====== Læreplan: Togdeteksjon 10/50 KHz ====== ====== Eier av læreplanen ====== Bane NOR, Infrastruktur, Teknologi og regelverk ====== Utarbeidet av ====== Bane NOR, Infrastruktur, Teknologi og regelverk ===== Kurs- og sertifikatkoder ===== ^ Funksjon ^ Kurs ^ Kurskode ^ Sertifikatkode ^ | Kontrollør | Grunnkurs for kontrollører og sikkerhetskontrollører | 88112 | 8111 | | Sikkerhetskontrollør |:::|:::| 8112 | | Sluttkontrollør F |Grunnkurs for sluttkontrollører | 88114 | 8113 | | Sluttkontrollør S |:::|:::| 8114 | | Alle funksjoner | Repetisjonskurs | 88113 | Grunnkurset inngår i grunnopplæringen. ====== Kurslengde ====== * Grunnkurs: 2 timer * Repetisjonskurs: 2 timer Grunnkurs og repetisjonskurs er å anse som samme kurs. ====== Målgruppe ====== * Kontrollør signal * Sikkerhetskontrollør signal * Sluttkontrollør signal F/S ====== Betingelse ====== **For kontrollører/sikkerhetskontrollører** Grunnleggende kompetanse inngår i grunnopplæring for signalmontører. Læreplan for dette er gitt av Utdanningsdirektoratet. **For sluttkontrollører** Grunnleggende kompetanse inngår i grunnopplæringskurset “Signalfag for ingeniører”. Repetisjonskurs for kontrollører/sikkerhetskontrollører og sluttkontrollører er samme kurs. Begge målgrupper kan delta på samme kurs. ====== Krav til forkunnskaper ====== * Fagbrev i signalfaget og godkjent kontrollør eller * Bestått kurs i signalfag for ingeniører. ====== Kompetanse etter gjennomført kurs ====== Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig i systemet eller kunnskap til å utføre kontroller av systemet. ====== Godkjenningsperiode ====== Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: * 5 år og 2 måneder Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres: * Bestått FSE med signalfaglig vinkling * Deltakelse på førstehjelp * Bestått kurs i NEK 400 * Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt” (gjelder kun for montører). For Sluttkontrollører gjelder også: * Bestått “Sluttkontrollørkurs” ====== Gjennomføring ====== * Teoretisk gjennomføring. Praktiske oppgaver der dette er hensiktsmessig. ====== Maks antall deltakere ====== |Grunnkurs|20 deltakere i teori|7 deltakere i praksis| |Repetisjonskurs|20 deltakere i teori|7 deltakere i praksis| ====== Eksamen ====== |Grunnkurs|Skriftlig eksamen|ca 1 time| |Repetisjonskurs|Skriftlig eksamen|ca 1 time| Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang. ====== Kontinuasjon ====== |Grunnkurs|Praktisk eksamen| |Repetisjonskurs|Praktisk eksamen| Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. Påmelding til nytt grunnkurs i anleggstypen kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen. ====== Krav til instruktørpersonell ====== * Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende [[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|retningslinjer]]. ====== Mål ====== ==== Alle kontrollfunksjoner ==== Kandidaten skal forstå: * oppbyggingen av og funksjonen til sporfeltene * hvilke forhold og arbeidsoppgaver som påvirker trafikksikkerheten * tegningene til innkoblingsfeltene og utløsningsfeltene * sammenhengen mellom veisikringsanlegget og sporfeltene Kandidaten skal kunne: * anvende Teknisk regelverk ==== Kontrollører og sikkerhetskontrollører ==== Kandidaten skal kunne: * utføre innstillinger og justeringer av sporfeltene * utføre feilretting og målinger i sporfeltene * utføre komponentbytte Opplæring i anleggstypen inngår i grunnopplæring for signalmontører og signalfag for ingeniører. Læremålene er identiske, men omfanget vil avvike ut fra læringsmessige forhold.