presentasjoner:trv_20min

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjonForrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
presentasjoner:trv_20min [2022/06/16 12:46] jcspresentasjoner:trv_20min [2023/01/05 11:12] (nåværende versjon) – ekstern redigering 127.0.0.1
Linje 1: Linje 1:
-==== 1) Hva er Teknisk regelverk? ====+===== 1) Hva er Teknisk regelverk? ======
  
 Kildetekst: Kildetekst:
-  - være Bane NORs samling av tilstrekkelige og nødvendige tekniske regler for bygging, prosjektering og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen på det nasjonale jernbanenettet slik at den tilfredsstiller Bane NORs mål med hensyn på tilgjengelighet, sikkerhet, kostnadseffektivitet og kapasitet. +  - Være Bane NORs samling av tilstrekkelige og nødvendige tekniske regler for bygging, prosjektering og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen på det nasjonale jernbanenettet slik at den tilfredsstiller Bane NORs mål med hensyn på tilgjengelighet, sikkerhet, kostnadseffektivitet og kapasitet. 
-  - sikre harmoniserte tekniske løsninger ved prosjektering og bygging og et forsvarlig vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet. +  - Sikre harmoniserte tekniske løsninger ved prosjektering og bygging og et forsvarlig vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet. 
-  - forenkle prosjektering, bygging og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen på det nasjonale jernbanenettet ved å tilby standardiserte løsninger på problemstillinger som gjentatt oppstår, blant annet for å redusere diversifisering og suboptimalisering av anleggene og i stedet fremheve optimalisering på et overordnet nivå.+  - Forenkle prosjektering, bygging og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen på det nasjonale jernbanenettet ved å tilby standardiserte løsninger på problemstillinger som gjentatt oppstår, blant annet for å redusere diversifisering og suboptimalisering av anleggene og i stedet fremheve optimalisering på et overordnet nivå.
  
 Presentasjonstekst: Presentasjonstekst:
Linje 17: Linje 17:
  
  
-==== 2) Hvorfor Teknisk regelverk? ====+===== 2) Hvorfor Teknisk regelverk? =====
  
 Kildetekst: Kildetekst:
Linje 34: Linje 34:
   - Bilde/illustrasjon av "EU-krav"   - Bilde/illustrasjon av "EU-krav"
  
-==== 3) Ansvar og roller i den transeuropeiske jernbanen ====+===== 3) Hvem har ansvaret og hvilke roller finnes jernbanesystemet? =====
  
 Kildetekst: Kildetekst:
Linje 53: Linje 53:
 Ansvarsområder for infrastrukturforvalter (IM) og jernbaneforetak (RU) Ansvarsområder for infrastrukturforvalter (IM) og jernbaneforetak (RU)
  
-IM (infrasturkturforvalter, Bane NOR) - RU (jernbaneforetak, VY, Flytoget..)+IM (infrastrukturforvalter, Bane NOR) - RU (jernbaneforetak, VY, Flytoget..)
   * har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer   * har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer
   * identifisere risikoene   * identifisere risikoene
Linje 74: Linje 74:
     - Togene ber om hjelpelok som dytter bak slik at de kommer opp bakken     - Togene ber om hjelpelok som dytter bak slik at de kommer opp bakken
  
-==== 4) Hva finner vi i Teknisk regelverk og hva finner vi ikke ====+===== 4) Hva finner vi i Teknisk regelverk og hva finner vi ikke? =====
  
   * Vi finner prosjekteringsregler for jernbane   * Vi finner prosjekteringsregler for jernbane
Linje 81: Linje 81:
   * Vi finner ikke hvordan og hvor ofte vi må inspisere jernbanen   * Vi finner ikke hvordan og hvor ofte vi må inspisere jernbanen
   * Vi finner ikke hvordan vi kan utsette feilretting   * Vi finner ikke hvordan vi kan utsette feilretting
 +
 +Visuelle virkemidler (ideer):
 +
 +  * Vise punktlisten punkt for punkt
  
  
-==== 5) Hva slags krav finner vi i Teknisk regelverk ====+===== 5) Hva slags krav finner vi i Teknisk regelverk? =====
  
 Kravtyper: Kravtyper:
Linje 97: Linje 101:
 Funksjonskrav: Underbygningen skal til enhver tid være i en slik forfatning at den ikke påvirker trafikkavviklingen negativt iht. de ytelseskravene som er lagt til grunn for strekningen gitt at anbefalt vedlikehold blir utført korrekt. Funksjonskrav: Underbygningen skal til enhver tid være i en slik forfatning at den ikke påvirker trafikkavviklingen negativt iht. de ytelseskravene som er lagt til grunn for strekningen gitt at anbefalt vedlikehold blir utført korrekt.
  
-Utførelseskrav: Underbygningen skal bestå av sprengstein med ...+Utførelseskrav: All kapping av skinner med høyere kvalitet enn R200 skal utføres med skinnekutter
  
-• Hva regelverket er – og ikke er +Utformingskrav: Det skal ikke være mer enn 3 vektprosent materiale mindre enn 0,02 mm regnet av materiale under 22,4 mm. 
-Krav: + 
-o Skal  +Sikkerhetskrav: Veisignalklokker for veisignalanlegg (La) skal ringe så lenge veisignal viser rødt lys. 
-o bør  + 
-o kan +Dokumentasjonskrav: Termografering skal dokumenteres med en rapport med bilder som viser kritiske punkter og anbefalte tiltak. 
-Hvordan søke dispensasjon? + 
-o Behandler ca. 300 hvert år +Visuelle virkemidler (ideer): 
-Hvordan endre? + 
-o Behandler ca. 300 hvert år +  * Vise eksemplene i listen over punkt for punkt 
-Typiske misforståelser + 
-L og H – Banesjefen kan utsette vs. Kan +===== 6) Hvem har dispensasjonsmyndighet for krav i Teknisk regelverk? ===== 
-Navigere i teknisk regelverk + 
-o Bok  kapitler   +Kildetekst: 
-Oppbygging av kravskjema + 
-Gi oppgaver  Finn xyz +{{tablelayout?rowsHeaderSource=2}} 
-Forskjell på: +^  Regel  ^  Verb  ^  Myndighet til å gi dispensasjon 
-o prosjektering, bygging og vedlikehold+|  Myndighetskrav  |  skal (i kursiv)  |  Krav som Bane NOR selv ikke har myndighet til å gi dispensasjon fra  | 
 +|  Krav  |  skal  |  Redaktør av Teknisk regelverk 
 +|  Anbefaling  |  bør  |  Infrastruktureier 
 +|  Mulighet/alternative løsninger  |  kan  |  Den som prosjekterer, bygger eller vedlikeholder 
 +  
 +Regler angitt med modalt hjelpeverb "bør" er Teknisk regelverks anbefaling til infrastruktureier. Det er dermed infrastruktureier som bestemmer om anbefalingen skal følges eller ikke, slik som angitt i tabellen. 
 + 
 +Anbefalinger: Som utgangspunkt skal prosjektene legge til grunn at infrastruktureier ønsker at alle anbefalinger følges. 
 + 
 +Visuelle virkemidler (ideer): 
 + 
 +  * Vise flytskjema fra søker (prosjekt) til fagansvarlig (ev. delegeres til søknadsbehandler) til kontrollør til tverrfaglig kontrollør (godkjenning). 
 + 
 +===== 7) Hvorfor og hvordan søke dispensasjon? ===== 
 + 
 +Hvorfor: Kravet i TRV vil ha uheldige påvirkninger for prosjektet, f.eks. vil ikke nytten stå i forhold til kostnadene. 
 + 
 +Hvordan: Skjema (ses i sammenheng med pkt. 6) 
 + 
 +Visuelle virkemidler (ideer): 
 + 
 +  * Vise en situasjon der det opplagt ikke er plass til å følge kravet (f.eks. avstand mellom spor) 
 + 
 + 
 +===== 8) Hvordan finner jeg frem i Teknisk regelverk? ===== 
 + 
 +Struktur - søk 
 + 
 +[[https://trv.banenor.no/wiki/Teknisk_regelverk:S%C3%B8khjelpeside|Søkehjelp for TRV]] 
 + 
 +===== 9) Hvor finner jeg regelverket slik det så ut ved kontraktinngåelsen 20. februar 2018? ===== 
 + 
 +  * Kontrakten legger en viss versjon til regelverket til grunn (dato for inngåelse av kontrakt) 
 +  * Historisk regelverk finnes på enhver dato vha. menyen "historikk" 
 + 
 +Visuelle hjelpemidler (ideer): 
 + 
 +  - Bruker ønsker å finne en versjon av TRV for et gitt kapittel en gitt dato 
 +  - Bruker trykker på "historikk", finner datoen og klikker fram den etterspurte versjonen 
 +  - Bruker sammenligner historisk versjon med dagens 
 + 
 +===== 10) Hva er hensikten med dette kravet og hvorfor er kravet formulert slik? ===== 
 + 
 +Vise eksempel: [[https://trv.banenor.no/wiki/TRV:00179|Krav til vannsikring i eksisterende jernbanetunneler]] 
 + 
 +Visuelle virkemidler (ideer)
 + 
 +  * kravskjema 
 +  * kravhensikt 
 +  * endringer 
 +  * analyser bak kravet 
 + 
 +===== Underlag fra innledende møte ===== 
 + 
 +Stikkord for opplæringen (fra formøtet): 
 + 
 +  Hvordan søke dispensasjon? 
 +    Behandler ca. 300 hvert år 
 +  Hvordan endre? 
 +    Behandler ca. 300 hvert år 
 +  Typiske misforståelser 
 +  L og H – Banesjefen kan utsette vs. Kan 
 +  Navigere i teknisk regelverk 
 +    Bok 
 +    * kapitler 
 +  Oppbygging av kravskjema 
 +  Gi oppgaver 
 +    * Finn xyz 
 +  Forskjell på: 
 +    prosjektering, bygging og vedlikehold
  
 Delmål: Delmål:
-Forstå hvorfor vi har Teknisk regelverk +  * Forstå hvorfor vi har Teknisk regelverk 
-Kunne anvende og tolke teknisk regelverk +  Kunne anvende og tolke teknisk regelverk 
-Kjenne til TR oppbygning, struktur og fellesbestemmelser +  Kjenne til TR oppbygning, struktur og fellesbestemmelser 
-Kjenne til hvordan TR endres, begrepsbruk og konvensjoner +  Kjenne til hvordan TR endres, begrepsbruk og konvensjoner 
-Forstå forskjell på hva som dekkes av prosjektering, bygging og vedlikehold. +  Forstå forskjell på hva som dekkes av prosjektering, bygging og vedlikehold. 
-Kjenne til endringslogg +  Kjenne til endringslogg 
-Kjenne til hvordan vi sammenligner ulike versjoner av TR.+  Kjenne til hvordan vi sammenligner ulike versjoner av TR.
  
 Fremdrift: Fremdrift:
-Christopher – lager en skisse på ca. 12 punkter (20 min) 30. juni +  * Christopher – lager en skisse på ca. 12 punkter (20 min) 30. juni 
-Presenterer skissen –  +  * Christopher presenterer skissen 
-Jerven & Råbu  kaste ball  drodler på fremstilling  +  Jerven & Råbu  
 +    * kaster ball 
 +    * drodler på fremstilling
presentasjoner/trv_20min.1655376407.txt.gz · Sist endret: 2022/06/16 12:46 av jcs