===== - LÆREPLANEN - AKSELTELLERSYSTEM CLEARGUARD ACM 300 ===== Læreplanen gjelder for Akseltellersystem Clearguard ACM 300. Systemet består av følgende: * Objektkontroller for akselteller (ACM 300) * Hjuldetektoren ZPD 43 * Sportilkoblingsboks Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet for Akseltellersystem Clearguard ACM 300 som blir levert av kompetanseleverandør. Opplæringsplanen Akseltellersystem Clearguard ACM 300 er videre i dette dokumentet beskrevet som opplæringsplan for Akseltellersystem. ==== - Eier av læreplanen ==== ERTMS Teknologi og arkitektur. ==== - Utarbeidet av ==== ERTMS opplæring. ==== - Kursbevis og sertifisering ==== All kompetanse registreres i Bane NORs kompetansesystem. Kursbevis hentes ut av systemet ved behov. Sertifisering utstedes iht Bane NORs regler. For å oppnå Bane NOR-sertifisering for rolle/funksjon må praktisk og teoretisk prøve være bestått for modulene angitt i tabellen under 1.4. Gjeldende krav for funksjonene finnes i Teknisk regelverk, ved denne lenken: [[https://trv.banenor.no/wiki/Signal/Kontroll_ERTMS/Generelle_krav]] === - Kurskoder === ^Akseltellersystem Clearguard ACM300 ^ Kurskoder grunnkurs ^ |Introduksjon| 88700 | |Preventivt vedlikehold| 88710 | |Korrektivt vedlikehold| 88720 | |Kontrollaktiviteter| 88730 | |Installasjon| 88740 | |Sikkerhet| 88750 | ==== - Målgrupper, kursmoduler og forkunnskaper ==== Opplæringen for Akseltellersystem er delt inn i moduler. Det er kun krav om å ta de modulene som er relevante for din rolle/funksjon. | |Driftskontrollør – Desentral del av signalanlegget|Mottakskontrollør - Desentral del av signalanlegget|Montør|Andre | |Introduksjon| x | x | x | x | |Preventivt vedlikehold| x | | | | |Korrektivt vedlikehold| x | | | | |Kontrollaktiviteter| x | x | x | | |Installasjon| x | | x | | |Sikkerhet| x | x | x | | Eventuelle forkunnskaper for de ulike modulene er beskrevet i opplæringsplanen for akseltellersystem. ==== - Læringsmål for de ulike modulene ==== | Introduksjon | Deltageren skal forstå:\\ • funksjonen hjuldetektorutstyret (ZP D 43), sportilkoblingsboksen og objektkontrolleren for akseltellere (ACM 300) har i signalsystemet\\ Deltageren skal kunne: \\ • identifisere hovedkomponentene i systemet | | Preventivt vedlikehold | Deltageren skal kunne: \\ • identifisere og benytte korrekte vedlikeholdsprosedyrer, kontrollrutiner og sjekklister\\ • gjennomføre preventivt vedlikehold på rimelig tid | | Korrektivt vedlikehold | Deltageren skal kunne: \\ • identifisere og rette feil ved bruk av korrekte vedlikeholdsprosedyrer, kontrollrutiner og sjekklister\\ Deltageren skal forstå:\\ • når og hvordan kommunikasjon med andre interessenter skal gjennomføres som del av det korrektive vedlikeholdet | | Kontrollaktiviteter | Deltageren skal kunne: \\ • utføre systemspesifikk kontroll av anlegges funksjon i signalsystemet etter vedlikehold og justering\\ • dokumentere kontrollen | | Installasjon | Deltageren skal:\\ • gjennomføre installasjon og benytte korrekte installasjonsprosedyrer, kontrollrutiner og sjekklister\\ • gjennomføre installasjon på rimelig tid | | Sikkerhet | Deltageren skal: \\ • ha bevissthet om de sikkerhetsrutiner som gjelder \\ • vite hvilke prosedyrer for sikkerhet som gjelder\\ • kunne håndtere produktet på en sikker måte | ==== - Krav til pensum ==== Pensumoversikten er gitt av Siemens Mobility AS som kompetanseleverandør og er beskrevet i opplæringsplanen for akseltellersystem. ==== - Maksimum antall deltagere ==== Maksimalt 6 deltagere per kurs og maksimalt 3 deltagere pr fysisk objekt under praktiske oppgaver. ==== - Arbeidsform ==== Arbeidsformen skal være en kombinasjon av e-læring, teori og praktiske oppgaver. De praktiske oppgavene skal gjennomføres i øvingsanlegg og skal minimum omfatte alle praktiske oppgaver for målgruppen. Detaljer er beskrevet av kompetanseleverandør i opplæringsplanen for Akseltellersystem. Det er ingen krav til praksis etter endt opplæring. ==== - Varighet ==== Varighet for de ulike modulene varierer. Det totale antall moduler deltageren skal gjennomføre er basert på rolle/funksjon og beskrevet i 1.4. De ulike modulene er beskrevet i opplæringsplanen for Akseltellersystem. ==== - Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== Siemens Mobility AS er kompetanseleverandør og sertifiserer egne instruktører i henhold til godkjenning som kompetanseleverandør. Øvrige krav til opplæringspersonell er definert i kontrakt K.012054 og i opplæringsplanen for Akseltellersystem. ==== - Prinsipper for prøving ==== Digital teoretisk prøve som dekker innholdet i alle moduler. Praktisk prøve skal gjennomføres i øvingsanlegg på fysisk komponent som dekker innholdet i alle moduler, unntatt introduksjon. ==== - Repetisjon av opplæring ==== Deltager er selv ansvarlig for å opprettholde egen fagkompetanse. Ved behov vil kurset kunne repeteres. Krav for å opprettholde sertifisering beskrives i læreplan for kontrollhåndbok. Opplæringsmateriell og videoguider vil til enhver tid være tilgjengelig. ===== - DOKUMENTINFORMASJON ===== ==== - Endringslogg ==== ^Rev.^Beskrivelse av endring^Dato^Utført av^ |000|Ny læreplan|06.03.2024|ANDECA BJOREN| ==== - Terminologi ==== ERTMS European Rail Traffic Management System Sikkerhet Med Sikkerhet menes her det engelske begrepet «Security» ==== - Referanseliste ==== [1] N/A ==== - Liste over vedlegg ==== 1. N/A