Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjon | ||
presentasjoner:trv_20min [2022/06/16 12:46] – jcs | presentasjoner:trv_20min [2023/01/05 11:12] (nåværende versjon) – ekstern redigering 127.0.0.1 | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ==== 1) Hva er Teknisk regelverk? ==== | + | ===== 1) Hva er Teknisk regelverk? |
Kildetekst: | Kildetekst: | ||
- | - være Bane NORs samling av tilstrekkelige og nødvendige tekniske regler for bygging, prosjektering og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen på det nasjonale jernbanenettet slik at den tilfredsstiller Bane NORs mål med hensyn på tilgjengelighet, | + | - Være Bane NORs samling av tilstrekkelige og nødvendige tekniske regler for bygging, prosjektering og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen på det nasjonale jernbanenettet slik at den tilfredsstiller Bane NORs mål med hensyn på tilgjengelighet, |
- | - sikre harmoniserte tekniske løsninger ved prosjektering og bygging og et forsvarlig vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet. | + | - Sikre harmoniserte tekniske løsninger ved prosjektering og bygging og et forsvarlig vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet. |
- | - forenkle | + | - Forenkle |
Presentasjonstekst: | Presentasjonstekst: | ||
Linje 17: | Linje 17: | ||
- | ==== 2) Hvorfor Teknisk regelverk? ==== | + | ===== 2) Hvorfor Teknisk regelverk? |
Kildetekst: | Kildetekst: | ||
Linje 34: | Linje 34: | ||
- Bilde/ | - Bilde/ | ||
- | ==== 3) Ansvar | + | ===== 3) Hvem har ansvaret |
Kildetekst: | Kildetekst: | ||
Linje 53: | Linje 53: | ||
Ansvarsområder for infrastrukturforvalter (IM) og jernbaneforetak (RU) | Ansvarsområder for infrastrukturforvalter (IM) og jernbaneforetak (RU) | ||
- | IM (infrasturkturforvalter, Bane NOR) - RU (jernbaneforetak, | + | IM (infrastrukturforvalter, Bane NOR) - RU (jernbaneforetak, |
* har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer | * har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer | ||
* identifisere risikoene | * identifisere risikoene | ||
Linje 74: | Linje 74: | ||
- Togene ber om hjelpelok som dytter bak slik at de kommer opp bakken | - Togene ber om hjelpelok som dytter bak slik at de kommer opp bakken | ||
- | ==== 4) Hva finner vi i Teknisk regelverk og hva finner vi ikke ==== | + | ===== 4) Hva finner vi i Teknisk regelverk og hva finner vi ikke? ===== |
* Vi finner prosjekteringsregler for jernbane | * Vi finner prosjekteringsregler for jernbane | ||
Linje 81: | Linje 81: | ||
* Vi finner ikke hvordan og hvor ofte vi må inspisere jernbanen | * Vi finner ikke hvordan og hvor ofte vi må inspisere jernbanen | ||
* Vi finner ikke hvordan vi kan utsette feilretting | * Vi finner ikke hvordan vi kan utsette feilretting | ||
+ | |||
+ | Visuelle virkemidler (ideer): | ||
+ | |||
+ | * Vise punktlisten punkt for punkt | ||
- | ==== 5) Hva slags krav finner vi i Teknisk regelverk ==== | + | ===== 5) Hva slags krav finner vi i Teknisk regelverk? ===== |
Kravtyper: | Kravtyper: | ||
Linje 97: | Linje 101: | ||
Funksjonskrav: | Funksjonskrav: | ||
- | Utførelseskrav: | + | Utførelseskrav: |
- | • Hva regelverket | + | Utformingskrav: |
- | • Krav: | + | |
- | o Skal | + | Sikkerhetskrav: |
- | o bør | + | |
- | o kan | + | Dokumentasjonskrav: |
- | • Hvordan søke dispensasjon? | + | |
- | o Behandler ca. 300 hvert år | + | Visuelle virkemidler (ideer): |
- | • Hvordan endre? | + | |
- | o Behandler ca. 300 hvert år | + | * Vise eksemplene i listen over punkt for punkt |
- | • Typiske misforståelser | + | |
- | • L og H – Banesjefen kan utsette vs. Kan | + | ===== 6) Hvem har dispensasjonsmyndighet for krav i Teknisk regelverk? ===== |
- | • Navigere i teknisk regelverk | + | |
- | o Bok kapitler | + | Kildetekst: |
- | • Oppbygging av kravskjema | + | |
- | • Gi oppgaver | + | {{tablelayout? |
- | • Forskjell på: | + | ^ Regel ^ Verb ^ Myndighet til å gi dispensasjon |
- | o prosjektering, | + | | Myndighetskrav |
+ | | Krav | skal | Redaktør av Teknisk regelverk | ||
+ | | Anbefaling | ||
+ | | Mulighet/ | ||
+ | |||
+ | Regler angitt med modalt hjelpeverb " | ||
+ | |||
+ | Anbefalinger: | ||
+ | |||
+ | Visuelle virkemidler (ideer): | ||
+ | |||
+ | * Vise flytskjema fra søker (prosjekt) til fagansvarlig (ev. delegeres til søknadsbehandler) til kontrollør til tverrfaglig kontrollør (godkjenning). | ||
+ | |||
+ | ===== 7) Hvorfor | ||
+ | |||
+ | Hvorfor: Kravet i TRV vil ha uheldige påvirkninger for prosjektet, f.eks. vil ikke nytten stå i forhold til kostnadene. | ||
+ | |||
+ | Hvordan: Skjema (ses i sammenheng med pkt. 6) | ||
+ | |||
+ | Visuelle virkemidler (ideer): | ||
+ | |||
+ | * Vise en situasjon der det opplagt | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== 8) Hvordan finner jeg frem i Teknisk regelverk? ===== | ||
+ | |||
+ | Struktur - søk | ||
+ | |||
+ | [[https:// | ||
+ | |||
+ | ===== 9) Hvor finner jeg regelverket slik det så ut ved kontraktinngåelsen 20. februar 2018? ===== | ||
+ | |||
+ | * Kontrakten legger en viss versjon til regelverket til grunn (dato for inngåelse av kontrakt) | ||
+ | * Historisk regelverk finnes på enhver dato vha. menyen " | ||
+ | |||
+ | Visuelle hjelpemidler (ideer): | ||
+ | |||
+ | - Bruker ønsker å finne en versjon av TRV for et gitt kapittel en gitt dato | ||
+ | - Bruker trykker på " | ||
+ | - Bruker sammenligner historisk versjon med dagens | ||
+ | |||
+ | ===== 10) Hva er hensikten med dette kravet og hvorfor er kravet formulert slik? ===== | ||
+ | |||
+ | Vise eksempel: [[https:// | ||
+ | |||
+ | Visuelle virkemidler (ideer): | ||
+ | |||
+ | * kravskjema | ||
+ | * kravhensikt | ||
+ | * endringer | ||
+ | * analyser bak kravet | ||
+ | |||
+ | ===== Underlag fra innledende møte ===== | ||
+ | |||
+ | Stikkord for opplæringen (fra formøtet): | ||
+ | |||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | * kapitler | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | * Finn xyz | ||
+ | | ||
+ | | ||
Delmål: | Delmål: | ||
- | • Forstå hvorfor vi har Teknisk regelverk | + | * Forstå hvorfor vi har Teknisk regelverk |
- | • Kunne anvende og tolke teknisk regelverk | + | |
- | • Kjenne til TR oppbygning, struktur og fellesbestemmelser | + | |
- | • Kjenne til hvordan TR endres, begrepsbruk og konvensjoner | + | |
- | • Forstå forskjell på hva som dekkes av prosjektering, | + | |
- | • Kjenne til endringslogg | + | |
- | • Kjenne til hvordan vi sammenligner ulike versjoner av TR. | + | |
Fremdrift: | Fremdrift: | ||
- | Christopher – lager en skisse på ca. 12 punkter (20 min) 30. juni | + | * Christopher – lager en skisse på ca. 12 punkter (20 min) 30. juni |
- | Presenterer | + | * Christopher presenterer |
- | Jerven & Råbu kaste ball drodler på fremstilling | + | |
+ | * kaster | ||
+ | * drodler på fremstilling |