====== Læreplan: Fagleder jernbane ====== Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for fagleder jernbane. Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet ===== Eier av læreplanen ===== Bane NOR, Infrastrukturdirektøren ===== Utarbeidet av ===== Leder sikkerhet og miljø ===== Eksamenskode ===== Fagleder jernbane 56108 ===== Sertifikatkode ===== ===== Kurslengde ===== |Grunnkurs med generell beredskapsopplæring:|2 dager | |El- sikkerhets opplæring for fagleder jernbane: |1 dag | |Repetisjonskurs|1 dag | |Lokal kjenntmannsrunde (etter hvert grunn- og repetisjonskurs) |1 dag| ===== Målgruppe ===== Personell som er tiltenkt funksjonen fagleder jernbane. ===== Betingelse ===== - Kandidaten må være ansatt i Bane NOR - Kandidaten må ha gyldige godkjenninger innen sitt fag - Kandidaten skal være en del av ordinær driftsvakt, herunder tverrfaglig beredskap, værvakt eller spesifikt for Oslokorridoren/Øst: trafikkstyring ===== Egnethet ===== - Fagleder jernbane skal inneha en lederfunksjon i en innsatsledelse, og kandidater som skal fylle funksjonen må velges blant personer med egnethet til å lede andre, inkludert foretakene, i en hektisk og krevende innsats. ===== Krav til forkunnskaper ===== - Operativ driftserfaring på jernbanen - Strekningskompetanse - Kjennskap til trafikkavvikling på strekningen - Kandidaten må inneha godkjenning som hovedsikkerhetsvakt (HSV) eller trafikkstyring med tilhørende sikkerhetstjeneste ===== Kompetanse etter gjennomført kurs ===== Skal kunne forstå, samhandle og koordinere jernbanefaglig innsats, granskning og kommunikasjon på et skadested ovenfor innsatsleder, togledelse og områdets kriseledelse for hendelser i eller ved Bane NORs infrastruktur. ===== Godkjenningsperiode ===== Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: 3 år - Forutsetter årlig oppdatering i Forskrift for sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE) inkludert førstehjelp hver 12. måned for de som skal utøve funksjonen på elektrifiserte strekninger ===== Gjennomføring ===== - Teoretisk og praktisk gjennomføring - Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget - Kurset arrangeres og administreres av Infrastrukturdivisjonen ===== Eksamen ===== |Grunnkurs|Flervalgseksamen, maks. ½ time*| |Repetisjonskurs|Flervalgseksamen, maks. ½ time| *= El-sikkerhetsopplæringen skal inngå i eksamensoppgavene for de som har tatt dette. Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang. ===== Kontinuasjon ===== |Grunnkurs|Flervalgseksamen, maks. ½ time*| |Repetisjonskurs|Flervalgseksamen, maks. ½ time| *= El-sikkerhetsopplæringen skal inngå i eksamensoppgavene for de som har tatt dette. Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Påmelding til nytt grunnkurs kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen. ===== Krav til instruktører ===== Krav til instruktører ansatt i Bane NOR - Godkjent i sikkerhetstjeneste og inneha/ ha innehatt godkjenning som fagleder jernbane innen de siste 10 årene - Inngående kjennskap til Bane NORs styrende dokumenter for beredskap - Gode pedagogiske evner Krav til eksternt instruktørpersonell - Brukt som instruktør på aktuelt tema i egen organisasjon - Erfaring fra innsats på skadested - Kjennskap til Bane NORs organisering av beredskap ===== Læringsmål ===== Kandidaten skal forstå: - sitt ansvar som Bane NORs representant i innsatsleders kommandoplass (ILKO) - samhandling mellom de ulike aktørene på skadestedet - de ulike rollene og organisering på et skadested - lederrollen på et skadested, med forventninger og fallgruver - hvordan gransking av hendelser på jernbanen initieres og gjennomføres - hovedinnholdet i RID regelverket - hovedtiltak ved farlig gods lekkasjer fra rullende materiell eller last Kandidaten skal kjenne til: - hvordan beredskapen er bygd opp i Bane NOR, herunder rolle og ansvar for trafikksjef v/togleder - hovedprinsippene for proaktiv ledelse - hvilken delegert fullmakt fagleder jernbane har ved beredskapshendelser - granskning av uønskede hendelser - de ulike redningsetaters roller, ansvar og funksjoner - kommunikasjon med media ved ulykker på jernbanen - farer og beredskap knyttet til brann i tunneler, herunder hvordan en brann i en tunnel kan utvikle seg og slukkes - fareklasser og merking i forbindelse med farlig gods som fraktes/oppbevares på Bane NORs infrastruktur - normale stressreaksjoner i kriser, og hvordan en kan motvirke disse - prinsippene for hvordan et skadested organiseres - hvordan jording og strøm foretas på elektrifiserte banestrekninger (kun for fagledere som skal tjenestegjøre på elektrifiserte strekninger)