====== Del 2: Lokal opplæringsplan for togledere ved trafikkstyringssentralen - særskilte forhold ====== Her legges det som er særegent for hver trafikkstyringssentral inn \\ \\ \\ \\ ==== TSS Sør/vest - særskilte lokale forhold ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | **Toglederområde og strekning** | Kjenne til grunnleggende informasjon om strekningen | • Strekninger som styres av sentralen\\ • Tilstøtende toglederområder\\ • Driftsformer\\ • Deteksjonssystemer\\ • Dobbeltspor | Togdriftsleder | Lokale bestemmelser i ORV\\ Særegenheter og informasjon i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **(Stasjoner)** | | • Betjente stasjoner\\ • Stasjoner med samtidig innkjør og krav til dette\\ • Sporveksler med ulike begrensninger:\\ o Sporveksler som ikke er oppkjørbare\\ o Sporveksler med bevegelig kryss-spiss\\ o Siemens og Alstom-sporveksler som må legges om daglig\\ • Begrensninger ved grensestasjonene når de tidvis ikke er betjent av txp\\ o Begrenset fjernstyring av Ål og Myrdal\\ o Ingen fjernstyring av Voss, Kristiansand og Nelaug | Togdriftsleder | SJN\\ SJN 2.12\\ \\ SJN 2.8\\ SJN 2.22\\ \\ TOK\\ \\ S-sirk 108-2018 / TOK (Ål) | | **(Holdeplasser)** | | • Holdeplasser og stoppesteder i området.\\ • Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster. | Togdriftsleder | SJN | | **Trafikkstyring** | | • Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster \\ o Kryssingsinstrukser, retningsdrift og foretrukket sporbruk\\  Spesielle forhold ved personoverganger\\  Utfordringer ved kryssing på Dale, Gol og Geilo\\ • Stigning og fall som påvirker godstog\\ • Stasjoner med stigning som kan påvirke BM73 med færre motorer\\ • Bruk av aksjonskort.\\ • Utfordringer med dobbeltsett utover det som står beskrevet i kryssingsinstruksene. \\ o Avlåsing av togsett på Nærbø\\ o Manglende middel på Varhaug og Hellvik\\ • Rasfare\\ o Rasvarslingsanlegg, evt avhengighet til hovedsignaler.\\ o Rasutsatte strekninger.\\ o Strekninger med særskilt hastighet grunnet rasfare. \\ • Arna:\\ o Begrensede kryssingsmuligheter Arna Vest\\ • Nordre tilsving:\\ o Rutine for snuing av togsett\\ o Grensesnitt Txp Kristiansand og togleder | Togdriftsleder | Lokale forhold i SJN kap 4 og 5 + TORV kryssingsinstrukser\\ \\ \\ \\ TOK\\ TOK\\ ORV Aksjonskort\\ \\ \\ \\ \\ \\ SJN / TOK\\ SJN 2.4\\ SJN 2.3\\ \\ TOK / opplæringsmateriell\\ \\ SJN særbestemmelser\\ SJN særbestemmelser\\ OK. | | **(Veisikringsanlegg**) | | • Plassering og sikringstype på veisikringsanlegg.\\ • Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster.\\ o Finse plo.\\ o BUES-anlegg Stanghelle og Saghaug\\ • Veisikringsanlegg som må betjenes manuelt ved kjøring på muntlig kjøretillatelse.\\ • Stasjoner hvor bommen må legges manuelt ved lange godstog.\\ o Helleland: Ca 220m mellom utkjør L/N og plo.\\ o Evanger: 418m mellom utkjør M/O og plo. \\ o Stanghelle: 695m mellom utkjør L/N og plo.\\ • Utfordringer med planovergangene på Orstad | Togdriftsleder | SJN\\ \\ \\ \\ \\ VICOS\\ \\ SJN / TOK\\ \\ \\ \\ TOK | | **Beredskap** | | • Varmgangsdetektorer Gravhalsen\\ • Vindmåler i Hægbostad og Kvineshei tunneler\\ • Samarbeid med snøkoordinator på Finse\\ • Nødtelefoner Finsetunnelen og Gråskallen\\ • Hvilke områder dekker de ulike beredskapsvaktene, og hvor finner man telefonnummer til disse?\\ • Rutine ved påkjørsel av jernbanebro på Ganddal.\\ • Stasjonering av arbeidstog og ulike skinnegående beredskapsressurser\\ o Vannvogn, beredskapsvogn og Di8\\ • I hovedsak ikke tilgjengelig med bil mellom Mjølfjell og Haugastøl på Bergensbanen.\\ • Særskilte brannobjekt \\ • Stoppested for farlig gods | Togdriftsleder | Beredskapsportalen\\ STY-dok for Snøkoordinator\\ Liste i sentralen\\ \\ Instruks i TOK\\ TOK\\ \\ \\ \\ Beredskapsportalen\\ Beredskapsportalen | | **Skifteveier**\\ (sidespor og skifteområder) | | • Skifteområde Voss – Palmafoss:\\ o Også beredskapsterminal for gods\\ • Soknabruket sidespor\\ • Gamle Vossebanen (Tunestveit) sidespor\\ • Tømmerterminal på Nesbyen\\ • Vatnestraum sidespor (Voss vann)\\ • Orstad:\\ o Hvordan foregår skifting på Orstad godsterminal?\\ o Hvor hensetter de ulike foretakene materiell?\\ • Bergen godsterminal | Togdriftsleder | SJN særbestemmelser\\ ORV Aksjonskort\\ SJN særbestemmelser\\ SJN særbestemmelser\\ \\ \\ \\ \\ \\ SJN særbestemmelser | | **(stifting og hensetting)** | | • Tillatt å skifte på dvergsignal uten tillatelse på Sandnes.\\ • Samspillet med Go Ahead om skifteplaner i Stavanger og Egersund\\ • Hensetting/parkering under spenningsførende kontaktledningsanlegg\\ • Plassering, antall, begrensinger og avhengigheter for varmeposter.\\ • Bergen:\\ o Skifting på godsterminalen\\ o Skifting på Havnebanen Nord (Skansen tunnel)\\ o Hensetting spor 8 og 93\\ • Skifting mellom Stavanger og hhv driftsbanegården og Kvalaberg | Togdriftsleder | SJN 2.13\\ \\ SJN 2.9\\ SJN 2.15 / TOK / Instruks i TOK\\ \\ SJN særbestemmelser\\ SJN særbestemmelser\\ SJN særbestemmelser | | **Tekniske systemer** | | • Må ikke bruke automatisk gjennomgangsdrift på Finse og Bulken\\ • ATL må ikke brukes på Bryne\\ • Utfordringer med linjeblokk rundt Bryne\\ • Kjøring av kort materiell forbi blokkposter på Bergensbanen\\ • Utfordringer med to tog etter hverandre fra Arna mot Trengereid\\ • Låste skifteveier på Dalane\\ • Utfordringer med kjøring av flere tog etter hverandre ut fra Arna\\ • NUH må av og til sendes flere ganger på Veme, Bulken og Moi\\ • Sperrepinner kan dukke opp på Geilo | Togdriftsleder | SJN særbestemmelser | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | • Bergen betjenes av TXP via VICOS. | Togdriftsleder | | | **Anbefalt praksis** | Utføre trafikkstyring på tryggest og mest effektive måte | • Spesielle forhold med fremtrekksdverger på indre hovedsignal.\\ • Kjøring på dvergsignaler fra Paradis.\\ • Rutine for kjøring av sørgående lokaltog fra Paradis når rep.signal er slukket | Togdriftsleder | TOK\\ TOK\\ TOK | | **(Krinkelkroken)** | Ha kjennskap til relevante rutiner ved togledersentralen | • Evakuering: Oppmøtested, rømningsveier etc.\\ • Samhandling med andre grupper i sentralen som VL, Txp, KTI og EL\\ o Samhandling med KTI Drammen når det er ubetjent i Krinkelkroken. Enkelte Txp Bergen kan også betjene toginfo.\\ • Bruk av beredskapsvakt togleder | Togdriftsleder | | | **Opplæring** | | | Togdriftsleder | | ==== TSS Drammen - særskilte lokale forhold ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | **Toglederområde og strekning** | Få kunnskap og forståelse om toglederområdet før selvstendig tjeneste. | Vite hvilke området som styres fra trafikkstyrings-\\ sentralen i Drammen. | Togdriftsleder | Toglederplansjen \\ \\ Lokale opplæringsfoiler | | | Samhandling | mellom de forskjellige gruppene i sentralen. | | | | | Samhandling . | med forskjellige grupper utenfor sentralen | | | | | | Plassering av arbeidsmaskiner i området | | | | | | Enkelsporet/dobbeltsporet drift. | | | | | | Driftsformer | | | | | | Tømmerterminaler | | | | **Trafikkstyring** | Sikker togfremføring og skape forståelse av trafikkbildet og helheten i TSSD sitt område | | | Lokale bestemmelser i ORV\\ \\ Lokale bestemmelser i TOK\\ \\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ \\ Lokale bestemmelser i SJN | | | | Kryssingsinstrukser | | | | | | Togvarmeposter | | | | | | Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet | | | | | | Forhold av betydning knyttet til Sundland og samarbeidet med driftsoperatør Sundland | | | | | | Kjøring av «kalken» mellom Myrane og Ørvik. | | | | | | Kjøring til/fra Holmen sidespor | | | | | | Stigning og fall på de forskjellige strekningene i toglederområdet | | | | | | Kjøring til og fra spor 7 Borgestad | | | | | | Feil og spesialiteter i området. | | | | | | Stasjoner med muligheten for samtidig innkjøring/kryssingslåsing lik null | | | | | | Rasutsatt strekning | | | | | | Aksjonskort i vårt område | | | | **Beredskap** | | Særskilte brannobjekter | | Beredskapsportalen | | **Skifting** | Sikker togfremføring og skape forståelse av trafikkbildet og helheten i TSSD sitt område | | | | | | | Kjøring av skift mellom Gulskogen/Drammen og Sundland | | | | | | Hvordan skifting foregår på skifteområde 7 på Hønefoss og på skifteområde 4 (Numedal) og skifte område 3 Kongsberg Skifting ved Ørvik. | | | | | | Skifting Borgestad | | | | | | Skifting Hokksund | | | | **Tekniske systemer** | | | | | | **Anbefalt praksis** | | | | | | **Opplæring** | | | | | ==== TSS Øst - særskilte lokale forhold ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px"}} ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | **Toglederområde og strekning** | | Vite hvilke området som styres fra trafikkstyringssentralen i Oslo. | | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | | | | | **Beredskap** | | | | | | **Skifteveier** | | | | | | **Tekniske systemer** | | | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | **Opplæring** | | | | | ==== TSS Nord - særskilte lokale forhold ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px"}} ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | **Toglederområde og strekning** | Gjøre rede for: | Stasjonering av arbeidsmaskiner | | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN\\ \\ \\ Fjernstyringsbilder | | | | Rasvarslingsanlegg | | | | | | Rasutsatte strekninger | | | | | | Sporveksler som skal kontrolleres dersom der er kjørt opp | | | | | | Stasjoner med avledende sporveksler | | | | | | Fjernstyringsbilder | | | | | | Stasjoner med linjesignal | | | | | | Strekninger med kontaktledning | | | | | | Reinmeldinger | | | | | | Strekninger med F-ATC | | | | | | Kvassteinåga kraftverk | | | | | | Otta stasjon – Spesialiteter | | | | | | Signalstilling på Dombås når stasjonen er fjernstyrt | | | | **Trafikkstyring** | Gjøre rede for: | **Dovrebanen:**\\ Dombås, Støren og Fåberg: \\ Togradioruting\\ \\ Ringebu: \\ Ved kryssing der nordgående tog kommer først, må \\ planovergangen legges manuelt dersom toget er over 393 meter\\ \\ Vinstra: \\ Ved kryssing der nordgående tog kommer først, må \\ planovergangen legges manuelt dersom toget er over 415 meter\\ \\ Kvam: \\ Tømmerterminal inn fra spor 3 | | | | | | **Rørosbanen:** \\ Lastegate for militært utstyr spor 3 Rena | | | | | | **Nordlandsbanen:**\\ \\ Leangen:\\ Får ikke lagt på lokalt ved belegg i sporveksel 2/13 i nordenden\\ \\ Stjørdal:\\ Planovergang står i avhengighet til sporavsnitt 01 og 02, så ved feil på planovergangen vil man ikke få signal dersom det er belegg i disse sporavsnittene. Man kan la toget trekke forbi planovergangen til det bare belegger sporavsnitt 11 eller 22, da vil man få signal for toget\\ \\ Skogn:\\ Før det frigis for kjøring til Fiborgtangen må sporveksler ligge riktig for kjøringen\\ \\ Steinkjer: \\ Får ikke lagt på lokalt med belegg i sporveksel 2/15 i nordenden av stasjonen | | | | | | **Ofotbanen:**\\ \\ Bjørnfjell stasjon: \\ Ikke mulig å legge inn G eller ATL\\ \\ Bjørnfjell: \\ Unngå tog i spor 3 mer enn 30 minutter ved snø og mye vind\\ Stasjoner med bevegelig krysspiss | | | | **Beredskap** | Gjøre rede for: | Brannvernutstyr i trafikkstyringssentral | | Omvisning i sentral\\ \\ Sjekkliste 3.3\\ \\ Se oppslag i sentralen\\ DORA | | | | Evakuering av trafikkstyringssentralen | | | | | | Oppmøteplass ved evakuering | | | | | | Reservesentralens plassering | | | | | | Beredskapstog | | | | **Skifteveier** | Gjøre rede for og utføre: | - Skifting på B-låst sidespor \\ - Skifting på A-låst sidespor\\ - Sidemannskontroll \\ - Ved skifting til Norske Skogindustrier A/S Fiborgtangen sidespor må togleder legge \\ skifteveien med kode 38 i RailManager, siden det ikke er lokalomstiller ved sporvekselen. | | 6.1.4.1 og\\ Fjernstyrings-instruks\\ Fjernstyrings-instruks pkt 4.4.1 | | **Tekniske systemer** | Gjøre rede for: | KARI: Når ubetjent i Tss Nord kontaktes KTI Oslo\\ Detektorer | | Lundamo - Ler Hjulslag \\ \\ Skatval - Langstein. \\ Varmgang\\ \\ Vikhammer - Midtsandan. \\ Varmgang\\ \\ Hell - Gudå. Varmgang | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Gjøre rede for og utføre: | Se leksjon 3 Railmanager Rørosbanen | | | | **Anbefalt praksis** | Gjøre rede for: | | | | | **Opplæring** | | | | |