====== Vedlegg: Delmål og leksjoner til læreplan for lokal opplæring-txp ====== {{vedlegg delmål og leksjon txp.odt|Original file}} ===== 1. Temabeskrivelse: Innføring og oversikt over trafikkbildet ===== {{tablelayout?colwidth="105px,100px,250px,215px"}} ^ Leksjon: ??? |||| | **Delmå****l **(aspiranten skal…):\\ Ha god kunnskap om ............... ||| Referanser | | **Formål:** | **Generell kompetanse:** | Aspiranten kjenne til....... | | | | **Kunnskap:** | Aspiranten har kunnskap om......... | ::: | | | **Ferdigheter:** | Aspiranten kan finne .... | ::: | | **Undervisning:** | **Stasjon/\\ sentral** | Teoriundervisning\\ ............. | ::: | {{tablelayout?colwidth="105px,115px,450px"}} ^ **Praksis ???** ||| | **Delmål **(aspiranten skal…):** **\\ Observere .... ||| | **Formål:** | **Generell kompetanse:** | Aspiranten har god forståelse ... | | | **Kunnskap:** | Aspiranten får innsikt i .... | | | **Ferdigheter:** | Aspiranten kan forklare ... | | **Undervisning:** | **Stasjon:** | Observere i .... | ===== 2. Temabeskrivelse ??? ===== {{tablelayout?colwidth="105px,100px,250px,215px"}} ^ Leksjon: ??? |||| | **Delmå****l **(aspiranten skal…):\\ Ha god kunnskap om ............... ||| Referanser | | **Formål:** | **Generell kompetanse:** | Aspiranten kjenne til....... | | | | **Kunnskap:** | Aspiranten har kunnskap om......... | ::: | | | **Ferdigheter:** | Aspiranten kan finne .... | ::: | | **Undervisning:** | **Stasjon/\\ sentral** | Teoriundervisning\\ ............. | ::: | {{tablelayout?colwidth="105px,115px,450px"}} ^ **Praksis ???** ||| | **Delmål **(aspiranten skal…):** **\\ Observere .... ||| | **Formål:** | **Generell kompetanse:** | Aspiranten har god forståelse ... | | | **Kunnskap:** | Aspiranten får innsikt i .... | | | **Ferdigheter:** | Aspiranten kan forklare ... | | **Undervisning:** | **Stasjon:** | Observere i .... | ===== 3. Temabeskrivelse ??? ===== {{tablelayout?colwidth="105px,100px,250px,215px"}} ^ Leksjon: ??? |||| | **Delmå****l **(aspiranten skal…):\\ Ha god kunnskap om ............... ||| Referanser | | **Formål:** | **Generell kompetanse:** | Aspiranten kjenne til....... | | | | **Kunnskap:** | Aspiranten har kunnskap om......... | ::: | | | **Ferdigheter:** | Aspiranten kan finne .... | ::: | | **Undervisning:** | **Stasjon/\\ sentral** | Teoriundervisning\\ ............. | ::: | {{tablelayout?colwidth="105px,115px,450px"}} ^ **Praksis ???** ||| | **Delmål **(aspiranten skal…):** **\\ Observere .... ||| | **Formål:** | **Generell kompetanse:** | Aspiranten har god forståelse ... | | | **Kunnskap:** | Aspiranten får innsikt i .... | | | **Ferdigheter:** | Aspiranten kan forklare ... | | **Undervisning:** | **Stasjon:** | Observere i .... | ===== 4. Temabeskrivelse ??? ===== {{tablelayout?colwidth="105px,100px,250px,215px"}} ^ Leksjon: ??? |||| | **Delmå****l **(aspiranten skal…):\\ Ha god kunnskap om ............... ||| Referanser | | **Formål:** | **Generell kompetanse:** | Aspiranten kjenne til....... | | | | **Kunnskap:** | Aspiranten har kunnskap om......... | ::: | | | **Ferdigheter:** | Aspiranten kan finne .... | ::: | | **Undervisning:** | **Stasjon/\\ sentral** | Teoriundervisning\\ ............. | ::: | {{tablelayout?colwidth="105px,115px,450px"}} ^ **Praksis ???** ||| | **Delmål **(aspiranten skal…):** **\\ Observere .... ||| | **Formål:** | **Generell kompetanse:** | Aspiranten har god forståelse ... | | | **Kunnskap:** | Aspiranten får innsikt i .... | | | **Ferdigheter:** | Aspiranten kan forklare ... | | **Undervisning:** | **Stasjon:** | Observere i .... | ===== 5. Temabeskrivelse ??? ===== {{tablelayout?colwidth="105px,100px,250px,215px"}} ^ Leksjon: ??? |||| | **Delmål **(aspiranten skal…)**: **\\ Gjøre rede for ??? ||| Referanser | | **Formål:** | **Generell kompetanse:** | | | | | **Kunnskap:** | | ::: | | | **Ferdigheter:** | | ::: | | **Undervisning:** | **Skolen:** | | ::: | {{tablelayout?colwidth="105px,115px,450px"}} | **Praksis på stasjon- ??? **\\ ||| | **Delmål **(aspiranten skal…):** **\\ Observere ??? ||| | **Formål:**\\ | **Generell kompetanse:** | Aspiranten har god forståelse for ..... | | | **Kunnskap:** | Aspiranten får innsikt i ..... | | | **Ferdigheter:** | Aspiranten kan forklare .... | | **Undervisning:** | **Stasjon:** | Praksis | ===== Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør ===== Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togekspeditør. \\ Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditør kan fremvise disse ferdighetene. {{tablelayout?colwidth="670px"}} ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** ^ | * Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ * Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ * Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll \\ * Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ * Videreformidler relevant informasjon til TXP på nabostasjon / togleder \\ * Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning \\ * Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ * Har en god og naturlig tone med sine kolleger \\ * Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder) \\ * Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre \\ * Hjelper til ved behov \\ * Søker aktivt informasjon fra andre | ^ **Situasjonsbevissthet og fremsynthet** ^ | * Gjør gode prioriteringer \\ * Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten \\ * (tog, arbeider skift, befaringer) \\ * Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling \\ * Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover | ^ **Oppgavehåndtering og selvinnsikt** ^ | * Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ * Stiller på jobb uthvilt og i form * Håndterer distraksjoner godt \\ * Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ * Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet * Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet \\ * Ber om hjelp når det er behov \\ * Fornuftig bruk av pauser | ^ **Togekspeditør****rollen, lederskap** ^ | * Anvender togekspeditørens myndighet for å sikre at driften går som den skal. \\ * Opprettholder et optimalt autoritetsforhold \\ * Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ * Griper inn når det er “påkrevd” \\ * Stoler på seg selv og egne beslutninger \\ * Etterlever relevant regelverk og prosedyrer \\ * Gir klare og utvetydige instruksjoner |