===== Læreplan for togekspeditører ved stillverk Ski stasjon ===== ==== 1. Innledning ==== Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som txp på Ski stasjon har tilstrekkelig kompetanse i lokale forhold og betjening av stillverket. Bane NORs hovedmål å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell. ==== 2. Krav til forkunnskaper ==== //Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring må ha gjennomført og bestått txp-utdanningen, og oppfylle helsekrav i Togframføringsforskriften.// ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// * //Utdannet txp// * //Minimum 2 års erfaring som txp ved Ski // * //God formidlingsevne// * //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner// //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:// * //Utdannet txp// * //Minimum 2 års erfaring som txp ved Ski//// // * //God formidlingsevne// * //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner// ==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Teorien gjennomgås i klasseromsundervisning. Maksimum 2 personer kan delta på teoriundervisning samtidig. Den praktiske opplæringen gis ved at personen på opplæring går sammen med en erfaren txp. Maksimum 2 person kan delta på praktisk opplæring på samme skift. Opplæring ved Ski stasjon gjennomføres i løpet av ca. 6 uker. Opplæringen består av ca. 1 uke teoriundervisning, den øvrige delen består av befaringer, praktiske øvelser, teoretisk forklaring og trening. ==== 5. System for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen ==== Områdesjef har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen, herunder sørge for; * At opplæringsplanen er ajour * Å peke ut veiledere * Å stille klare forventninger til veilederne * Å etablere rapporteringsrutiner for veilederne som skal rapportere på følgende punkter; * Interesse og initiativ * Praktisk forståelse og utførelse i forhold til læremål * I hvilken grad kandidaten mestrer trafikkmengden * At opplæringen evalueres og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes ==== 6. Eksamen ==== //Det er to sensorer på eksamen.// //Sakkyndig leder signal er ansvarlig for å peke ut sensor fra signalteknisk miljø.// //Områdesjefen er ansvarlig for å peke ut sensor med trafikkutdanning (personen som utpekes skal ikke ha vært veileder under opplæringen).// //Med eksamen menes en avsluttende muntlig prøve hvor kandidatene prøves i betjening av stillverk, og bruk av skjematisk plan og forriglingstabell.// //Når eksamen er bestått godkjennes kandidaten til å kunne utføre selvstendig tjeneste på Ski. // //Hvis kandidaten ikke består eksamen, har kandidaten muligheten til å avlegge en ny eksamen. Det skal gis ytterligere veiledning, og ny eksamen kan avlegges tidligst 14 dager senere.// Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Kunde og trafikk som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring, Mal/skjema/sjekkliste. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar. ==== 7. Krav til praksis etter bestått prøve ==== //Kandidatene skal tjenestegjøre på minimum 2 vakter sammen med en godkjent txp før de kan tjenestegjøre på selvstendige vakter.// //Gruppeleder skal i dialog med kandidaten legge plan for å tjenestegjøre selvstendig på nattevakt.// ==== 8. Revisjonshistorikk ==== |Versjon|Dato|Beskrivelse av endring| |000|21.05.14|Dokumentet opprettet| |001| |Revisjon 000 publisert i wiki| **** ===== Tema og leksjoner ===== ==== Tema 1: Ytre områder på Ski stasjon ==== **Leksjon 1: Sporområder** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Få oversikt over sporområder og grensesnitt på Ski stasjon\\ \\ Få forståelse av viktigheten av god kjennskap til området\\ | | |**Pensum** | | **Leksjon 2: Bli kjent med stasjonsområdet og spesielle forhold** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Kunne forklare hvordan det geografiske området er inndelt på Ski stasjon, hvilke sikringsanlegg som finnes, hvilke spor som benyttes til ulike formål \\ \\ Kunne forklare hvilke spor som styres av togleder og hvilke som styres av Txp: \\ - Signalbilder \\ - Plassering av signaler \\ - Avstander \\ - Overgang til midtplattform \\ - Lokstall \\ - Baneavd| | |**Pensum** \\ | | ==== Tema 2: Betjening av stillverk ==== **Leksjon 1: Skjematisk plan og forriglingstabell** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Kunne forklare innholdet i skjematiske plan og forriglingstabell\\ | | |**Pensum**:\\ Skjematisk plan forriglingstabell| **Leksjon 2: Innføring i betjening av sikringsanlegg ** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Gjennomgang av stillverksinstruks:\\ - Symboler \\ - Tegn \\ - Ulike alarmbeskjeder \\ - Signalbilder| | |**Pensum**: \\ Stillverksinstruks\\ | | **Leksjon 3: Betjening av sikringsanlegg** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Forklare:\\ - Stille hovedsignaler og dvergsignaler \\ - Sporveksel / sporsperre \\ - Indikeringer \\ - Sette signaler i stopp/oppheve signaler i stopp \\ - Sperring av spor/sporfelt \\ - Grenser og grensesnitt ved Ski|Demonstrere og mestre \\ betjening av sikringsanlegg\\ | |**Pensum**: \\ Stillverksinstruks\\ | | **Leksjon 4: Betjening av sikringsanlegg** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Gjøre rede for:\\ - Betjening av sikringsanlegg \\ - Signalbilder \\ - Identifikasjon av signaler \\ - Sporvekselvarme for Nord og syd \\ - Indikeringer|Demonstrere og mestre \\ betjening av sikringsanlegg\\ | |**Pensum**: \\ Stillverksinstruks\\ | | **Leksjon 5: Betjening av betjeningspanel** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | |Mestre betjening av betjeningspanel:\\ - Nødfrakobling \\ - Jordfeil \\ - Signal stopp \\ - Hovedbryter \\ - Indikeringslamper for omlegging av drivmotorer | |**Pensum**: \\ Stillverksinstruks| | **Leksjon 6: Feil på sikringsanlegg** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Kjenne til hvilke alarmer som kan komme\\ \\ Kjenne til hvilke alarmer som skal meldes videre\\ \\ Kjenne til mulighetene når det oppstår feil på sikringsanlegget\\ |Mestre situasjoner \\ med feil| |**Pensum** | | **Leksjon 7: Registrere tognummer** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | |Utføre korrekt registrering av tognummer i Ebicos\\ | |**Pensum**: \\ Kodeoversikt Ebicos| | **Leksjon 8: Framføring av skift til/fra lokstallen** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Kjenne til hva det er plass til i lokstallen, og i hvilken rekkefølge det bør stalles\\ \\ Kjenne til veksler ved lokstallen som fører må stille| Mestre framføring av skift til/fra lokstallen\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon\\ \\ Mestre utarbeidelse av avviksplan for lokstall| |**Pensum**: \\ Lokstallplan| | **Leksjon 9: Togbok** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | |Demonstrere korrekt bruk av togbok for Ski\\ | |**Pensum**: \\ Togoppgave\\ Togbok\\ | | **Leksjon 10 Samspill med Drops** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | |Utføre korrekt kommunikasjon| |**Pensum**: \\ D-sirkulære| | **Leksjon 11: Oversikt over trafikkbildet** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | |Sørge for effektiv trafikkavvikling, følge med på trafikken på slaveskjermer. Være proaktiv.\\ | |**Pensum**: \\ Ebicos skjerm\\ Vicos skjerm| | **Leksjon 12: Ulike hjelpemidler og interne rutiner** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | |Mestre betjening av:\\ - TTS/FIDO \\ - PIA \\ - PIMS \\ \\ Demonstrere fordeling av ordre til tog og til personalet på Ski\\ | |**Pensum** \\ | | **Leksjon 13: Arbeid i spor** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | |Mestre flere arbeider i spor, samtidig som man sikrer flyt i togtrafikken.\\ | |**Pensum**| | ** Leksjon 14: Farlig gods** |<49em 60% 40%>| ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |Kjenne til at det er landingsplass for farlig gods på Rosenholm|Iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ | |**Pensum**: \\ Lokal beredskapsplan/varslingslister| |