===== Opplæringsplan for instruktør ===== //Alle som innehar instruktørrollen skal gjennomføre opplæring hos Trafikk. Kurset gjennomføres som klasseromsundervisning. Kurset oppdateres hver 15. måned// {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="300px, 300px,"}} |**Læreplan for Instruktørkurs** |** Opplæringsplan for Instruktørkurs** | | Eier av læreplan: Trafikkdirektør, Drift og Teknologi | Eier av læreplan: Trafikkdirektør, Drift og Teknologi | | Dokumentansvarlig: Leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Framføringssikkerhet,Trafikk | Dokumentansvarlig: Leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Framføringssikkerhet,Trafikk | ==== Innlæringsmål ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="300px, 530px,"}} | **INNLÆRINGSMÅL** | **KUNNSKAPSMÅL** | | | * Kursdeltaker skal ha innsikt i pedagogiske metoder, herunder planlegging, gjennomføring og evaluering av opplæring\\ * Kursdeltaker skal ha innsikt i de ulike rollene i opplæringssituasjoner\\ * Kursdeltaker skal ha innsikt i menneskelige faktorer\\ * Kursdeltaker skal kjenne til utfordringer og muligheter i opplæringssituasjoner\\ * Kursdeltaker skal kjenne til betydningen og viktigheten av klasseledelse\\ * Kursdeltaker skal kjenne til betydningen og viktigheten av kommunikasjon i opplæringssituasjoner\\ * Kursdeltaker skal kjenne til ulike presentasjonsteknikker i opplæringssituasjoner | | ::: | **FERDIGHETSMÅL** | | ::: | * Kursdeltaker skal kunne planlegge, gjennomføre og evaluere opplæring ved bruk av pedagogiske metoder \\ * Kursdeltaker skal kunne skille på de ulike rollene i praksis, i forbindelse med opplæringssituasjoner \\ * Kursdeltaker skal kunne synliggjøre at bevisstgjøringen på menneskelige faktorer er viktig \\ * Kursdeltaker skal kunne identifisere utfordringer og muligheter som er relevante for målgruppen i opplæringssituasjoner \\ * Kursdeltaker skal kunne vise til kjennskap om klasseledelse \\ * Kursdeltaker skal kunne benytte ulike verktøy i kommunikasjonsprosessen \\ * Kursdeltaker skal kunne benytte ulike presentasjonsteknikker i opplæringssituasjoner | | ::: | **GENERELLE MÅL** | | ::: | * Kursdeltaker skal ha forståelse for hvordan de skal legge til rette en opplæringssituasjon \\ * Kursdeltaker skal ha kunnskap om ulike faktorer som påvirker læring \\ * Kursdeltaker skal være bevisst på rollen man utøver og ha evne til refleksjon over egen praksis \\ * Kursdeltaker skal kunne forstå, formidle og diskutere problemstillinger ut ifra Bane NORs verdier: åpen, respektfull, engasjert og nytenkende | | ::: | **GJENNOMFØRING** | | ::: | * Klasseundervisning | ==== Innhold ==== * Informasjon om kurset * Pedagogikk og didaktikk * Rolleavklaring * Utfordringer og muligheter i undervisningssituasjoner * Klasseledelse * Kommunikasjon * Presentasjonsteknikk * Menneskelige faktorer {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="250px, 250px,110px, 110px, 110px,"}} ^ ^ Læringsmål ^ Varighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ | ||||| | **Informasjon om kurset** | kjenne til:\\ - Kursets innhold og mål\\ - Forventninger | 30 min. | Teori | Presentasjon sendes i forkant | | ||||| | **Pedagogikk og didaktikk** | Kjenne til: \\ - Planlegging, gjennomføring og vurdering | 45 min. | Klasseundervisning | Tjeldvoll, 2020 \\ Sjøberg, 2020 \\ Engelsen, 2006 \\ Hallan, 2003 \\ Videoer | | ||||| | **Utfordringer og muligheter i undervisningssituasjoner** | Kjenne til: \\ - Kompetanse og læreforutsetninger \\ - Tilpasset opplæring \\ - Tradisjonell og digital læring | 60 min. | Klasseundervisning | Graham & Weiner, 1996 \\ Pintrich, Marx & Boyle, 1993 \\ Det digitale teamet, BN \\ Videoer | | ||||| | **Presentasjonsteknikk** | Kjenne til: \\ Metoder og verktøy \\ Fallgruver | 75 min.\\ 90 min. | Klasseundervisning | Francoise Thorkildson \\ Video | | | | | | | | **Klasseledelse** | Kjenne til: \\ Klasseledelse begrep \\ Motivasjon \\ Instruktør-deltaker/aspirant relasjon | 45 min. | Klasseundervisning | Woolfolk, 2006 \\ Video \\ Lederpoden | | ||||| | **Rolleavklaring** | Kjenne til: \\ - Roller og begrensninger \\ - Verdier | 45 min. | Klasseundervisning | Gjøsund, \\ Bane NOR \\ Engelsen, 2006 | | ||||| | **Kommunikasjon** | Kjenne til: \\ - Kommunikasjonsmodell \\ - Aktiv lytting \\ - Observasjon \\ - Persepsjon \\ - Åpne spørsmål | 45 min. | Klasseundervisning | Francoise Thorkildson \\ Store norske leksikon \\ Videoer | | ||||| | **Menneskelige faktorer** | Kjenne til: \\ \\ - Bevisstgjøring \\ - Ulike faktorer | 1 time og 45 min. | Klasseundervisning | Jarle Eid & Bjørn Helge Johnsen, 2018 \\ Videoer | ==== Tidsplan ==== | Dag 1 | Klasseromsundervisning | Kl.08:30-15:15 | | Dag 2 | Klasseromsundervisning | Kl.08:30-15:15 | ==== Revisjonsoversikt ==== ^Endringsdato ^ Beskrivelse av endringer ^ | 06.02.2023 | Opprettet |