Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjon | ||
presentasjoner:trv_20min [2022/06/16 12:09] – jcs | presentasjoner:trv_20min [2023/01/05 11:12] (nåværende versjon) – ekstern redigering 127.0.0.1 | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | 1) Hva er Teknisk regelverk? | + | ===== 1) Hva er Teknisk regelverk? |
Kildetekst: | Kildetekst: | ||
- | - være Bane NORs samling av tilstrekkelige og nødvendige tekniske regler for bygging, prosjektering og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen på det nasjonale jernbanenettet slik at den tilfredsstiller Bane NORs mål med hensyn på tilgjengelighet, | + | - Være Bane NORs samling av tilstrekkelige og nødvendige tekniske regler for bygging, prosjektering og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen på det nasjonale jernbanenettet slik at den tilfredsstiller Bane NORs mål med hensyn på tilgjengelighet, |
- | - sikre harmoniserte tekniske løsninger ved prosjektering og bygging og et forsvarlig vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet. | + | - Sikre harmoniserte tekniske løsninger ved prosjektering og bygging og et forsvarlig vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet. |
- | - forenkle | + | - Forenkle |
Presentasjonstekst: | Presentasjonstekst: | ||
Linje 17: | Linje 17: | ||
- | 2) Hvorfor Teknisk regelverk? | + | ===== 2) Hvorfor Teknisk regelverk? |
Kildetekst: | Kildetekst: | ||
Linje 34: | Linje 34: | ||
- Bilde/ | - Bilde/ | ||
- | 3) Ansvar | + | ===== 3) Hvem har ansvaret |
Kildetekst: | Kildetekst: | ||
{{: | {{: | ||
- | ===== Ansvarsområder for NSA (SJT) ===== | + | Ansvarsområder for NSA (SJT) |
* utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver | * utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver | ||
Linje 46: | Linje 46: | ||
* føre tilsyn med at jernbanevirksomhetene oppfyller sine forpliktelser etter jernbanelovgivningen | * føre tilsyn med at jernbanevirksomhetene oppfyller sine forpliktelser etter jernbanelovgivningen | ||
- | ===== Ansvarsområder for infrastrukturforvalter (IM) og jernbaneforetak (RU) ===== | + | Visuelle virkemidler (ideer): |
+ | |||
+ | - Bane NOR søker om å fornye sin sikkerhetsgodkjenning som infrastrukturforvalter i Norge. SJT vurderer om Teknisk regelverk og øvrige deler av styringssystemet er godt nok til at Bane NOR får innvilget sin søknad. | ||
+ | - Bane NOR ønsker å ta i bruk en ny banestrekning de har bygget. SJT vurderer om samtrafikkravene og sikkerhetskravene i Teknisk regelverk er tilfredsstilt. SJT sjekker også at alle avvikene fra Teknisk regelverk er positivt dispensasjonsbehandlet. | ||
+ | |||
+ | Ansvarsområder for infrastrukturforvalter (IM) og jernbaneforetak (RU) | ||
- | IM (infrasturkturforvalter, Bane NOR) - RU (jernbaneforetak, | + | IM (infrastrukturforvalter, Bane NOR) - RU (jernbaneforetak, |
* har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer | * har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer | ||
* identifisere risikoene | * identifisere risikoene | ||
Linje 56: | Linje 61: | ||
IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde | IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde | ||
+ | Visuelle virkemidler (ideer): | ||
- | ===== Ansvarsfordelingen i sektoren iht. regjeringen ===== | + | - Sporet er alt for tørt. Hjulslitasjen på toget er uakseptabelt høy. Her må det smøres. |
+ | - Hvem sørger for at det er skinnene er riktig smurt? | ||
+ | - Bane NOR har lagt ut og vedlikeholder smøreapparater i krappe kurver som klemmer ut olje hver gang toget passerer | ||
+ | - Bane NOR leier inn smørevogner som kjører rundt på nettet og smører skinnene | ||
+ | - Togene har smøremidler om bord og smører mens de kjører | ||
- | **Jernbanedirektoratet** har det overordnede ansvaret | + | - Sporet er alt for glatt. Vi kommer ikke opp bakken. Her må det spyles, strøs eller noen må dytte oss opp bakken. |
+ | - Bane NOR leier inn spylevogner som vasker bort løv og annet som ligger oppå skinnene | ||
+ | - Togene har sand om bord som strøs på skinnene dersom det er glatt | ||
+ | - Togene ber om hjelpelok som dytter bak slik at de kommer opp bakken | ||
- | **Bane NOR** har det operative ansvaret for trafikkstyring, | + | ===== 4) Hva finner vi i Teknisk regelverk |
- | **Norske tog AS** har ansvaret | + | |
+ | | ||
+ | | ||
+ | * Vi finner ikke hvordan og hvor ofte vi må inspisere jernbanen | ||
+ | * Vi finner ikke hvordan vi kan utsette feilretting | ||
- | **Vy, Flytoget, Go Ahead Norge, SJ og andre togselskaper** har ansvaret for å kjøre tog på jernbanestrekningene. | + | Visuelle virkemidler (ideer): |
+ | * Vise punktlisten punkt for punkt | ||
- | • Hierarki | + | ===== 5) Hva slags krav finner vi i Teknisk regelverk? ===== |
- | • Hva regelverket | + | |
- | • Krav: | + | Kravtyper: |
- | o Skal | + | |
- | o bør | + | * Funksjonskrav |
- | o kan | + | * Utførelseskrav |
- | • Hvordan søke dispensasjon? | + | * Utformingskrav |
- | o Behandler ca. 300 hvert år | + | * Intensjonskrav |
- | • Hvordan endre? | + | * Systemspesifikt |
- | o Behandler ca. 300 hvert år | + | * Sikkerhetskrav |
- | • Typiske misforståelser | + | * Dokumentasjonskrav |
- | • L og H – Banesjefen kan utsette vs. Kan | + | |
- | • Navigere i teknisk regelverk | + | Funksjonskrav: |
- | o Bok kapitler | + | |
- | • Oppbygging av kravskjema | + | Utførelseskrav: |
- | • Gi oppgaver | + | |
- | • Forskjell på: | + | Utformingskrav: |
- | o prosjektering, | + | |
+ | Sikkerhetskrav: | ||
+ | |||
+ | Dokumentasjonskrav: | ||
+ | |||
+ | Visuelle virkemidler (ideer): | ||
+ | |||
+ | * Vise eksemplene i listen over punkt for punkt | ||
+ | |||
+ | ===== 6) Hvem har dispensasjonsmyndighet for krav i Teknisk regelverk? ===== | ||
+ | |||
+ | Kildetekst: | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Regel ^ Verb ^ Myndighet til å gi dispensasjon | ||
+ | | Myndighetskrav | ||
+ | | Krav | skal | Redaktør av Teknisk regelverk | ||
+ | | Anbefaling | ||
+ | | Mulighet/ | ||
+ | |||
+ | Regler angitt med modalt hjelpeverb " | ||
+ | |||
+ | Anbefalinger: | ||
+ | |||
+ | Visuelle virkemidler (ideer): | ||
+ | |||
+ | * Vise flytskjema fra søker (prosjekt) til fagansvarlig (ev. delegeres til søknadsbehandler) til kontrollør til tverrfaglig kontrollør (godkjenning). | ||
+ | |||
+ | ===== 7) Hvorfor | ||
+ | |||
+ | Hvorfor: Kravet i TRV vil ha uheldige påvirkninger for prosjektet, f.eks. vil ikke nytten stå i forhold til kostnadene. | ||
+ | |||
+ | Hvordan: Skjema (ses i sammenheng med pkt. 6) | ||
+ | |||
+ | Visuelle virkemidler (ideer): | ||
+ | |||
+ | * Vise en situasjon der det opplagt | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== 8) Hvordan finner jeg frem i Teknisk regelverk? ===== | ||
+ | |||
+ | Struktur - søk | ||
+ | |||
+ | [[https:// | ||
+ | |||
+ | ===== 9) Hvor finner jeg regelverket slik det så ut ved kontraktinngåelsen 20. februar 2018? ===== | ||
+ | |||
+ | * Kontrakten legger en viss versjon til regelverket til grunn (dato for inngåelse av kontrakt) | ||
+ | * Historisk regelverk finnes på enhver dato vha. menyen " | ||
+ | |||
+ | Visuelle hjelpemidler (ideer): | ||
+ | |||
+ | - Bruker ønsker å finne en versjon av TRV for et gitt kapittel en gitt dato | ||
+ | - Bruker trykker på " | ||
+ | - Bruker sammenligner historisk versjon med dagens | ||
+ | |||
+ | ===== 10) Hva er hensikten med dette kravet og hvorfor er kravet formulert slik? ===== | ||
+ | |||
+ | Vise eksempel: [[https:// | ||
+ | |||
+ | Visuelle virkemidler (ideer): | ||
+ | |||
+ | * kravskjema | ||
+ | * kravhensikt | ||
+ | * endringer | ||
+ | * analyser bak kravet | ||
+ | |||
+ | ===== Underlag fra innledende møte ===== | ||
+ | |||
+ | Stikkord for opplæringen (fra formøtet): | ||
+ | |||
+ | * Hvordan søke dispensasjon? | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | * kapitler | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | * Finn xyz | ||
+ | | ||
+ | | ||
Delmål: | Delmål: | ||
- | • Forstå hvorfor vi har Teknisk regelverk | + | * Forstå hvorfor vi har Teknisk regelverk |
- | • Kunne anvende og tolke teknisk regelverk | + | |
- | • Kjenne til TR oppbygning, struktur og fellesbestemmelser | + | |
- | • Kjenne til hvordan TR endres, begrepsbruk og konvensjoner | + | |
- | • Forstå forskjell på hva som dekkes av prosjektering, | + | |
- | • Kjenne til endringslogg | + | |
- | • Kjenne til hvordan vi sammenligner ulike versjoner av TR. | + | |
Fremdrift: | Fremdrift: | ||
- | Christopher – lager en skisse på ca. 12 punkter (20 min) 30. juni | + | * Christopher – lager en skisse på ca. 12 punkter (20 min) 30. juni |
- | Presenterer | + | * Christopher presenterer |
- | Jerven & Råbu kaste ball drodler på fremstilling | + | |
+ | * kaster | ||
+ | * drodler på fremstilling |