skriftlig eksamen |
- | | Avsluttende skriftlig eksamen | + | | Avsluttende praktisk/ |
- | | Avsluttende praktisk eksamen | + | |
- | + | ==== Sikkerhetskurs del 1 ==== | |
- | + | Aspirant gjennomfører e-læringen. | |
- | + | ||
- | ==== Personlig sikkerhet for befaring ved spor ==== | + | |
- | Aspiranten avlegger skriftlig eksamen i henhold til Læreplan for Personlig sikkerhet for befaring ved spor. Dersom man ikke oppnår karakter bestått på eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Dersom aspiranten ikke oppnår karakter bestått på annen gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes. | + | |
==== Grunnleggende trafikkstyring ==== | ==== Grunnleggende trafikkstyring ==== | ||
- | Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil | + | Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil |
- | For å bestå eksamen må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått eksamen i Grunnleggende trafikkstyring er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togekspeditør. \\ \\ | + | |
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes. | + | |
- | ==== Stillverksprøve | + | ==== Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk)==== |
- | Stillverksprøven | + | Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) |
- | For å bestå Stillverksprøven må aspiranten oppnå karakter 3. Bestått Stillverksprøve er en forutsetning for å fortsette opplæringen som togekspeditør. \\ \\ | + | |
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. | + | |
==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== | ==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== | ||
- | Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil | + | Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil |
- | For å bestå må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig | + | |
- | Dersom man ikke består eksamen, er det anledning til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 3 uker etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. | + | ==== Avsluttende praktisk/ |
+ | Den praktisk/ | ||
- | ==== Avsluttende muntlig eksamen ==== | ||
- | Den muntlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 time. \\ \\ | ||
- | For å bestå må aspiranten oppnå karakter 3 på muntlig eksamen. \\ \\ | ||
- | En aspirant som ikke består eksamen, kan gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen kan tas tidligst 3 dager etter første forsøk. Oppnås mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har aspiranten strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes | ||
===== Klage på eksamen ===== | ===== Klage på eksamen ===== | ||
+ | ==== Begrunnelse for eksamensresultat på skriftlig eksamen ==== | ||
+ | Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor opplæringsleder for trafikkopplæring innen 2 virkedager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor hen ber om begrunnelse av eksamensresultatet. | ||
+ | |||
+ | Opplæringsleder trafikkopplæring ved Bane NOR Jernbaneskolen skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | ||
==== Klage på skriftlig eksamen ==== | ==== Klage på skriftlig eksamen ==== | ||
- | Aspiranten | + | |
- | Fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | + | Aspiranten |
- | Aspiranten | + | |
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen | + | Fagleder Trafikkstyring |
- | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren | + | |
==== Klage på muntlig og praktisk/ | ==== Klage på muntlig og praktisk/ | ||
- | Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor | + | Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig |
- | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av Aspirantenes | + | |
- | Aspiranten sender klagen | + | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for den faglige |
- | Ved klage på muntlig/ | + | |
+ | Klage på formelle feil sendes innen 2 virkedager | ||
+ | Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere aspiranters | ||
==== Fusk ==== | ==== Fusk ==== | ||
- | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: \\ \\ | + | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, |
- | bruk av ulovlige hjelpemidler, | + | |
- | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef | + | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til opplæringsleder |
+ | |||
+ | \\ \\ | ||
+ | ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør ===== | ||
+ | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør. | ||
+ | Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene. | ||
+ | ^ Kommunikasjon og temaarbeid | ||
+ | |• Uttrykker seg kortfattet og tydelig | | ||
+ | |• Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås | | ||
+ | |• Forsikrer seg om at andre har forstått ved tilbakelesning og kontroll av kommunikasjon | | ||
+ | |• Gir klare og utvetydige instruksjoner | | ||
+ | |• Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner | | ||
+ | |• Videreformidler relevant informasjon til togleder, naboTXP, toginformatør og andre relevante roller | | ||
+ | |• Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning | | ||
+ | |• Holder øye med og kryssjekker andres handlinger | | ||
+ | |• Har en god og naturlig tone med sine kolleger | | ||
+ | |• Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, | ||
+ | |• Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre | | ||
+ | |• Hjelper til ved behov | | ||
+ | |• Søker aktivt informasjon fra andre | | ||
+ | ^ Situasjonsbevissthet og framsynthet | ||
+ | |• Gjør gode prioriteringer | | ||
+ | |• Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)| | ||
+ | |• Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling| | ||
+ | |• Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover| | ||
+ | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt | ||
+ | |• Er bevisst på og håndterer målkonflikter| | ||
+ | |• Stiller frisk, uthvilt og skikket til å gå på jobb| | ||
+ | |• Håndterer distraksjoner godt| | ||
+ | |• Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning| | ||
+ | |• Tar en fot i bakken for å få oversikt når dette er påkrevet| | ||
+ | |• Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet| | ||
+ | |• Ber om hjelp når det er behov| | ||
+ | |• Fornuftig bruk av pauser| | ||
+ | ^ Lederskap | ||
+ | |• Anvender rollens myndighet på en optimal måte for å sikre trafikkstyringen| | ||
+ | |• Melder fra om bekymringer vedrørende sikkerhet| | ||
+ | |• Griper inn når det er nødvendig| | ||
+ | |• Stoler på seg selv og egne beslutninger| | ||
+ | |• Etterlever gjeldende regelverk og prosedyrer| | ||
+ | |||
+ | \\ \\ | ||
+ | |||
+ | ===== Vedlegg 2 til læreplan: Retningslinjer til læreplanen for Togekspeditør ===== | ||
+ | ==== Hensikt ==== | ||
+ | Hensikten til retningslinjene er å fungere veiledende for involverte roller, og beskrive viktige grensesnitt mellom disse. | ||
+ | |||
+ | ==== Innhold ==== | ||
+ | Egnethet og holdninger \\ | ||
+ | Loggboka \\ | ||
+ | Veilederfunksjonen i praksis \\ | ||
+ | Progresjonstesting \\ | ||
+ | Eksamensinnhold og -oppgaver \\ | ||
+ | Sensorkurs og sensurretningslinjer \\ | ||
+ | Innsyn i opplæringsdokumentasjon \\ | ||
+ | Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen | ||
+ | |||
+ | ==== Egnethet og holdninger ==== | ||
+ | Det er forventet at aspiranten har klar og tydelig kommunikasjon og gode samarbeidsevner. Aspiranten skal vise initiativ til å bistå andre ved behov, være løsningsorientert og strukturert i sitt arbeid. Aspiranten skal være proaktiv og legge til rette for arbeidsoppgaver frem i tid, etablere en god situasjonsforståelse for seg og andre aktører. Aspiranten stiller uthvilt og forberedt til jobb for å ha tilstedeværelse og fokus på arbeidsoppgaver. Hen skal vise selvledelse, | ||
+ | |||
+ | ==== Loggboka ==== | ||
+ | Bane NOR Jernbaneskolen skal utarbeide loggbok som viser læringsmål som gjennomføres under praksis. Aspiranten må beskrive hvordan hen løser de ulike oppgavene i henhold til læringsmålene. Aspiranten skal utføre tilstrekkelige antall vakter for å møte læringsmål. De ulike vakttypene skal synliggjøres i loggboka. | ||
+ | |||
+ | ==== Veilederfunksjonen i praksis ==== | ||
+ | Veileder må ha gjennomført veilederkurs før hen tar i bruk rollen. Veileder må ha planlagt praksis i forkant slik at opplegget er klart når aspiranten er ute på stasjon. Praksisplanen skal være detaljert, og beskriver hvilke aktiviteter som skal gjennomføres hver dag og hvilke læringsmål de dekker. Aspiranten er ansvarlig for å ha med seg praksisplan og loggboka på hver vakt. Loggboka vurderes av veileder/ | ||
+ | |||
+ | ==== Progresjonstesting ==== | ||
+ | Alle progresjonstestene utarbeides av Bane NOR Jernbaneskolen. Aspiranten skal gjennomføre progresjonstester under teoridelen av opplæringen på Bane NOR Jernbaneskolen. Underveis i opplæringen skal det testes i alle temaer, med fokus på de som må bestås med 80% på eksamen. Det skal testes i alle temaene underveis i opplæringen som må bestås 80% for å gå videre. I praksisperioden skal aspiranten gjennomføre og bestå progresjonstester som forberedelse til avsluttende muntlig/ | ||
+ | |||
+ | ==== Eksamensinnhold og -oppgaver ==== | ||
+ | Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider eksamensoppgaver mot læringsmålene i henhold til læreplanen. Det skal utarbeides eksamensspørsmål for eksamen og eventuell kontinuasjonseksamen. Spørsmålene skal ha likt innhold, men stilt annerledes slik at aspiranten blir testet i samme temaer i alle eksamener. | ||
+ | |||
+ | Eksamensoppgavene deles digitalt mellom enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Sensorkurs og sensurretningslinjer ==== | ||
+ | Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur og i samarbeid med Bane NOR Jernbaneskolen. | ||
+ | Bane NOR Jernbaneskolen sender oversikt over eksamener og antall aspiranter til enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur for organisering av sensorbehov. | ||
+ | |||
+ | Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med Trafikk organiserer sensorsamling senest 1 uke før avsluttende eksamener. I denne samlingen skal følgende temaer tas opp: | ||
+ | * Eksamensoppgaver | ||
+ | * Sensorveiledning utarbeidet av Bane NOR Jernbaneskolen | ||
+ | * Organisering av sensur (eksamen og kontinuasjonseksamen). Sensorer blir organisert slik at de kan rette kontinuasjonseksamen på aspiranter som de ikke har rettet opp ved første eksamen. | ||
+ | |||
+ | Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur organiserer bruk av sensorer til klagenemnda. Sensor utnevnes i forkant av eksamen og kan ikke brukes til rettelse av eksamen og kontinuasjonseksamen. Sensor skal etter endt vurderingssituasjon levere hele sensorvurderingen, | ||
- | ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere ===== | + | ==== Innsyn i opplæringsdokumentasjon |
+ | Personalleder og leder for kompetansestyring og sikkerhetskultur, | ||
+ | ==== Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen ==== | ||
+ | Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen må strebe etter god kommunikasjon. Det forventes at dialogen er konstruktiv og løsningsorientert. | ||
+ | Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen skal ha 4 møter i året for god samarbeidskultur der følgende temaer tas opp: | ||
+ | * Evaluering av resultater | ||
+ | * Evaluering av gjennomføring av opplæring | ||
+ | * Eksamensform og -gjennomføring | ||
+ | * Sensorkorpset | ||
+ | * Ulike utfordringer: | ||
+ | * Veien videre | ||
- | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer | + | Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for innkalling |
- | {{tablelayout? | + | |
- | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** | ||
- | | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ • Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback). \\ • Gir klare og utvetydige instruksjoner \\ • Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ • Videreformidler relevant informasjon til togleder/ | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | ^ Situasjonsbevissthet og framsynthet | ||
- | | • Gjør gode prioriteringer \\ • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ • Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt | ||
- | | • Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ • Stiller på jobb uthvilt og i form \\ • Håndterer distraksjoner godt \\ • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ • Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet \\ • Ber om hjelp når det er behov \\ • Fornuftig bruk av pauser | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | ^ Lederskap | ||
- | | • Anvender rollens myndighet for å sikre at driften går som den skal \\ • Opprettholder en optimal autoritetsgradient \\ • Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ • Griper inn når det er “påkrevd” \\ • Stoler på seg selv og egne beslutninger \\ • Etterlever relevant regelverk og prosedyrer | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||
- | | ::: | | ||