====== Lokal opplæringsplan for TXP ====== Opplæringsplanen består av to deler. Del 1 er felles for alle, del 2 er særegenheter for stasjon, driftsbanegård eller skifteområde Gjennom hele opplæringen skal det fokuseres på:\\ Barrierer og risiko, her under * Hvilke situasjoner er txp en barriere * Hva er viktig i disse situasjonene * Hva kan gå galt? * Hvilke feil kan skje? * Hva kan forstyrre fokus? * Stress, feil fokus * Motivasjon * Holdninger * Misforståelser / kommunikasjon Arbeidsform kombinasjon av teori og praksis. Det legges opp til at hver enkel OS TXP å finner en passende undervisningsform i forhold til teori og praksis. Pensum er beskrevet i opplæringsplanen ==== Del 1: Opplæringsplan ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="125px,185px,399px,144px"}} | **Tema ** | **Delmål ** | **Kriterier (**TXP skal…) | **Opplærings**\\ **materiell (ORV,SJN osv.)** | | Stasjon og strekning | Togekspeditør skal gjøre rede for stasjonsområde, samt spesielle forhold knyttet til stasjonen/skiftetomt/\\ driftsbanegård\\ Kjenne til tilhørende stasjoner og strekninger. | **Historikk** \\ Kjenne til:\\ - Stasjonens historiske betydning. \\ - Utvikling \\ - Økning i trafikkmengde og jernbaneforetak\\ \\ **Grenser og driftsformer** \\ Gjøre rede for:\\ - Stasjonsgrenser \\ - Hvordan det geografiske området på stasjonen er inndelt\\ - Sporområder og grensesnitt på stasjon\\ - Driftsformer på nærliggende stasjoner\\ - Tilgrensende baner/stasjoner/driftsbanegårder/\\ hensettingsområder osv. til/fra stasjonen\\ \\ **Generelt for stasjon og banestrekning** \\ Gjøre rede for:\\ - Hvilke spor som er togspor\\ - Hvilke spor som normalt benyttes til ulike formål \\ - Signalplasseringer på stasjonen/driftsbanegården/\\ skiftetomten\\ - Ev. overganger til midtplattform\\ - Hvilke jernbaneforetak som trafikkerer på stasjon/skifteområde\\ - Hvilke spor som har kontaktledning\\ - Hvilke spor som har muligheten for inn/utkobling av kontaktledning\\ - Forhåndsdefinerte anleggsområdene på stasjonen\\ - Hvordan et eller flere arbeider i spor kan foregå samtidig som det blir flyt i togtrafikken\\ - Bestemmelsene for sikring av anleggsområde ved stasjon/driftsbanegård/skiftetomt\\ - Faremomenter i forhold til kjøretøy på nabospor\\ - Særskilte forhold ved planovergang\\ - Ev. baneavdelingens plassering\\ \\ **Trafikkstyring** \\ Gjøre rede for: \\ - Spesielle arbeidsoppgaver som er tillagt TXP for stasjon/skiftetomt\\ - Grensesnitt mellom operative funksjoner (togleder, TXP og driftsoperatør og hvilke spor som styres av togleder TXP og driftsoperatør)\\ - Trafikkbildet på/ved stasjonen\\ - Hensiktsmessig trafikkstyring med tanke på sporbruk og togveier\\ - Tog rekkefølge på stasjon, driftsbanegård og lokstall (togoppgave)\\ - Inn – og utkjørtogveier på stasjonen \\ - Ekspedisjon av tog/skift ved ankomst/avgang\\ - TXPs unntak fra nærværet ved togvei/plattform\\ - For godsterminaler: Hvilken funksjon transportleder i jernbaneforetak har og samspillet med TXP.\\ - Ev. spesielle forhold ved framføring av tog forbi hovedsignal/signal som ikke kan vise kjørsignal/signal\\ \\ **Spesielle forhold knyttet til skifting/lokal skifting**\\ Gjøre rede for:\\ Spesielle forhold knyttet til skifting/lokal skifting\\ På stasjonen/driftsbanegård/skiftetomt, her under;\\ - Når det kan skiftes uten tillatelse fra TXP\\ - TXP rolle som skiftekoordinator\\ - Hastighet\\ - Bremser\\ - Hvilke spor som er beregnet for\\ hensetting/igjenssetting\\ - Hvor lengere tog kan hensettes\\ - Ledelse av skifting\\ - Signaler ved skifting\\ - Hvilke sporveksler/sporsperre som er håndstilte \\ - Varmeposter\\ - Ev. vannpåfylling\\ - Lokstall |\\ \\ \\ \\ \\ \\ Befaring på stasjon \\ SJN: Generell del \\ ORV: Stillverksinstrukser \\ ORV: Lokale instrukser \\ Signaltegninger \\ \\ \\ SJN: Generell del \\ SJN: Særbestemmelser \\ ORV: Stillverksinstrukser \\ ORV: Lokale instrukser \\ Signaltegninger \\ Kartoversikt TIOS \\ ORV: D-sirkulærer \\ ORV: Anbefalt praksis \\ TOK \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ SJN: Generell del \\ SJN: Strekningsbeskrivelse \\ SJN: Særbestemmelser \\ ORV. Anbefalt praksis \\ TOK \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ SJN: Særbestemmelser \\ ORV: Anbefalt praksis \\ TOK| | Beredskap | Togekspeditør skal kunne håndtere en uønsket hendelse og iverksette korrekte tiltak ihht. lokale prosedyrer. | **Uforutsette hendelser/varslingsrutiner**\\ Gjøre rede for håndtering av alle topphendelser og utforutsatte hendelser på stasjonen/driftsbanegård/skiftetomt:\\ - Uhell og driftsulykke \\ - Varslingsrutinene ved uønskede hendelser \\ - Kommunikasjon mellom skadested og txp \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ - Skrive rapport\\ Iverksette tiltak avhengig av situasjon\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon\\ \\ **Togs sammensetning og farlig gods**\\ Kjenne til hvor man finner opplysninger om togs sammensetning og opplysning om vognopptak\\ \\ Forklare hvordan man skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid \\ \\ Kjenne til landingsplasser for farlig gods\\ Kjenne til hvor verneutstyr, førstehjelpsutstyr og brannslukker er plassert \\ | \\ Beredskapsportalen \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ Førers regelbok Bane NOR kap. B14 \\ Beredskapsportalen | | Tekniske systemer | Togekspeditør skal gjøre rede for bruk av tekniske systemer | **Bruk av Togradio**\\ Forklare og demonstrere betjening av togradio: \\ - Frequentis txp terminal \\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop \\ - Frequentis txp terminal biapparat \\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop\\ \\ **Bruk av TIOS**\\ Forklare og demonstrere:\\ - Funksjoner i TIOS herunder\\ • Kart \\ • Tabeller \\ • Årsakregistrering \\ • TPR-klient\\ Kunne forklare punktlighetsregistrering og Bane NORs prioriteringsregler\\ | \\ ORV: Instruks for TXPs betjening av togradio \\ ORV: Brukermanual TXP \\ ORV: Veileder nødanrop \\ \\ \\ \\ Punktlighet (eget utarbeidet opplæringsmateriell) | | Praksis på stasjon | Togekspeditør skal kunne bruke innlært teorikunnskap om strekningskunnskap og lokale forhold i praksis | **Helse, miljø og sikkerhet (HMS)**\\ Kunne forklare:\\ - Hvor førstehjelpsutstyr er plasser på stasjonen\\ - Bruk av verneutstyr på stasjonen\\ \\ **Praksis på stasjon**\\ Kunne:\\ - Bruke kunnskapen om lokale forholdene på stasjonen.\\ - Utføre TXPs gjøremål ihht. Lokalkunnskap\\ - Være proaktiv og sørge for effektiv trafikkavvikling\\ \\ **Tognummer og togmeldingsbok**\\ Kunne gjengi:\\ - Tognummers oppbygging \\ - Hvilke tognummerseriene som trafikkerer på tilhørende banestrekninger og stasjon\\ - Tognummers kjøreretning til/fra stasjon/driftsbanegård \\ \\ Kunne forklare bruk av særskilt togmeldingsbok for stasjonen (dobbeltsporet stasjon)\\ \\ Kunne forklare bruk av elektronisk togbok \\ \\ **Loggbok**\\ Kunne bruke stasjonens loggbok\\ | Befaring \\ HMS- håndbok \\ Instruks for bruk av verneutstyr \\ \\ \\ \\ ORV: Anbefalt praksis \\ ORV: TXPs oppgaver \\ SJN: Særbestemmelser \\ \\ ORV:TJN kap. 5 (bilag 5) TXPs oppgaver (togmeldingsbok) \\ ORV: Instruks for føring av togmeldingsbok \\ FIDO \\ \\ ORV \\ \\ ORV | | Lokale \\ Sikringsanlegg/\\ stillverk | Togekspeditør har fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | **Skjematisk plan**\\ Kunne forklare innholdet i \\ - Stasjonens skjematiske plan, sporoversikt og forriglingstabell\\ \\ **Grensesnitt sikringsanlegg og fjernstyring** \\ Kunne forklare grensesnitt mot fjernstyring\\ \\ **Generell betjening av sikringsanlegg**\\ Gjøre rede for:\\ - Områder som styres av stasjonens sikringsanlegg\\ - Innhold i stillverksinstruks\\ - Betjening av sikringsanlegg \\ - Signalbilder\\ - Symboler\\ - Identifikasjon av signaler\\ - Fiendtlige togveier og ev. samtidige togveier\\ - Operatørplasser og operatørbemyndigelse\\ - Ta frem bilder i sikringsanlegget\\ - Registrere tognummer i sikringsanlegget\\ - Hvor sveiver er plassert og hvilken innvirkning dette har på signalanlegget\\ \\ **Kommandoer for betjening av sikringsanlegg**\\ Forklare og demonstrer kommandoer for:\\ - Magasinering og annullering av magasinerte togveier/skifteveier\\ - Stilling av signaler i stopp/oppheve signaler i stopp \\ - Stilling av dvergsignal\\ - Stilling av høyt skiftesignal \\ - Stilling av togvei /skiftevei og indikerings betydning av denne\\ - Frigiving/tilbaketaking av lokal skifting/området \\ - Indikeringer i lokal området og hva som gjøres når indikeringen ikke fungerer\\ - Sperring av togspor/sporfelt \\ - Oppgaver i forhold til grensestasjon\\ - Bilde og skjerm\\ - Operatørbemyndigelse\\ - Nødutløsning av togveier/skifteveier\\ - Sperring og frigiving av spor\\ - Sporveksler og stilling i signalbildet\\ - Tognummer\\ - Nødstopp\\ - Alarmer og alarmlister\\ - Forprøving\\ \\ **Sporveksler/sporsperrer i sikringsanlegget**\\ Forklare og demonstrere \\ - Sporvekselstilling\\ - Frigiving av lås for sporsperre og sporveksel\\ - Betjening av sporsperre (sentralstilt)\\ - Lokalstillere\\ - Sporveksel ute av kontroll\\ - Oppkjørt sporveksel\\ - Sporvekselvarme\\ \\ **Feil på sikringsanlegg**\\ Forklare og/eller demonstrere\\ - Håndtering av feil som kan oppstå i sikringsanlegget her under:\\ - Jordfeil\\ - Feil på sporveksel\\ - Feilaktig belagt spor\\ - Feil på hovedsignal eller dvergsignal\\ - Alarmer og hvilke som meldes videre\\ - Fargekodenes betydning ved feil\\ - Kvittering når det er stående feil på sikringsanlegget\\ \\ Kjenne til skjema (feil ved eller reparasjonsarbeider på signalanlegg) som Signalavdelingen skal levere mot kvittering\\ \\ **Betjening av betjeningspanel**\\ Forklare og/eller demonstrere betjening av:\\ - Nødfrakobling\\ - Feil på signal\\ - Hovedbryter\\ - Indikering for omlegging av drivmaskiner\\ \\ **Betjening av andre anlegg**\\ Forklare og demonstrer hvordan betjene: \\ - Veisikringsanlegg \\ - Sporvekselvarme \\ - Nødfrakobling av kontaktledningsspenning \\ - Skap for sikringer til drivmaskinene\\ | \\ ORV: Anbefalt praksis \\ ORV: TJN kap. 12 \\ ORV: Instruks for betjening av lokalt sikringsanlegg \\ TOK \\ Referansene gjelder for alle temaene under lokalt sikringsanlegg \\ /stillverk | ==== Del 2: Særegenheter for stasjon, driftsbanegård eller skiftetomt ==== ==== Alnabru ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="123px,194px,382px,153px"}} | **Tema ** | **Delmål ** | **Kriterier (TXP skal…)** | **Opplærings**\\ **materiell (ORV,SJN osv.)** | | Lokale forhold for stasjon og strekning | Gjøre rede for lokale forhold knyttet til stasjon/skiftetomt/\\ driftsbanegård\\ | **Banestrekninger**\\ Kunne forklare hvordan trafikkstrømmen på de enkelte banestrekninger innenlands og ut/inn over grensen er \\ \\ ** TXP og assistrende TXP** \\ Gjøre rede for TXP og assistrende TXPs gjøremål, arbeidoppgaver og ansvar | \\ \\ \\ \\ ORV: Instruks TXP og assisterende TXP Alnabru \\ ORV: Tiltakskort ved bortfall av assisterende TXP Alnabru | | Lokale \\ Sikringsanlegg/\\ skiftestillverk | Togekspeditør har fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | **Grensesnitt sikringsanlegg og fjernstyring**\\ Forklare grensesnittet:\\ - Mellom sikringsanleggene NSI63 og Ebiloc\\ - Mot den delen av skiftestillverket som fortsatt er i bruk\\ \\ **Samspill med signalgiver Alnabru Syd**\\ Forklare og demonstrere hvordan togveier inn – og ut fra R-spor sikres i samspill med signalgiver Alnabru syd\\ \\ **Betjening av andre anlegg**\\ Forklare og demonstrer hvordan betjene:\\ - Sporveksel nr. 30 \\ - Skiftesignal Z7\\ \\ \\ **Betjening av hovedspor**\\ Forklare og demonstrere hvordan man betjener togspor i samarbeid med togleder\\ \\ **Rrigel**\\ Forklare og demonstrere hvordan rigel betjenes og hvor de finnes på stasjonen\\ \\ **Frigivingsapparat i syd (pilkasse)**\\ Forklare og demonstrere bruken av frigivingsapparat i syd (pilkasse) og hvor det er plassert på stasjonen \\ - Riktig rekkefølge på bestilling av pil når det foregår togbevegelse fra flere grupper samtidig \\ \\ **R-spor i nord**\\ Kunne forklare og demonstrere kjøring til R-spor i Nord\\ Kjenne til togvei-slutt-merke i sporgruppe R1 og R4\\ \\ **Luftveksler**\\ Kunne forklare hvordan sporvekslene fungerer herunder:\\ - Forskjellen mellom luftveksler og sporveksler med ordinære drivmaskiner\\ - Varsel om lufttrykk og gjøremål ved for lavt lufttrykk\\ \\ **A-spor**\\ Kjenne til at A-spor ikke kan benyttes til hensetting/igjensetting uten trekkraftkjøretøy\\ \\ **Luftlekkasje mot sikringsanlegg**\\ Forklare:\\ - Hvilke sporveksler som blir drevet av luft\\ - Hvordan man får lagt om en sporveksel i en situasjon hvor det oppstår lekkasje.\\ - Hvordan man håndterer en situasjon hvor lufttrykket på hele anlegget faller under 6 bar og hvilke varslingsrutiner som gjelder\\ | Lysbilder for sikringsanlegg \\ \\ \\ ORV: TXP Alnabru med signalgiver \\ \\ \\ \\ ORV: Anbefalt praksis Alnabru \\ \\ \\ ORV: Anbefalt praksis Alnabru \\ \\ \\ Befaring \\ ORV: TJN kap. 12 \\ \\ Befaring/praktisk trening \\ ORV: Anbefalt praksis \\ \\ \\ Befaring/praktisk trening \\ ORV: Anbefalt praksis \\ \\ \\ \\ Befaring/praktisk trening \\ ORV: Anbefalt praksis \\ \\ \\ Befaring/praktisk trening \\ ORV: Anbefalt praksis \\ \\ Befaring/praktisk trening \\ ORV: Anbefalt praksis \\ \\ \\ \\ \\ \\ Befaring/praktisk trening \\ ORV: Anbefalt praksis | **** ==== Drammen ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="127px,187px,396px"}} | **Tema ** | **Delmål ** | **Kriterier (TXP skal…)** | **Opplærings**\\ **materiell (ORV,SJN osv.)** | | Lokale forhold for stasjon og strekning | Gjøre rede for lokale forhold knyttet til stasjon/skiftetomt/\\ driftsbanegård\\ | Gjøre rede for hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling her under:\\ - Hensetting Skamarken\\ - Hensettingsspor Sundhaugen\\ - Skifteområde Sundland\\ - Skifteområde Åkeren og Kroken\\ - Skifteområde Holmen\\ - Tangen sidespor\\ - Spor 20\\ - Riving av signal i fm kjøring til/fra Brakerøya | ORV: Anbefalt praksis \\ SJN: Særbestemmelser | ==== Loenga ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="129px,191px,394px"}} | **Tema ** | **Delmål ** | **Kriterier (TXP skal…)** | **Opplærings**\\ **materiell (ORV,SJN osv.)** | | Lokale forhold for stasjon og strekning | Gjøre rede for lokale forhold knyttet til stasjon/skiftetomt/\\ driftsbanegård\\ | **Særskilte forhold dvergsignal 44** \\ Gjøre rede for Sikkerhetsbarriere når dvergsignal viser «varsom kjøring tillatt» (flankesikring) \\ \\ **Skifting** \\ Gjøre rede for mulighetene for å frigi for lokal skifting i område 430 Loenga nord, mot toghall syd (Dreibenk), og de spesielle forhold knyttet til sporveksel 428 | SJN: Særbestemmelser | | Lokale \\ Sikringsanlegg (GS/Ebicos 900) | Togekspeditør har fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | **Innføring i betjening av sikringsanlegget**\\ Kunne forklare sammenhengen mellom sikringsanlegget i Oslo gate og manøverplass Loenga\\ | ORV: Brukermanual Ebicos 900 \\ | ==== Trondheim ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="118px,205px,394px,157px"}} | **Tema ** | **Delmål ** | **Kriterier (TXP skal…)** | **Opplærings**\\ **materiell (ORV,SJN osv.)** | | Lokale forhold for stasjon og strekning | Gjøre rede for lokale forhold knyttet til stasjon/skiftetomt/\\ driftsbanegård\\ | **Trondheim M**\\ Gjøre rede for særskilte forhold på Trondheim M:\\ - Konferanseplikt ved togs kjøring til/fra spor 9\\ - Spor 10\\ - Linjesignal\\ \\ **Trondheim S**\\ Gjøre rede for særskilte forhold på Trondheim M:\\ - Dvergtogveier (prioritet)\\ - Sporveksler og avhengigheter\\ - Hvor det er mulig å koble Inn/ut kontaktledning\\ \\ **Skansen og Nidelven klappebruer** \\ Gjøre rede for bestemmelsene vedrørende: \\ - Skansen bru \\ - Nidelven bru \\ \\ **Skifting mellom Trondheim stasjon og Brattøra godsterminal** \\ Gjøre rede for bestemmelsene vedrørende skifting mellom Trondheim stasjon (sporene 6,15,16 og 17) og Brattøra godsterminal \\ \\ **Verkstedområde Marienborg**\\ Gjøre rede for særskilte forhold på verkstedområde Marienborg:\\ - Dvergsignal 113 og 117 (kontaktledning)\\ - Lokstall- parkering og hensetting av motorvogner og kjøretøy\\ - Z- bryter hensettingsspor\\ - Diselfylling\\ - Vaskemaskin\\ - Tømming av toaletter\\ \\ Forklare rollene ledsager og skiftekoordinator hos Mantena\\ \\ **Frakopling av kontaktledning**\\ Gjøre rede for:\\ - Frakopling av jordet seksjon på spor 21 og 22\\ - Framføring av kjøretøy til/fra lokstall Marienborg\\ | \\ Anbefalt praksis \\ SJN: Særbestemmelser \\ \\ \\ \\ \\ Anbefalt praksis \\ SJN: Særbestemmelser \\ \\ \\ \\ SJN: Særbestemmelser \\ \\ \\ \\ \\ SJN: Særbestemmelser \\ \\ \\ \\ \\ \\ SJN: Særbestemmelser | | Lokale \\ Sikringsanlegg/stillverk | | **Betjening av sentralstillverk**\\ Forklare og demonstrere frigiving av Skansen/Nidelv bru\\ \\ **Betjening av skiftestillverk og Skansen bru**\\ Gjøre rede for avhengighetene mellom:\\ - Sentralstillverket og skiftestillverk\\ - Sentralstillverk og Skansen bru\\ - Sentralstillverk og lokstallområde Trondheim M\\ Gjøre rede for grensesnitt mot fjernstyring\\ \\ **Feil på anlegg**\\ Forklar og demonstrer hvordan håndtere feil som oppstår på sentralstillverket, skiftestillverket og Nidelv/Skansen bru | \\ Befaring/praksis \\ \\ \\ Befaring/praksis \\ \\ \\ \\ \\ \\ Befaring/praksis | ==== Lodalen ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="122px,206px,394px"}} | **Tema ** | **Delmål ** | **Kriterier (TXP skal…)** | **Opplærings**\\ **materiell (ORV,SJN osv.)** | | Terkniske systemer | Togekspeditør skal gjøre rede for bruk av tekniske systemer | **Betjening av andre anlegg**\\ Gjøre rede for bruk av:\\ - Skap for portkontroll i vognhall\\ - Eget sikringsanlegg og betjeningspanel for vognhall\\ - Porter\\ - 1000 V\\ - Kontroll på 15 KV\\ - Nøkler for arbeidslag\\ - Stille signaler inn \\ - Nødstopp for signaler\\ - NSI 63 sikringsanlegg for Bakkesporene\\ \\ **Sekundæroppgaver for driftsoperatør Lodalen**\\ Forklare og demonstrere:\\ - Eget panel for brannalarmer\\ - Eget panel for 1000 V\\ | ORV: TJN pak. 12.3 \\ SJN: Særbestemmelser | ==== Sundland ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="123px,208px,383px"}} | **Tema ** | **Delmål ** | **Kriterier (TXP skal…)** | **Opplærings**\\ **materiell (ORV,SJN osv.)** | | Lokale forhold for stasjon og strekning** ** | Gjøre rede for lokale forhold knyttet til stasjon/skiftetomt/\\ driftsbanegård\\ | **Samspill med TXP Drammen**\\ Skal gjøre rede for hvordan skifteveier inn – og ut fra spor 2,3,11 og sporgruppa sikres i samspill med Txp Drammen | | | Lokale \\ Sikringsanlegg | Togekspeditør har fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget og tilhørende anlegg, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | **Sikringsanlegg**\\ Demonstrere/forklare betjening av lokalområdene:\\ - Øst sporene 12-24\\ - Vest 21-24\\ - Vest 12-16\\ \\ **Betjening av andre anlegg**\\ Forklare og demonstrere betjening av Sporveksel nr:\\ - 270, \\ - 272,\\ - 274, \\ - 276, \\ - 278, \\ - 280 \\ - 284 | \\ Stillverksinstruks \\ \\ \\ \\ \\ \\ Stillverksinstruks \\ SJN: Særbestemmelser | ==== Kongsvinger ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Kongsvinger** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | **Stasjon og strekning** | | Kongsvinger er en stasjon med skjermbasert stillerapparat. Stasjonen har hensettingsområde, lokstall og underlagt Norsenga tømmerterminal.\\ Egen særbestemmelse for personovergangen på stasjonen.\\ **Grensesnitt:**\\ Kongsvinger grenser til Solørbanen som er strekning med togmelding og Kongsvingerbanen som er strekning med fjernstyring.\\ **Underlagte sidespor:**\\ • Roverud sidespor km 109.30. på Solørbanen. Sikret med A-lås. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | **Det kan være midlertidige restriksjoner for trafikkstyring for hver rutetermin:** \\ • Gjennomgang av aktuelle restriksjoner.\\ • Maks toglengde for ekstratog er 600 meter.\\ • Det er mulig å kjøre ekstratog i annet innstilt togs rute dersom toglengde avklares med togekspeditør.\\ **Særskilte rutiner og spesialiteter:**\\ • Ingen forsignal for utkjørhovedsignalene, ref. SJN\\ • Ved deling og skjøting av togsett brukes normalt spor 1.\\ • Ved oppkjørt sporveksel 49, kan sporvekselen ikke passeres før den er kontrollert av ansvarlig vedlikeholdsenhet. Manuell omlegging av sporveksler med 3 eller flere drivmaskiner, og sporveksler med bevegelige kryss-spiss kan kun utføres av personale med opplæring og godkjenning til dette ref. SJN 1.5.5.5\\ • Sveiver til sporveksler (sveivskap ved sporveksel 49)\\ • Togsett (ikke klatrevennlig) kan hensettes/parkeres under spenningsførende KL uten vakthold i følgende spor ref. SJN:\\ o Hensette: «nysporet», spor 11-13 og spor 16\\ o Parkere: Spor 1-6 \\ I spor 16 er det plass til to type 74/75 togsett\\ • Solørbanen: \\ o Det er 545 meter med kontaktledning i sporfelt D\\ o Det kan stå materiell i sporfelt D ved inn/utkjøring fra Åbogen (retning Sverige)\\ • Bruk av vendingslister.\\ • Seksjonering av KL-anlegget. | Os-txp | | | **Beredskap** | | • Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser | Os-txp | | | **Skifteveier** | | **Generelt:**\\ • Ved frigivning av lokal skifting II og III:\\ o Sporveksel 22/29 må ligge i pluss\\ • Frigi lokal skifting toppen: \\ o IV: Sporveksel 2/49 og sporveksel 51 må ligge i pluss\\ o V: Sporveksel 51 må ligge i pluss.\\ o VI: Sporveksel 51 må ligge i pluss, trykk på lokal VI vent til du får gul ramme rundt lokal IV, V og VI. Etter dette trykk på lokal V\\ • Frigi lokal I eller VII:\\ o Sporveksel 9/42 må ligge i pluss\\ • Frigi SPV 37/48 og 50:\\ o Skal normalt være frigitt\\ • Det kan ikke kjøres tog til/fra Solørbanen eller retning Grensebanen i spor 3,4 og 5 når det skiftes inn og ut fra tømmerterminalen spor 21 eller spor 22. Husk å ha sporveksel 2/49 a/c i pluss fra grensebanen.\\ • Ved skifting av arbeidsmaskin til/fra Dunderdalen S-lås 1. Husk å legge bommen.\\ • Hensetting generelt (ikke under spenningsførende KL)\\ • Hensetting av Vy sett, kjøres til/fra spor 1, 2 eller 4 og til spor 11, 12, 13 og 16 på skiftevei. Fører skifter seg inn til det sporet txp har informert om. Txp sjekker vendingsliste\\ • Plassering av varmeposter 1000V\\ \\ **Norsenga tømmerterminal:**\\ • Spor 18 /20 kjøres inn over sporveksel 18/35\\ • Sporveksel 18/35 går automatisk tilbake i pluss når feltet er fritt\\ • Spor 21/22.\\ • Husk å ha sporveksel 2/49 a/c i pluss fra grensebanen. | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner herunder sikringsskap i kjeller.\\ • Håndtering av alarmer\\ • Rutiner ved kameraovervåkning. | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | **Betjening av skjermbasert stillerapparat:**\\ Forklare og eventuelt demonstrere betjening av skjermbasert stillerapparatet herunder:\\ • Signalstilling:\\ o Dvergsignaler\\ o Hovedsignaler\\ • Betjening av sporveksler og sporsperrer\\ • Sperring av sporveksler, sporfelt og togspor\\ • S-låser og lokalomstillere herunder frigiving for lokal skifting\\ • Sporvekselvarme\\ • Betjening av knapper for:\\ o KTP\\ o Varselfelt\\ o Signalstopp\\ o Togvei D, husk å løse ut togvei D for tog som kommer inn fra Solørbanen\\ • Nødfrakobling/Strømutkobling\\ • Betjening av bomanlegget ved Kongsvinger omformerstasjon planovergang\\ • A-lås Solørbanen, frigis bare fra Kongsvinger. Husk å foreta A-signal etter frigivningen er tatt tilbake \\ • Hovedbryter mellom pc 1 og pc 2 \\ • Utførelse av ulike kryssinger\\ \\ Det er en egen brukerveiledning for Kongsvinger stasjon i ORV for sikringsanlegget som skal benyttes under opplæringen. \\ \\ **Avhengigheter i henhold til forriglingstabell**\\ • Huske hvilke togveier og skifteveier som kan stilles samtidig. Ellers andre kombinasjoner som er avhengig av hverandre. Under er det satt opp punkter som skal huskes:\\ o Innkjørtogveier\\ o Utkjørtogveier\\ o Innkjør/utkjørtogveier\\ o Skifteveier\\ o Skifteveier/togveier\\ o Sporveksler og sporsperrer/skifte og hovedtogvei\\ o Belegg/hovedtogvei\\ o Sporveksler og sporsperrer ute av kontroll/togveier\\ \\ **Feil på skjermbasert stillerapparat:**\\ • Signal som ikke kan vise kjørsignal\\ • Signaler som ikke har tidsutløst\\ • Håndtering av jordfeil\\ • Feil ved veisikringsanlegg herunder:\\ o Veibommer som ikke går opp\\ o Veibommer som ikke går ned\\ \\ **Planovergang med betjeningsskap:** \\ • Kongsvinger omformerstasjon | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | **Opplæring** | Anbefaling | Opplæringstid: minimum 3 vakter pr skift dag/kveld/natt.\\ \\ Egen brukerveiledning for Kongsvinger stasjon skal benyttes under opplæringen. \\ \\ Avsluttende stillverksprøve, varighet 1 time. Denne må være bestått, for selvstendig tjeneste. | | | ==== Hamar ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="122px,206px,394px"}} | **Tema ** | **Delmål ** | **Kriterier (TXP skal…)** | **Opplærings**\\ **materiell (ORV,SJN osv.)** | | Lokale forhold for stasjon og strekning | Gjøre rede for lokale forhold knyttet til stasjon/skiftetomt/\\ driftsbanegård\\ | **Trafikkstyring**\\ Gjøre rede for hvilke \\togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: \\ \\ **Underlagte sidespor:** \\ -Ideal flatbrødfabrikk sidespor, km 123.85 på Dovrebanen\\ -Martodden sidespor, km 129.41 på Dovrebanen\\ -N.K.L.s sidespor, km 131.62 på Rørosbanen (ikke i bruk)\\ -Ilseng sidespor, km 135.33 på Rørosbanen\\ \\ **Befaring** \\ -Stasjonsområdet\\ -Plattformer\\ - Signaler, spesielt utkjørhovedsignal M, O og S som henger i åk\\ -Personovergang\\ -S-låser, Z-låser (KL-brytere) og lokalomstillere\\ - Sporveksler og spesifikt sporveksel 2, 3, 4, 6, 27, 31, 33, 35, 39 og 41\\ -Sveiver til sporveksler (sveivskap)\\ - Halemagnenter\\ -Stasjonering av arbeidsmaskiner\\ -Hensettingsspor og eventuelt stengte spor\\ -Lokstall\\ -Varmeposter 1000V\\ \\ Planoverganger med betjeningsskap:\\ -Hamjern\\ -Hamar stasjon\\ \\ **Grensesnitt** \\ -Togleder Trondheim: har ansvar for Rørosbanen fra innkjør C Hamar.\\ -Togleder Oslo: har ansvar for Dovrebanen.\\ \\ **Andre oppgaver for txp Hamar** \\ Forklare og eventuelt demonstrere:\\ -Betjening av høyttaleranlegg\\ -Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ -Gjennomgang av togordning\\ -Erkjennelse og fordeling av sirkulærer\\ -Gjennomgang av aktuelle særbestemmelser\\ -Branninstruks\\ -Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner\\ -Håndtering av alarmer\\ -Ansvar for ventehall samt toalettareal\\ -Låserutiner\\ -Håndtering av feil på heis\\ -Kunne tilkalle nødvendig personell ved problemer\\ -Observere kameraovervåkning, melde fra til vekter eventuelt politi ved uønskede hendelser | ORV, SJN, TOK | |Lokale sikringsanlegg |Forklare og demonstrere bruk |**Betjening av skjermbasert stillerapparat:** \\ Forklare og eventuelt demonstrere betjening av skjermbasert stillerapparatet herunder:\\ -Signalstilling:\\ -Dvergsignaler\\ -Hovedsignaler\\- Betjening av sporveksler og sporsperrer\\ -Sperring av sporveksler, sporfelt og togspor\\ -S-låser/Z-låser og lokalomstillere herunder frigiving for lokal skifting\\ -Betjening ved hjelp av tastatur\\ -Sporvekselvarme\\ \\ Betjening av knapper for:\\ -KTP\\ -Varselfelt\\ -Togveisforlengelse\\ -Signalstopp\\ -Signalstopp\\ -Nødfrakobling/Strømutkobling\\ \\ Betjening av bomanlegg\\ -Hamjern\\ -Hamar stasjon\\ \\ -For å få frigjort skiftestillverk må sporveksel 20/35 ligge i normalstilling\\ -Mulighet for samtidig innkjør\\ -B-låser Rørosbanen\\ -Hovedbryter\\ -Strømbrytere for sporveksler\\ -Utførelse av ulike kryssinger\\ \\ Det er en egen betjeningsinstruks og brukerveiledning for sikringsanlegget som skal benyttes under opplæringen\\ \\ ** Avhengigheter i henhold til forriglingstabell** \\ Huske hvilke togveier og skifteveier som kan stilles samtidig. Ellers andre kombinasjoner som er avhengig av hverandre.\\ \\ Under er det satt opp punkter som skal huskes:\\ -Innkjørtogveier\\ -Utkjørtogveier\\ -Skifteveier\\ -Skifteveier/togveier\\ -Sporveksler og sporsperrer/skifte og hovedtogvei\\ -innkjør/utkjørtogveier\\ -Belegg hovedtogvei\\ -Sporveksler og sporsperrer ute av kontroll/togveier \\ \\ **Feil på skjermbasert stillerapparat:** \\ -Signal som ikke kan vise kjørsignal\\ -Signaler som ikke har tidsutløst\\ -Håndtering av jordfeil\\ \\ Feil ved veisikringsanlegg herunder:\\ -Veibommer som ikke går opp\\ -Veibommer som ikke går ned\\ \\ **Skiftestillverk:** \\ -Plassert i nordenden av skiftetomten,fra sporveksel 102\\ -For å få frigjort skiftestillverk må sporveksel 20/35 ligge i normalstilling\\ Dette stillverket må kunne betjenes i henhold til brukerveiledning\\ \\ ** Særskilte rutiner og spesialiteter:** \\ -Hastighet over enkelte avvikende sporveksler er 20 km/t i B-enden\\ \\ Prosedyre for sveiving av sporveksler og fjerning av sikring\\ -Spenning for sporvekslene er inndelt i to soner. Disse sonene gjenspeiles i hver av de 2 dataskjermene som viser stillverket på Hamar\\ -Om en sporveksel i sydenden av stasjonen (innenfor området som vises i dataskjerm nr.1) må sveives, tas sikring nr.1 ut\\ -For sveiving i nordenden må sikring nr.2 tas ut.\\ \\ -Ved oppkjørt sporveksel: Sporveksel 2, 3, 4, 6, 27, 31, 33, 35, 39 og 41 kan ikke passeres før den er kontrollert av ansvarlig vedlikeholdsenhet. Manuell omlegging av sporveksler med 3 eller flere drivmaskiner, og sporveksler med bevegelige kryss-spiss kan kun utføres av personale med opplæring og godkjenning til dette ref SJN 1.5.5.5\\ -Parkering av ikke klatrevennlig togsett: Kun tillatt i spor 42 og 44 som er normalt spenningssatt\\ -Ingen forsignal for utkjørhovedsignalene, ref. SJN.\\ -To repetersignal for utkjørhovedsignal X/Y, hhv i enden av plattform for spor 1 og spor 2\\ -Utkjørhovedsignal M, O og S henger i åk\\ \\ **Skifting** \\ -Gjennomgang av praksis og rutiner\\ \\ -Tillatt å skifte uten å innhente tillatelse, ref. SJN\\ -For kjøring til verksted i spor 21 må det gis tillatelse til kjøring forbi dvergsignal R38 i «Kjøring Forbudt»\\ -Hensetting\\ | ORV, SJN, TOK |