playground:lp_br:opplaeringsplan_fagleder_jernbane

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Neste revisjon
Forrige revisjon
playground:lp_br:opplaeringsplan_fagleder_jernbane [2018/01/16 15:37] – opprettet torgeir_blesvikplayground:lp_br:opplaeringsplan_fagleder_jernbane [2023/01/05 11:12] (nåværende versjon) – ekstern redigering 127.0.0.1
Linje 9: Linje 9:
 ^**Nr.**^**Tema**^**Delmål**^**Pensum/ forelesere**^**Timer**| ^**Nr.**^**Tema**^**Delmål**^**Pensum/ forelesere**^**Timer**|
 | |**Dag 1.**| | | | | |**Dag 1.**| | | |
-|1.|Hvordan er BANE NORs beredskap organisert:\\   - Overordnet beredskapsplan   - Togleders ansvar.   - Fagleder jernbane sine oppgaver, utstyr og uniformering.   - Varslingsrutiner  - Ulike mobiliseringsnivåer   - Ulike beredskaps-faser.  - De enkelte funksjoners ansvar|Kjenne til de enkelte beredskapsfunksjoner i BANE NOR og hvilket ansvar de har ved en uønsket hendelse. Kjenne til hvordan beredskapen er bygd opp i BANE NOR. \\ Kjenne til fagleder jernbane, togleder, TXP, beredskapsvakt og banesjefen sin rolle og ansvar.\\ Vite om fagleder jernbane sitt utstyr og vest.  - Utøve funksjonen i henhold til krav i Beredskapsplaner.  - Kjenne til togleders ansvar.  - Utøve funksjonen i henhold til Fagleder jernbane sine oppgaver.  - Kunne de ulike mobiliserings-nivåer (1,2 og 3).  - Kunne de ulike beredskapsfaser (deteksjon, varsling, bekjempelse, evakuering, redning og normalisering)  - Kjenne til de enkelte funksjoners ansvar og oppgaver.|Overordnet beredskapsplan \\ Togleders-\\ Instruks.\\ Tiltakskort (varslingskort) for togleder/vaktleder TSS\\ Intern foreleser.\\ |3| +|1.|Hvordan er BANE NORs beredskap organisert:\\  \\ - Overordnet beredskapsplan\\   - Togleders ansvar.\\   - Fagleder jernbane sine oppgaver, utstyr og uniformering.\\   - Varslingsrutiner\\  - Ulike mobiliseringsnivåer\\   - Ulike beredskaps-faser.\\  - De enkelte funksjoners ansvar|Kjenne til de enkelte beredskapsfunksjoner i BANE NOR og hvilket ansvar de har ved en uønsket hendelse. Kjenne til hvordan beredskapen er bygd opp i BANE NOR.\\ \\ Kjenne til fagleder jernbane, togleder, TXP, beredskapsvakt og banesjefen sin rolle og ansvar.\\ \\ Vite om fagleder jernbane sitt utstyr og vest.\\  - Utøve funksjonen i henhold til krav i Beredskapsplaner.\\  - Kjenne til togleders ansvar.\\  - Utøve funksjonen i henhold til Fagleder jernbane sine oppgaver.\\  - Kunne de ulike mobiliserings-nivåer (1,2 og 3).\\  - Kunne de ulike beredskapsfaser (deteksjon, varsling, bekjempelse, evakuering, redning og normalisering)\\  - Kjenne til de enkelte funksjoners ansvar og oppgaver.|Overordnet beredskapsplan \\ Togleders-\\ Instruks.\\ Tiltakskort (varslingskort) for togleder/vaktleder TSS\\ Intern foreleser.\\ |3| 
-|2.|Redningstjenesten i Norge. Oppbygging, organisering osv.  - Hovedredningssentralen (HRS)  - Lokal redningssentral (LRS)|Kjenne til de forskjellige roller og ansvar de enkelte etater og funksjoner innehar. Når skal de enkelte etater varsles.|Ekstern foreleser fra for eksempel Politiet. \\ |1| +|2.|Redningstjenesten i Norge.\\ Oppbygging, organisering osv.\\  - Hovedredningssentralen (HRS)\\  - Lokal redningssentral (LRS)|Kjenne til de forskjellige roller og ansvar de enkelte etater og funksjoner innehar. Når skal de enkelte etater varsles.|Ekstern foreleser fra for eksempel Politiet. \\ |1| 
-|3.|Hvordan redningsarbeid organiseres på skadestedet:\\   - Innsatsledelse  - Fagleder politi/ orden, brann, sanitet.  - Brannvesenets prinsipper for innsats   - Helsevesenets organisering av innsats  - Jernbaneressurser  - Samhandling|Få en forståelse for de enkelte rollene, å kjenne til hvordan skadestedet organiseres slik at fagleder jernbane kan bidra til en effektiv drift av skadestedet og dermed redningsarbeidet. \\ Kjenne til hvilke strategier brannvesenet gjør sin innsats basert på, f.eks. røykdykking med/ uten vann inn i tunneler, mv.\\ Kjenne til hvordan helsevesenet organiserer og prioriterer sin innsats.\\ Vite hvordan en kan få til best mulig samhandling på skadestedet.|PBS 1 (Politiets beredskapssystem 1)\\ Redningshåndboken, Instruks for redningstjenesten\\ Ekstern foreleser fra for eksempel Politiet (Innsatsleder), helse og/ eller brann.|1,5| +|3.|Hvordan redningsarbeid organiseres på skadestedet:\\  \\ - Innsatsledelse\\  - Fagleder politi/ orden, brann, sanitet.\\  - Brannvesenets prinsipper for innsats\\   - Helsevesenets organisering av innsats\\  - Jernbaneressurser  - Samhandling|Få en forståelse for de enkelte rollene, å kjenne til hvordan skadestedet organiseres slik at fagleder jernbane kan bidra til en effektiv drift av skadestedet og dermed redningsarbeidet.\\ \\ Kjenne til hvilke strategier brannvesenet gjør sin innsats basert på, f.eks. røykdykking med/ uten vann inn i tunneler, mv.\\ \\ Kjenne til hvordan helsevesenet organiserer og prioriterer sin innsats.\\ \\ Vite hvordan en kan få til best mulig samhandling på skadestedet.|PBS 1 (Politiets beredskapssystem 1)\\ Redningshåndboken, Instruks for redningstjenesten\\ Ekstern foreleser fra for eksempel Politiet (Innsatsleder), helse og/ eller brann.|1,5| 
-|4|Fagleder på skadestedet|Forstå lederrollen – forventninger og fallgruver. Ledelse gjennom underledere, rolle og ansvar mellom fagleder, andre fra BaneNOR og representanter fra jernbaneforetakene. Kunne hovedprinsippene for Proaktiv ledelse.\\ Forstå og kunne motvirke stress ved innsats: \\ Kunne identifisere symptomer negativt stress, forstå hvordan ledelse under stress påvirker evnen til å lede, hvordan kompensere for stresspåvirkning. \\ Kjenne til sikring av skadested.|Pensum kan hentes fra \\ PBS 1 (Politiets beredskapssystem 1)\\ , og/eller «Ledelse ved kriser – en praktisk veileder», Lars Weisæth, ISBN: 9788205351820 \\ «Operativ psykologi», Eid m.fl., 2. utgave, ISBN 978-82-450-0503-5 \\ Ekstern foreleser fra politi, helse, brann, psykolog, spesialist, også mulig med særlig kvalifisert intern foreleser|1|+|4|Fagleder på skadestedet|Forstå lederrollen – forventninger og fallgruver.\\ \\ Ledelse gjennom underledere, rolle og ansvar mellom fagleder, andre fra BaneNOR og representanter fra jernbaneforetakene.\\ \\ Kunne hovedprinsippene for Proaktiv ledelse.\\ \\ Forstå og kunne motvirke stress ved innsats:\\ \\ Kunne identifisere symptomer negativt stress, forstå hvordan ledelse under stress påvirker evnen til å lede, hvordan kompensere for stresspåvirkning. \\ Kjenne til sikring av skadested.|Pensum kan hentes fra \\ PBS 1 (Politiets beredskapssystem 1)\\ , og/eller «Ledelse ved kriser – en praktisk veileder», Lars Weisæth, ISBN: 9788205351820 \\ «Operativ psykologi», Eid m.fl., 2. utgave, ISBN 978-82-450-0503-5 \\ Ekstern foreleser fra politi, helse, brann, psykolog, spesialist, også mulig med særlig kvalifisert intern foreleser|1|
 | | | | | **Totalt: ****6****,5**** + pauser**| | | | | | **Totalt: ****6****,5**** + pauser**|
 | |**Dag 2**| | | | | |**Dag 2**| | | |
-|1.|Mobilisere nødvendig personell og utstyr.\\ |Vite hva som kan mobiliseres internt, hvordan dette kan mobiliseres. Vite hvilken myndighet fagleder jernbane har til å rekvirere utstyr eksternt.|Overordnet beredskapsplan\\ Ekstern foreleser\\ Berging og beredskap jernbane.|1| +|1.|Mobilisere nødvendig personell og utstyr.\\ |Vite hva som kan mobiliseres internt, hvordan dette kan mobiliseres. \\ \\ Vite hvilken myndighet fagleder jernbane har til å rekvirere utstyr eksternt.|Overordnet beredskapsplan\\ Ekstern foreleser\\ Berging og beredskap jernbane.|1| 
-|2.|Farlig gods.|Kjenne til fareklasser, merking, kjemikalier i forbindelse med farlig gods på jernbanen. Kjenne til hvilke togselskaper som frakter gods og hvor en kan henvende seg for nødvendige opplysninger. Vite hvor en finner opplysninger om godset som finnes på toget. \\ Vite om RID/ ADR regelverket.\\ Kjenne til prinsippet om stoppesteder for tog med lekkasje av farlig gods. |Tiltakskort for aktuelle stoffer som fraktes på jernbane. \\ Vognopptak.\\ Intern/ekstern foreleser. |1\\ | +|2.|Farlig gods.|Kjenne til fareklasser, merking, kjemikalier i forbindelse med farlig gods på jernbanen. \\ \\ Kjenne til hvilke togselskaper som frakter gods og hvor en kan henvende seg for nødvendige opplysninger.\\ \\ Vite hvor en finner opplysninger om godset som finnes på toget.\\ \\ Vite om RID/ ADR regelverket.\\ \\ Kjenne til prinsippet om stoppesteder for tog med lekkasje av farlig gods. |Tiltakskort for aktuelle stoffer som fraktes på jernbane. \\ Vognopptak.\\ Intern/ekstern foreleser. |1\\ | 
-|3.|Granskning av en hendelse på jernbanen:\\   - Undersøkelses og Analyseenheten.  - Statens Havarikommisjon for Transport (SHT)  - Politi  - Rapportering|Kjenne til metoder for granskning av uønskede hendelser. \\ Kjenne til ansvar og roller. \\ Vite hvordan og når fagleder jernbane skal rapportere etter en hendelse.|Overordnet beredskapsplan\\ Krav fra\\ Justis-\\ departement. Jernbane-undersøkelsesloven.\\ Intern foreleser fra Undersøkelses og Analyseenheten |0,5| +|3.|Granskning av en hendelse på jernbanen:\\   - Undersøkelses og Analyseenheten. \\ - Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) \\ - Politi \\ - Rapportering|Kjenne til metoder for granskning av uønskede hendelser. \\ \\ Kjenne til ansvar og roller. \\ \\ Vite hvordan og når fagleder jernbane skal rapportere etter en hendelse.|Overordnet beredskapsplan\\ \\ Krav fra\\ Justis-\\ departement. Jernbane-undersøkelsesloven.\\ Intern foreleser fra Undersøkelses og Analyseenheten |0,5| 
-|4.|Førstehjelp|Kunne yte førstehjelp spesielt ved skader forårsaket av kontakt med kontaktledningsanlegg (brann, indre skader, brudd oa.)**|BHT\\ (Synergi helse)|4| +|4|Førstehjelp <sup>1)</sup>|Kunne yte førstehjelp spesielt ved skader forårsaket av kontakt med kontaktledningsanlegg (brann, indre skader, brudd oa.)<sup>2)</sup>|BHT\\ (Synergi helse)|4| 
-| | | | | **Totalt: 6,5 + pauser** |+| | | | | **Totalt: 7,5**|
  
-Det er et krav i forskriften (FSE) at de som skal utføre frakobling og jording skal ha gjennomgått førstehjelpskurs årlig, ikke mere en 12 måneder mellom hver opplæring. Det anbefales at også de som skal utføre funksjonen Fagleder jernbane på ikke elektrifiserte strekninger gjennomgår et førstehjelpskurs såfremt de ikke har hatt et slikt kurs det siste året.+1) Det er et krav i forskriften (FSE) at de som skal utføre frakobling og jording skal ha gjennomgått førstehjelpskurs årlig, ikke mere en 12 måneder mellom hver opplæring. Det anbefales at også de som skal utføre funksjonen Fagleder jernbane på ikke elektrifiserte strekninger gjennomgår et førstehjelpskurs såfremt de ikke har hatt et slikt kurs det siste året.
  
-** Hører til El-sikkerhets opplæringen, men er av hensyn til antall timer undervisning per dag lagt til denne dagen.+2) Hører til El-sikkerhets opplæringen, men er av hensyn til antall timer undervisning per dag lagt til denne dagen.
  
 **Dag 3: El-sikkerhetsopplæring for fagleder jernbane ** **Dag 3: El-sikkerhetsopplæring for fagleder jernbane **
playground/lp_br/opplaeringsplan_fagleder_jernbane.1516113433.txt.gz · Sist endret: 2018/01/16 15:37 av torgeir_blesvik