===== Læreplan for driftsoperatører ved stillverk Sundland i Trafikk Øst ===== ==== 1. Innledning ==== Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på Stillverk Sundland har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgavene som driftsoperatør. Opplæringsplanen omfatter også øvrige funksjoner for skift og togframføring knyttet til stillverket. Stillverk Østre og Vest inngår i anlegget. Bane NORs hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell. ==== 2. Krav til forkunnskaper ==== //Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring må ha opplæring som signalgiver, ha bestått kontrollprøve og oppfylle helsekrav i Togframføringsforskriften.// ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// * //Opplæring som driftsoperatør, eller gjennomført Txp utdanningen// * //Minimum 2 år erfaring som driftsoperatør ved Drammen// * //God formidlingsevne// * //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner// //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:// * //Opplæring som driftsoperatør // * //Minimum 2 års erfaring som driftsoperatør ved Drammen// * //God formidlingsevne// * //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner// //Det kreves signalfaglig kompetanse ved gjennomgang av sikringsanleggene.// //Det kreves instruktør med txp kompetanse for å undervise i leksjonene under tema 13, regelverk i Trafikkregler for jernbanenettet som gjelder for driftsoperatører ved Sundland.// ==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Teorien gjennomgås i klasseromsundervisning. Maksimum 10 personer kan delta på teoriundervisning samtidig. Den praktiske opplæringen gis ved at personen på opplæring går sammen med en erfaren driftsoperatør. Maksimum 1 person kan delta på praktisk opplæring på samme skift. Opplæring i stillverk på Sundland gjennomføres i løpet av ca. 6 mnd. Opplæringen består av ca. 1 uke teoriundervisning, den øvrige delen består av befaringer, praktiske øvelser, teoretisk forklaring og trening. ==== 5. System for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen ==== Områdesjef har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen, herunder sørge for; * At opplæringsplanen er ajour * Å peke ut veiledere * At kandidat på opplæring skal ha tjeneste med minimum to ulike veiledere * Å stille klare forventninger til veilederne * Å etablere rapporteringsrutiner for veilederne som skal rapportere månedlig på følgende punkter; * Oppmøte * Interesse og initiativ * Møte forberedt * Teoretisk framdrift i forhold til læremål * Praktisk forståelse og utførelse i forhold til læremål * Egnethet * At opplæringen evalueres og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes ==== 6. Vurderinger underveis i opplæringsløpet ==== Områdesjefen skal gjennomføre individuelle samtaler med kandidatene underveis i opplæringen, hvor det gis tilbakemelding på progresjon og egnethet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov. ==== 7. Eksamen ==== //Det er to sensorer på eksamen.// //Sakkyndig leder signal er ansvarlig for å peke ut sensor fra signalteknisk miljø.// //Områdesjefen er ansvarlig for å peke ut sensor med trafikkutdanning (personen som utpekes skal ikke ha vært veileder under opplæringen).// //Med eksamen menes en avsluttende skriftlig prøve hvor kandidatene prøves i kunnskapsmålene, samt en praktisk prøve der kandidatene prøves i ferdighetsmålene og kjennskap til de lokale forholdene.// //Når eksamen er bestått godkjennes kandidaten til å kunne utføre selvstendig tjeneste på Sundland. // //Hvis kandidaten ikke består eksamen, har kandidaten muligheten til å avlegge en ny eksamen. Det skal gis ytterligere veiledning, og ny eksamen kan avlegges tidligst 14 dager senere.// Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Kunde og trafikk som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring, Mal/skjema/sjekkliste. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar. ==== 8. Krav til praksis etter bestått prøve ==== //Kandidatene skal tjenestegjøre på minimum 5 vakter sammen med en godkjent driftsoperatør før de kan tjenestegjøre på selvstendige vakter.// ==== 9. Revisjonshistorikk ==== |Versjon|Dato|Beskrivelse av endring| |000|12.09.12|Dokumentet opprettet| |001|24.10.12|Endret på leksjon 1 tema 3, og leksjon 1 tema 7| |002|21.05.14|Oppdatert jamfør endringer i Trafikkregler for jernbanenettet revisjon 4 og Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet revisjon 5| |003|01.08.15|Endret i fm nytt stillverk i Sundland, og oppdatert pensum| |004| |Revisjon 003 publisert i wiki, oppdatert pensum| ===== Tema og leksjoner ===== ==== Tema 1: Historikk ==== **Leksjon 1: Historikk** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Få forståelse for Sundlands historiske betydning\\ Få kjennskap til utvikling av sporområder og grensesnitt på Drammen stasjon\\ Trafikkmengde og jernbaneforetak\\ Få forståelse av viktigheten av god kjennskap til området\\ | | |**Pensum** \\ | | ==== Tema 2: Banestrekninger og stasjonsgrenser ==== **Leksjon 1: Bli kjent med området, manøversystem, selskaper, spor m.m** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Kunne forklare hvordan det geografiske området er inndelt på Drammen stasjon, hvilke sikringsanlegg som finnes, hvilke spor som benyttes til ulike formål og jernbaneforetakene som trafikkerer på stasjonen\\ \\ Få god kjennskap til området og viktigheten av samhandling med jernbaneforetakene\\ | | |**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN) stillverksinstrukser og lokale instrukser| | **Leksjon 2: Stasjonsgrenser og grensesnitt** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Kunne redegjøre for stasjonsgrenser i Drammen.\\ Kunne redegjøre for de forskjellige sporområder på Sundland og grensesnitt mot private spor og spor som styres av togleder og Txp. \\ Kunne forklare innholdet i skjematiske signaltegninger og sporoversikt| | |**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN)\\ Signaltegninger\\ Skjematisk plan\\ El-tegning\\ Instruks for skiftestillverk| | **Leksjon 3: Helse, miljø og sikkerhet (HMS)** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Kjenne til: \\ - Hovedtrekkene i helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen, leders og medarbeiders ansvar for HMS, og bruk av verneutstyr \\ - Personlig sikkerhet \\ - Rutiner for evakuering og beredskaps-bestemmelser \\ - Medarbeider sitt ansvar og bidrag til et godt arbeidsmiljø og sikker utførelse av oppgavene| | |**Pensum**: \\ HMS håndbok\\ Instruks for bruk av verneutstyr\\ Beredskapsplan for Drammen, Sundland| | ==== Tema 3: Trafikkstrømmer, togbok og ordrefordeling ==== **Leksjon 1: Generelt om trafikkgjennomstrømning** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Kunne forklare; \\ - Trafikkbildet \\ - Logisk oppbygging av trafikkstrøm \\ - Inn – og utkjøringssteder for skift \\ - Behandling av skift ved ankomst/avgang \\ - Få god kjennskap til arbeidsoppgavene som er tillagt driftsoperatørtjenesten ved Sundland|Vise overordnet forståelse av trafikkbildet| |**Pensum**: \\ Togoppgave\\ Signaltegninger\\ Instruks for driftsoperatørtjenesten ved Sundland| | **Leksjon 2: Togbok** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Kunne forklare bruk av togbok for Sundland\\ |Demonstrere korrekt bruk av togbok for Sundland| |**Pensum**: \\ Togoppgave\\ Togbok\\ Operativt regelverk| | **Leksjon 3: Ordrefordeling** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Kunne forklare hvordan kunngjøringer og erkjennelser foregår ved bruk av FIDO|Skal kunne registrere, fordele og kontrollere kvitteringer for kunngjøringer i FIDO\\ | |**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet kap. 3.13.13 \\ Trafikkregler for jernbanenettet kap. 2.6.2, 2.6.3, 2.6.4, 2.6.5 punkt 1, 2.6.8, 2.6.9, 2.6.10, 2.6.11, 2.6.3.1 og 2.6.10.1| | ==== Tema 4: Sikringsanlegg ==== **Leksjon 1: Innføring i betjening av sikringsanlegg** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Forklare:\\ - Sette signaler i stopp/oppheve signaler i stopp \\ - Signaler og skiftevei \\ - Sperring av spor/sporfelt \\ - Sporveksel / sporsperre \\ - Lokal skifting \\ - Grenser og grensesnitt ved Sundland \\ - All togframføring til/fra/på Sundland foregår som skift|Vise hvordan \\ sikringsanlegget betjenes \\ \\ Vise hvordan lokalområdene betjenes:\\ 1. Øst sporene 12-24\\ 2. Vest 21-24\\ 3. Vest 12-16 | |**Pensum**: \\ Stillverksinstruks| | **Leksjon 2: Betjening av sikringsanlegg** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Gjøre rede for:\\ - Betjening av sikringsanlegg \\ - Signalbilder \\ - Identifikasjon av signaler |Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegg\\ | |**Pensum**: \\ Trafikkregler for jernbanenettet kap. 9 og 12 i h.t pensum vedlegg 1 \\ Stillverksinstruks| | **Leksjon 3: Betjening av andre anlegg** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Forklare og gjengi bestemmelsene for: \\ - Sporvekselvarme \\ - Sporveksel nr. 270, 272, 274, 276, \\ 278, 280 og 284 \\ - Plassering og bruk av sporveksel sveiver|Mestre de lokale forholdene ved Sundland \\ | |**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN) 3.13.13 \\ Stillverksinstruks\\ | | **Leksjon 4: Feil på sikringsanlegg** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Gjengi bestemmelsene og mulighetene når det oppstår feil på sikringsanlegget\\ \\ Kunne forklare forskjellen og ulikhetene – både framføringsmessig og sikkerhetsmessig/barrierer når det oppstår feil på sikringsanlegget| | |**Pensum**: \\ Trafikkregler for Bane NORs nett kap. 12.5.7.2 og kap 7 i h.t pensumliste\\ | | ==== Tema 5: Kommunikasjon og togradio ==== **Leksjon 1: Innføring i bestemmelser vedrørende kommunikasjon** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Gjøre rede for:\\ - Bestemmelsene for bruk av muntlige tillatelser gitt gjennom togradio \\ - Korrekt kommunikasjon\\ - Kunne forklare de situasjoner hvor driftsoperatør er sentral barriere\\ - Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ | | |**Pensum**: \\ Trafikkregler for jernbanenettet Kap 2 III. Kommunikasjon, i henhold til pensumliste.\\ Kap 8\\ 8.4.1.1 punkt 1,2, 3,4,5,7,8\\ | | **Leksjon 2: Bruk av Togradio** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Gjøre rede for bestemmelsene for bruk av togradio, og viktigheten av togradio i togframføringen\\ \\ Frequentis driftsoperatør terminal\\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop \\ \\ Frequentis driftsoperatør terminal biapparat\\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop \\ \\ Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre\\ |Mestre korrekt bruk av togradio\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon\\ \\ | |**Pensum**: \\ Trafikkregler for jernbanenettet \\ kap. 2.10.1, 2.10.2 (punkt 4,6), 2.10.3, 2.10.5, 2.10.5.1, 2.10.6, 2.10.7\\ Operativt regelverk\\ | | **Leksjon 3: Bruk av TIOS** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Kunne forklare og bruke følgende funksjoner i TIOS:\\ - Kart \\ - Tabeller |Demonstrere bruk av kart og tabeller i TIOS| |**Pensum**: \\ TIOS| | ==== Tema 6: Framføring av skift ==== **Leksjon 1: Betjening av hovedspor, Vestre ende** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Skal kunne kjenne til og utføre hvordan man håndterer framføring av skift i samarbeid med togleder vedrørende grensesnitt mot Gulskogen|Mestre framføring av skift ved Sundland\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon| |**Pensum**: \\ Signaltegning, skjematisk plan\\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet 3.13.13 | | **Leksjon 2: Samspill med Txp Drammen i Østre ende** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Skal gjøre rede for hvordan skifteveier inn – og ut fra spor 2,3,11 og sporgruppa sikres i samspill med Txp Drammen \\ \\ Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og samhandling med signalgiver innebærer|Mestre framføring av skift ved Sundland \\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon| |**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for Bane NOR nett og gjeldende S-sirkulære| | **Leksjon 3: Sporveksler og sporsperrer** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Gjøre rede for hvordan sentralstilte og håndstilte sporveksler fungerer \\ \\ Gjøre rede for hvordan sporsperrer fungerer\\ |Mestre de lokale forholdene ved Sundland| |**Pensum**: \\ Trafikkregler for jernbanenettet kap. 12.3.2.2 for de deler av anlegget det gjelder: \\ - Stillverksinstruks \\ - Skjematisk plan \\ - Forriglingstabell| | **Leksjon 4: Betjeningsknapper** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Kunne forklare betjening av sikringsanlegget og deres funksjoner|Mestre betjening av sikringsanlegg| |**Pensum**: \\ Stillverksinstruks\\ | | **Leksjon 5: Ulike jernbaneforetak** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Kunne gjengi hvilke jernbaneforetak som trafikkerer på Sundland\\ |Sikre at det er god kjennskap til våre kunder\\ | |**Pensum**: \\ Network statement\\ D-sirkulære| | **Leksjon 6: Transportledelse** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Kunne forklare hvilken funksjon transportleder i jernbaneforetak har og samspillet med driftsoperatør på Sundland\\ \\ Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og samhandling med transportleder innebærer|Utføre korrekt kommunikasjon| |**Pensum**: \\ D-sirkulære| | ==== Tema 7: Avvikshåndtering ==== **Leksjon 1: Hendelseslogg** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Kunne gjøre rede for hvilke type hendelser som skal meldes til Vaktleder/togleder/txp Drammen for videre registrering i Hendelseslogg\\ |Demonstrere hvordan hendelser meldes til Vaktleder/togleder/txp Drammen\\ | |**Pensum**: \\ Operativt regelverk| | **Leksjon 2: Uønskede hendelser** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Kunne gjøre rede for hvilke saker som skal meldes i Synergi\\ - Uhell og nesten uhell\\ - Fysisk og psykisk arbeidsmiljø\\ - Brudd på bestemmelser\\ |Kunne utføre melding i Synergi\\ | |**Pensum**: \\ Avvikshåndteringsprosessen\\ Operativt regelverk\\ Synergi| | **Leksjon 3: Signaler i ustand** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Gjøre rede for hvordan skift framføres forbi dvergsignaler i kjøring forbudt |Mestre framføring av skift ved Sundland\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon | |**Pensum**: \\ Trafikkregler for jernbanenettet kap. 7.13.2, 7.14.2\\ Kap 2 III. Kommunikasjon, i henhold til pensumliste.| | ==== Tema 8: Arbeid i spor ==== **Leksjon 1: Iverksettelse og avslutning av spordisponeringer** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Gjøre rede for:\\ - Hvordan arbeid i og ved spor iverksettes og avsluttes \\ - Hvordan disponering for arbeid gjennomføres \\ - Hvordan anleggsområde iverksettes og avsluttes \\ - Rutiner ved frakobling av høyspenningsanlegget inne på Sundland \\ \\ Kunne gjengi bestemmelsene for sikring av anleggsområde på sporområde Sundland \\ |Utføre korrekt iverksettelse og \\ avslutning av arbeid.\\ \\ Sikre at skift ikke blir kjørt \\ inn på strømløst område \\ når det er foretatt frakobling av \\ høyspenningsanlegget på Sundland\\ \\ Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer \\ avhengig av oppstått situasjon \\ \\ Mestre de ulike situasjoner \\ hvor driftsoperatør er barriere\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon\\ | |**Pensum**: \\ Trafikkregler for jernbanenettet kap. 8 i h.t pensum vedlegg 1\\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet pkt. 3.13.13 \\ Operativt regelverk| | ==== Tema 9: Risikoforståelse ==== **Leksjon 1: Barrierer og risiko** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Bevisstgjøre:\\ - Hvilke situasjoner er driftsoperatør en barriere \\ - Hva er viktig i disse situasjonene \\ - Hva kan gå galt? \\ - Hvilke feil kan skje? \\ - Hva kan forstyrre fokus? \\ - Stress, feil fokus \\ - Motivasjon \\ - Holdninger \\ - Misforståelser / kommunikasjon \\ \\ Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre\\ |Bevisstgjøre hvor og i hvilke situasjoner det kan \\ oppstå farer, og hvilken adferd som er viktig for å håndtere situasjonene på best mulig måte\\ | |**Pensum**: \\ Utarbeides og gjennomgås av sikkerhetsrådgiver\\ | | ==== Tema 10: Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet ==== **Leksjon 1: Strekningsbeskrivelse, særbestemmelser for Ruteområde Øst** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Kunne forklare innholdet i strekningsbeskrivelsen \\ \\ Særbestemmelser for Ruteområde Øst vedrørende Sundland, og raskt kunne slå opp og finne informasjon om særbestemmelser\\ | Mestre de spesielle forholdene ved Sundland| |**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet 3.13.13| | ==== Tema 11: Beredskap ==== **Leksjon 1: Uforutsette hendelser/varslingsrutiner** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Gjøre rede for håndtering av alle topphendelser og utforutsatte hendelser:\\ - Uhell og driftsulykke \\ - Varslingsrutinene ved uønskede hendelser \\ - Kommunikasjon mellom skadested og togleder/driftsoperatør/txp \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ - Skrive hendelsesrapport \\ \\ Eleven skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre\\ |Vise handlingskompetanse \\ og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner.\\ \\ Mestre rapportskriving.\\ | |**Pensum**: \\ Beredskapshåndbok\\ Overordnet beredskapsplan \\ Avvikshåndteringsprosessen\\ Lokal beredskapsplan/varslingslister | | **Leksjon 2: Togs sammensetning og farlig gods** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Kjenne til hvor man finner opplysninger om togs sammensetning og opplysning om vognopptak\\ \\ Forklare hvordan man skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksyd\\ \\ Gjøre rede for hvor gassmasker er plassert\\ \\ Kjenne til landingsplasser for farlig gods|Iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon.| |**Pensum**: \\ TIOS\\ Operativt regelverk\\ Beredskapsportalen| | === Vedlegg 1: Pensum i Trafikkregler for jernbanenettet === ^Kap^Navn^Punkt^Underpunkt^ |**1**|**Innledende bestemmelser, Definisjoner**| | | | |Trafikkreglenes oppbygging|0.| | | |Generelt|1.| | | |Generelle definisjoner |1.4|a,b,c,d,j,k,m,n| | | Utfyllende bestemmelser om generelle definisjoner|1.4.1|a,b,c,d,e,f,g,h,i| | | Utfyllende bestemmelser om definisjoner vedrørende personell|1.4.2|a,b,c,e,f,g,h,i,k| | |Definisjoner vedrørende signalanlegg|1.5|a,b| | | Utfyllende bestemmelser om definisjoner vedrørende signalanlegg|1.5.1|a,b,c,e| | | Utfyllende bestemmelser om definisjoner vedrørende kontaktledningen|1.6.2|a,b,c| | |Definisjoner vedrørende stasjoner|1.7|a,b| | | Utfyllende bestemmelser om definisjoner vedrørende stasjoner|1.7.1|b| | |Definisjoner vedrørende kjøretøy|1.8|a-j| | | Utfyllende bestemmelser om definisjoner vedrørende kjøretøy|1.8.1|b,d,e,h,j,k,i| | |Definisjoner vedrørende sporveksler|1.9|a,b,c,d,e| | |Utfyllende bestemmelser om definisjoner vedrørende sporveksler|1.9.1| a,b,c,d,e,f,g| | | Utfyllende bestemmelser om definisjoner vedrørende sikring av sporveksler|1.9.2|a-d| | | Utfyllende bestemmelser om definisjoner vedrørende arbeid i spor|1.10.2|a-g| | |Interne bestemmelser om definisjoner vedrørende arbeid i spor|1.10.2.1|a,b,c,d,e,f,g,o,p,q,s,t| |**2**|**Dokumentasjon, ruter og kommunikasjon**| | | | |I. Beskrivelse av jernbaneinfrastrukturen, utfyllende bestemmelser og dokumentasjon til personell| | | | |Beskrivelser av jernbaneinfrastrukturen mm|2.1| | | |Utfyllende bestemmelser om beskrivelse av jernbaneinfrastrukturen|2.1.1| | | |Bestemmelser om kjøring av tog og skifting på jernbaneinfrastrukturen|2.2| | | |Utfyllende bestemmelser om kjøring av tog og skifting på jernbaneinfrastrukturen|2.2.1| | | |II. Ruter for tog| | | | |Utfyllende bestemmelse om utarbeidelse av kunngjøringer|2.6.2| | | |Utfyllende bestemmelser om fordeling, erkjennelse og kvittering|2.6.3| //Se for øvrig særbestemmelser I Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN) for den enkelte driftsbanegård//| | |Utfyllende bestemmelser om tidsfrister for utsendelse|2.6.4| | | |Utfyllende bestemmelser om fordeling av kunngjøringer\\ |2.6.5|1\\ | | |Utfyllende bestemmelser om periodiske, operative og drifts-operative kunngjøringer|2.6.8| | | |Utfyllende bestemmelser om infrastrukturrapport|2.6.9| | | |Utfyllende bestemmelser om S-sirkulære|2.6.10| | | |Intern bestemmelse om bruk av TS-sirkulære| 2.6.10.1| | | |III. Kommunikasjon| | | | |Mottak av ordrer, tillatelser, underretninger og signaler|2.7| | | |Skriftlig eller elektronisk kommunikasjon|2.8|Orientering| | |Utfyllende bestemmelser om skriftlig kommunikasjon som formidles via togradio|2.8.1|Orientering| | |Muntlig kommunikasjon|2.9|Unntatt punkt 4 som er bare til orientering| | |Definisjoner vedrørende muntlig kommunikasjon|2.9.1| | | |Prinsipper for muntlig kommunikasjon|2.9.2| | | |Terminologi|2.9.3| | | |Posisjonsangivelse|2.9.4|1| | |Bekreftelse|2.9.5| | | |Varsling og tilbakemelding|2.9.6| | | |Funksjoner og angivelser som benyttes|2.9.7| | | |Liste over funksjon og ID|2.9.8| | | |Angivelse av tall|2.9.10| | | |Angivelse av bokstavkombinasjoner og staving av ord|2.9.11| | | |Arbeidsspråk|2.10| | | |Utfyllende bestemmelser om bruk av togradio og telefonsystemer|2.10.1| | | |Utfyllende bestemmelser om registrering av funksjonelt nummer|2.10.2|4,6| | |Utfyllende bestemmelser om avregistrering av funksjonelt nummer|2.10.3| | | |Utfyllende bestemmelse om samband med fører utenfor førerrom|2.10.5| | | |Intern bestemmelse om samband med fører utenfor førerrom|2.10.5.1| | | |Utfyllende bestemmelser om bruk av nødanrop|2.10.6| | | |Utfyllende bestemmelser om funksjonstesting av nødanrop i togradiosystemet|2.10.7| | |**3**|**Skifting**\\ | | | | |I. Generelt| | | | |Skifting |3.1| | | |Tillatelse til skifting |3.3| | | |Ledelse av skifting|3.4| | | | Utfyllende bestemmelse om skiftelederens ansvar|3.4.1| | | |Signalgivers ansvar|3.1.6| | | |Kommunikasjonssystem|3.5| | | | Utfyllende bestemmelser om kommunikasjonssystem|3.5.1|1,3| | |Skiftebevegelser|3.6|//Se for øvrig særbestemmelser I Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN) for den enkelte driftsbanegård//\\ | | | II. Tillatelse til skifting| | | | |Tillatelse til skifting i togspor på stasjon på strekning uten fjernstyring og på grensestasjon |3.11| | | | Intern bestemmelse om tillatelse til skifting i togspor på stasjon på strekning uten fjernstyring og på grensestasjon|3.11.1.1| | | | lll. Utførelse av skifting| | | | |Signalgiving og kontroll av skifteveien |3.13| | | | Utfyllende bestemmelser om skifting med flere skiftelag samtidig|3.13.1| | | | Utfyllende bestemmelser om skifting på område med høyt skiftesignal|3.13.2| | | | Intern bestemmelse om skifting av kjøretøy for vedlikehold på verkstedområde og lignende|3.13.1.1| | | |Hastighet|3.14|1,2 \\ //Se for øvrig særbestemmelser I Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN) for den enkelte driftsbanegård//| | | Utfyllende bestemmelse om hastighet|3.14.1| | | |Bruk av bremser |3.15| | | |Igjensetting av skift |3.16| | | |Hensetting av skift|3.17| | | | Utfyllende bestemmelser om hensetting av skift|3.17.1| | | |Feil på jernbaneinfrastruktur eller kjøretøy |3.20| | | |Avslutning av skifting i togspor på stasjon på strekning uten fjernstyring og på grensestasjon|3.23| | | |Intern bestemmelse om avslutning av skifting i togspor på stasjon på strekning uten fjernstyring og på grensestasjon\\ |3.23.1.1| | |**5**| **Trafikkstyring – togledelse og togekspedisjon**| | | | |I. Generelt| | | | |Trafikkstyring|5.1| | | |Utfyllende bestemmelse om rekvirering av kjøretøy i en nødsituasjon eller ved driftsstans|5.2.1| | | |Utfyllende bestemmelser om trafikkstyring|5.1.1|2| | |Toglederens adgang til å fravike bestemmelser i forskriften|5.3|1| | |Utfyllende bestemmelser om toglederens adgang til å fravike utfyllende bestemmelser|5.3.1| | | |ll. Generelle bestemmelser om trafikkstyring| | | | |Tillatelse til å kjøre inn på spor der det står kjøretøy|5.9|Sett i sammenheng at det er et persontog med reisende som må kjøres inn på skifteområde | | |IV. Midlertidig endring av driftsform| | | | |Utfyllende bestemmelser om beordring av stillverksvakt|5.25.3| | | |Bilag til kap. 5| | | | |Adgang til lokaler for trafikkstyring|Bilag 5.2|Til orientering| | |Nødfrakobling av kontaktledningsanlegg|Bilag 5.6|Til orientering\\ Sundland har ikke nødfrakobling\\ | | |Togekspeditørens betjening av togradio|Bilag 5.14| Operativt regelverk| | |Togekspeditørs stilling av hovedsignal/enkelt innkjørsignal til “stopp” og dvergsignaler til ”kjøring forbudt” (”riving av signal”)|Bilag 5.15| | |**6**| **Kjøring av tog**| | | | |III. Under kjøring| | | | |Spesielle bestemmelser om hastighet \\ |6.12|1c| |**7**|**Uregelmessigheter og feil**| | | | |I. Generelt| | | | |Førerens og ombordpersonellets plikter ved uregelmessigheter og feil på jernbaneinfrastruktur eller kjøretøy |7.1|1,2,6| | |Utfyllende bestemmelser om førerens og ombordpersonellets plikter ved uregelmessigheter og feil på jernbaneinfrastruktur eller kjøretøy|7.1.1|3,4| | |Togekspeditørens plikter ved uregelmessigheter og feil på jernbaneinfrastruktur eller kjøretøy|7.3|1,3\\ | | |Intern bestemmelse om togekspeditørens plikter ved uregelmessigheter og feil på jernbaneinfrastruktur eller kjøretøy|7.3.1.1|For feil ved signalanlegg gjelder i tillegg kapittel 12 Bestemmelser for personale som skal betjene signalanlegg.| | |Arbeid på kjøretøy i sporet|7.5| | | |Utfyllende bestemmelser om arbeid på kjøretøy i sporet på stasjon\\ |7.5.1| | | |II. Signaler som ikke kan vise kjørsignal| | | | |Utfyllende bestemmelse om hastighet når dvergsignal ikke kan vise «Kjøring tillatt» eller «Varsom kjøring tillatt»|7.13.2| | | |Utfyllende bestemmelser om dvergsignal som ikke viser «Kjøring tillatt» eller «Varsom kjøring tillatt»|7.14.2| | | |III. Uregelmessigheter og feil på jernbaneinfrastrukturen| | | | |Utfyllende bestemmelser om oppkjørt sporveksel|7.18.2| | | |Intern bestemmelse om oppkjørt sporveksel|7.18.2.1| | | |Lekkasjer av farlig gods (”landingsplasser”) | |Se i overordnet beredskapsplan i Styringssystemet| | **8**| **Arbeid**** i spor**\\ | | | | |I. Generelt| | | | |Tillatelse til arbeidet|8.1| | | |Interne bestemmelser om tillatelse til arbeid i spor|8.1.1.1| | | |Arbeid i spor|8.2| | | |Interne bestemmelser om sperring og sikring på betjent stasjon\\ |8.2.1.3| | | |Interne bestemmelser om arbeider på eller nær kontaktledningsanlegg\\ |8.2.1.6| | | |Interne bestemmelser om spesielle forhold ved arbeid i spor|8.2.1.5|2| | |Hovedsikkerhetsvakt og lokal sikkerhetsvakt |8.3| | | |Leder for elsikkerhet|8.2.1.6 |1| | |Interne bestemmelser om kommunikasjon i forbindelse med oppstart av arbeid i spor|8.4.1.1|1,2,3,4,5,7,8\\ 5c til orientering| | |Krav om bestemmelser om arbeid i spor |8.5| | | |Underretning om disponering av strekning for arbeid og anleggsområde|8.6| | | |Feil på jernbaneinfrastruktur og kjøretøy |8.7| | | | Tillatelse til disponering av strekning for arbeid |8.8| | | |Interne bestemmelser om ruteordre for disponering av strekning for arbeid|8.8.1.1|Unntatt punkt 4| | | Opphevelse av sperring etter disponering av strekning for arbeid|8.9| | | |Interne bestemmelser om disponering av strekning for kjøring av arbeidstog\\ |8.14.1.1|3,5| | | Tillatelse til arbeid innenfor et anleggsområde |8.10| | | |Interne bestemmelser for arbeid på et anleggsområde– jernbane |8.10.1.1|Unntatt punkt 3| | |Interne bestemmelser om avgrensning av anleggsområde- jernbane|8.10.1.2|Innledning og figur 3 – figur flyttet til bilag| | |Kjøring inn på og ut fra anleggsområde|8.11| | | |Interne bestemmelser om kjøring inn på og ut fra anleggsområde- jernbane|8.11.1.1|2,3,4,9,11| | |Opphevelse av sperring etter arbeid innenfor et anleggsområde|8.12| | | |Interne bestemmelser om avslutning av anleggsområde- jernbane|8.12.1.1|1,3,6| |**9**|**Signaler**\\ | | | | |I Generelle bestemmelser| | | | |Bruk av signaler|9.1| | | |Utfyllende bestemmelser om bruk av signaler|9.1.1| | | |Interne bestemmelser om bruk av signaler|9.1.1.1| | | |Signalfargenes grunnbetydning|9.2| | | |Nødsignal|9.3| | | |Plassering av signaler|9.4|1,2| | |Signaler som ikke er i bruk|9.5|1| | |Blinkende eller fast lys|9.6| | | |Lysreflekterende skilt og orienteringsstolper|9.8| | | |II. Lyssignaler| | | | |Høyt skiftesignal|9.22|1-4| | |Utfyllende bestemmelser for høyt skiftesignal|9.22.1|1| | |Dvergsignaler|9.23|1,2,3,5| | |Utfyllende bestemmelser om dvergsignaler for skifting|9.23.1|1,2,3,5| | |Sporvekselsignal for enkel sporveksel|9.25| | | |Sporvekselsignal for kryssporveksel|9.26| | | |Sporsperresignal|9.27| | | |Fast lyssignalanlegg for skifting|9.32|Til orientering| | |III. Signalskilt m.m.| | | | |Jordet seksjon|9.33| | | |Stopp for elektrisk trekkraftkjøretøy|9.39| | | |IV. Opplysningsskilt| | | | |Identifikasjonsskilt|9.46|6,7| | |Utfyllende bestemmelser om identifikasjonsskilt|9.46.1| | | |Pilskilt|9.48| | | |Orienteringsstolper|9.53|Signal:1-4, 64A, 64B, 64E, 64F| | |V. Håndsignaler og bruk av radiokommunikasjon| | | | |Bruk av dagsignaler og nattsignaler|9.60| | | |Signal ”Stopp” for skift|9.72| | | |Signal ”Sakte” for skift|9.73| | | |Signal ”Kjør fram” for skift|9.74| | | |Signal ”Bakk” for skift|9.75| | | |VI. Togsignaler| | | | |Frontlys|9.77|Til orientering| | |Baklys og sluttsignal|9.78|1,3 Til orientering| | |VII. Signaler med togfløyte| | | | |Kort og langt støt i togfløyten|9.80| | | |Signal 80 ”Gi akt” og ”Oppfattet”|9.81|1,2 kulepunkt 1,2,8| | |Signal 83 ”Tog kommer”|9.82| | | |Signal 86 ”Alarm, faresignal”|9.83| | |**12.5**|**Øvrige krav og bestemmelser**| | | | |Helsekrav og kompetansekrav\\ |12.5.1.1| | | |Godkjenning for å betjene stillverk og enkelt innkjørsignal|12.5.1.2| | | |Godkjenningsblankett|12.5.1.5| | | |Idriftsetting av signalanlegg|12.5.5| | | |Arbeider ved signalanlegg og kommunikasjonssystemer|12.5.6.1| | | | Blankett om reparasjonsarbeider| 12.5.6.2| | | | 12.5.7 Driftsuhell og sikkerhetskritiske feil| | | | |Generelt|12.5.7.1| | | |Håndtering av sikkerhetskritiske feil i signalanlegg|12.5.7.2| | | |Diverse:| | | | |Tegnforklaring for skjematisk plan og forriglingstabell|12.6|Bilag 1| | |Skjema: Godkjenning til betjening av fjernstyringsanlegg og sikringsanlegg|12.7|Bilag 2 \\ 12.7.3| | |Skjema: Melding til togleder og togekspeditør om reparasjonsarbeider|12.8|Bilag 3| === Vedlegg 2: Pensum i øvrige styrende dokumenter === ^Tema^Styrende dokument^ |Om vernevest med kjennetegn|STY-600575| |Interne bestemmelser om hovedsikkerhetsvakt|STY-600984| |Interne bestemmelser om lokal sikkerhetsvakt|STY-600984| |Leder for elsikkerhet|STY-600985|