Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjonSiste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_lokal_opplaering_av_toginformator [2024/06/03 12:08] – [Tabell] chrane | lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_lokal_opplaering_av_toginformator [2024/06/03 14:50] – chrane | ||
---|---|---|---|
Linje 9: | Linje 9: | ||
==== Eier av læreplanen ==== | ==== Eier av læreplanen ==== | ||
- | Trafikkdirektør | + | Direktør |
==== Utarbeidet av ==== | ==== Utarbeidet av ==== | ||
- | Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon | + | Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon. |
- | ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | + | ==== 1.Kompetansekrav ==== |
+ | Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for operativ kunde- og trafikkinformasjon. | ||
+ | |||
+ | ==== 2.Dokumentasjon av opplæringen | ||
Registreres i DRIV. | Registreres i DRIV. | ||
- | ==== Hovedmål for opplæringen ==== | + | Registrering av kompetanse: |
- | Opplæringen skal gi kandidaten kunnskaper til å kunne holde oversikt over trafikkbildet | + | * Sensor fyller ut og skriver under digitalt skjema for gjennomført eksamen som sendes linjeleder og fagleder Operativ |
+ | * Linjeleder arkiverer dette skjemaet i personalmappen i 360. | ||
- | ==== Arbeidsform | + | |Oppfølgingssamtaler |Personalmappe i saksrom 360| |
- | Vi krever | + | |Sensorgodkjenning |Personalmappe i saksrom 360| |
+ | Dokumentene kan lagres underveis i lukket og sikret system som for eksempel Teams og Sharepoint | ||
+ | |||
+ | ==== 3.Innledning | ||
+ | Opplæringen har som mål å gi medarbeideren de beste faglige forutsetninger for å kunne utføre operativ kunde- og trafikkinformasjon på en sikker og effektiv måte. | ||
+ | |||
+ | Operativ kunde- og trafikkinformasjon skal: | ||
+ | - sørge for at kundene til enhver tid har oppdatert og riktig informasjon om trafikkbildet, | ||
+ | |||
+ | Medarbeider skal holde seg oppdatert i systemer, trafikkregler, | ||
+ | |||
+ | Opplæringen er fordelt på temaer. I læreplanens beskrivelse brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. | ||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Arbeidsform og vurdering underveis i opplæringsforløpet | ||
+ | Det kreves | ||
+ | |||
+ | === Krav til forkunnskaper: | ||
+ | - minimum tre år videregående skole | ||
+ | - gode muntlige og skriftlige kunnskaper i norsk og engelsk | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== 4.Hovedmål ==== | ||
+ | Opplæringen skal: | ||
+ | • Gi kandidaten kunnskaper til å kunne holde oversikt over trafikkbildet | ||
+ | • Betjene kunde- og trafikkinformasjonssystemene | ||
+ | • Få tilstrekkelig kunnskap om banestrekninger og stasjoner | ||
+ | |||
+ | Gjennom opplæringen skal kandidaten lære at toginformatørene har en rolle med betydning for sikkerheten når det gjelder å forebygge uønskede hendelser. I tillegg skal toginformatøren ha en forståelse av hva kundene våre har behov for av informasjon og hva de forventer at vi skal levere. | ||
- | ==== Innlæringsmål ==== | ||
=== Innlæringsmål for kunnskaper === | === Innlæringsmål for kunnskaper === | ||
- | * Kandidaten | + | Medarbeider |
- | * Kandidaten skal ha kunnskap om det som påvirker kundeinformasjonen, | + | * kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. |
- | * Kandidaten skal ha tilstrekkelige kunnskaper om fjernstyringsanlegg til å kunne styre kundeinformasjonen. | + | * ha kunnskap om det som påvirker kundeinformasjonen, |
- | * Kandidaten skal ha kunnskap om banestrekninger og stasjoner som er relevant for kundeinformasjon. | + | * ha tilstrekkelige kunnskaper om fjernstyringsanlegg til å kunne styre kundeinformasjonen. |
- | * Kandidaten skal ha kunnskap om kundenes informasjonsbehov og deres forventninger til hva Bane NOR skal levere. | + | * ha kunnskap om banestrekninger og stasjoner som er relevant for kundeinformasjon. |
- | * Kandidaten skal ha kunnskaper om stasjoner med personovergang i plan og hvordan leveransen vår påvirker de reisende på slike stasjoner. | + | * ha kunnskap om kundenes informasjonsbehov og deres forventninger til hva Bane NOR skal levere. |
- | * Kandidaten skal ha kunnskap om kundeinformasjonssystemet og hvordan det fungerer. | + | * ha kunnskaper om stasjoner med personovergang i plan og hvordan leveransen vår påvirker de reisende på slike stasjoner. |
+ | * ha kunnskap om kundeinformasjonssystemet og hvordan det fungerer. | ||
=== Innlæringsmål for ferdigheter === | === Innlæringsmål for ferdigheter === | ||
- | * Kandidaten | + | Medarbeider |
- | * Kandidaten skal kunne betjene | + | * gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. |
- | * Kandidaten skal kunne lese trafikkbildet i fjernstyringsanleggene. | + | * betjene |
- | * Kandidaten skal kunne håndtere avvik eller uønsket hendelse og iverksette tiltak/ | + | * lese trafikkbildet i fjernstyringsanleggene. |
+ | * håndtere avvik eller uønsket hendelse og iverksette tiltak/ | ||
=== Innlæringsmål for generell kompetanse === | === Innlæringsmål for generell kompetanse === | ||
- | * Kandidaten | + | Medarbeider |
- | * Kandidaten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre toginformatører, | + | * ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten for de reisende, og toginformatørens rolle i å hindre at informasjon Bane NOR leverer ikke fører til uønskede hendelser. |
- | * Kandidaten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | + | * kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre toginformatører, |
- | * Kandidaten skal ha kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen, | + | * inneha nødvendige språkferdigheter, |
+ | * ha kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen, | ||
- | ==== Krav til pensum | + | ==== 5. Pensum |
- | Pensum omhandler Håndbok | + | Det er krav til at pensum skal omhandle: |
+ | * Tekstbanken | ||
+ | * Kryssingsinstrukser (ORV) | ||
+ | * Strekningsbeskrivelser | ||
+ | * Trafikkoperativ kunnskap (TOK) | ||
+ | * Linjekart | ||
+ | * Regelverk for operativt personell (ORV), Kunde- og trafikkinformasjon | ||
- | ==== Krav til praksis ==== | + | ==== 6. Teori og praksis ==== |
- | Kandidaten skal få opplæring | + | === Varighet på teori og praksis === |
- | Kandidaten | + | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 20 dager og består av: |
+ | |||
+ | Opplæringen består av ca. 10 dager teoriundervisning og ca. 10 dager med praksis. Praksis består av praktiske øvelser, teoretisk forklaring og trening i informasjonssystemene på tjenestestedet. Gjennomføringsplanen kan variere avhengig av lokale forhold. | ||
+ | |||
+ | **Praksis** | ||
+ | * Opplæring | ||
+ | * Medarbeideren | ||
+ | * | ||
+ | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan og gjennomføringsplan. | ||
+ | |||
+ | **Antall deltakere** | ||
+ | * Maks 4 deltakere kan delta på opplæring samtidig på teoridelen. | ||
+ | * Maks 2 medarbeidere i praktisk opplæring på samme vakt. Kan variere etter lokale forhold. | ||
+ | * Maksimum 1 medarbeider kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme toginformatør/ | ||
+ | * Gruppeleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon er ansvarlig for å utpeke lokal veileder. Kan variere etter lokale forhold. | ||
+ | |||
+ | ==== 7. Opplæringspersonell og sensor ==== | ||
+ | === 7.1 Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensor === | ||
+ | |||
+ | Opplæringspersonell skal ha følgende kompetanse: | ||
+ | * Erfaring som operativ kunde- og trafikkinformatør | ||
+ | * Gjennomført instruktørkurs i regi av Enhet for Kompetansestyring og sikkerhetskultur | ||
+ | |||
+ | Sensor skal ha følgende kompetanse: | ||
+ | * Erfaring som operativ kunde- og trafikkinformatør | ||
+ | * Gjennomført sensorkurs/ | ||
+ | |||
+ | === 7.2 Retningslinjer for sensor === | ||
+ | Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur. | ||
+ | |||
+ | Det kreves at sensur gjennomføres av 2 sensorer samtidig for alle eksamener. | ||
+ | |||
+ | ==== 8. Eksamen ==== | ||
+ | === 8.1 Prinsipper for prøving / sertifisering === | ||
+ | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. | ||
+ | |Karakter |Praktisk/ | ||
+ | |5 |Bestått | ||
+ | Medarbeider viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | ||
+ | |||
+ | |4 |Bestått | ||
+ | Medarbeider viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | ||
+ | |||
+ | |3 |Bestått | ||
+ | Medarbeider viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | ||
+ | |||
+ | |2 |Ikke bestått | ||
+ | Medarbeider viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | ||
+ | |||
+ | |1 |Ikke bestått | ||
+ | Medarbeider viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål.| | ||
+ | |||
+ | |0 |Eksamen ikke gjennomført.| | ||
- | ==== Prinsipper for prøving / sertifisering ==== | ||
=== Vurdering under opplæring === | === Vurdering under opplæring === | ||
- | Under opplæringen blir toginformatørens teoretiske og praktiske kunnskaper vurdert i henhold til tema og delmål spesifisert i opplæringsplanen for toginformatører. | + | Under opplæringen blir toginformatørens teoretiske og praktiske kunnskaper vurdert i henhold til tema og delmål spesifisert i opplæringsplanen for toginformatører. |
- | Prøver | + | |
+ | === Avsluttende prøve === | ||
+ | Avsluttende prøve er en avsluttende prøve som godkjenner medarbeideren til å utføre toginformatørfunksjonen i en trafikkstyringssentral.\\ | ||
+ | Avsluttende prøve består av en praktisk prøve som skal avdekke om medarbeideren mestrer avvikshåndtering i kundeinformasjonssystemet.\\ | ||
+ | Etter den praktiske prøven skal medarbeideren gjennom en muntlig, teoretisk prøve som skal avdekke om kandidaten har kunnskap om jernbanetekniske begreper, kundeinformasjonssystemet, | ||
+ | Dersom kandidaten ikke består Avsluttende prøve, er det anledning til å gå opp til ny Avsluttende prøve en gang til. Kandidaten kan avlegge en ny Avsluttende prøve tidligst 1 uke etter første forsøk, og kandidaten vil få veiledning i denne perioden. | ||
+ | |||
+ | Får kandidaten | ||
+ | |||
+ | === 8.2 Praktisk/ | ||
+ | Det skal utarbeides to oppgavesett til praktisk/ | ||
+ | |||
+ | === 8.3 Eksamen === | ||
+ | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner kandidaten til å utføre en bestemt funksjon. | ||
+ | * På praktisk eksamen tillates primært Tekstbanken, | ||
+ | * På muntlig eksamen tillates ingen hjelpemidler. | ||
+ | * Den muntlig/ | ||
+ | * Tema for eksamensoppgaver skal gjenspeile innlæringsmål, | ||
+ | |||
+ | ==== 9. Klage på eksamen ==== | ||
+ | === 9.1 Klage på praktisk/ | ||
+ | Kandidat kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk/ | ||
+ | |||
+ | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | ||
+ | |||
+ | Kandidaten sender klagen til fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon. Frist for å sende klage er 1 virkedag etter mottatt eksamensresultat eller 1 virkedag etter mottatt begrunnelse. Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon oppnevner en ny sensor som med fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon utgjør klagenemnd og vurderer klagen. | ||
+ | |||
+ | Ved klage på praktisk/ | ||
- | === Bestått | + | ==== 10. Fusk ==== |
- | Kandidaten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | + | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi kandidaten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper. Egne notater kan ikke benyttes under praktisk/ |
- | === Ikke bestått === | + | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon som kan utelukke |
- | Kandidaten viser manglende helhetsoversikt og har ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.\\ | + | |
- | Instruktør melder toginformatører under opplæring opp til kontrollprøve når kandidaten | + | |
- | === Kontrollprøve | + | ==== 11. Repetisjon av opplæring ==== |
- | Kontrollprøven er en avsluttende prøve som godkjenner kandidaten til å utføre toginformatørfunksjonen i en trafikkstyringssentral.\\ | + | Operativ kunde- og trafikkinformasjon |
- | Kontrollprøven består av en praktisk prøve som skal avdekke om kandidaten mestrer avvikshåndtering i kundeinformasjonssystemet.\\ | + | |
- | Etter den praktiske prøven skal kandidaten gjennom en muntlig, teoretisk prøve | + | |
- | Dersom kandidaten ikke består Kontrollprøven, | + | |
- | Får kandidaten ikke bestått på andre gangs eksamen også, har studenten strøket og opplæringen som toginformatør avsluttes. | + | |
- | === Klage på Kontrollprøve === | ||
- | Kandidaten kan be om en begrunnelse for resultatet på Kontrollprøven. Kandidaten må legge frem kravet om begrunnelse for sensor umiddelbart etter at resultatet av Kontrollprøven er meddelt.\\ | ||
- | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | ||
- | Kandidaten sender klagen til fagansvarlig for opplæring ved Kunde- og trafikkinformasjon. Frist for å sende klagen er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse.\\ | ||
- | Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av fagansvarlig for opplæring ved Kunde- og trafikkinformasjon og leder ved aktuell trafikkstyringssentral.\\ | ||
- | Ved klage på Kontrollprøve innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og vurderer klagen. \\ Dersom kandidaten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet bli annullert og kandidaten har rett til å avlegge ny Kontrollprøve. Dersom kandidaten avlegger ny Kontrollprøve, | ||
- | ==== Godkjenning av Læreplan ==== | ||
- | Læreplan er godkjent av kravstiller kompetanse 11.12.2019 | ||
- | ==== Revisjonshistorikk ==== | ||
- | Revideres ved behov. I tillegg anbefales årlig revisjon. | ||