====== Læreplan: Mekanisk kompetanse signal ====== Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for kontrollører av signalanlegg. Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør. ===== Kravstiller ===== Bane NOR, Drift og teknologi, Signalteknologi ===== Forvalter ===== Bane NOR, Drift og teknologi, Konsepter ===== Kurskoder ===== ^ Kurs ^ Kode ^ | Mekanisk kompetanse signal | 87040 | | Repetisjonskurs mekanisk kompetanse signal | 87041 | ===== Kurslengde ===== Grunnkurs: 24 dager Repetisjonskurs: 4 dager ===== Målgruppe ===== * Personale som skal arbeide selvstendig med arbeidsoppgaver knyttet til mekanikk i signalanlegg i Bane NORs infrastruktur ===== Betingelse ===== Eksamen for Mekanisk kompetansekurs skal også dekke det relevante innholdet i eksamen for de læreplanene som inngår. ===== Krav til forkunnskaper ===== * fagbrev som banemontør eller * annen relevant utdanning og erfaring ===== Kompetanse etter gjennomført kurs:===== * Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig med arbeidsoppgaver knyttet til mekanikk i signalanlegg i Bane NORs infrastruktur. ===== Godkjenningsperiode ===== Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: * 2 år og 2 måneder for grunnkurs * 5 år og 2 måneder for repetisjonskurs Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres: * Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt” ===== Gjennomføring ===== * Teoretisk og praktisk gjennomføring. * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget. * Kurset arrangeres og administreres av godkjent kompetansetilbyder. ===== Maks antall deltakere ===== |Grunnkurs|6 deltakere| |Repetisjonskurs|6 deltakere| ===== Eksamen ===== |Grunnkurs|Skriftlig eksamen, ca. 3 timer + Praktisk prøve ca. 6 timer| |Repetisjonskurs|Flervalgseksamen, ca 1 time + Praktisk prøve ca. 1,5 timer| Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang. ===== Kontinuasjon ===== |Grunnkurs|Skriftlig eksamen, ca. 3 timer + Praktisk prøve ca. 6 timer| Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. Påmelding til nytt grunnkurs kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen. ===== Praksis etter endt opplæring ===== Ivaretas med kurs i Regler for kontroll signal ===== Krav til instruktørpersonell ===== * Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende [[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|retningslinjer]]. ===== Mål ===== Kandidaten skal forstå: * bruken av Teknisk regelverk * farer ved elektriske anlegg Kandidaten skal kjenne til: * hensikten med signaltegninger benyttet i Bane NOR infrastruktur. * funksjonene og grensesnittene til sikringsanlegg * funksjonene og grensesnittene til togdeteksjon * funksjonene og grensesnittene til ATC * funksjonene og grensesnittene til veisikringsanlegg * FSE * enkel elektroteknikk * relevant måleteknikk og bruk av elektriske måleinstrumenter * farene med feil håndtering av batterianlegg * batterianleggets funksjoner Kandidaten skal kunne: * utføre kontroller som sporvekselkontrollør * montere, vedlikeholde og kontrollere mekaniske installasjoner i veisikringsanlegg, herunder bomdrivmaskiner * montere, vedlikeholde og kontrollere mekaniske installasjoner forbundet med drivmaskiner * montere, vedlikeholde og kontrollere mekaniske installasjoner forbundet med låse- og kontrollsystemer * montere baliser * metodikk for legging av kabel * bruke relevante mekaniske måleinstrumenter Relevant innhold fra følgende læreplaner inngår * Sporvekseldrivmaskin Alstom MET * Drivmaskin Siemens ITS 710 * Sporvekseldrivmaskin Siemens Bsg 9 * Sporsperredrivmaskin Bela * Relebasert veisikrings- og varslingsanlegg m/batterianlegg * Låse- og kontrollsystemer for sporsperre og sporveksler