====== Læreplan: Repetisjonskurs banemontør/-reparatør ====== ===== Eier av læreplanen ===== Bane NOR, Teknisk regelverk og elkraftsystem ===== Utarbeidet av ===== Bane NOR, Teknisk regelverk og elkraftsystem ===== Kompetansekrav ===== Utdannelse: Fagbrev som banemontør/-reparatør eller bestått eksamen i jernbaneteknikk på bachelor/master-nivå Kurs: Bestått repetisjonskurs banemontør/-reparatør hvert 3. år Helsekrav: Gjennomført helseundersøkelse etter § 2-5 i Forskrift om helsekrav for operativt personell på jernbane og signaler på tog med unntak av krav til fargesans. ===== Kompetansenivå ===== Nivå 3: Baneteknikk ===== Kurs- og sertifiseringskode ===== Kurskode: 55111 ^ Funksjon ^ Sertifiseringskode ^ |Godkjenner av spor| 2035 | ===== Kurslengde/omfang ===== 3 dager inklusiv teoretisk eksamen ===== Målgruppe ===== Banemontører/-reparatører ===== Krav til forkunnskaper ===== Ett av følgende: - Fagbrev for banereparatør - Fagbrev for banemontør - Bachelor i jernbaneteknikk ===== Innlæringsmål ===== **Kompetansemål:** Skal opprettholde kompetanse som gir tillatelse til å sette trafikk på spor Repetisjon av aktuelle emner innenfor: * HMS * Kjenne til verneutstyr som kreves til aktuell arbeidsoppgave * Kunne utføre “Sikker jobb-analyse” for aktuell jobb * Sporets underbygning * Ha innsikt i underbygningens hovedkomponenter, og ha kunnskap om hvordan underbygningens tilstand påvirker overbygningen * Sporets trasé * Ha kunnskap om overbygningens oppbygging og sporgeometri, herunder trasé og trasépunkter * Kunne bedømme sporets tilstand for trafikk og kunne tolke resultater fra sporgeometrimålinger (f. eks. vindskjevhet, løfteskjema) * Kunne benytte måleinstrumenter for å gjennomføre kontroll av sporets komponenter og geometri (eks. bruke spormål/skinnevater og pilhøydemåling med snor) * Sporets overbygning * Ha kunnskap om overbygningens oppbygging * Kunne bedømme overbygningens tilstand med hensyn til sikker togfremføring (skinne, sville, befestigelse og ballast) * Sporveksler * Kunne vite om de forskjellige kontrollpunktene og toleransegrenser og utføre målinger * Helsveist spor * Kjenne til hvordan langsgående krefter påvirker sporets stabilitet * Bedømme når hastighet må settes ned pga. sporets tilstand * Kunne gjennomføre utbedring av skinnebrudd * Kunne gjennomføre utbedring av solslyng * Dokumentasjon * Skal kunne kontrollere at all nødvendig dokumentasjon er korrekt utfylt før trafikk settes på sporet etter arbeid * Anlegg langs sporet * Kjenne bestemmelser for minste tverrsnitt, profiler og middel * Kjenne sikringstiltak og siktkrav for plan-overganger **Kunnskapsmål:** Skal kunne bedømme sporets tilstand og kvalitet ut i fra gjeldende regler og krav og avgjøre om trafikk kan settes på sporet og med hvilken hastighet. **Ferdighetsmål:** Skal kunne kontrollere sporets geometri og komponenter ved hjelp av riktige måleinstrumenter og rette feil. ===== Maksimalt antall deltakere ===== 20 ===== Kompetansekrav til opplæringspersonell ===== * Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende [[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|retningslinjer]]. ===== Prinsipper for prøving/eksamen ===== * Avsluttende teoretisk eksamen. Varighet 2 timer, 20-40 spørsmål (flervalgsoppgaver) * Krav til bestått: 80 % korrekt besvarelse * Ved ikke bestått resultat på eksamen kan deltaker ikke sette trafikk på spor. Deltaker mister rolle «Godkjenner av spor». Ny eksamen kan avlegges etter avtale med kompetansetilbyder. * Ved ikke bestått 2. gangs eksamen, må nytt Repetisjonskurs banemontør gjennomføres * Tillatte hjelpemidler: Alle trykte læremidler, kalkulator og Teknisk regelverk * Etter bestått teoretisk eksamen utstedes kursbevis fra Norsk jernbaneskole ===== Krav til praksis etter endt opplæring ===== Ingen