===== Læreplan for Instruktør ===== Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen. ==== 1.Eier av læreplanen ==== Framføringssikkerhet, Trafikk, Drift og Teknologi ==== 2. Utarbeidet av ==== Leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Framføringssikkerhet, Trafikk, Drift og Teknologi ==== 3. Kompetansekode ==== FO1289 ==== 4. Kurslengde ==== |Grunnkurs | 2 dager - klasseundervisning | |Repetisjonskurs |1 dag - Workshop | ==== 5. Målgruppe ==== Personer som skal utøve rollen som instruktør i opplæringssituasjoner Betingelse: * Kurset foregår på norsk, og kan ikke gjennomføres med tolk Krav til forkunnskaper: * Flytende muntlig og skriftlig norsk * Kunnskap i faget man skal undervise i ==== 6. Kompetanse etter gjennomført kurs ==== * Kursdeltaker skal etter endt opplæring ha kjennskap til ulike pedagogiske tilnærminger i forbindelse med opplæring ==== 7. Godkjenningsperiode ==== 15 måneder ==== 8. Gjennomføring ==== * Klasseundervisning * Individuelle og gruppeoppgaver * Det utarbeides egen opplæringsplan og gjennomføringsplan Kurset arrangeres og administreres av Trafikk. ==== 9. Minimum og maks antall deltakere ==== Minimum 4 – maks 12 ==== 10. Eksamen ==== Ingen eksamen. Kursdeltaker får godkjent kurs etter gjennomføring. ==== 11. Krav til opplæringspersonell ==== Med //instruktør// menes en person som er godkjent for opplæring i hele eller deler av en læreplan eller et helt kurs. === Generelle krav: === * Instruktør skal etterleve Trafikks retningslinjer for undervisning * Instruktør skal ha detaljerte kunnskaper om innhold i aktuell lære- og opplæringsplan === Faglige krav: === * Instruktør skal ha formell fagkompetanse og ytterligere kunnskap og ferdigheter i det fagområdet det undervises i * Instruktør skal ha minst to års erfaring fra fagområdet === Pedagogiske og læremessige krav: === * Instruktør bør ha relevant undervisningserfaring fra videregående skole, høyskole eller tilsvarende. ==== 12. Mål ==== Etter endt opplæring skal kandidaten ha gått gjennom disse temaene: * Pedagogikk og didaktikk * Rolleavklaring * Utfordringer og muligheter i undervisningssituasjoner * Klasseledelse * Menneskelige faktorer * Kommunikasjon * Presentasjonsteknikk === Kunnskapsmål:=== kandidat skal: * ha innsikt i pedagogiske metoder, herunder planlegging, gjennomføring og evaluering av opplæring * ha innsikt i de ulike rollene i opplæringssituasjoner * ha innsikt i menneskelige faktorer * kjenne til utfordringer og muligheter i opplæringssituasjoner * kjenne til betydningen og viktigheten av klasseledelse * kjenne til betydningen og viktigheten av kommunikasjon i opplæringssituasjoner * kjenne til ulike presentasjonsteknikker i opplæringssituasjoner === Ferdighetsmål === Kandidat skal: * kunne planlegge, gjennomføre og evaluere opplæring ved bruk av pedagogiske metoder * kunne skille på de ulike rollene i praksis, i forbindelse med opplæringssituasjoner * kunne synliggjøre at bevisstgjøringen på menneskelige faktorer er viktig * kunne identifisere utfordringer og muligheter som er relevante for målgruppen i opplæringssituasjoner * kunne vise til kjennskap om klasseledelse * kunne benytte ulike verktøy i kommunikasjonsprosessen * kunne benytte ulike presentasjonsteknikker i opplæringssituasjoner === Generelle mål === Kandidat skal: * ha forståelse for hvordan de skal legge til rette en opplæringssituasjon * ha kunnskap om ulike faktorer som påvirker læring * være bevisst på rollen man utøver og ha evne til refleksjon over egen praksis * kunne forstå, formidle og diskutere problemstillinger ut ifra Bane NORs verdier: åpen, respektfull, engasjert og nytenkende ==== 13. Revisjonshistorikk ==== ^ Endringsdato ^ Beskrivelse av endringer ^ | 06.02.2023 | Avklaringer rundt hvem utarbeider dokumentet\\ Agressokode\\ Kurs på Norsk\\ Antall kursdager |