====== Læreplan: Trafikksikkerhet for leder for elsikkerhet ======
Læreplanen skal gi en god innføring i trafikksikkerhetsfaget og inngår i opplæringsløpet for personell som skal inneha og ivareta funksjonen som leder for elsikkerhet (LFS) 2429/2431 iht. Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE).
Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør.
===== Eier av læreplanen =====
Sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig Bane NOR
===== Utarbeidet av =====
Rådgiver for sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig i samråd med sertifiseringsenheten (kravstiller trafikksikkerhet)
===== Forankring =====
Læreplanen er forankret i STY-600985 Leder for elsikkerhet og STY-605545 Hovedsikkerhetsvaktens regelbok
===== Kurskode =====
Kurskode etableres av kompetanseleverandør
===== Elsikkerhetskort kode =====
Denne opplæringen gir ikke alene rett til elsikkerhetskort, men skal inngå i opplæringen som LFS
===== Kurslengde =====
Estimert tid: 3 dager
===== Maks antall deltakere =====
Teoretisk opplæring i klasserom, fastsettes av kompetanseleverandør og beskrives i opplæringsplan.
===== Målgruppe =====
Personell som er i opplæringsløpet for å kunne ivareta funksjonen leder for elsikkerhet (LFS) ved arbeid på og nær ved Bane NORs infrastruktur.
===== Betingelser =====
* Kursdeltaker skal ha fylt 18 år
* Kurset skal foregå på Norsk, og kan ikke gjennomføres med tolk
* Deltakelse på avsluttende prøve (teoretisk) inkl. sluttvurdering forutsetter minimum 100% oppmøte i løpet av alle kursets moduler. (Fraværsmelding med årsak skal leveres skolen for vurdering, ekstra arbeidsoppgaver kan gis for å kompensere for fravær)
===== Unntak =====
Personer som kan dokumentere tilstrekkelig kunnskap innen trafikkrelaterte fag, kan unntas krav om å gjennomføre dette kurset som en del av opplæringen som leder for elsikkerhet (LFS). Dette kan være personer med kompetanse som:
* Hovedsikkerhetsvakt (HSV) og/eller
* Lokfører sertifisert med Bane NORs sikkerhetsgodkjenning
* Eventuelt personell med jernbanerelaterte fagbrev med erfaring fra arbeid på Jernbanen. Slike unntak skal vurderes av sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig ved hvert enkelt tilfelle
===== Krav til instruktørpersonell =====
Instruktøren skal godkjennes iht. Bane NORs retningslinjer for godkjenning av instruktører. Kurset kan
arrangeres og administreres av andre aktører iht. gjeldende regelverk for dette.
Se retningslinjer her: [[retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere|Retningslinjer for godkjenning av instruktører]]
===== Krav til deltakers forkunnskaper =====
Kurs deltaker skal:
* Beherske Norsk skriftlig og muntlig
* Ha gjennomført og bestått grunnkurs for Leder for elsikkerhet (LFS) 2429 med fordypning i Bane NORs høyspenningsanlegg, eller
* Grunnkurs for Leder for elsikkerhet (LFS) 2431 inkl. grunnleggende forståelse av Bane NORs høyspenningsanlegg
===== Gjennomføring =====
Kurset arrangeres og administreres av Bane NORs kompetanseleverandør.
Kursarrangør utarbeider opplæringsplaner basert på krav i denne læreplanen. Opplæringsplanene skal beskrive innhold i teoretisk opplæring og hvis aktuelt, praktisk øvelse.
Kurset skal kun avholdes av godkjente instruktører iht. [[retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere|Retningslinjer for godkjenning av instruktører]]
Sakkyndig driftsleder/driftsansvarlig og andre fra driftslederapparatet skal jevnlig delta som observatør for å sikre at kurset tilfredsstiller krav i læreplan.
Opplæringen skjer normalt med fysisk oppmøte etter avtale med kursarrangør. Ved praktisk øvelse på eller nær ved Bane NORs infrastruktur er instruktører og kursdeltakere pålagt å benytte verneutstyr iht. STY-600575.
Teoretisk opplæring, skal formidles etter kursarrangørens rutiner og inneholde relevant teori, øvingsoppgaver og relevante case-oppgaver.
===== Avsluttende prøve =====
Modul 3: Innføring i trafikksikkerhet for leder for elsikkerhet (LFS)
* Modulens avsluttende prøve gjennomføres digitalt/skriftlig, med 1,5 timer til rådighet
* Prøven er bestått dersom minimum 75% er korrekt besvart, spørsmålene i prøven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang
* Ved ikke bestått prøve kan kursdeltaker ta prøven på nytt etter minimum en uke. Dersom prøven ikke bestås ved 2. gangs forsøk må kursdeltaker ta modul 2 med tilhørende avsluttende prøve på nytt. Samme praksis gjelder ved alle videre forsøk.
Modulen må være bestått før neste modul kan påbegynnes.
Godkjente hjelpemidler er:
* Kompendiet fra opplæringen i trafikksikkerhet for leder for elsikkerhet (LFS)
* Egne notater
===== Kompetanse etter gjennomført og bestått opplæring =====
Kursarrangør utarbeider en opplæringsplan basert på nedstående krav til læringsutbytte ved dette opplæringsløpet slik at kursdeltaker er godt rustet til å ivareta elsikkerheten ved gjennomført og bestått opplæring.
==== Læringsutbytte ====
Etter gjennomført opplæring skal kursdeltaker inneha tilstrekkelig kunnskap om trafikksikkerhet til å ivareta egen og andres sikkerhet ved arbeid nær spor iht. Jernbaneloven og Bane NORs styrende dokumenter.
=== Kunnskaper ===
Etter endt opplæringen skal kursdeltaker forstå:
* hensikten med trafikksikkerhetsopplæringen
* hvordan trafikksikkerheten ivaretas i Bane NOR
* hvordan infrastrukturen er oppbygd, spesifikt med tanke på sikkerhet ved togfremføring med fokus på signaler, stasjoner, sikringsanlegg, sporveksler, sporavsnitt og planoverganger
* betydningen og plasseringen av skilt og signaler på en banestrekning
* hvilke farer som kan oppstå dersom sikkerheten ikke blir ivaretatt
* hvordan togframføring og skifting skjer ved forskjellige driftsformer
* hvordan å bruke grafisk rute
* krav til kommunikasjon og bruk av togradio
* samspillet mellom funksjonene som er navngitt i trafikkreglene (TJN)
=== Ferdigheter ===
Etter endt opplæringen skal kursdeltaker kunne:
* grunnleggende krav til trafikksikkerhet ved arbeid nær spor
* planlegge og risikovurdere trafikksikkerheten ifm. et arbeid, basert på teknisk informasjon
* etablere og avvikle sikringstiltak mot overkjøring og påkjøring i samråd med HSV inkludert rutebestilling
* bruke pålagte elektroniske verktøy og plattformer (FIDO, HMSREG-app og SJN)
* hente og bruke grafiske ruter
* bruke, og begrunne regler for hvordan arbeid ved ulike arbeidsformer utføres på en sikker måte med ulike driftsformer
* arbeide etter ulike arbeidsformene med hensyn til hva de er og hvordan å forholde seg til arbeidsform og personell
* arbeide etter arbeidsformene "disponering for arbeid", "disponerende arbeidstog", "anleggsområde jernbane", "arbeidsbrudd" og "avstengt område"
* bruke togradio (GSM-R)
* samarbeide og kommunisere med andre funksjoner/roller
* bruke nødanrop og kontakte togleder/hovedsikkerhetsvakt/lokal sikkerhetsvakt
=== Generell kompetanse ===
Etter endt opplæringen skal kursdeltaker kjenne til:
* Jernbaneloven og relevante styrende dokumenter innen trafikksikkerhet
* krav til kommunikasjon med togleder, hovedsikkerhetsvakt og lokal sikkerhetsvakt
* hovedsikkerhetsvaktens regelbok, inkludert relevante definisjoner
* førerens regelbok og trafikkregler for jernbanenettet
**Etter endt opplæring skal kursdeltaker kjenne til følgende styrende dokumenter:**
* STY-601050 Sikkert arbeid i og ved Bane NORs infrastruktur - prosedyre
* STY-605545 Hovedsikkerhetsvaktens regelbok
* STY-603526 Førerens regelbok
===== Dokumentasjon =====
Kompetansen registreres i Bane NORs kompetanseregistreringssystem DRIV.
Kursdeltaker vil motta dokumentasjon (kursbevis) for gjennomført opplæring og må påse forsvarlig lagring av dette, samt kunne fremvise dokumentasjon på forespørsel.
===== Godkjenningsperiode =====
Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått avsluttende prøve er 13 måneder, fornyelse av godkjenning skjer gjennom repetisjonskurs i Driftsleders instrukser med FSE og førstehjelp.