lp_tr:laereplan_for_direkteutdanning_til_togleder

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjonForrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
lp_tr:laereplan_for_direkteutdanning_til_togleder [2024/08/23 14:11] – [Hovedmål for opplæringen] chranelp_tr:laereplan_for_direkteutdanning_til_togleder [2024/09/25 08:49] (nåværende versjon) – Rettet navnet SJN chrane
Linje 46: Linje 46:
 ==== Arbeidsform aspiranten ==== ==== Arbeidsform aspiranten ====
 Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk
-trening under hele utdanningen. Loggboka utarbeides av Bane NOR Jernbaneskolen og godkjennes av +trening under hele utdanningen. Loggboka utarbeides av Bane NOR Jernbaneskolen.  
-Fagleder Trafikkstyring. Loggboka er et grunnlag for å sikre at aspiranten har vært innom alle temaer i forkant av eksamen og skal dokumentere progresjonen til aspiranten i praksisperiodene. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder.+Loggboka er et grunnlag for å sikre at aspiranten har vært innom alle temaer i forkant av eksamen og skal dokumentere progresjonen til aspiranten i praksisperiodene. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder.
  
-Operativt regelverk (ORV), strekningsbeskrivelsen (SJN) og Beredskapsportalen skal benyttes i stor +Operativt regelverkverkssamling (ORV), Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN) og Beredskapsportalen skal benyttes i stor 
-grad slik at aspiranten lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis.+grad slik at aspiranten lærer å bruke den operative regelverkssamlingen i praksis.
  
 ==== Krav til forkunnskaper ==== ==== Krav til forkunnskaper ====
Linje 98: Linje 98:
   * Aspiranten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og skal kunne gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av sine arbeidsoppgaver.   * Aspiranten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og skal kunne gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av sine arbeidsoppgaver.
   * Aspiranten skal ha kunnskap om menneskelige faktorer som kan påvirke prestasjon, årvåkenhet og distribuert situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger, og kunnskap om de grep som kan gjøres for å håndtere disse.   * Aspiranten skal ha kunnskap om menneskelige faktorer som kan påvirke prestasjon, årvåkenhet og distribuert situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger, og kunnskap om de grep som kan gjøres for å håndtere disse.
-\\ \\+
 ==== Krav til pensum ==== ==== Krav til pensum ====
-Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN), betjeningsinstrukser for signalanlegg (sikringsanlegg og fjernstyring), Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ), og+Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN), betjeningsinstrukser for signalanlegg (sikringsanlegg og fjernstyring), Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN og TRASÉ), og
 Beredskapsportalen, samt øvrige interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell Beredskapsportalen, samt øvrige interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell
 (ORV), og i styringssystemet for Bane NOR. Fagstoff kan også hentes fra lovverk, Førerens regelbok, forskrifter i Bane NOR, utarbeidede kompendier eller andre kilder. (ORV), og i styringssystemet for Bane NOR. Fagstoff kan også hentes fra lovverk, Førerens regelbok, forskrifter i Bane NOR, utarbeidede kompendier eller andre kilder.
-\\ \\+\\
 ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== ==== Gjennomføring av teori og praksis ====
 Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 65% Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 65%
Linje 110: Linje 110:
  
 Ved praksis i trafikkstyringssentralen, når aspiranten utøver trafikkstyring sammen med ansvarlig Ved praksis i trafikkstyringssentralen, når aspiranten utøver trafikkstyring sammen med ansvarlig
-togleder, skal det legges til rette for at veileder kan lytte med på alle samtaler som utføres i +togleder, skal veileder lytte med på alle samtaler som utføres i trafikkstyringen. Aspiranten skal gå  
-trafikkstyringen. Aspiranten skal gå sammen med erfaren veileder på vakt under opplæringen.  +sammen med erfaren veileder på vakt under opplæringen. Veileder som skal ha med seg noen på opplæring skal ha tjenestegjort minimum 12 måneder som togleder i trafikkstyringssentralen. Tid for egen lokal opplæring skal ikke medregnes. Det skal så langt det er mulig settes opp vakter med fast togleder/veileder under hele opplæringen.
-Veileder som skal ha med seg noen på opplæring skal ha tjenestegjort minimum 12 måneder som togleder i trafikkstyringssentralen. Tid for egen lokal opplæring skal ikke medregnes. Det skal så langt det er mulig settes opp vakter med fast togleder/veileder under hele opplæringen.+
  
-Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Bane NOR Jernbaneskolen.+Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Bane NOR Jernbaneskolen.  
 +Endringer i læremålene i opplæringsplanen må godkjennes av fagleder trafikkstyring 
  
 I den praktiske opplæringen i sentral legges det opp til at det i hovedsak øves på det aspiranten har gjennomgått i teoriundervisning og i simulator. I den praktiske opplæringen i sentral legges det opp til at det i hovedsak øves på det aspiranten har gjennomgått i teoriundervisning og i simulator.
Linje 128: Linje 128:
 ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ====
 Kompetansekrav til faglærere ved Jernbaneskolen som underviser ved TXP- og toglederutdanning: Kompetansekrav til faglærere ved Jernbaneskolen som underviser ved TXP- og toglederutdanning:
-Godkjent som togekspeditør/togleder +  * Godkjent som togekspeditør/togleder 
-Må ha tjenestegjort som txp/togleder i minst 3 år +  Må ha tjenestegjort som txp/togleder i minst 3 år 
-Instruktørkompetanse gjennom pedagogikk opplæring som instruktør-/veilederkurs eller yrkespedagogikk fra Høyskole som kan gjennomføres etter ansettelse +  Instruktørkompetanse gjennom pedagogikk opplæring som instruktør-/veilederkurs eller yrkespedagogikk fra Høyskole som kan gjennomføres etter ansettelse 
-Etterleve regelverk og kan kravene til opplæring iht. gjeldende læreplan og opplæringsplan +  Etterleve regelverk og kan kravene til opplæring iht. gjeldende læreplan og opplæringsplan 
-Rolleforståelse, faglig og personlig egnethet+  Rolleforståelse, faglig og personlig egnethet
  
 Kompetansekrav til opplæringspersonell i Trafikk som skal gi teori- og praktisk undervisning, samt være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet i dokumentet «Krav til opplæringspersonell i Trafikk». Kompetansekrav til opplæringspersonell i Trafikk som skal gi teori- og praktisk undervisning, samt være sensor ved Toglederutdanningen er beskrevet i dokumentet «Krav til opplæringspersonell i Trafikk».
Linje 148: Linje 148:
 utdanningen. Progresjonstestene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan. utdanningen. Progresjonstestene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan.
  
-Aspiranten vil bli vurdert fortløpende på ikke-tekniske ferdigheter ved bruk av eget skjema. Vurdering av holdninger og ikke-tekniske ferdigheter gjøres i forbindelse med gjennomføring av progresjonstestene. Aspiranten skal få tilbakemelding på hvordan de ligger an i forhold til holdninger og ikke-tekniske ferdigheter. +Aspiranten vil bli vurdert fortløpende på ikke-tekniske ferdigheter ved bruk av eget skjema. Vurdering av holdninger og ikke-tekniske ferdigheter gjøres i forbindelse med trening i simulator og praksis i sentralen. Aspiranten skal få tilbakemelding på hvordan de ligger an i forhold til holdninger og ikke-tekniske ferdigheter. 
  
-I praksisperioden er linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester og vurdering av holdninger og ikke-tekniske ferdigheter, utarbeidet av Bane NOR Jernbaneskolen.+I praksisperioden er linjeleder ansvarlig for at vurdering av holdninger, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter gjennomføres
  
 ==== Betingelser for oppmelding til eksamener ==== ==== Betingelser for oppmelding til eksamener ====
Linje 158: Linje 158:
  
 Før aspiranten kan meldes opp til eksamener, skal aspiranten ha: Før aspiranten kan meldes opp til eksamener, skal aspiranten ha:
-Gjennomført e-læring «Sikkerhetskurs del 1» +  * Gjennomført e-læring «Sikkerhetskurs del 1» 
-Bestått eventuelt foregående eksamener +  Bestått eventuelt foregående eksamener 
-Bestått progresjonstester, eller vist tilstrekkelig forbedring etter ikke bestått +  Bestått progresjonstester, eller vist tilstrekkelig forbedring etter ikke bestått 
-Fremlagt ajourført loggbok +  Fremlagt ajourført loggbok 
-Vurdert som egnet, med akseptable holdninger og ikke-tekniske ferdigheter i perioden som leder opp mot eksamen+  Vurdert som egnet, med akseptable holdninger, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter i perioden som leder opp mot eksamen
  
 Dersom betingelser for oppmelding til eksamen ikke innfris, følges aspiranter opp av Bane NOR Dersom betingelser for oppmelding til eksamen ikke innfris, følges aspiranter opp av Bane NOR
Linje 169: Linje 169:
 vurderes av opplæringsleder trafikk til å ikke være kvalifisert til å gjennomføre eksamen, eller at aspiranten vurderes uegnet, informeres personalleder umiddelbart. vurderes av opplæringsleder trafikk til å ikke være kvalifisert til å gjennomføre eksamen, eller at aspiranten vurderes uegnet, informeres personalleder umiddelbart.
  
-I løpet av utdanningen skal aspiranten gjennomføre progresjonstester og bli vurdert i forhold til holdninger og ikke-tekniske ferdigheter til forberedelse til eksamener. Bane NOR Jernbaneskolen har hovedansvaret for å følge opp resultater fra progresjonstester og målingene av holdninger og ikke-tekniske ferdigheter. Dette skjer i samarbeid med linjeleder.+I løpet av utdanningen skal aspiranten gjennomføre progresjonstester og bli vurdert i forhold til holdninger, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter til forberedelse til eksamener. Bane NOR Jernbaneskolen har hovedansvaret for å følge opp resultater fra progresjonstester og målingene av holdninger, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter. Dette skjer i samarbeid med linjeleder.
  
  
Linje 176: Linje 176:
 Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider alle eksamener. Eksamensformen kan være skriftlig, muntlig, praktisk eller en kombinasjon. Der eksamen er tema- eller delbasert må alle temaer eller deler av eksamen vurderes til bestått for at det endelige resultatet skal vurderes til bestått. Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider alle eksamener. Eksamensformen kan være skriftlig, muntlig, praktisk eller en kombinasjon. Der eksamen er tema- eller delbasert må alle temaer eller deler av eksamen vurderes til bestått for at det endelige resultatet skal vurderes til bestått.
  
-Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5: +Progresjonstester og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5: 
-^ Karakter Progresjonsprøver i simulator og praktisk eksamen                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ^+{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="150px, 700px"}} 
 +^ Karakter Progresjonstester i simulator og praktisk eksamen                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ^
 | 5         | Bestått - Ekstraordinært\\ Aspiranten overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Aspiranten viser god\\ helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.                                                                                                                                                        | | 5         | Bestått - Ekstraordinært\\ Aspiranten overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Aspiranten viser god\\ helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.                                                                                                                                                        |
 | 4         | Bestått – Forventet nivå\\ Aspiranten overvåker og styrer trafikken effektivt. Aspiranten evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Aspiranten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.                                                                                                                     | | 4         | Bestått – Forventet nivå\\ Aspiranten overvåker og styrer trafikken effektivt. Aspiranten evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Aspiranten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.                                                                                                                     |
Linje 186: Linje 187:
  
  
 +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="150px, 700px"}}
 ^ Karakter  ^ Standard ved skriftlig og muntlig eksamen                                                                                                        ^ ^ Karakter  ^ Standard ved skriftlig og muntlig eksamen                                                                                                        ^
 | 5         | Bestått - Ekstraordinært\\ Aspiranten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og\\ ferdighetsmålene.                      | | 5         | Bestått - Ekstraordinært\\ Aspiranten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og\\ ferdighetsmålene.                      |
Linje 198: Linje 199:
 ==== Retningslinjer for sensor ==== ==== Retningslinjer for sensor ====
 Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur utarbeider en liste over godkjente sensorer for den Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur utarbeider en liste over godkjente sensorer for den
-spesifikke opplæringen i samarbeid med relevante fagressurser.  Sensorer godkjennes av fagleder Trafikkstyring, sakkyndig leder signal, eller seksjonssjef funksjonell godkjenning, avhengig av type eksamen.+spesifikke opplæringen i samarbeid med relevante fagressurser.  Sensorer godkjennes av fagleder Trafikkstyring, sakkyndig leder signal, eller seksjonssjef funksjonell godkjenning, avhengig av type eksamen. Bane NOR Jernbaneskolen sender bestilling av sensor til Enhet ressurs- og kompetansestyring senest 6 uker før eksamen.
  
 Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur inviterer Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur inviterer
Linje 209: Linje 210:
 Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagleder Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagleder
 trafikkstyring som oppnevner nye sensorer. Klage på eksamen beskrives ytterligere i eget punkt. trafikkstyring som oppnevner nye sensorer. Klage på eksamen beskrives ytterligere i eget punkt.
 +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="200px, 200px, 450"}}
 ^ Periode                ^ Eksamen                                        ^ Sensor(er)                                                                                               ^ ^ Periode                ^ Eksamen                                        ^ Sensor(er)                                                                                               ^
 | Introduksjonsuke       | Sikkerhetskurs del 1                           | E-læring                                                                                                 | | Introduksjonsuke       | Sikkerhetskurs del 1                           | E-læring                                                                                                 |
Linje 236: Linje 237:
  
 Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver:
 +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="200px, 200px, 450"}}
 ^ Periode                ^ Eksamen                                        ^ Det skal utarbeides                                                                          ^ ^ Periode                ^ Eksamen                                        ^ Det skal utarbeides                                                                          ^
 | Grunnkurs trafikk      | Flervalgsprøve før muntlig eksamen             | • 1 oppgavebank                                                                              | | Grunnkurs trafikk      | Flervalgsprøve før muntlig eksamen             | • 1 oppgavebank                                                                              |
-Ruteplanleggingsmodul  | Muntlig eksamen                                | • 2 oppgavesett\\ • Fasit\\ • Sensorveiledning                                               | +Grunnkurs trafikk      | Muntlig eksamen                                | • 2 oppgavesett\\ • Fasit\\ • Sensorveiledning                                               | 
-Fjernstyringsmodul     | Skriftlig eksamen                              | • 2 oppgavesett\\ • Fasit\\ • Sensorveiledning                                               |+Ruteplanleggingsmodul  | Skriftlig eksamen                              | • 2 oppgavesett\\ • Fasit\\ • Sensorveiledning                                               |
 | Fjernstyringsmodul     | Skriftlig eksamen i regelverk                  | • 2 oppgavesett\\ • Fasit\\ • Sensorveiledning                                               | | Fjernstyringsmodul     | Skriftlig eksamen i regelverk                  | • 2 oppgavesett\\ • Fasit\\ • Sensorveiledning                                               |
 | Fjernstyringsmodul     | Flervalgsprøve før muntlig fjernstyringsprøve  | • 1 oppgavebank                                                                              | | Fjernstyringsmodul     | Flervalgsprøve før muntlig fjernstyringsprøve  | • 1 oppgavebank                                                                              |
Linje 358: Linje 360:
 | :::                                 | Revurderer beslutninger ved behov.                       | Viser evnen til å endre avgjørelser underveis innenfor det gitte tidsrommet.                                                                                            | | :::                                 | Revurderer beslutninger ved behov.                       | Viser evnen til å endre avgjørelser underveis innenfor det gitte tidsrommet.                                                                                            |
 ^                                                                                              ^                                                                                                                                                                         ^ ^                                                                                              ^                                                                                                                                                                         ^
-| Arbeidsmengde- og stresshåndtering  | Sikkerhet prioriteres høyere enn punktlighet             BSier «stopp» for å begrense egen arbeidsbelastning. Tar seg tid til å få overblikk og kontroll på situasjonen.                                                         | +| Arbeidsmengde- og stresshåndtering  | Sikkerhet prioriteres høyere enn punktlighet             Sier «stopp» for å begrense egen arbeidsbelastning. Tar seg tid til å få overblikk og kontroll på situasjonen.                                                         | 
-| :::                                 | Tilbyr og tar imot hjelp                                 er om hjelp. Tar imot hjelp. Holder øye med og kryssjekker andres handlinger, og tilbyr hjelp ved behov.                                                                |+| :::                                 | Tilbyr og tar imot hjelp                                 Ber om hjelp. Tar imot hjelp. Holder øye med og kryssjekker andres handlinger, og tilbyr hjelp ved behov.                                                                |
 | :::                                 | Prioritering av arbeidsoppgaver                          | Prioriterer riktige oppgaver, uten å glemme nedprioriterte oppgaver. Gjør seg ferdig med én oppgave før en påbegynner en ny.                                            | | :::                                 | Prioritering av arbeidsoppgaver                          | Prioriterer riktige oppgaver, uten å glemme nedprioriterte oppgaver. Gjør seg ferdig med én oppgave før en påbegynner en ny.                                            |
 | :::                                 | Oppgaveorientert i møte med stress                       | Løsningsorientert og fokusert på oppgaven. Undersøker problemet og legger en plan for å løse problemet. Tar tak i utfordringen.                                         | | :::                                 | Oppgaveorientert i møte med stress                       | Løsningsorientert og fokusert på oppgaven. Undersøker problemet og legger en plan for å løse problemet. Tar tak i utfordringen.                                         |
-ITF Elementer av ITF Observerbar atferd 
- 
- 
- 
- 
- 
- 
-Holdninger Ansvarsbevissthet  
- Ta ansvar for egen læring. Positiv holdning til regler og prosedyrer. Forstår ansvaret man forvalter og dets betydning for sikkerheten.  
- Engasjement & Motivasjon 
- Motivert, ta initiativ, løsningsorientert, har høy innsats, dedikasjon, og bry seg om arbeidet og organisasjonen  
- Profesjonalitet & Modenhet 
- Disiplinert og har selvinnsikt. Evner å ta til seg tilbakemeldinger. Stoler på seg selv og egne beslutninger, men er bevisst egne begrensninger  
- Medarbeiderskap Hensyntar, støtter, respekterer og inkluderer andre. Bidrar til positivt arbeidsmiljø. God konflikthåndtering og konfliktforebygging. Positiv til å samarbeide.  
- 
- 
- 
-Situasjons-bevissthet Innhente informasjon  
- Detaljfokusert, men opprettholder overblikk. Riktig selektiv oppmerksomhet, og opprettholder konsentrasjon. Oppsøker informasjon.  
- Forstå informasjon Forstår informasjon og situasjonen. Risikovurderer situasjonen. 
- Forutse hva som kommer til å skje og jobbe proaktivt Forstår mulige konsekvenser av oppståtte hendelser og egne handlinger. Jobber proaktivt for en sikker og effektiv drift.  
- 
- 
- 
-Kommunikasjon 
- 
- Aktiv lytting Still oppfølgingsspørsmål ved mistanke om misforståelse.  
- Tydelig kommunikasjon Klar og utvetydig toveiskommunikasjon. Kortfattet og konsis. Tilbakelesning og kontroll. Bruke ordlyd korrekt. Kommuniserer på en måte som ikke skaper misforståelser.  
- Dele informasjon Dele korrekt informasjon til riktige mottakere på riktig tidspunkt. Ikke overdele unødvendig informasjon.  
- 
- 
- 
- 
-Beslutningstaking  
- 
- Opprettholder en optimal autoritetsgradient Anvender rollens myndighet for å sikre at driften går som den skal. Tydelig og besluttsom, men også åpen for tilbakemeldinger.  
- Vurderer risikofaktorer ved ulike handlingsalternativer Forstår hvilke faktorer som kan utvikle seg til å bli en fare, og agerer for å stoppe utviklingen. Rådfører seg med andre ved usikkerhet. 
- Agerer i riktig tid Identifiserer tidsrom for informasjonssøk. Bruker optimal tid før avgjørelsen blir tatt.  
- Revurderer beslutninger ved behov. Viser evnen til å endre avgjørelser underveis innenfor det gitte tidsrommet. 
- 
- 
- 
-Arbeidsmengde- og stresshåndtering  
- 
- Sikkerhet prioriteres høyere enn punktlighet Sier «stopp» for å begrense egen arbeidsbelastning. Tar seg tid til å få overblikk og kontroll på situasjonen.  
- Tilbyr og tar imot hjelp 
- Ber om hjelp. Tar imot hjelp. Holder øye med og kryssjekker andres handlinger, og tilbyr hjelp ved behov.  
- Prioritering av arbeidsoppgaver Prioriterer riktige oppgaver, uten å glemme nedprioriterte oppgaver. Gjør seg ferdig med én oppgave før en påbegynner en ny.  
- Oppgaveorientert i møte med stress Løsningsorientert og fokusert på oppgaven. Undersøker problemet og legger en plan for å løse problemet. Tar tak i utfordringen.  
  
 ===== Referanser ===== ===== Referanser =====
Linje 417: Linje 370:
   * [[https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-09-08-2740?q=sikkerhetsforskriften|Sikkerhetsforskriften]]   * [[https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-09-08-2740?q=sikkerhetsforskriften|Sikkerhetsforskriften]]
   * [[https://banenor.sharepoint.com/:w:/r/sites/SK_Styringssystem/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc=%7BD9C0B914-A699-4760-BDDA-5D28E3A57BA1%7D&file=STY-604973.DOCX&action=default&mobileredirect=true|Kompetansestyring-konsernprosedyre]]   * [[https://banenor.sharepoint.com/:w:/r/sites/SK_Styringssystem/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc=%7BD9C0B914-A699-4760-BDDA-5D28E3A57BA1%7D&file=STY-604973.DOCX&action=default&mobileredirect=true|Kompetansestyring-konsernprosedyre]]
-  * Krav til opplæringspersonell i Trafikk (mangler link) +  * [[https://https://banenor.sharepoint.com/:w:/r/sites/SK_Styringssystem/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc=%7BAD8EC42C-A799-4F60-BDC0-8B5E81269F2D%7D&file=STY-604550.DOCX&action=default&mobileredirect=true|kompetansestyring av medarbeider som styrer trafikken]] 
 +  * Krav til opplæringspersonell i Trafikk
  
  
  
lp_tr/laereplan_for_direkteutdanning_til_togleder.1724415100.txt.gz · Sist endret: 2024/08/23 14:11 av chrane