Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2024/09/23 12:35] – chrane | lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2024/09/23 13:15] (nåværende versjon) – [Vedlegg 1] chrane | ||
---|---|---|---|
Linje 191: | Linje 191: | ||
- | Eksamensform | + | ==== Eksamensform |
Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider alle eksamener. Eksamensformen kan være skriftlig, muntlig, praktisk eller en kombinasjon. Der eksamen er tema- eller delbasert må alle temaer eller deler av eksamen vurderes til bestått for at det endelige resultatet skal vurderes til bestått. | Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider alle eksamener. Eksamensformen kan være skriftlig, muntlig, praktisk eller en kombinasjon. Der eksamen er tema- eller delbasert må alle temaer eller deler av eksamen vurderes til bestått for at det endelige resultatet skal vurderes til bestått. | ||
Linje 197: | Linje 197: | ||
- | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | ||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
^ Karakter | ^ Karakter | ||
Linje 360: | Linje 359: | ||
- | {{tablelayout? | + | {{tablelayout? |
+ | ^ **ITF** | ||
+ | | Holdninger | ||
+ | | ::: | Engasjement & Motivasjon | ||
+ | | ::: | Profesjonalitet & Modenhet | ||
+ | | ::: | Medarbeiderskap | ||
+ | ^ | ||
+ | | Situasjonsbevissthet | ||
+ | | ::: | Forstå informasjon | ||
+ | | ::: | Forutse hva som kommer \\ til å skje og jobbe proaktivt | ||
+ | ^ | ||
+ | | Kommunikasjon | ||
+ | | ::: | Tydelig kommunikasjon | ||
+ | | ::: | Dele informasjon | ||
+ | ^ | ||
+ | | Beslutningstaking | ||
+ | | ::: | Vurderer risikofaktorer ved ulike handlingsalternativer | ||
+ | | ::: | Agerer i riktig tid | Identifiserer tidsrom for informasjonssøk. Bruker optimal tid før avgjørelsen blir tatt. | | ||
+ | | ::: | Revurderer beslutninger ved behov. | ||
+ | ^ | ||
+ | | Arbeidsmengde- og stresshåndtering | ||
+ | | ::: | Tilbyr og tar imot hjelp | Ber om hjelp. Tar imot hjelp. Holder øye med og kryssjekker andres handlinger, og tilbyr hjelp ved behov. | ||
+ | | ::: | Prioritering av arbeidsoppgaver | ||
+ | | ::: | Oppgaveorientert i møte med stress | ||
- | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** | + | ==== Referanser ==== |
- | | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ • Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback). \\ • Gir klare og utvetydige instruksjoner \\ • Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ • Videreformidler relevant informasjon til togleder/nabotogleder, | + | |
- | | ::: | + | * [[https:// |
- | | ::: | + | * [[https:// |
- | | ::: | | + | * [[https:// |
- | | ::: | | + | * [[https:// |
- | | ::: | | + | * Krav til opplæringspersonell i Trafikk |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | * [[https://banenor.sharepoint.com/:w:/ |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | ^ Situasjonsbevissthet og framsynthet | + | |
- | | • Gjør gode prioriteringer \\ • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ • Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt | + | |
- | | • Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ • Stiller på jobb uthvilt | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | ^ Lederskap | + | |
- | | • Anvender rollens myndighet | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |