===== Opplæringsplan for Sensor ===== //Alle som innehar sensorrollen skal gjennomføre opplæring hos Framføringssikkerhet, Trafikk. Kurset gjennomføres som klasseundervisning. Kurset oppdateres hver 15. måned// {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="300px, 300px,"}} |**Læreplan for Sensorkurs** | **Opplæringsplan for Sensorkurs** | |Eier av læreplan: Trafikkdirektør, Drift og Teknologi|Eier av læreplan: Trafikkdirektør, Drift og Teknologi | | Dokumentansvarlig: Leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Framføringssikkerhet,Trafikk | Dokumentansvarlig: Leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Framføringssikkerhet,Trafikk | ==== Innlæringsmål ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="300px, 530px,"}} ^ ^ ^ | **INNLÆRINGSMÅL ** | **KUNNSKAPSMÅL** | | | - Kursdeltaker skal ha kjennskap til sensors rolle og oppgaver, samt innsikt i de ulike rollene under eksamen \\ - Kursdeltaker skal ha kjennskap til læremålene i læreplan og opplæringsplan \\ - Kursdeltaker skal kjenne til relevante verktøy i utøvelsen av rollen som sensor \\ - Kursdeltaker skal kjenne til eksamensoppgaver og vurderingskriteriene som er beskrevet i læreplanen \\ - Kursdeltaker skal kjenne til utfordringer og muligheter i rollen som sensor | | ::: | **FERDIGHETSMÅL** | | ::: | - Kursdeltaker skal kunne utføre sensoroppgaver i henhold til gjeldende krav \\ - Kursdeltaker skal kunne sjekke ut de ulike målene som er beskrevet til læreplanen og opplæringsplanen \\ - Kursdeltaker skal kunne bruke ulike verktøy i utøvelse av sensorrollen \\ - Kursdeltaker skal kunne vurdere kandidaten ut ifra vurderingskriteriene i læreplanen \\ - Kursdeltaker skal kunne identifisere utfordringer og muligheter som er relevante for målgruppen i opplæringssituasjonen | | ::: | **GENERELLE MÅL** | | ::: | - Kursdeltaker skal ha forståelse for hvordan de skal legge til rette for en god eksamensgjennomføring \\ - Kursdeltaker skal ha kunnskap om ulike faktorer som påvirker sensorrollen \\ - Kursdeltaker skal være bevisst på rollen man utøver og ha evne til refleksjon over egen praksis \\ - Kursdeltaker skal kunne forstå, formidle og diskutere problemstillinger ut ifra Bane NORs verdier: åpen, respektfull, engasjert og nytenkende | | ::: | **GJENNOMFØRING** | | ::: | Klasseromsundervisning | ==== Innhold ==== * Informasjon om kurset * Rolleavklaring * Læreplan og opplæringsplan * Utfordringer og muligheter i rollen som sensor * Verktøy i rollen som sensor * Eksamensoppgaver og vurderingskriterier {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="250px, 250px,110px, 110px, 110px,"}} ^ ^ Kunnskap ^ Varighet ^ Læringsmetode ^ Referanse ^ | ||||| | **Informasjon om kurset** | Kjenne til:\\ - Kursets innhold og mål | 30 min. | Teori | Presentasjon | | ||||| | **Rolleavklaring** | Kjenne til:\\ - Roller og begrensninger\\ - Verdier | 45 min. | Teori\\ Workshop | Gjøsund\\ Banenettet\\ Engelsen 2006 | | ||||| | **Læreplaner og opplæringsplaner** | Kjenne til:\\ - Læreplan\\ - Opplæringsplan | 45 min. | Teori\\ Workshop | Engelsen 2006\\ Bloom | | ||||| | **Utforinger og muligheter i rollen som sensor** | Kjenne til:\\ - Aktiv lytting\\ - Observasjon\\ - Persepsjon\\ - Åpne spørsmål | 45 min. | Teori\\ Workshop | Store norske leksikon | | ||||| | **Verktøy i rollen som sensor** | Kjenne til:\\ - Kommunikasjon\\ - Observasjon | 45 min. | Teori\\ Workshop | Kommunikasjons modell Jarle Eid og Bjørn Helge Johnsen | | ||||| | **Eksamensoppgaver og vurderingskriterier** | Kjenne til:\\ - Eksamens oppgaver\\ - Vurderingskriterier | 45 min. | Teori\\ Workshop | Engelsen 2006 | ==== Tidsplan ==== | Dag 1 | Workshop | ==== Revisjonsoversikt ==== ^Endringsdato ^ Beskrivelse av endringer ^ | 06.02.2023 | Opprettet |