====== Læreplan: Trafikksikkerhet for leder for elsikkerhet ====== Læreplanen skal gi en god innføring i trafikksikkerhetsfaget og inngår i opplæringsløpet for personell som skal inneha og ivareta funksjonen som leder for elsikkerhet (LFS) 2429/2431 iht. Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE). Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør. ===== Eier av læreplanen ===== Sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR ===== Utarbeidet av ===== Rådgiver for sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig i samråd med sertifiseringsenheten (kravstiller trafikksikkerhet) ===== Forankring ===== Læreplanen er forankret i STY-600985 Leder for elsikkerhet og STY-605545 Hovedsikkerhetsvaktens regelbok ===== Kurskode ===== Kurskode etableres av kompetanseleverandør ===== Elsikkerhetskort kode ===== Denne opplæringen gir ikke alene rett til elsikkerhetskort, men skal inngå i opplæringen som LFS ===== Kurslengde ===== Estimert tid: 3 dager ===== Maks antall deltakere ===== Teoretisk opplæring i klasserom, fastsettes av kompetanseleverandør og beskrives i opplæringsplan. ===== Målgruppe ===== Personell som er i opplæringsløpet for å kunne ivareta funksjonen leder for elsikkerhet (LFS) ved arbeid på og nær ved Bane NORs infrastruktur. ===== Betingelser ===== * Kursdeltaker skal ha fylt 18 år * Kurset skal foregå på Norsk, og kan ikke gjennomføres med tolk * Deltakelse på avsluttende prøve (teoretisk) inkl. sluttvurdering forutsetter minimum 100% oppmøte i løpet av alle kursets moduler. (Fraværsmelding med årsak skal leveres skolen for vurdering, ekstra arbeidsoppgaver kan gis for å kompensere for fravær) ===== Unntak ===== Personer som kan dokumentere tilstrekkelig kunnskap innen trafikkrelaterte fag, kan unntas krav om å gjennomføre dette kurset som en del av opplæringen som leder for elsikkerhet (LFS). Dette kan være personer med kompetanse som: * Hovedsikkerhetsvakt (HSV) og/eller * Lokfører sertifisert med Bane NORs sikkerhetsgodkjenning * Eventuelt personell med jernbanerelaterte fagbrev med erfaring fra arbeid på Jernbanen. Slike unntak skal vurderes av sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig ved hvert enkelt tilfelle ===== Krav til instruktørpersonell ===== Instruktøren skal godkjennes iht. Bane NORs retningslinjer for godkjenning av instruktører. Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører iht. gjeldende regelverk for dette. Se retningslinjer her: [[retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere|Retningslinjer for godkjenning av instruktører]] ===== Krav til deltakers forkunnskaper ===== Kurs deltaker skal: * Beherske Norsk skriftlig og muntlig * Ha gjennomført og bestått grunnkurs for Leder for elsikkerhet (LFS) 2429 med fordypning i Bane NORs høyspenningsanlegg, eller * Grunnkurs for Leder for elsikkerhet (LFS) 2431 inkl. grunnleggende forståelse av Bane NORs høyspenningsanlegg ===== Gjennomføring ===== Kurset arrangeres og administreres av Bane NORs kompetanseleverandør. Kursarrangør utarbeider opplæringsplaner basert på krav i denne læreplanen. Opplæringsplanene skal beskrive innhold i teoretisk opplæring og hvis aktuelt, praktisk øvelse. Kurset skal kun avholdes av godkjente instruktører iht. [[retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere|Retningslinjer for godkjenning av instruktører]] Sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig og andre fra driftslederapparatet skal jevnlig delta som observatør for å sikre at kurset tilfredsstiller krav i læreplan. Opplæringen skjer normalt med fysisk oppmøte etter avtale med kursarrangør. Ved praktisk øvelse på eller nær ved Bane NORs infrastruktur er instruktører og kursdeltakere pålagt å benytte verneutstyr iht. STY-600575. Teoretisk opplæring, skal formidles etter kursarrangørens rutiner og inneholde relevant teori, øvingsoppgaver og relevante case-oppgaver. ===== Avsluttende prøve ===== Modul 3: Innføring i trafikksikkerhet for leder for elsikkerhet (LFS) * Modulens avsluttende prøve gjennomføres digitalt/skriftlig, med 1,5 timer til rådighet * Prøven er bestått dersom minimum 75% er korrekt besvart, spørsmålene i prøven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang * Ved ikke bestått prøve kan kursdeltaker ta prøven på nytt etter minimum en uke. Dersom prøven ikke bestås ved 2. gangs forsøk må kursdeltaker ta modul 2 med tilhørende avsluttende prøve på nytt. Samme praksis gjelder ved alle videre forsøk. Modulen må være bestått før neste modul kan påbegynnes. Godkjente hjelpemidler er: * Kompendiet fra opplæringen i trafikksikkerhet for leder for elsikkerhet (LFS) * Egne notater ===== Kompetanse etter gjennomført og bestått opplæring ===== Kursarrangør utarbeider en opplæringsplan basert på nedstående krav til læringsutbytte ved dette opplæringsløpet slik at kursdeltaker er godt rustet til å ivareta elsikkerheten ved gjennomført og bestått opplæring. ==== Læringsutbytte ==== Etter gjennomført opplæring skal kursdeltaker inneha tilstrekkelig kunnskap om trafikksikkerhet til å ivareta egen og andres sikkerhet ved arbeid nær spor iht. Jernbaneloven og Bane NORs styrende dokumenter. === Kunnskaper === Etter endt opplæringen skal kursdeltaker forstå: * hensikten med trafikksikkerhetsopplæringen * hvordan trafikksikkerheten ivaretas i Bane NOR * hvordan infrastrukturen er oppbygd, spesifikt med tanke på sikkerhet ved togfremføring med fokus på signaler, stasjoner, sikringsanlegg, sporveksler, sporavsnitt og planoverganger * betydningen og plasseringen av skilt og signaler på en banestrekning * hvilke farer som kan oppstå dersom sikkerheten ikke blir ivaretatt * hvordan togframføring og skifting skjer ved forskjellige driftsformer * hvordan å bruke grafisk rute * krav til kommunikasjon og bruk av togradio * samspillet mellom funksjonene som er navngitt i trafikkreglene (TJN) === Ferdigheter === Etter endt opplæringen skal kursdeltaker kunne: * grunnleggende krav til trafikksikkerhet ved arbeid nær spor * planlegge og risikovurdere trafikksikkerheten ifm. et arbeid, basert på teknisk informasjon * etablere og avvikle sikringstiltak mot overkjøring og påkjøring i samråd med HSV inkludert rutebestilling * bruke pålagte elektroniske verktøy og plattformer (FIDO, HMSREG-app og SJN) * hente og bruke grafiske ruter * bruke, og begrunne regler for hvordan arbeid ved ulike arbeidsformer utføres på en sikker måte med ulike driftsformer * arbeide etter ulike arbeidsformene med hensyn til hva de er og hvordan å forholde seg til arbeidsform og personell * arbeide etter arbeidsformene "disponering for arbeid", "disponerende arbeidstog", "anleggsområde jernbane", "arbeidsbrudd" og "avstengt område" * bruke togradio (GSM-R) * samarbeide og kommunisere med andre funksjoner/roller * bruke nødanrop og kontakte togleder/hovedsikkerhetsvakt/lokal sikkerhetsvakt === Generell kompetanse === Etter endt opplæringen skal kursdeltaker kjenne til: * Jernbaneloven og relevante styrende dokumenter innen trafikksikkerhet * krav til kommunikasjon med togleder, hovedsikkerhetsvakt og lokal sikkerhetsvakt * hovedsikkerhetsvaktens regelbok, inkludert relevante definisjoner * førerens regelbok og trafikkregler for jernbanenettet **Etter endt opplæring skal kursdeltaker kjenne til følgende styrende dokumenter:** * STY-601050 Sikkert arbeid i og ved Bane NORs infrastruktur - prosedyre * STY-605545 Hovedsikkerhetsvaktens regelbok * STY-603526 Førerens regelbok ===== Dokumentasjon ===== Kompetansen registreres i Bane NORs kompetanseregistreringssystem DRIV. Kursdeltaker vil motta dokumentasjon (kursbevis) for gjennomført opplæring og må påse forsvarlig lagring av dette, samt kunne fremvise dokumentasjon på forespørsel. ===== Godkjenningsperiode ===== Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått avsluttende prøve er 13 måneder, fornyelse av godkjenning skjer gjennom repetisjonskurs i Driftsleders instrukser med FSE og førstehjelp.