====== ERTMS Østre linje ====== ====== Lokal opplæringsplan ERTMS for togledere ====== ==== 1. Innledning ==== Opplæringsplanen tar utgangspunkt i læreplan for lokal opplæring, og skal bidra til å sikre at medarbeidere får opplæring som tilfredsstiller målene i læreplanen. Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på Trafikkstyringssentralen har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre selvstendig tjeneste som togleder. **Eier av læreplanen:** Trafikkdirektør i Drift og teknologi \\ **Utarbeidet av:** Fagansvarlig kompetanse i Framføringssikkerhet, Trafikk\\ * Innhold til opplæring er utarbeidet av Fagansvarlig for ERTMS og linjeleder **Praksis:** Beskriv sted /tid/varighet\\ **Befaring:** Beskriv krav til befaring.\\ **Sluttsamtale:** Beskriv vurdering av opplæringen \\   ===== Hovedprinsipper for opplæringen ===== ==== 2. Betegnelse på opplæring ==== Opplæringsplan for lokal opplæring av togleder beskriver aktiviteter og tema for gjennomgang i forbindelse med opplæring til ERTMS Østre linje.Opplæringen skal gi togleder god forståelse på hvordan tog framføres på ERTMS strekning og regelverket knyttet til dette.\\ \\ ==== 3. Delmål til tema ==== Delmål for opplæringen er beskrevet for hvert tema i vedleggene. 4. Pensum Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i vedleggene til opplæringsplanen. 5. Oppfølging under praksis/opplæring Togleder skal føre loggbok under hele opplæringen. Togdriftsleder skal gjennomføre individuelle samtaler med kandidatene underveis i opplæringen, hvor det gis tilbakemelding på progresjon og egnethet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov. Dersom togleder ikke oppnår forventet kompetanse etter forbedringstiltak, må leder vurdere videre arbeidsforhold.\\ \\ Det skal være dialog mellom skolen til togdriftsleder under opplæringen basert på tilbakemeldinger. ==== 6. Vurdering av opplæringen ==== Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i lokal læreplan og lokal opplæringsplan. Det skal også vurderes medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner og trafikal forståelse. Det skal også avlegges en operativ prøve som viser at kandidaten forstår og kan bruke sikringsanlegget og kompetansekrav for gjeldende togledersentral. * Skriftlig teoretisk prøve utarbeides av instruktør eller oppnevnt person av togdriftsleder og godkjennes av togdriftsleder. * Praktisk/muntlig prøve gjennomføres med sensor som er oppnevnt av Togdriftsleder. For praktisk prøve skal det være en sensor fra signalfag, og for strekningskunnskap skal det være en sensor fra trafikk. Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen \\ \\ Se beskrivelse i Læreplan for lokal opplæring pkt. 11; Vurdering av opplæringen. ==== 7. Tilbakemelding underveis ==== Under opplæringen blir toglederen vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Evalueringsskjema av togleder ved lokal opplæring skal fylles ut etter hver vakt, og oversendes togdriftsleder. Togleder skal få tilbakemeldinger på sitt faglige nivå i opplæringen, og forbedringsområder. Togdriftsleder har ansvar for å melde togleder opp til eksamen når togleder vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.\\ \\ Se beskrivelse i Læreplan for lokal opplæring av togleder pkt. 10 Oppfølging av medarbeider og pkt. 11 Vurdering av oppfølging. ==== 8. Sensor ==== Togdriftsleder peker ut sensor for lokale særskilte forhold. Sensorene skal samlet ha toglederkompetanse, kompetanse i trafikkregler for ERTMS og prinsipper for oppbygging av systemet ERTMS (bestått Bombardier kurs Ebicos 900 Operatör) ==== 9. Dokumentasjon ==== Godkjent opplæring registreres i Driv ==== 10. Krav til praksis etter bestått prøve ==== Kandidatene skal tjenestegjøre på minimum 7 vakter sammen med en godkjent togleder før de kan tjenestegjøre på selvstendige vakter. Vakter må være gjennomført på de ulike strekningene medarbeider skal betjene og de ulike vaktene i en skiftplan skal gjennomføres. ==== 11. Varighet på opplæring (teori og praksis) ==== Lokal opplæring gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Ved praktisk trening i en Trafikkstyringssentral skal togleder gå sammen med en veileder. Den teoretiske og praktiske opplæringen er fordelt slik: {{tablelayout?rowsHeaderSource="160px,130px,130px,170px"}} ^ Trafikkstyringssentral ^ Varighet teori ^ Varighet praksis ^ Merknad | | TSS Øst | | 4 | | ==== 12. Revisjonshistorikk ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth=""}} ^ Versjon ^ Dato | Beskrivelse av endring | | 000 | | Dokumentet opprettet | ===== Tema og leksjoner for ERTMS Østre linje ===== === Tema 1: Innføring i ERTMS === ==== Leksjon ERTMS Østre linje ==== **Opplæring og praksis anbefales i følgende rekkefølge: • Innføring i ERTMS • Praksis • Avvikshåndtering** {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="130px,130px,440px,140px"}} ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Pensum-referanse ^ | Innføring i ERTMS\\ Generelt om systemet ERTMS | Få kjennskap til | Bakgrunn for innføring av ERTMS\\ Få kjennskap til prinsippene for oppbygging av systemet ERTMS | Trafikkregler for jernbanenettet (TJN)\\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet, Østre linje\\ \\ Operatørhåndbok for Ebicos 900 for ERTMS \\ \\ Fjernstyringsinstruks for ERTMS \\ \\ Foiler brukt i opplæringen | | Generelt om framføring av tog | Gjøre rede for | Hvordan tog framføres på strekning med ERTMS\\ - Driftsmodi \\ - Fjernstyringsanlegg \\ - Sikringsanlegg \\ - Radioblokksentral \\ - Baliser \\ - Akseltellere \\ - Ombordsystemer | | | | Kunne forklare | Forskjellen på framføring av tog på konvensjonell strekning versus ERTMS strekning | | | | Kunne forklare | Oversiktstegning av systemet ERTMS | | | Oversikt over trafikkstyrings-funksjoner | Gjøre rede for | Trafikkstyringsfunksjonene:\\ - Togbevegelser \\ - Registrering og oppstart \\ - Kjøretillatelse og driftsmodi \\ - Sporbeskrivelser \\ - Hastighetsovervåkning \\ - Opplåsning av togveier og avregistrering \\ - Passering av sluttpunkt for kjøretillatelse \\ - Sammenkobling og deling av tog \\ - Midlertidige skifteområder \\ - Veisikringsanlegg \\ - Systemgrenser\\ - Arbeidsområder (AO) | | | | Kunne forklare | Forskjellen på framføring av tog på konvensjonell strekning versus ERTMS strekning | | | Fjernstringssystem Ebicos 900\\ \\ Brukergrensesnittet | Gjøre rede for | - Utstyr og oppbygging av Ebicos 900\\ - Utstyr og oppbygging av LOP \\ - Sammenhengen mellom fjernstyring og ERTMS\\ - Operatørgrensesnittet \\ - Oppstart \\ - Innlogging \\ - Dialoger \\ - Bilder \\ - Indikeringer \\ - Symboler | | | Funksjoner i Ebicos 900 | Gjøre rede for | -Sporplaner \\ - Togbevegelser \\ - Nødstoppområder \\ - Midlertidige skifteområder \\ - Arbeidsområder \\ - Akseltellere \\ - Togdata \\ - Midlertidige hastighetsreduksjoner \\ - Kommandoer \\ - Automater | | | | Kunne demonstrere | Betjening av fjernstyringsanlegget | | | Innføring i trafikkregler for ERTMS | Gjøre rede for | Trafikkregler for ERTMS:\\ - Definisjoner \\ - Kommunikasjon \\ - Skifting \\ - Klargjøring av tog \\ - Trafikkstyring \\ - Kjøring av tog \\ - Uregelmessigheter og feil \\ - Arbeid i spor \\ - Signaler \\ - Formularer | | | Framføring av tog\\ \\ Framføring av tog i normalsituasjon | Gjøre rede for og demonstrere | Bestemmelsene om og betjening av: \\ - Togkjøring påbegynnes/avsluttes \\ -Innkjøring til ERTMS- strekning - Framføring av tog \\ - Utkjøring fra ERMTS- strekning - Oppstart inne i området \\ - Sammenkobling og deling av tog | Særbestemmelse i SJN pkt. 3.10.7 for Mysen stasjon for kjøring fra ett togspor til et annet i B-enden av stasjonen ved bytte av førerrom. | | Midlertidige hastighetsreduksjoner | Gjøre rede for | Bestemmelsene om og betjening av:\\ ved midlertidige hastighetsreduksjoner (toglederdefinerte og infrastrukturdefinerte) | | | Skifting | Gjøre rede for | -Bestemmelsene om og betjening ved skifting:\\ - Generelt om skifting \\ - Hvilke skiftebevegelser som er tillatt \\ - Frigi et midlertidig skifteområde - Oppstart av skifting \\ - Kjøring mellom midlertidige skifteområder \\ - Avslutte skifting | Særbestemmelse i SJN pkt. 3.10.6 for Askim stasjon, SJN pkt. 3.10.7 for Mysen stasjon og SJN pkt. 3.10.9 generelt for ØØL ved skifting og bytte av førerrom. | | Arbeid i spor | Gjøre rede for | -Bestemmelsene om:\\ - Disponering for arbeid \\ - Disponering for kjøring av arbeidstog \\ - Anleggsområde jernbane \\ -Avstengt område\\ - Visitasjon \\ - Søk – sperring av spor \\ - Frakobling av kontaktledningsanlegg (KL)\\ \\ Bruk av sjekkliste | Særbestemmelse i SJN pkt. 3.10.5 for Kråkstad stasjon og SJN pkt. 3.10.7 for Mysen stasjon. | | Framføring av tog i avvikssituasjoner | Gjøre rede for | -Bestemmelsene om og betjening av:\\ - Tillatelse til kjøring forbi sluttpunkt for kjøretillatelse \\ - Utilsiktet forbikjøring av sluttpunkt for kjøretillatelse \\ - Forlenget teknisk kjøretillatelse - Håndtering av systemfeil \\ - Feil ved veisikringsanlegg \\ - Oppstart inne i området \\ - Alarmer\\ \\ Bruk av sjekkliste\\ -Bestemmelsene om:\\ - Nødsituasjoner \\ - Evakuering av tog \\ - Redning av tog \\ - Brann i tog \\ - Bakking av tog i nødsituasjon\\ -Isolasjonsmodus | Særbestemmelse i SJN pkt. 3.10.8 for Ski og Sarpsborg stasjoner. | | Beredskap | Gjøre rede for | - Bestemmelsene om:\\ - Nødsituasjoner \\ - Evakuering av tog \\ - Redning av tog \\ - Brann i tog \\ - Bakking av tog i nødsituasjon\\ - Isolasjonsmodus | | | Lokale forhold | Gjøre rede for | - Kryssing med passasjerutveksling \\ \\ - Kryssing med passasjerutveksling på Tomter og Kråkstad stasjon \\ \\ - Grensesnitt Ski – Sarpsborg og tillatelse forbi sluttpunkt for kjøretillatelse\\ \\ - Arbeidsområder (AO) for Kråkstad og Mysen stasjoner. \\ \\ - Innskrenkning av skifteprofil på Askim og Mysen stasjoner. \\ \\ - Kjøring av motorvognsett fra et togspor til et annet i B-enden av Mysen stasjon når førerrom må byttes. \\ \\ - Skifting fra et spor til et annet når førerrom må byttes. | |