presentasjoner:trv_20min

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjonForrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
presentasjoner:trv_20min [2022/06/16 12:00] jcspresentasjoner:trv_20min [2023/01/05 11:12] (nåværende versjon) – ekstern redigering 127.0.0.1
Linje 1: Linje 1:
-1) Hva er Teknisk regelverk?+===== 1) Hva er Teknisk regelverk? ======
  
 Kildetekst: Kildetekst:
-  - være Bane NORs samling av tilstrekkelige og nødvendige tekniske regler for bygging, prosjektering og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen på det nasjonale jernbanenettet slik at den tilfredsstiller Bane NORs mål med hensyn på tilgjengelighet, sikkerhet, kostnadseffektivitet og kapasitet. +  - Være Bane NORs samling av tilstrekkelige og nødvendige tekniske regler for bygging, prosjektering og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen på det nasjonale jernbanenettet slik at den tilfredsstiller Bane NORs mål med hensyn på tilgjengelighet, sikkerhet, kostnadseffektivitet og kapasitet. 
-  - sikre harmoniserte tekniske løsninger ved prosjektering og bygging og et forsvarlig vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet. +  - Sikre harmoniserte tekniske løsninger ved prosjektering og bygging og et forsvarlig vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet. 
-  - forenkle prosjektering, bygging og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen på det nasjonale jernbanenettet ved å tilby standardiserte løsninger på problemstillinger som gjentatt oppstår, blant annet for å redusere diversifisering og suboptimalisering av anleggene og i stedet fremheve optimalisering på et overordnet nivå.+  - Forenkle prosjektering, bygging og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen på det nasjonale jernbanenettet ved å tilby standardiserte løsninger på problemstillinger som gjentatt oppstår, blant annet for å redusere diversifisering og suboptimalisering av anleggene og i stedet fremheve optimalisering på et overordnet nivå.
  
 Presentasjonstekst: Presentasjonstekst:
Linje 17: Linje 17:
  
  
-2) Hvorfor Teknisk regelverk?+===== 2) Hvorfor Teknisk regelverk? =====
  
 Kildetekst: Kildetekst:
Linje 34: Linje 34:
   - Bilde/illustrasjon av "EU-krav"   - Bilde/illustrasjon av "EU-krav"
  
-3) Ansvar og roller i den transeuropeiske jernbanen+===== 3) Hvem har ansvaret og hvilke roller finnes jernbanesystemet? =====
  
 Kildetekst: Kildetekst:
 {{:presentasjoner:ansvar_jernbane.png?200|ansvarsfordeling}} {{:presentasjoner:ansvar_jernbane.png?200|ansvarsfordeling}}
  
 +Ansvarsområder for NSA (SJT)
  
 +  * utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver
 +  * utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger
 +  * gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, nye tog
 +  * føre tilsyn med at jernbanevirksomhetene oppfyller sine forpliktelser etter jernbanelovgivningen
  
 +Visuelle virkemidler (ideer):
  
 +  - Bane NOR søker om å fornye sin sikkerhetsgodkjenning som infrastrukturforvalter i Norge. SJT vurderer om Teknisk regelverk og øvrige deler av styringssystemet er godt nok til at Bane NOR får innvilget sin søknad.
 +  - Bane NOR ønsker å ta i bruk en ny banestrekning de har bygget. SJT vurderer om samtrafikkravene og sikkerhetskravene i Teknisk regelverk er tilfredsstilt. SJT sjekker også at alle avvikene fra Teknisk regelverk er positivt dispensasjonsbehandlet.
  
-• Hierarki med ansvar +Ansvarsområder for infrastrukturforvalter (IM) og jernbaneforetak (RU) 
-• Hva regelverket er – og ikke er + 
-• Krav+IM (infrastrukturforvalter, Bane NOR) - RU (jernbaneforetak, VY, Flytoget..) 
-o Skal  +  * har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer 
-o bør  +  * identifisere risikoene 
-o kan +  * implementere nødvendige risikokontrollsystemer 
-Hvordan søke dispensasjon? +  * anvende nasjonale sikkerhetsregler og -standarder og etablere sikkerhetsstyringssystemer 
-o Behandler ca. 300 hvert år + 
-Hvordan endre? +IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde 
-o Behandler ca. 300 hvert år + 
-Typiske misforståelser +Visuelle virkemidler (ideer): 
-L og H – Banesjefen kan utsette vs. Kan + 
-Navigere i teknisk regelverk +  - Sporet er alt for tørt. Hjulslitasjen på toget er uakseptabelt høy. Her må det smøres. 
-o Bok  kapitler   +    - Hvem sørger for at det er skinnene er riktig smurt? 
-Oppbygging av kravskjema +      - Bane NOR har lagt ut og vedlikeholder smøreapparater i krappe kurver som klemmer ut olje hver gang toget passerer 
-Gi oppgaver  Finn xyz +      - Bane NOR leier inn smørevogner som kjører rundt på nettet og smører skinnene 
-Forskjell på: +      - Togene har smøremidler om bord og smører mens de kjører 
-o prosjektering, bygging og vedlikehold+ 
 +  - Sporet er alt for glatt. Vi kommer ikke opp bakken. Her må det spyles, strøs eller noen må dytte oss opp bakken. 
 +    - Bane NOR leier inn spylevogner som vasker bort løv og annet som ligger oppå skinnene 
 +    - Togene har sand om bord som strøs på skinnene dersom det er glatt 
 +    - Togene ber om hjelpelok som dytter bak slik at de kommer opp bakken 
 + 
 +===== 4) Hva finner vi i Teknisk regelverk og hva finner vi ikke? ===== 
 + 
 +  * Vi finner prosjekteringsregler for jernbane 
 +  * Vi finner byggeregler for jernbane 
 +  * Vi finner inngrepskriterier for hvor store feil vi kan tillate for jernbanen 
 +  * Vi finner ikke hvordan og hvor ofte vi må inspisere jernbanen 
 +  * Vi finner ikke hvordan vi kan utsette feilretting 
 + 
 +Visuelle virkemidler (ideer)
 + 
 +  * Vise punktlisten punkt for punkt 
 + 
 + 
 +===== 5) Hva slags krav finner vi i Teknisk regelverk? ===== 
 + 
 +Kravtyper: 
 + 
 +  * Funksjonskrav 
 +  * Utførelseskrav 
 +  * Utformingskrav 
 +  * Intensjonskrav 
 +  * Systemspesifikt 
 +  * Sikkerhetskrav 
 +  * Dokumentasjonskrav 
 + 
 +Funksjonskrav: Underbygningen skal til enhver tid være i en slik forfatning at den ikke påvirker trafikkavviklingen negativt iht. de ytelseskravene som er lagt til grunn for strekningen gitt at anbefalt vedlikehold blir utført korrekt. 
 + 
 +Utførelseskrav: All kapping av skinner med høyere kvalitet enn R200 skal utføres med skinnekutter.  
 + 
 +Utformingskrav: Det skal ikke være mer enn 3 vektprosent materiale mindre enn 0,02 mm regnet av materiale under 22,4 mm. 
 + 
 +Sikkerhetskrav: Veisignalklokker for veisignalanlegg (La) skal ringe så lenge veisignal viser rødt lys. 
 + 
 +Dokumentasjonskrav: Termografering skal dokumenteres med en rapport med bilder som viser kritiske punkter og anbefalte tiltak. 
 + 
 +Visuelle virkemidler (ideer): 
 + 
 +  * Vise eksemplene i listen over punkt for punkt 
 + 
 +===== 6) Hvem har dispensasjonsmyndighet for krav i Teknisk regelverk? ===== 
 + 
 +Kildetekst: 
 + 
 +{{tablelayout?rowsHeaderSource=2}} 
 +^  Regel  ^  Verb  ^  Myndighet til å gi dispensasjon 
 +|  Myndighetskrav  |  skal (i kursiv)  |  Krav som Bane NOR selv ikke har myndighet til å gi dispensasjon fra  | 
 +|  Krav  |  skal  |  Redaktør av Teknisk regelverk 
 +|  Anbefaling  |  bør   Infrastruktureier  | 
 +|  Mulighet/alternative løsninger  |  kan   Den som prosjekterer, bygger eller vedlikeholder  | 
 +  
 +Regler angitt med modalt hjelpeverb "bør" er Teknisk regelverks anbefaling til infrastruktureier. Det er dermed infrastruktureier som bestemmer om anbefalingen skal følges eller ikke, slik som angitt i tabellen. 
 + 
 +Anbefalinger: Som utgangspunkt skal prosjektene legge til grunn at infrastruktureier ønsker at alle anbefalinger følges. 
 + 
 +Visuelle virkemidler (ideer): 
 + 
 +  * Vise flytskjema fra søker (prosjekt) til fagansvarlig (ev. delegeres til søknadsbehandler) til kontrollør til tverrfaglig kontrollør (godkjenning). 
 + 
 +===== 7) Hvorfor og hvordan søke dispensasjon? ===== 
 + 
 +Hvorfor: Kravet i TRV vil ha uheldige påvirkninger for prosjektet, f.eks. vil ikke nytten stå i forhold til kostnadene. 
 + 
 +Hvordan: Skjema (ses i sammenheng med pkt. 6) 
 + 
 +Visuelle virkemidler (ideer): 
 + 
 +  * Vise en situasjon der det opplagt ikke er plass til å følge kravet (f.eks. avstand mellom spor) 
 + 
 + 
 +===== 8) Hvordan finner jeg frem i Teknisk regelverk? ===== 
 + 
 +Struktur - søk 
 + 
 +[[https://trv.banenor.no/wiki/Teknisk_regelverk:S%C3%B8khjelpeside|Søkehjelp for TRV]] 
 + 
 +===== 9) Hvor finner jeg regelverket slik det så ut ved kontraktinngåelsen 20. februar 2018? ===== 
 + 
 +  * Kontrakten legger en viss versjon til regelverket til grunn (dato for inngåelse av kontrakt) 
 +  * Historisk regelverk finnes på enhver dato vha. menyen "historikk" 
 + 
 +Visuelle hjelpemidler (ideer): 
 + 
 +  - Bruker ønsker å finne en versjon av TRV for et gitt kapittel en gitt dato 
 +  - Bruker trykker på "historikk", finner datoen og klikker fram den etterspurte versjonen 
 +  - Bruker sammenligner historisk versjon med dagens 
 + 
 +===== 10) Hva er hensikten med dette kravet og hvorfor er kravet formulert slik? ===== 
 + 
 +Vise eksempel: [[https://trv.banenor.no/wiki/TRV:00179|Krav til vannsikring i eksisterende jernbanetunneler]] 
 + 
 +Visuelle virkemidler (ideer): 
 + 
 +  * kravskjema 
 +  * kravhensikt 
 +  * endringer 
 +  * analyser bak kravet 
 + 
 +===== Underlag fra innledende møte ===== 
 + 
 +Stikkord for opplæringen (fra formøtet): 
 + 
 +  * Hvordan søke dispensasjon? 
 +    Behandler ca. 300 hvert år 
 +  Hvordan endre? 
 +    Behandler ca. 300 hvert år 
 +  Typiske misforståelser 
 +  L og H – Banesjefen kan utsette vs. Kan 
 +  Navigere i teknisk regelverk 
 +    Bok 
 +    * kapitler 
 +  Oppbygging av kravskjema 
 +  Gi oppgaver 
 +    * Finn xyz 
 +  Forskjell på: 
 +    prosjektering, bygging og vedlikehold
  
 Delmål: Delmål:
-Forstå hvorfor vi har Teknisk regelverk +  * Forstå hvorfor vi har Teknisk regelverk 
-Kunne anvende og tolke teknisk regelverk +  Kunne anvende og tolke teknisk regelverk 
-Kjenne til TR oppbygning, struktur og fellesbestemmelser +  Kjenne til TR oppbygning, struktur og fellesbestemmelser 
-Kjenne til hvordan TR endres, begrepsbruk og konvensjoner +  Kjenne til hvordan TR endres, begrepsbruk og konvensjoner 
-Forstå forskjell på hva som dekkes av prosjektering, bygging og vedlikehold. +  Forstå forskjell på hva som dekkes av prosjektering, bygging og vedlikehold. 
-Kjenne til endringslogg +  Kjenne til endringslogg 
-Kjenne til hvordan vi sammenligner ulike versjoner av TR.+  Kjenne til hvordan vi sammenligner ulike versjoner av TR.
  
 Fremdrift: Fremdrift:
-Christopher – lager en skisse på ca. 12 punkter (20 min) 30. juni +  * Christopher – lager en skisse på ca. 12 punkter (20 min) 30. juni 
-Presenterer skissen –  +  * Christopher presenterer skissen 
-Jerven & Råbu  kaste ball  drodler på fremstilling  +  Jerven & Råbu  
 +    * kaster ball 
 +    * drodler på fremstilling
presentasjoner/trv_20min.1655373646.txt.gz · Sist endret: 2022/06/16 12:00 av jcs