====== Del 2: Lokal opplæringsplan for elkraftoperatør - særskilte fohold ====== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **TSS Øst** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | **Strekning** | Beskriv | **Kongsvinger banen** \\ • Auto transformator(AT), Beredskapsrutiner for AT, \\ • Sammating med Sverige,\\ • Kongsvinger stasjon\\ • 22kv lokalanlegg på Kongsvinger\\ • Kongsvinger omformer | | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | | **Gjøvikbanen** \\ • Grefsen, txp betjent, omkoblingsmuligheter fra Alnalinja.\\ • Roa, txp betjent, Omkoblingsmuligheter fra Hønefoss.\\ • Roa-Hønefoss, sammating med Elkraft Drammen.\\ • Roa-Gjøvik. Ikke Fjernstyrt strekning (TXP).\\ • Lunner og Gjøvik Omformerstasjon.\\ • 22 Kv lokaleanlegg | | | | | | **Drammenbanen** \\ • Skøyen- Bestum. Stor snustasjon.\\ • Filipstad, TXP betjent mye håndstilte brytere. Må befares.\\ • Lysaker st.\\ • Høvik st, hensetning, koblingshus og HK med aggregat og geovarme.\\ • Asker st, Spikkestadbanen og grense mot Elkraft Drammen\\ • Lysaker Koblingshus \\ • Asker Omformer\\ • Bærumstunellen,Tanum,Skaugum Styring av lys og vifter og rutiner ved brann og evakuering.\\ • Test av KL bryter Asker Banen | | | | | | **Østfoldbanen**\\ • Follobanen, Vifter, lys og vann.\\ • Ski st \\ • Moss st\\ • Sarpsborg med Hafslundsløyfa.\\ • Halden st med Kasa sidespor\\ • Mateledning HL Halden med kondensatorbatteri\\ • Holmlia omformer\\ • Ski Koblingshus\\ • Smørbekk omformer (tåler ikke tilbakemating)\\ • Sarpsborg omformer\\ • 22Kv langsgående høyspentnett Follobanen\\ • 22kv langsgående høyspentnett ved Ski \\ • 11kv lokalanlegg på Moss, Halden | | | | | | **Hovedbanen**\\ • Gamle Eidsvoll hensetning\\ • Alnabru Omformer \\ • Alternativ forsyning til Grorud Verksted med rutiner for frakobling av verksted Grorud. | | | | | | **Oslo** \\ • Oslo tunellen vifter, lys og vann.¨\\ • Nationaltheatret st\\ • Loenga\\ • Lodalen. Varmeposter, Fjellstallen, lokal frakobling i toghallen og vognhallen.\\ • 22Kv langsgående høyspentnett \\ • Oslo Koblingshus og KL-bryterkiosker\\ • Beredskapstoget | | | | | | **Gardermobanen**\\ • Romeriksporten, Vifter, lys og vann.\\ • Testrutiner for vifter i Romeriksporten.\\ • Lillestrøm St\\ • Gardermoen St\\ • Eidsvoll St\\ • Eidsvoll (Botshaugtangen) koblingshus\\ • Lillestrøm Omformer\\ • Jessheim Omformer\\ • Test av KL brytere på Gardemobanen | | | | | | **Dovrebanen**\\ • Auto transformator, Langset- Kleverud.\\ • 22Kv langsgående høyspentnett Langset- Kleverud\\ • Hove st. Rutine ved frigiving av KL bryter \\ Hamar st. TXP betjent \\ • Sammating med Elkraft Nord | | | | | | **Alnabru / Grorud verksted**\\ • 22 Kv langsgående høyspentanlegg\\ • Rutiner ved frakobling av verksted Grorud | | | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **TSS Drammen** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | **Strekning** | Gjøre rede for: | **Asker - Drammen – Hokksund:** \\ • Drammen stasjon, togtetthet, anleggsområder og lastuttak \\ • Drammen koblingshus: AGP utrustning og kobling\\ • Sundland driftsbanegård: kommunikasjon med driftsoperatør, seksjoneringspunkter og farer \\ • Lieråstunellen: betjening av ventilasjon og nødlys \\ • Bli kjent med komponenter og faremomenter på strekningen | | Lokale bestemmelser i ORV | | | | **Drammen – Larvik:** \\ • Holmestrandporten, beredskapsrutiner i tunellen, dobbeltsporet, AT-anlegg m/innkoblingsutfordringer, SRO anlegg, 22kV anlegg, trafo og omformer stasjoner.\\ • Hva utløser min handling ute? Bli kjent med komponenter og faremomenter | | | | | | **Larvik – Nordagutu – Neslandsvatn:** \\ • Farriseide med tuneller, beredskapsrutiner, SRO anlegg, 22kV anlegg, dobbeltsporet AT anlegg, rømningsveier i tunell\\ • Solum omformer m/AT brytere og samleskinner\\ • Skien driftsbanegård, kommunikasjonsrutiner med skifteleder \\ • Sande trafostasjon, spesielle koblingsrutiner\\ • Txp styrte stasjoner, øvrige trafo og omformer stasjoner, fjernledning. | | | | | | **Hønefoss – Hokksund – Kongsberg – Nordagutu:**\\ • Hønefoss txp styrt grensestasjon, flere elkraft sentraler\\ • Kongsberg driftsbanegård, trafo og omformerstasjoner.\\ \\ • SRO anlegg m/styring av lys, ventilasjon, brannvann/beredskap, og tolking av feilsignaler.\\ \\ • Nødfrakobling i området, samband, og administrative interne rutiner\\ • Samhandlingsrutiner i sentralen, og andre samarbeidspartnere/beredskapsvakter. | | | | Arbeid i spor | | | | | | Beredskap | | | | | | Fjernstyring fra annen sentral | | | | | | Anbefalt praksis | | | | | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **TSS Sør vest** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | **Strekning** | Gjøre rede for | **Bergen:**\\ • Seksjonering av Bergen stasjon på tvers, og risiko for overkjøring.\\ • Mulige arbeidsområder, skift med lok mot Kronstadsporet, 1000 volt koblet på Bergen omformer sin utgående 15kV U3, og begrensninger dette setter ved mangel på 1000 volt ved kulde/ lengre perioder for materiell. | | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | | **Bergen – Arna (tunellen):**\\ • Koblingsforutsetninger i HK anlegget.\\ • Rutiner ved brann og betjening av ventilasjon ved brann. \\ • Betjening i Fjel.\\ • Betjening av nødbelysning i tunellen. | | | | | | **Arna:**\\ • Befaring av Arna omformer og KL nisje \\ Ulriken. \\ • Befaring tverrnisjer mellom ny og gammel tunell med KL og HK.\\ • Områder med akseltellere, arbeid og arbeidsområder. Kunne vite hvor farepunktene (mange muligheter/ variasjoner for frakobling). | | | | | | **Dale:**\\ • Innkjør B har 20 promille ved Dale omformer, ligger rett ved omformer. Ligger i kurve fra Dalegården. Konsekvenser ved koblinger (endring i vekt/vanskelig å ta i gang for gods). | | | | | | **Bergen – Voss:**\\ • Mange og lange tuneller: (konsekvens ved brann/evakuering) \\ • Ulriken – Arnanipa – Hananipa – Trollkona – Kvålsåsen. | | | | | | **Voss – Myrdal:**\\ • Grunnet 1200m fall fra Finse oppnås høy temperatur/ gnistrer fra hjulgang ved nedbremsing på denne strekningen. \\ • Samarbeid og felles situasjonsforståelse mellom Brannvesen Voss/Bane NOR. \\ • Brannvogn og flatvogn på Voss.\\ • Utfordring med Stigning og kurver ved innkjør B Urdland, B Reimegrend og B Mjølfjell. Bryting av last ved gods på strekningen. \\ Kort frakobling (sek) lager problemer. | | | | | | **Myrdal:**\\ • Frakobling og tilkoblingspunkt \\ • Start av FSL. Problemområde for LSF utan fagbrev. Rettlede som LFK. \\ • Befaring: kunnskap om stasjonen med KL og FSL`s avstand fra spor, tilkobling og trase mot Vatnahalsen og Reinungavatnet.\\ Start av Flåmsbanen. Frakobling spor 11. | | | | | | **Myrdal – Flåm:**\\ • Kjosfoss kraftstasjon. Samhandling med BE. Nedkjøring av last. Begrensninger ved frakobling. Problematikk ved bryterfall. 55 promille.\\ • Pinnelia nedenfor Kjosfoss – Særs rasutsatt strekning. Bruk strøm på KL som en «alarm klokke».\\ • Hallingskeid – Mjølfjell:\\ Rasutsatt strekning. Upsete, Kleven, Ristesund. Rasmaster. | | | | | | **Myrdal – Haugastøl:**\\ • FSL. Finsetunellen (10km) med forsterkning av KL i tak. Nødrom. \\ Snødybde over normal Kl høyde. Faremomenter- avsperring. \\ Forsyning av all 220v til stasjoner, hytter, vokterboliger, hotell, vandrehjem osv.\\ • Glitre Energi til/ fra Kjosfoss. \\ • Voss st – Flåm st – Ål st:\\ 1000V nyere betjening med stillingsindikering i Fjel. | | | | | | **Haugastøl – Hønefoss:**\\ • Stigning fra Ål. Bryting av last.\\ Hønefoss omf. Deling av brytere med Drammen. | | | | | | **Grense mellom to elkraftsentraler** \\ • Samkjøring med Drammen på Neslandsvatn (trafostasjon) \\ • Kunne lese Fjernledning ned til Neslandsvatn og hvordan den er koblet, forstå koblingsbildet ved utfall av fjernledning. \\ • Vindtabeller og utsatte strekninger i område (høyfjellsstrekning og Jærbanen) \\ • Konsekvens av stigning/ fall Neslansvaten - Egersund og konsekvens ved frakoplinger og tog på strekningen og melding til | | | | | | **Brann og redning Sandnes -Sira**\\ • Rutiner for koplinger på strekninger med AT og bruk av fjernstyrte jordingsbrytere på linjen når Brann og redning skal jorde ned anlegget, andre koblingsrutiner. | | | | | | **Kristiansand** \\ • Utfordringer med frakoplinger på strekningen Langemyr, Dalane, Norde tilsving, Kristiansand og Nodland. \\ • Kjenne til koblinger, togvarme og faremomenter. | | | | Trafikkstyring | | | | | | Beredskap | | | | | | Tekniske systemer | | | | | | Fjernstyring fra/av annen sentral | | | | | | Anbefalt praksis | | | | | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **TSS Nord** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | **Strekning** | Gjøre rede for | **Dovrebanen:\\ **• Generelle kunnskap om strekningen.\\ • Grense mot Elkraft Øst (Oslo)\\ • Koblingsmyndighet og rutiner i grenseområdet | | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | | **Otta Omformer**\\ • Spesiell rutine ved brudd på samkjøring (når omformere er ute av fase). | | | | | | **Dombås stasjon.** \\ • Komplekst koblingsbilde med Dombås Omformer inne på stasjonen. Bli kjent med komponenter og faremomenter på strekningen | | | | | | **Dombåsbakkene**\\ • Sterk stigning. Kapasitetsforståelse ved redusert matesituasjon og frakobling (tunge godstog og følgeproblemer) | | | | | | **Drivdalen**\\ • Sterk stigning. Kapasitetsforståelse ved redusert matesituasjon og frakobling | | | | | | **Soknedalen**\\ • Sterk stigning. Kapasitetsforståelse ved redusert matesituasjon og frakobling | | | | | | **Støren stasjon**\\ • Hensettingsområde for tog, mange koblingsmuligheter. Koblingsbilde og rutiner. | | | | | | **Stavne omformer (statisk omformer).**\\ • Tog kan ikke bruke elektrisk brems\\ • Sårbarhet og begrensninger pga manglende tilbakematings kapasitet | | | | | | **Trondheim Marienborg og Trondheim stasjon.** \\ • Koblingsmyndighet og rutiner mot Mantena\\ • Koblings skjema og koblingsmuligheter.\\ • Skansen bru. Hevebru med KL. | | | | | | **Ofotbanen:**\\ • Generelle kunnskaper om strekningen\\ • AT anlegget på Ofotbanen (helt spesielt) | | | | | | **Narvik stasjon**\\ • Koblingshus og rutiner mot LKAB sitt kl anlegg/grenseområde. | | | | | | **Rombak stasjon**\\ • Koblingsanlegg og koblingshus | | | | | | **Bjørnfjell stasjon\\ **• Rutiner ved kobling mot grensen til Sverige (prosedyrer og rutiner – egen koblingsavtale med Sverige).\\ • Spesielle rutiner ved Brann og Redning på Ofotbanen. Inkludert bruk av jordingsbryter.\\ • Hele Ofotbanen skal kobles ned. | | | | Trafikkstyring | | | | | | Beredskap | | • Spesielle rutiner ved Brann og Redning på Ofotbanen. Inkludert bruk av jordingsbryter.\\ • Hele Ofotbanen skal kobles ned. | | | | Tekniske systemer | Gjøre rede for | Togvarmeanlegg (overvåkning og styring):\\ • Generelt\\ • Støren (under utbygging)\\ • Trondheim\\ • Røros\\ • Åndalsnes | | | | | | Nødfrakobling \\ • Generelt\\ • Rutiner for NFK strekningen Håve – Fåberg (konsekvens for Oslo)\\ • Rutiner mot Sverige på Ofotbanen (konsekvens for Sverige) | | | | Fjernstyring fra/av annen sentral | | | | | | Anbefalt praksis | | | | |