====== Vedlegg: Delmål og leksjoner til læreplan for lokalopplæring-togleder ====== {{Vedlegg Delmål og leksjoner TL.odt|Original file}} ===== 1. Introduksjon ===== {{tablelayout?colwidth="105px,100px,250px,215px"}} ^ Leksjon: Innføring i bruksområde for GS |||| | **Delmål **(Studenten** **skal…)**:**** **\\ Ha kunnskap om Kjenne til oppbygging av GS ||| Referanser | | **Formål:** | **Generell kompetanse:** | Kjenne til oppbygging av GS | | | | **Kunnskap:** | Forklare: \\ - Hvilke stasjoner og strekninger som styres av GS \\ - Forgreininger til banestrekninger \\ - Spor og plattformer \\ - Arbeidsplasser \\ - Plassering av reserveplasser \\ - Noder og dualdrift \\ - Rutiner for togbok og ordrefordeling Demonstrere: \\ - Føring av togbok \\ - Praksis for ordrefordeling | ::: | | | **Ferdigheter:** | | ::: | | **Undervisning:** | | | ::: | {{tablelayout?colwidth="105px,100px,250px,215px"}} ^ Leksjon: Brukergrensesnitt |||| | **Delmål (**Studenten** **skal…)**:**** **\\ Ha kunnskap om ..... ||| Referanser | | **Formål:** | **Generell kompetanse:** | Forklare:\\ Operatørbemyndigelse\\ Nodeswitch\\ Alarmlister, hva som vises, kvittering av alarmer, Skrive inn kommentarer\\ akustisk alarm\\ oppringt reservesamband for CTC | | | | **Kunnskap:** | Forklare:\\ sporfelter \\ Signaler \\ Stasjonsramme \\ Stasjonsnavn \\ Dagskoder \\ Storskjerm | ::: | | | **Ferdigheter:** | Demonstrere:\\ Operatørbemyndigelse\\ Demonstrere: \\ - Finne fram i og velge bilder \\ - Legge opp bilder slik at ønsket område kan betjenes \\ \\ Demonstrere: \\ - Finne fram i og velge bilder \\ - Legge opp bilder slik at ønsket område kan betjenes \\ \\ Demonstrere indikeringer av:\\ - Sporfelter \\ - Signaler \\ - Stasjonsramme \\ - Stasjonsnavn \\ - Dagkoder | ::: | | **Undervisning:** | **Skolen:** | | ::: | ===== Sikringsanleggfunksjoner ===== {{tablelayout?colwidth="105px,100px,250px,215px"}} ^ Leksjon: Kommandoer |||| | **Delmål (**Studenten** **skal…)**:**** **\\ Ha kunnskap om ..... ||| Referanser | | **Formål:** | **Generell kompetanse:** | | | | | **Kunnskap:** | | ::: | | | **Ferdigheter:** | | ::: | | **Undervisning:** | **Skolen:** | | ::: | {{tablelayout?colwidth="105px,100px,250px,215px"}} ^ Leksjon: Skiftevei, lokalområder og S-lås |||| | **Delmål (**Studenten** **skal…)**:**** **\\ Ha kunnskap om ..... ||| Referanser | | **Formål:** | **Generell kompetanse:** | | | | | **Kunnskap:** | | ::: | | | **Ferdigheter:** | | ::: | | **Undervisning:** | **Skolen:** | | ::: | {{tablelayout?colwidth="105px,100px,250px,215px"}} ^ Leksjon: Togvei |||| | **Delmål (**Studenten** **skal…)**:**** **\\ Ha kunnskap om ..... ||| Referanser | | **Formål:** | **Generell kompetanse:** | | | | | **Kunnskap:** | | ::: | | | **Ferdigheter:** | | ::: | | **Undervisning:** | **Skolen:** | | ::: | {{tablelayout?colwidth="105px,100px,250px,215px"}} ^ Leksjon: Magasinering |||| | **Delmål (**Studenten** **skal…)**:**** **\\ Ha kunnskap om ..... ||| Referanser | | **Formål:** | **Generell kompetanse:** | | | | | **Kunnskap:** | | ::: | | | **Ferdigheter:** | | ::: | | **Undervisning:** | **Skolen:** | | ::: | {{tablelayout?colwidth="105px,100px,250px,215px"}} ^ Leksjon: Sporvekslser |||| | **Delmål (**Studenten** **skal…)**:**** **\\ Ha kunnskap om ..... ||| Referanser | | **Formål:** | **Generell kompetanse:** | | | | | **Kunnskap:** | | ::: | | | **Ferdigheter:** | | ::: | | **Undervisning:** | **Skolen:** | | ::: | {{tablelayout?colwidth="105px,100px,250px,215px"}} ^ Leksjon: Linjeblokk |||| | **Delmål (**Studenten** **skal…)**:**** **\\ Ha kunnskap om ..... ||| Referanser | | **Formål:** | **Generell kompetanse:** | | | | | **Kunnskap:** | | ::: | | | **Ferdigheter:** | | ::: | | **Undervisning:** | **Skolen:** | | ::: | {{tablelayout?colwidth="105px,100px,250px,215px"}} ^ Leksjon: Lampekontroll |||| | **Delmål (**Studenten** **skal…)**:**** **\\ Ha kunnskap om ..... ||| Referanser | | **Formål:** | **Generell kompetanse:** | | | | | **Kunnskap:** | | ::: | | | **Ferdigheter:** | | ::: | | **Undervisning:** | **Skolen:** | | ::: | {{tablelayout?colwidth="105px,100px,250px,215px"}} ^ Leksjon: ATC |||| | **Delmål **(Studenten skal…)**:** \\ Kunne ... ||| Referanser | | **Formål:** | **Generell kompetanse:** | Studenten kan gjøre rede for ... | | | | **Kunnskap: ** | | ::: | | | **Ferdigheter:** | | ::: | | **Undervisning:** | **Skolen:** | | ::: | {{tablelayout?colwidth="105px,100px,250px,215px"}} ^ Leksjon: Ruteplaner, TLS, automater\\ |||| | **Delmål **(Studenten skal..):\\ Kunne .... ||| Referanser | | **Formål:** | **Generell kompetanse:** | Studenten har kunnskap om ... | | | | **Kunnskap:** | Studenten har kunnskap om... | ::: | | | **Ferdigheter:** | Studenten kan... | ::: | | **Undervisning:** | **Skolen:** | Teoriundervisning | ::: | {{tablelayout?colwidth="105px,100px,250px,215px"}} ^ Leksjon Særskilte brannobjekter og nødvenfrakopling\\ |||| | **Delmål **(Studenten skal…): ||| Referanse | | **Formål:** | **Generell kompetanse:** | Studenten ... | . | | | **Kunnskap:** | Studenten får... | ::: | | | **Ferdigheter:** | Studenten kan forklare ... | ::: | | **Undervisning:** | **Skolen:** | Teoriundervisning | ::: | ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere ===== Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. {{tablelayout?colwidth="680px"}} ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** ^ | * Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ * Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ * Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll \\ * Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ * Videreformidler relevant informasjon til togledere, TXP og toginformatører, samt togleder nabosentral ved behov \\ * Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning \\ * Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ * Har en god og naturlig tone med sine kolleger \\ * Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder) \\ * Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre \\ * Hjelper til ved behov \\ * Søker aktivt informasjon fra andre | ^ **Situasjonsbevissthet og fremsynthet** ^ | * Gjør gode prioriteringer \\ * Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ * Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ * Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover | ^ **Oppgavehåndtering og selvinnsikt** ^ | * Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ * Stiller på jobb uthvilt og i form \\ * Håndterer distraksjoner godt \\ * Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ * Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet \\ * Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet \\ * Ber om hjelp når det er behov \\ * Fornuftig bruk av pauser | ^ **Toglederrollen, lederskap** ^ | * Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal. \\ * Opprettholder et optimalt autoritetsforhold \\ * Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ * Griper inn når det er “påkrevd” \\ * Stoler på seg selv og egne beslutninger \\ * Etterlever relevant regelverk og prosedyrer \\ * Gir klare og utvetydige instruksjoner |