====== Lokal opplæringsplan av togekspeditør ====== ==== Lokal opplæringsplan av togekspeditører på nye stasjoner ====   ==== Opplæringsplan – lokal opplæring txp ==== ==== 1. Innledning ==== Opplæringsplanen tar utgangspunkt i læreplan for lokal opplæring, og skal bidra til å sikre at medarbeidere får opplæring som tilfredsstiller målene i læreplanen. Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på stasjoner har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre selvstendig tjeneste som togekspeditør. \\ \\ **Eier av læreplanen:** Trafikkdirektør i Drift og teknologi\\ **Utarbeidet av:** Fagansvarlig kompetanse i Framføringssikkerhet, Trafikk: * Vedlegg 1 er utarbeidet av Fagansvarlig kompetanse og beskriver opplæring som skal gis på alle stasjoner. * Vedlegg del 2 er utarbeidet av Linjeleder og beskriver særskilte forhold på stasjon som det skal gis opplæring i, i tillegg til det som ligger i vedlegg 1. ==== 2. Betegnelse på opplæringen ==== Lokal opplæringsplan av Togekspeditør beskriver aktiviteter og tema for gjennomgang i forbindelse med opplæring til selvstendig trafikkstyring på ny stasjon.\\ \\ Opplæringsplanene er delt inn i to deler. Del 1 er felles for alle. Del 2 gjelder for særskilte forhold.\\ Aktiviteter og tema som er beskrevet i del 1 er generelle og gjeldende for alle stasjoner. I del 2 skal det kun beskrives de forhold som er særskilte for den angitt stasjon, driftsbanegård eller skifteområde. ==== 3. Delmål til tema ==== Delmål for opplæringen er beskrevet for hvert tema i vedleggene. ==== 4. Kriterier ==== Kriterier beskriver hva togekspeditør skal kunne. ==== 5. Pensum ==== Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i vedleggene til opplæringsplanen. ==== 6. Oppfølging under opplæring ==== Togekspeditør skal føre loggbok under hele opplæringen. Leder skal gjennomføre individuelle samtaler med togekspeditør underveis i opplæringen, hvor det gis tilbakemelding på progresjon og egnethet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov. Loggboken, og progresjon og praksis som gjennomføres på store stasjoner skal være tema i oppfølgings samtaler med leder. Dersom togekspeditør ikke oppnår forventet kompetanse etter forbedringstiltak, må leder vurdere videre arbeidsforhold. \\ \\ Se beskrivelse i Læreplan for lokal opplæring-txp, pkt 12.Oppfølging av medarbeider. ==== 7. Vurdering av opplæringen ==== Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan. Medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner skal også vurderes.\\ \\ For mindre stasjoner er det ikke krav til egen prøve, men det skal gjøres en utsjekk og vurdering av kompetanse etter opplæring som dokumenteres.\\ \\ For større stasjoner skal det avlegges en operativ prøve som viser at kandidaten forstår og kan bruke sikringsanlegget og kompetansekrav for gjeldende stasjon. \\ \\ Store stasjoner: Drammen, Trondheim, Alnabru, Bergen, Hamar, Kongsvinger, Lodalen \\ \\ Se beskrivelse i Læreplan for lokal opplæring-txp, pkt. 10.Vurdering av opplæringen \\ \\ ==== 8. Tilbakemelding underveis ==== Under opplæringen blir trafikkstyreren vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Områdesjef txp skal ha oppdatert informasjon om status på opplæring, og txp skal ha kontinuerlig tilbakemelding på sin utvikling. Områdesjef txp ansvar for å melde togekspeditør opp til prøve når togekspeditør vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. \\ \\ Se beskrivelse i Læreplan for lokal opplæring-txp, pkt 10.Vurdering av medarbeider. ==== 9. Sensor ==== Områdesjef txp oppnevner en sensor. For praktisk prøve skal det være en sensor fra signalfag, og for lokal strekningskunnskap skal det være en sensor fra Trafikk i Drift og teknologi. ==== 10. Dokumentasjon ==== Dokumentasjon på godkjenning gjøres i Driv. ==== 11. Krav til praksis etter bestått prøve==== Det stilles ikke krav til praksis etter bestått prøve. Det er opp til linjeleder å vurdere på hvert enkelt stasjoneringssted om det er nødvendig å legge en plan for å tjenestegjøre selvstendig på alle vakter for nyutdannede togekspeditør/driftsoperatøren. Det vises ellers til instruks STY-604551 – Krav til tjenestegjøring for medarbeider som styrer trafikken ==== 12. Varighet på opplæring (teori og praksis) ==== Lokal opplæring gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Ved praktisk trening på en stasjon skal togekspeditør gå sammen med en veileder. \\ \\ Den teoretiske og praktiske opplæringen er fordelt slik: {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth=",,"}} ^ Stasjon/\\ Drifts-banegårde ^ Varighet teori ^ Varighet praksis\\ (minimumskrav til vakter) ^ Krav til utsjekk/prøver ^ Merknad ^ | Alnabru | 5 dager | 90 dager | Ja | | | Berekvam | | | | | | Bergen | | | Ja | | | Bjerka | | | | | | Bjorli | | 1 dag | Ja | | | Bodø | | | | | | Bolna | | | | | | Braskereidfoss | | 1 dag | | Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør | | Dombås | 3 vakter | 3 vakter | Ja | | | Drammen | | 6-8 uker | Ja\\ Etter gjennomført opplæring skal det avlegges prøve før selvstendig tjeneste og betjening av Vicos. | • Nytilsatte følger en erfaren txp gjennom hele opplæringsperioden.\\ • Ved behov: Selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren txp. | | Drevvatn | | | | | | Dunderland | | | Ja | | | Eina | | 1 dag | | Med erfaren togekspeditør. Ved behov 1-2 dager ekstra selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør for nyutdannede | | Eiterstraum | | | | | | Elverum | | 3 dager for erfarne togekspeditører | Ja | Ved behov 1 dag ekstra selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør for nyutdannede. | | Fauske | | | Ja | | | Filipstad | | 4 dager | Nei | | | Flisa | | 1 dag | Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | Flåm | | | | | | Gjøvik | | 1 dag for erfarne togekspeditører | Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør | | | Glåmos | | 1 vakt | | | | Gran | | | | | | Grefsen | | 1 dag for erfarne togekspeditører.\\ Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede. | Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør | | | Gudå | | | | | | Halden | | 4 dager | Ja | | | Haltdalen | | 1 vakt | | | | Hamar | | Opplæringstid: ca. 4 uker. | Ja \\ Avsluttende stillverksprøve, varighet 1 time. Denne må være bestått, for selvstendig tjeneste. | Egen betjeningsinstruks og brukerveiledning i ORV for sikringsanlegget som skal benyttes under opplæringen. | | Hell | | 2 dager | | | | Hønefoss | | 5 vakter for erfarne togekspeditører.\\ Minimum en vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede, totalt ca. 14 dagers opplæring. | Ja | Ved behov – i tillegg en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | Jaren | | 1 dag for erfarne togekspeditører\\ Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede | | Ved behov – i tillegg en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | Kirkenær | | 1 dag | | Ved behov – i tillegg en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | Kongsvinger | | Opplæringstid: minimum 3 vakter pr skift dag/kveld/natt. | Ja | Egen brukerveiledning for Kongsvinger stasjon skal benyttes under opplæringen. | | Kopperå | | | | | | Kristiansand | | 5 | Ja | | | Larvik | | 1 dag for erfarne trafikkstyrere.\\ Minimum ei vakt av hver type dag/kveld for nyutdannede (Anbefalt 4 - 5 dager opplæring). | Ja | Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | Lesja | | 1 dag | | | | Lønnsdalen | | | | | | Marstein | | 1 dag | | | | Myrdal | | | Ja | | | Mo i Rana | | | Ja | | | Mosjøen | | | | | | Narvik | | 6-10 dager | Ja | 2– 4 uker intensiv opplæring. Avhengig av tidligere erfaring | | Nelaug | | | Ja | | | Nordagutu | | 1 – 2 dager for erfarne togekspeditører. \\ Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede (Anbefalt + fem dager opplæring). | Ja | Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | Otteråga | | | | | | Roa | | 1 dag for erfarne togekspeditører.\\ Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede. | | Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør | | Rognan | | | | | | Røros | | 2 vakter for erfaren txp | Nei | | | Sandefjord | | 1 - 2 dager for erfarne togekspeditører.\\ Minimum en vakt av hver type dag/kveld for nyutdannede (Anbefalt 4 - 5 dager opplæring). | Ja | Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | Sarpsborg | | 4 dager | Ja | | | Singsås | | 1 vakt | | | | Skien | | 4 - 6 dager for erfarne togekspeditører.\\ Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede (Anbefalt +10 dager opplæring). | Ja | Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | Skognseng | | | | | | Støren | 3-5 vakter | 3-5 vakter \\ (med dagens type 69 stillverk) | Ja | Grensestasjon / beredskapsterminal for gods | | Trondheim | | Minimum 5 uker intensiv praktisk trening. | Ja\\ Avsluttende praktisk prøve i posisjon 2 timer.\\ Avsluttende teoretisk/praktisk prøve med teknisk kyndig hovedstillverk/skiftestillverk 2 timer. | | | Tønsberg | | 1 dag for erfarne togekspeditører.\\ Minimum en vakt av hver type dag/kveld for nyutdannede (Anbefalt 2 – 4 dager opplæring). | Ja | Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | Verma | | 1 | Ja | | | Voss | | | | | | Ørtfjell | | | | | | Åndalsnes | 1 vakt | 1 vakt | Ja | | | Ål | | | | | ==== 13. Revisjonshistorikk ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} ^ Versjon ^ Dato ^ Beskrivelse av endring^ |000 | |Dokumentet opprettet|