====== Vedlegg til læreplaner for togleder ======
{{Vedlegg til læreplaner for togleder.odt|Original file}}
===== Temaoversikt: Vedlegg til læreplan for Togleder =====
Merk: \\ I tillegg til det som står beskrevet under tema for hver leksjon, skal samtlige leksjoner ha fokus på ikke tekniske ferdigheter innen rolleforståelse, kommunikasjon og samarbeid.\\
{{tablelayout?colwidth="250px,600px"}}
^ **1.Innføring** ^^
^ **Leksjon** ^ **Tema** ^
| Informasjon om toglederutdanningen | * Innføring om utdanningen, arbeidsform, krav og forventninger |
| Ikke-tekniske ferdigheter | * Ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togleder |
{{tablelayout?colwidth="250px,600px"}}
^ **2. Kommunikasjon, kunngjøringer og sirkulærer** ||
^ **Leksjon** ^ **Tema** ^
| Distribusjonssystemer i Bane NOR | * Bakgrunnen for kunngjøringer og sirkulærer \\ * Forklare forskjellen på ulike typer kunngjøringer \\ * Innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, erkjennelse og fordeling, samt bestemmelser om dette. |
| Operativ ruteplanlegging | * Utarbeide, distribuere og innhente erkjennelse av kunngjøringer \\ * Registrere, fordele og kontrollere kvitteringer for kunngjøringer i FIDO |
| Kapasitetsfordeling | * Bane NORs rolle \\ * Samspill med jernbaneforetak \\ * Kapasitetsfordeling / ruteplanlegging \\ * Kundebehov og forståelse av hvordan Togleder påvirker leveransen |
| Kommunikasjon ved utarbeidelse og distribusjon av kunngjøringer og sirkulærer | * Bane NORs oppgaver, fokusområder, samarbeid på tvers \\ * Bestemmelser om korrekt kommunikasjon \\ * Risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre \\ * Hvilken funksjon operativt kontaktpunkt i jernbaneforetak har og samspillet med togleder \\ * Forpliktelsene i kvalitetsavtalen med trafikksjefene om å utøve kunde og trafikkinformasjon på strekning \\ * Korrekt kunde – og trafikkinformasjon på stasjon - fjernstyrt strekning \\ * Kari |
| Kryssingsforandring og endring av togs rekkefølge | * Utstede ordrer om kryssingsendring og endring av togs rekkefølge \\ * Utføre korrekt kommunikasjon \\ * Kunne planlegge for framtidig trafikkbilde \\ * Kunne bestemmelsene om: \\ * Kryssingsforandringer generelt \\ * Kryssing som ikke er oppført i ruten for toget |
{{tablelayout?colwidth="250px,600px"}}
^ **3. Togleders oppgaver** ||
^ **Leksjon** ^ **Tema** ^
| Toglederoppgaver | * Utføre vaktavløsning \\ * Overvåke og lede togframføringen og kunne planlegge for framtidig trafikkbilde \\ * Beherske de ulike situasjoner hvor togleder er barriere \\ * Utføre togleders oppgaver på ulike driftsformer \\ * Føre grafisk rute \\ * Utføre varsling \\ * Føre hendelseslogg |
| Innføring og gjennomgang av tekniske anlegg | * Fjernstyringsanleggets funksjoner og virkemåte og bestemmelser om bruk av disse \\ * Innføring i forriglingstabell, skjematisk plan og fjernstyringsinstruks |
| Praksis på sentral | Observere togleders oppgaver |
{{tablelayout?colwidth="250px,600px"}}
^ **4. Håndtering av avvikssituasjoner** ||
^ **Leksjon** ^ **Tema** ^
| Håndtering av avvikssituasjoner | * Utøve lederskap \\ * Vise vurderingsevne og handlingskompetanse, samt mestre de situasjoner hvor togleder er sentral barriere \\ * Håndtere avvikssituasjoner på en trygg og sikker måte \\ * Demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter \\ * Varsling \\ * Føring av hendelseslogg |
| Praksis på sentral | Observere Togleders oppgaver med fokus på håndtering av avvikssituasjoner |
{{tablelayout?colwidth="250px,600px"}}
^ **5. Arbeid i og ved spor** ||
| **Leksjon** | **Tema** |
| Arbeid i og ved spor | * Sperre spor/strekning og sikre personell som jobber i og ved spor, og utføre korrekt iverksettelse og avslutning av arbeid, herunder: \\ - Disponering av strekning for arbeid \\ - Disponering av strekning for kjøring av arbeidstog \\ - Anleggsområde jernbane \\ * Vise vurderingsevne og handlingskompetanse, samt mestre de situasjoner hvor togleder er sentral barriere. \\ * Togleders funksjon og samspill med andre ved arbeid i spor, med og uten frakobling \\ * Elsikkerhetsplaner som viser området som frakobles \\ * Frakobling av kontaktledningsanlegg (KL) og hvilke funksjoner som er involvert \\ * Demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter |
| Praksis på sentral | Observere Togleders oppgaver med fokus på arbeid i og ved spor |
{{tablelayout?colwidth="250px,600px"}}
^ **6. Tekniske anlegg** ^^
| **Leksjon** | **Tema** |
| Togradio | * Beherske bruken av funksjonene i Togradioterminal og håndholdt enhet \\ * Beherske bruken av funksjonene i Toglederterminal |
| ATC | * Håndtere ATC feilsituasjoner, og mestre de situasjoner hvor togleder er barriere |
| Vicos fjernstyringsanlegg | * Demonstrere bruken av fjernstyringsanleggets funksjoner |
| Sikringsanlegg, forriglingstabell og skjematisk plan | * Kunne betjene og lede personale som skal betjene sikringsanlegg ut fra god lokalkunnskap om stasjonene på strekningen \\ * Kunne lese og bruke forriglingstabell \\ * Kunne lese og bruke skjematisk plan |
| Akseltellere | * Håndtere feilsituasjoner med akseltellere, arbeidsområder og nøkkelskap og mestre de situasjoner hvor togleder er barriere |
| ERTMS | * Informasjon om hvordan tog framføres på strekning med ERTMS |
| Betjene fjernstyringsanlegg | * Ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget \\ * Demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg \\ * Demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter |
| FIDO | * Demonstrere bruken av distribusjonsportalens funksjoner, og reserveløsning |
| Praksis på sentral | Innføring i bruk av tekniske anlegg |
{{tablelayout?colwidth="250px,600px"}}
^ **7. Ulykker - beredskap** ||
| **Leksjon** | **Tema** |
| Topphendelser og uforutsette hendelser | * Håndtering av alle topphendelser og uforutsette hendelser \\ * Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ * Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner \\ * Føre hendelseslogg \\ * Utføre rapportskriving Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter |
| Øvrige uregelmessigheter | Bestemmelsene om; \\ * Søk etter personer observert i og ved spor \\ * Påkjørsel av personer \\ * Påkjørsel av dyr \\ * Påkjørsel av kjøretøy \\ * Når tog skal varsles ved feil/uregelmessigheter i og ved jernbaneinfrastrukturen \\ * Hvordan togleder berøres av uregelmessigheter og feil på kjøretøy \\ * Melding av uhell og uregelmessigheter \\ * Foreta nøyaktig årsaksregistrering og søke fram informasjon i TIOS. \\ * Foreta nøyaktig registrering i Hendelseslogg. \\ * Demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter |
| Farlig gods | * Hvor man finner vognopptak \\ * Farlig gods og merking \\ * Rutiner for varsling og håndtering \\ * Rutiner for evakuering \\ * Spesialtransporter |
| Sikringshendelser | * Sikringshendelser, ulykker og beredskap |
| Praksis på sentral | Observere Togleders oppgaver med fokus på Sikringshendelser, ulykker og beredskap |