====== Del 2: Lokal opplæringsplan av togekspeditør på nye stasjoner - særskilte forhold ====== ===== Vedlegg; Særskilte forhold ===== Her legges det som er særegent for hver stasjon, driftsbanegård inn ¨ ==== Alnabru ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Alnabru** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | Gjøre rede for | Banestrekninger\\ Lokale forhold knyttet til stasjon/skiftetomt/ | Os-txp | ORV: Instruks TXP og assisterende TXP Alnabru\\ ORV: Tiltakskort ved bortfall av assisterende TXP Alnabru | | | Kunne forklare | Hvordan trafikkstrømmen på de enkelte banestrekninger innenlands og ut/inn over grensen er | | | | | Gjøre rede for | TXP og assisterende TXPs gjøremål, arbeidsoppgaver og ansvar | | | | **Trafikkstyring** | | - Spesielle arbeidsoppgaver som er tillagt TXP for skiftetomt\\ - Grensesnitt mellom operative funksjoner (togleder og TXP og hvilke spor som styres av togleder/TXP)\\ - Trafikkbildet på/ved stasjonen\\ - Hensiktsmessig trafikkstyring med tanke på sporbruk og skifteveier\\ - Togs rekkefølge på stasjon (togoppgave) | Os-txp | SJN: Særbestemmelser \\ ORV: Anbefalt praksis \\ TOK \\ Instruks for bruk av planovergang mellom Alnabru S og Alnabru G | | | Gjøre rede for: | Spesielle forhold knyttet til skifting/lokal skifting\\ \\ På stasjon, her under;\\ - Når det kan skiftes uten tillatelse fra TXP\\ - TXP rolle som skiftekoordinator\\ - Hastighet\\ - Bremser\\ - Hvilke spor som er beregnet for hensetting/igjenssetting\\ - Hvor lenge tog kan hensettes\\ - Ledelse av skifting\\ - Signaler ved skifting\\ - Hvilke sporveksler/sporsperre som er håndstilte \\ - Ev. vannpåfylling | | Instruks for bruk av planovergang mellom Alnabru S og Alnabru G | | **Beredskap** | Togekspeditør skal kunne håndtere en uønsket hendelse og iverksette korrekte tiltak ihht. lokale prosedyrer. | Uforutsette hendelser/varslingsrutiner | Os-txp | Beredskapsportalen\\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ Førers regelbok Bane NOR kap. B14 \\ Beredskapsportalen – beredskapskort for Alnabru skiftestasjon og godsterminal | | | Gjøre rede for | Håndtering av alle topphendelser og utforutsatte hendelser på stasjon:\\ - Uhell og driftsulykke \\ - Varslingsrutinene ved uønskede hendelser \\ - Kommunikasjon mellom skadested og txp \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ - Skrive rapport | | | | | Iverksette | Tiltak avhengig av situasjon | | | | | Utføre | korrekt kommunikasjon | | | | | Kjenne til | - Togs sammensetning og farlig gods\\ - Hvor man finner opplysninger om togs sammensetning og opplysning om vognopptak | | | | | Forklare | Hvordan man skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid | | | | | Kjenne til | Landingsplasser for farlig gods | | | | | Kjenne til | Hvor verneutstyr, førstehjelpsutstyr og brannslukker er plassert | | | | **Skifteveier** | | Har ikke noe på dette punktet | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | Forklare og betjene | Bruk og betjening av togradio: \\ - Frequentis txp terminal \\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop \\ - Frequentis txp terminal biapparat \\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop | Os-txp | ORV: Instruks for TXPs betjening av togradio \\ ORV: Brukermanual TXP \\ ORV: Veileder nødanrop | | | Forklare og demonstrere | Bruk av TIOS \\ Forklare og demonstrere:\\ - Funksjoner i TIOS herunder\\ • Kart \\ • Tabeller | | | | | Kunne forklare | Punktlighetsregistrering og Bane NORs prioriteringsregler. | | | | | Kunne legge inn | Årsaksregistrering/TPR | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Togekspeditør har fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | Grensesnitt sikringsanlegg og fjernstyring | Os-txp | ORV: Instruks for TXPs betjening av togradio \\ ORV: Brukermanual TXP \\ ORV: Veileder nødanropBetjeningsinstruks Alnabru\\ \\ Operatørmanual Alnabru | | | Forklare | Grensesnittet:\\ - Mellom sikringsanleggene NSI63 og Ebiloc\\ - Mot den delen av skiftestillverket som fortsatt er i bruk | | | | | Forklare og demonstrere | - Samspill med signalgiver Alnabru Syd\\ - Hvordan togveier inn – og ut fra R-spor sikres i samspill med signalgiver Alnabru syd | | | | | Forklare og demonstrere | Betjening av andre anlegg\\ - Hvordan betjene:\\ - Sporveksel nr. 30\\ - Skiftesignal Z7 | | | | | Forklare og demonstrere | Betjening av hovedspor\\ Hvordan man betjener togspor i samarbeid med togleder | | | | | Forklare og demonstrere | Rigel\\ - Hvordan rigel betjenes og hvor de finnes på stasjonen | | | | | Forklare og demonstrere | Frigivingsapparat i syd (pilkasse)\\ Bruken av frigivingsapparat i syd (pilkasse) og hvor det er plassert på stasjonen\\ - Riktig rekkefølge på bestilling av pil når det foregår togbevegelse fra flere grupper samtidig | | | | | | R-spor i nord\\ - kjøring til R-spor i Nord | | | | | Kjenne til | Togvei-slutt-merke i sporgruppe R1 og R4 | | | | | Kunne forklare | Luftveksler\\ Hhvordan sporvekslene fungerer herunder:\\ - Forskjellen mellom luftveksler og sporveksler med ordinære drivmaskiner\\ - Varsel om lufttrykk og gjøremål ved for lavt lufttrykk | | | | | Kjenne til | A-spor\\ - at A-spor ikke kan benyttes til hensetting/igjensetting uten trekkraftkjøre | | | | | Forklare | Luftlekkasje mot sikringsanlegg\\ - Hvilke sporveksler som blir drevet av luft\\ - Hvordan man får lagt om en sporveksel i en situasjon hvor det oppstår lekkasje.\\ - Hvordan man håndterer en situasjon hvor lufttrykket på hele anlegget faller under 6 bar og hvilke varslingsrutiner som gjelder | | | | | Gjøre rede for … | Instruks for betjening av sikringsanleggene på Alnabru | Os-txp | Instruks for betjening av sikringsanleggene på Alnabru | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | Prinsipper for god kommunikasjon\\ Prinsipper for skifting \\ Spesielle forhold knyttet til kapasitet\\ Prinsipper for oppgavehåndtering\\ \\ Spesialiteter og tips | Os-txp | Anbefalt praksis, punkt 1\\ Anbefalt praksis, punkt 2\\ Anbefalt praksis, punkt 3\\ ORV: Anbefalt praksis, punkt 4\\ Anbefalt praksis, punkt 5 | ==== Berekvam ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Berekvam** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | ==== Bergen ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Bergen** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | | | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | ==== Bjorli ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Bjorli** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | Kort midlertidig plattform til sp 2 | Os-txp | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | | **Skifteveier** | | //TXP betjener hendel i stillerapp 3 ved skifting mot sør, for å «låse» plo utenfor stasjonsgr.To usikra plo inne på st.// | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | | 1 | Os-txp | | ==== Braskereidsfoss ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Braskereidsfoss** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Braskereidfoss er en stasjon på Solørbanen med enkelt innkjørsignal og planovergang på stasjonen.\\ Det er ikke kontaktledningsanlegg på stasjonen og tilstøtende strekninger.\\ \\ Forestia flis og tømmerterminal er underlagt stasjonen. Dette er private spor som vedlikeholdes av Spordrift. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | Forklare og demonstrere | • Bruk av C-lås\\ • Bruk av signalflagg/signallampe\\ • Oppbevaring av signalflagg og stativ\\ • Kontrollsignal før ankomstmelding mot Elverum\\ • Sporvekselvarme (styres av spordrift)\\ • Rutiner ved planovergangen\\ • Stasjon gjøres ubetjent/betjent\\ • Oppbevaring av nøkkel til sikkerhetslås nr. 1\\ • Betjeningsforhold Solørbanen | Os-txp | | | **Beredskap** | | Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser. | Os-txp | | | **Skifteveier** | Kjenne til | • Rutiner og rekkefølge ved skifting inn og ut fra Forestia flis og tømmer terminal\\ • Sporplan for terminalen.\\ • Rutiner planovergang | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | Kjenne til | • Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner\\ • Håndtering av alarmer | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Kjenne til | • Planovergang med betjeningsskap\\ • Forestia flis og tømmerterminal med tilhørende spor, sporsperre og sporveksel. | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | Angitte kryssinger foregår ofte ved at første tog låser seg inn på terminalen og neste tog passerer i spor 1.\\ \\ Ellers er normal kryssing at første tog kjører inn i spor 2. | Os-txp | | | **Opplæring** | Anbefaling | Opplæringstid: 1 dag. \\ Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | ==== Dombås ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Dombås** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | | Samspill med togleder Trondheim, sør og nord, og TXP Raumabanen. Tuneller i alle tre retninger | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | Kun påstigning fra mellomplattform for sp 1 og 2 | Os-txp | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | | **Skifteveier** | | //Txp betjener lyssignal i tunellene. Hensettingspor under KL,unntak kort spor 10. Sidespor og usikret plo inne på st.// | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Txp utløser togvei manuelt på tog fra Raumabanen. Varmeposter 1000/400 V | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | gjøre rede for | 3 | Os-txp | | ==== Drammen ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Drammen** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | ==== Eina ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Eina** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Eina er en stasjon med stillverk på strekning med togmelding.\\ Det er planovergang inne på stasjonen. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | Spesielle forhold | • Planovergang og betjeningsskap\\ • Feil ved veisikringsanlegg (batteridrift)\\ • Utfall av bygdestrøm medfører at stillverk og signaler blir mørke | Os-txp | | | **Beredskap** | | Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser | Os-txp | | | **Skifteveier** | Forklare | Betjening av svingskive | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner herunder sikringsskap i kjeller\\ • Håndtering av alarmer | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Fungerende svingskive\\ \\ Planovergang med betjeningsskap | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | Txp skal bevokte personovergangen ved kryssing. | Os-txp | | | **Opplæringstid** | Anbefaling | 1 dag for erfarne togekspeditører \\ Ved behov 1-2 dager ekstra selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør for nyutdannede. | Os-txp | | ==== Elverum ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Elverum** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Elverum er grensestasjon på Rørosbanen som grenser til Solørbanen som er strekning med togmelding som tilhører TSS Oslo. Rørosbanen er strekning med fjernstyring utrustet med halemagnet som tilhører TSS Nord.\\ Det er ikke kontaktledningsanlegg på stasjonen og tilstøtende strekninger.\\ \\ Elverum har Vestmo Tømmerterminal underlagt sin stasjon.\\ \\ Spor 8-20, betegnelse på spor som ikke er togspor. Disse navnene er påført spordiagram som henger på veggen hos txp. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | Gjøre rede for | Personovergang: \\ Spor 4 brukes normalt til alle persontog. Det er togekspeditør sitt ansvar at overgangen er trygg. Vær spesielt oppmerksom ved kryssing.\\ \\ Særskilte rutiner og spesialiteter:\\ • Rutiner og oppbevaring av halemagneter og sveiver til sporveksler.\\ • Hovedsignalstillere må dras to ganger dersom sporveksler ikke ligger riktig ved første forsøk. Det beste er å alltid legge sporveksler i riktig stilling før togvei sikres.\\ • Planoverganger, Texas og Vindheia (Ulik betjening av togveier og skifteveier).\\ • For spor 2 er innkjør videre fra Vestmo ikke mulig når tog i spor 3 eller 4 har sikret innkjørtogvei fra Rudstad.\\ • Innkjørtogvei til spor 2 fra Solørbanen kan ikke være sikret når utkjørtogvei fra spor 3 eller 4 skal sikres mot Løten.\\ • Passerende tog i spor 3 fra Løten mot Rudstad i linjehastighet: \\ o Sikre både innkjør- og utkjørtogveien \\ o senk Texas plo manuelt \\ Toget får da «forvent kjør» og «kjør» og slipper å bremse ned til 40 igjennom stasjonen. NB! Txp må ha full kontroll på personovergangen.\\ • Togleders oppheving av sperring mot Løten og Rudstad: \\ o Sjekk at blokksperre-lampa faktisk er slukket\\ Dersom togvei blir forsøkt sikret når lampa er tent, må togleder utføre en prosedyre som tar et par minutter før togvei kan sikres.\\ • Ved bruk av forbikoplingsknapp må eventuelle dvergsignaler rives først. Dersom toget står lengst nord (nord for R15 /R17) trykkes rosa forbikoplingsknapp inn og holdes inne lenge (5-6 sekunder) mens utkjørtogvei sikres. Det samme gjelder mot Løten\\ \\ Feil på stillverk:\\ • Informer togleder Nord(Trondheim) på forhånd i de tilfeller det er tog til Vestmo forbi innkjørhovedsignal som ikke kan vise kjørsignal, ellers vil akustisk alarm utløses i togledersentralen.\\ \\ Prosedyre hvis linjeblokk mot Elverum fra Rudstad eller Løten ikke løser ut: \\ • Kontroller at halemagnet er på, og meld fra til togleder dersom denne mangler \\ • På togleders ordre utføres KTP-prosedyre slik: \\ o avslutt eventuell pågående skifting \\ o riv eventuell sikret togvei (pass på at signal ikke faller rett foran tog)\\ o alle signaler i stopp med knappen «signal stopp»\\ o trykk inn hvit knapp «KTP» mot aktuell strekning\\ o trekk «signal stopp» ut \\ o trykk jordfeilbryter inn. \\ Togleder utfører så sin prosedyre og ringer tilbake når alt er klart | Os-txp | | | **Beredskap** | | Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser. | Os-txp | | | **Skifteveier** | | Tillatt å skifte uten å innhente tillatelse når dvergsignal viser signal ”varsom kjøring tillatt” eller ”kjøring tillatt”: ref. SJN\\ • Dette gjelder ikke på Vestmo (her er det ikke dvergsignaler). | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner i txp lokalet\\ • Håndtering av alarmer | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Vestmo tømmerterminal:\\ • Innkjørtogvei kan sikres til Vestmo selv om man har materiell både i spor 1 og 2\\ • Bruk dvergtogveier for skift inn og ut fra Vestmo: \\ o For skift mot Vestmo må PLO legges manuelt. \\ o For skift inn fra Vestmo går PLO automatisk ned når skift er på innkoblingsfeltet\\ • Unntak for txps tilstedeværelse ved togveien ved togs ankomst og avgang\\ • Ved arbeid i spor på Vestmo frigis S-Lås før hovedsikkerhetsvakt setter på kontaktmagneter, dette for å unngå at akustisk alarm utløses i TSS Nord.\\ • Gjennomgang av særbestemmelse SJN 6.1.3.1 \\ \\ Planoverganger med betjeningsskap: \\ • Texas\\ • Vindheia\\ Kjenne til rutiner for opplåsing av skap. | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | Ved kryssing av to persontog må første ankommende tog kjøres inn i spor 3 og passere personovergangen mens txp bevokter den. | Os-txp | | | Opplæringstid | Anbefaling | 3 dager for erfarne togekspeditører\\ Ved behov 1 dag ekstra selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør for nyutdannede. | | | ==== Filipstad ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,""}} | **Filipstad** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | Gjøre rede for lokale forhold knyttet til stasjon/skifte-tomt/drifts-banegård | Trafikkstyring: \\ Gjøre rede for hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling. \\ Egen prosedyre for kjøring til/fra spor 1 og 2\\ \\ Befaring:\\ • Stasjonsområdet\\ • Signaler\\ • Personovergang\\ • S-låser og lokalomstillere\\ • Sveiver til sporveksler (sveivskap)\\ • Hensettingsspor og eventuelt stengte spor\\ • Verkstedet\\ \\ Servicespor:\\ • Toalettømming\\ • Utvendig vask\\ • Avising\\ • Hovedvask\\ • Grafittifjerning\\ \\ Skifting:\\ • Gjennomgang av praksis og rutiner\\ • Funksjonelle nummer for skifting | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | Gjennomgå/ forklare og eventuelt demonstrere | Sporbruksplaner\\ Skal kunne lese og forstå sporbruksplanen, herunder\\ • Oppbygging\\ o Klokkeslett\\ o Spor\\ o Materiell, tognummer\\ o Antall tog per spor\\ o Sporlengde\\ • Endringer\\ • Tilbakemelding til SBPL | Os-txp | | | **Beredskap** | | Gjøre rede for lokale beredskapsplaner | Os-txp | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Betjening av stillerapparat\\ Forklare og demonstrere betjening av stillerapparatet herunder:\\ • Gjennomgang av alle trykknapper\\ • Sporplan og spordiagram\\ • Signalstilling, signalbilder\\ • S-låser og lokalomstillere\\ • Sporvekselvarme\\ • Anmodning til/fra togleder\\ • Avhengigheter mellom sikringsanlegg Filipstad og GS Skøyen\\ • Nødutløsning togvei/skiftevei\\ • Sveiver, forrigling\\ • Lokalområder\\ \\ \\ \\ Ebicos\\ • Kommandoer som brukes:\\ Innmelding/endring/sletting av tognummer\\ • Sporplan/signalbilder på Skøyen | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | ==== Flisa ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Flisa** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | | Flisa er en stasjon på Solørbanen med enkelt innkjørsignal. Det er planovergang på stasjonen og spor inn til svingskive. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | • Bruk av C-lås\\ • Bruk av signalflagg/signallampe\\ • Oppbevaring av signalflagg og stativ\\ • Kontrollsignal før ankomstmelding mot Kirkenær\\ • Sporvekselvarme (styres av spordrift)\\ • Rutiner ved planovergangen\\ • Stasjon gjøres ubetjent/betjent\\ • Oppbevaring av nøkkel til sikkerhetslås nr. 1\\ • Nøkkel til betjeningsskap 1 krever firkantnøkkel. \\ • Nøkkel til betjeningsskap 2 krever A14 nøkkel.\\ • Betjeningsforhold Solørbanen. | Os-txp | | | **Beredskap** | | Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser. | Os-txp | | | **Skifteveier** | | • Rutiner planovergang | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | • Registrering i TIOS/TPR og FIDO.\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner. | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | • Planovergang med betjeningsskap. | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | Ved kryssing kjøres normalt første tog inn i spor 2. | Os-txp | | | **Opplæring** | Anbefaling | Opplæringstid: 1 dag. \\ Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | ==== Gjøvik ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Gjøvik** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Gjøvik er en stasjon med enkelt sikringsanlegg på strekning med togmelding.\\ Det er hensettingsområde på stasjonen. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | • Bestemmelser rundt «togvei slutt»\\ • Gjennomgang av rutiner i «bua» ved sporveksel 1.\\ • Parkering av ikke klatrevennlig togsett vil til enhver tid oppdateres med sirkulære og i SJN.\\ • Indikering på veisikringsanlegg ved Viken PLO\\ • Rutiner ved bruk av planovergangstelefon km 104,088\\ • Bruk av vendingslister\\ • Rutiner ved vannfylling og tømming av septik på togsett. | Os-txp | | | **Beredskap** | | Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser | Os-txp | | | **Skifteveier** | | Det er egne skiftenummer xx – xx for Gjøvik | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner\\ • Håndtering av alarmer | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Forklare og eventuelt demonstrere betjening av stillerapparatet herunder:\\ • Signalstilling\\ • Sporvekselvarme\\ • Nødfrakobling\\ • Ringerutiner med planovergang ved feil | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | **Opplæringstid** | Anbefaling | 1 dag for erfarne togekspeditører \\ Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør | | | ==== Glåmos ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Glåmos** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | ==== Gran ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Gran** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Gran er en stasjon på strekning med togmelding med enkelt innkjørsignal og kun ett spor. \\ Det er ingen sporveksler på stasjonen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | Forklare og eventuelt demonstrere | • Bruk av C-lås\\ • Bruk av signalflagg/signallampe\\ • Kontrollsignal før ankomstmelding\\ • Nødfrakobling\\ • Stasjon gjøres ubetjent/betjent\\ • Oppbevaring av nøkkel til sikkerhetslås nr. 1\\ • Haslerud planovergang\\ • Oppbevaring av signalflagg og stativ | Os-txp | | | **Beredskap** | | Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser | Os-txp | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | Gjøre rede for | • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Lesetilgang TIOS\\ • Registrering FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner\\ • Håndtering av alarmer | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Kun ett spor, ingen sporveksler. | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | Opplæringstid | Anbefaling | 1 vakt | | | ==== Grefsen ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Grefsen** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Grefsen er en stasjon med stillverk som grenser til 3 fjernstyrte strekninger med dobbeltspor i retning Oslo. Dette gir 4 stasjonsgrenser.\\ Mulighet for overkjøring til T-banen. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | Spesielle forhold | • Ved forlengelse av innkjørtogvei fra Kjelsås til spor 3 (forlengelse med R16 + R18) går veksel 1/32 i +. Når sporfelt 26 og 31 er belagt kan togveien utløses manuelt. Veksel 1/32 kan legges i – når sporfelt 031 og 26 er belagt, men R18 må løses ut.\\ • Ved å benytte trykknapp for forbikopling (rød knapp over signalstiller mot Oslo/Alnabru) kan man få utkjør selv om sporfelt 7, 9 eller 031/26 er belagt. Trykknapp holdes inne samtidig som signalstillere trekkes mot Alnabru/Oslo. \\ • Veksel 7/26 «surrer» når den legges i – eller frigis for lokal skifting. «Surring» opphører når det stilles togvei/skiftevei over, kommer tilbake når togveien er utløst. Ved å ta ut sikring 55 blir det slutt på «surring», men da vil man ikke høre noen veksler.\\ • Påse at kasse over sporsperre l legges på etter bruk, spesielt vinterstid. Sperre er uten varme, sentralstilt sammen med veksel 2/21.\\ \\ Nøkler: Inngangsdør og A14 (sammen med firkantnøkkel) ligger i skuff i skrivebordet. \\ Klaver/Sveiver: Klaver og sveiver ligger i skuff i skrivebordet. Låser (A14) henger på klavene. Ikke sveiv veksel før sikring er tatt ut. Sikringsskap over stillverket.\\ Seksjonsdeler: Seksjonsdelene er ved innkjør B mot Kjelsås, innkjør C mot Alnabru og ved utkjør M/UM mot Oslo\\ Nødfrakobling: Grefsen har ikke trykknapp for nødfrakobling av KL. Ring togleder eller elkraft.\\ Signalstopp: Når trykknapp for signalstopp er benyttet, blir knappen sittende inne. Trykk en gang til for normalstilling (som en av/på knapp). | Os-txp | | | **Beredskap** | | Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser. | Os-txp | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner\\ • Håndtering av alarmer\\ • Legg merke til sporfeltlampens plassering i sporfelt 23 (veksel 2 og 16) | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Gjøre rede for | Overkjøring til T-banen som står beskrevet i stillverksinstruksen. | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | • Godstog retning Roa bør kjøres i spor 2 på grunn av stigning mot Kjelsås.\\ • Ved kryssing av godstog fra Alnabru kan det være lurt å holde de på innkjør. Dette også på grunn av stigning mot Kjelsås. | Os-txp | | | Opplæringstid | Anbefaling | 1 dag for erfarne togekspeditører. \\ Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede.\\ Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | ==== Halden ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Halden** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | | Befaring:\\ • Stasjonsområdet\\ • Signaler\\ • Personovergang\\ • S-låser og lokalomstillere\\ • Sveiver til sporveksler (sveivskap)\\ • Hensettingsspor og eventuelt stengte spor | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | Gjøre rede for lokale forhold knyttet til stasjon/skiftetomt/\\ driftsbanegård | Gjøre rede for hvilke spor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling herunder:\\ • Skifting til / fra driftsbanegården\\ • Fremføring til Kasa sidespor\\ • Hensetting av materiell | Os-txp | | | **Beredskap** | | Gjøre rede for lokale evakueringsplaner | Os-txp | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)**(Skjermbasert stillerapparat) | Ha fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | Ha fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, og kunne betjene dette korrekt. | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | | Os-txp | | ==== Haltdalen ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Haltdalen** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar | Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | | | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | | Os-txp | | ==== Hamar ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Hamar** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | | Hamar er en stasjon på Dovrebanen med skjermbasert stillerapparat. Stasjonen har hensettingsområde, lokstall og verksted.\\ Det er assisterende txp tilstede 09.00 – 16.00\\ Grensesnitt:\\ • TSS Nord: har ansvar for Rørosbanen fra innkjør C Hamar. Fjernstyringen er sikret med halemagnet som sistevognskontroll.\\ • Togleder Oslo: har ansvar for Dovrebanen. \\ Underlagte sidespor:\\ • Ideal flatbrødfabrikk sidespor, km 123.85 på Dovrebanen \\ • Martodden sidespor, km 129.41 på Dovrebanen\\ • N.K.L.s sidespor, km 131.62 på Rørosbanen (ikke i bruk)\\ • Ilseng sidespor, km 135.33 på Rørosbanen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | Særskilte rutiner og spesialiteter:\\ • Rutiner og oppbevaring av halemagneter og sveiver til sporveksler\\ • Hastighet over enkelte avvikende sporveksler er 20 km/t i B-enden.\\ • Prosedyre for sveiving av sporveksler og fjerning av sikring: \\ Spenning for sporvekslene er inndelt i to soner. Disse sonene gjenspeiles i hver av de 2 dataskjermene som viser stillverket på Hamar. \\ o Om en sporveksel i sydenden av stasjonen (innenfor området som vises i dataskjerm nr.1) må sveives, tas sikring nr.1 ut. \\ o For sveiving i nordenden må sikring nr.2 tas ut.\\ • Ved oppkjørt sporveksel: Sporveksel 2, 3, 4, 6, 27, 31, 33, 35, 39 og 41 kan ikke passeres før den er kontrollert av ansvarlig vedlikeholdsenhet. Manuell omlegging av sporveksler med 3 eller flere drivmaskiner, og sporveksler med bevegelige kryss-spiss kan kun utføres av personale med opplæring og godkjenning til dette ref. SJN 1.5.5.5\\ • Parkering av ikke klatrevennlig togsett under spenningsførende KL: Kun tillatt i spor 42 og 44 som er normalt spenningssatt.\\ • Ingen forsignal for utkjørhovedsignalene, ref. SJN.\\ • To repetersignal for utkjørhovedsignal X/Y, hhv i enden av plattform for spor 1 og spor 2\\ • Utkjørhovedsignal M, O og S henger i åk | Os-txp | | | **Beredskap** | | • Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser\\ • Kjenne til branninstruks | Os-txp | | | **Skifteveier** | | Generelt:\\ • Tillatt å skifte uten å innhente tillatelse, ref. SJN\\ • For kjøring til verksted i spor 21 må det gis tillatelse til kjøring forbi dvergsignal R38 i «Kjøring Forbudt»\\ • Plassering av varmeposter 1000V\\ Skiftestillverk:\\ • Plassert i nordenden av skiftetomten. Fra sporveksel 102\\ • For å få frigjort skiftestillverk må sporveksel 20/35 ligge i normalstilling\\ Dette stillverket må kunne betjenes i henhold til brukerveiledning. | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner herunder sikringsskap i kjeller\\ • Håndtering av alarmer\\ • Observere kameraovervåkning, melde fra til vekter eventuelt politi ved uønskede hendelser | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Betjening av skjermbasert stillerapparat:\\ Forklare og eventuelt demonstrere betjening av skjermbasert stillerapparatet herunder:\\ • Signalstilling:\\ o Dvergsignaler\\ o Hovedsignaler\\ • Betjening av sporveksler og sporsperrer\\ • Sperring av sporveksler, sporfelt og togspor\\ • S-låser/Z-låser og lokalomstillere herunder frigiving for lokal skifting\\ • Betjening ved hjelp av tastatur\\ • Sporvekselvarme\\ • Betjening av knapper for:\\ o KTP\\ o Varselfelt\\ o Togveisforlengelse\\ o Signalstopp\\ • Nødfrakobling/Strømutkobling\\ • Betjening av bomanlegg \\ o Hamjern\\ o Hamar stasjon\\ • For å få frigjort skiftestillverk må sporveksel 20/35 ligge i normalstilling\\ • Mulighet for samtidig innkjør\\ • B-låser Rørosbanen\\ • Hovedbryter\\ • Strømbrytere for sporveksler\\ • Utførelse av ulike kryssinger\\ \\ Egen betjeningsinstruks og brukerveiledning for sikringsanlegget skal benyttes under opplæringen.\\ \\ Avhengigheter i henhold til forriglingstabell\\ • Huske hvilke togveier og skifteveier som kan stilles samtidig. Ellers andre kombinasjoner som er avhengig av hverandre. Under er det satt opp punkter som skal huskes:\\ o Innkjørtogveier\\ o Utkjørtogveier\\ o Innkjør/utkjørtogveier\\ o Skifteveier\\ o Skifteveier/togveier\\ o Sporveksler og sporsperrer/skifte og hovedtogvei\\ o Belegg/hovedtogvei\\ o Sporveksler og sporsperrer ute av kontroll/togveier\\ Feil på skjermbasert stillerapparat:\\ • Signal som ikke kan vise kjørsignal\\ • Signaler som ikke har tidsutløst\\ • Håndtering av jordfeil\\ • Feil ved veisikringsanlegg herunder:\\ o Veibommer som ikke går opp\\ o Veibommer som ikke går ned\\ \\ Planoverganger med betjeningsskap: \\ • Hamjern\\ • Hamar stasjon | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | **Opplæring** | Anbefaling | Opplæringstid: ca. 4 uker.\\ \\ Egen betjeningsinstruks og brukerveiledning i ORV for sikringsanlegget som skal benyttes under opplæringen.\\ \\ Avsluttende stillverksprøve, varighet 1 time. Denne må være bestått, for selvstendig tjeneste. | | | ==== Hell ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Hell** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | | Passasjerutveksling kun i spor 1 | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | Tog bør ikke bli stående på innkjør A i tunnelen. Finnes kombinasjoner for samtidig innkjør | Os-txp | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | | **Skifteveier** | | //Dvergsignaler stilles via lokalomstillere// | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Txp Hell frigir bruk av Gudå stasjon (A-lås) | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | Gjøre rede for | | Os-txp | | ==== Jaren ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Jaren** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Jaren er en stasjon med stillverk på strekning med togmelding.\\ Stasjonen er for tiden under ombygging og man må til enhver tid holde seg oppdatert på gjeldende sirkulærer. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | Spesielle forhold | • Rød stiller på stillverk sikrer sporvekslene 2 og 9a/c i normalstilling. Dvergsignal R2 viser da signal 46A «frigitt for lokal skifting»\\ • Forklare funksjonen til forbikoblingsknappen\\ • Parkering av ikke klatrevennlig togsett: Kun tillatt i spor 2 og 4 hvis det ikke er vakthold. Gjeldende bestemmelser om parkering/hensetting vil bli oppdatert med sirkulærer og i SJN. \\ • Vendingslister\\ • Rutiner ved bruk av planovergangstelefon | Os-txp | | | **Beredskap** | | Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser | Os-txp | | | **Skifteveier** | | Det er egne skiftenummer xx – xx for Jaren | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner\\ • Håndtering av alarmer | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Indikering på veisikringsanlegg ved Gran. | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | Ved kryssing: Det første toget som kommer tas inn i spor 1. Sperring av personovergang. Låsing og åpning av port til mellomplattform. Fører holder dørene lukket for tog i spor 2, inntil tog i spor 1 har kjørt. | Os-txp | | | Opplæringstid | Anbefaling | 1 dag for erfarne togekspeditører \\ Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede \\ Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør | Os-txp | | ==== Kirkenær ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Kirkenær** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | | Kirkenær er en stasjon på Solørbanen med enkelt innkjørsignal. Det er planovergang på stasjonen. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | • Bruk av C-lås\\ • Bruk av signalflagg/signallampe\\ • Oppbevaring av signalflagg og stativ\\ • Kontrollsignal før ankomstmelding mot Flisa.\\ • Rutiner ved planovergangen\\ • Stasjon gjøres ubetjent/betjent\\ • Oppbevaring av nøkkel til sikkerhetslås nr. 1\\ • Betjeningsforhold Solørbanen | Os-txp | | | **Beredskap** | | Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser. | Os-txp | | | **Skifteveier** | Kjenne til | • Rutiner planovergang. | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | Kjenne til | • Ved betjening av stasjonen må det medbringes Ipad, relevante formularer(ingen skriver der) og nøkkel til sikkerhetslås 1 fra Kongsvinger.\\ • Registrering i TIOS/TPR og FIDO.\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner. | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Kjenne til | • Planovergang med betjeningsskap | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | Ved kryssing kjøres normalt første tog inn i spor 2. | Os-txp | | | **Opplæring** | Anbefaling | Opplæringstid: 1 dag. \\ Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | ==== Kongsvinger ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Kongsvinger** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | | Kongsvinger er en stasjon med skjermbasert stillerapparat. Stasjonen har hensettingsområde, lokstall og underlagt Norsenga tømmerterminal.\\ Egen særbestemmelse for personovergangen på stasjonen.\\ Grensesnitt:\\ Kongsvinger grenser til Solørbanen som er strekning med togmelding og Kongsvingerbanen som er strekning med fjernstyring.\\ Underlagte sidespor:\\ • Roverud sidespor km 109.30. på Solørbanen. Sikret med A-lås. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | Det kan være midlertidige restriksjoner for trafikkstyring for hver rutetermin: \\ • Gjennomgang av aktuelle restriksjoner.\\ • Maks toglengde for ekstratog er 600 meter.\\ • Det er mulig å kjøre ekstratog i annet innstilt togs rute dersom toglengde avklares med togekspeditør.\\ Særskilte rutiner og spesialiteter:\\ • Ingen forsignal for utkjørhovedsignalene, ref. SJN\\ • Ved deling og skjøting av togsett brukes normalt spor 1.\\ • Ved oppkjørt sporveksel 49, kan sporvekselen ikke passeres før den er kontrollert av ansvarlig vedlikeholdsenhet. Manuell omlegging av sporveksler med 3 eller flere drivmaskiner, og sporveksler med bevegelige kryss-spiss kan kun utføres av personale med opplæring og godkjenning til dette ref. SJN 1.5.5.5\\ • Sveiver til sporveksler (sveivskap ved sporveksel 49)\\ • Togsett (ikke klatrevennlig) kan hensettes/parkeres under spenningsførende KL uten vakthold i følgende spor ref. SJN:\\ o Hensette: «nysporet», spor 11-13 og spor 16\\ o Parkere: Spor 1-6 \\ I spor 16 er det plass til to type 74/75 togsett\\ • Solørbanen: \\ o Det er 545 meter med kontaktledning i sporfelt D\\ o Det kan stå materiell i sporfelt D ved inn/utkjøring fra Åbogen (retning Sverige)\\ • Bruk av vendingslister.\\ • Seksjonering av KL-anlegget. | Os-txp | | | **Beredskap** | | • Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser | Os-txp | | | **Skifteveier** | | Generelt:\\ • Ved frigivning av lokal skifting II og III:\\ o Sporveksel 22/29 må ligge i pluss\\ • Frigi lokal skifting toppen: \\ o IV: Sporveksel 2/49 og sporveksel 51 må ligge i pluss\\ o V: Sporveksel 51 må ligge i pluss.\\ o VI: Sporveksel 51 må ligge i pluss, trykk på lokal VI vent til du får gul ramme rundt lokal IV, V og VI. Etter dette trykk på lokal V\\ • Det kan ikke kjøres tog til/fra Solørbanen eller retning Grensebanen i spor 3,4 og 5 når det skiftes inn og ut fra tømmerterminalen spor 21 eller spor 22. Husk å ha sporveksel 2/49 a/c i pluss fra grensebanen.\\ • Ved skifting av arbeidsmaskin til/fra Dunderdalen S-lås 1. Husk å legge bommen.\\ • Hensetting generelt (ikke under spenningsførende KL)\\ • Hensetting av Vy sett, kjøres på skiftevei til/fra spor 1 eller 4 og tilbake bak R38. Der er det usikret område og fører skifter seg inn til det sporet txp har informert om. Txp sjekker vendingsliste\\ • Plassering av varmeposter 1000V\\ Norsenga tømmerterminal:\\ • Spor 18 /20 kjøres inn over sporveksel 18/35\\ • Sporveksel 18/35 går automatisk tilbake i + når feltet er fritt\\ • Spor 21/22.\\ • Husk å ha sporveksel 2/49 a/c i pluss fra grensebanen. | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner herunder sikringsskap i kjeller.\\ • Håndtering av alarmer\\ • Rutiner ved kameraovervåkning. | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Betjening av skjermbasert stillerapparat:\\ Forklare og eventuelt demonstrere betjening av skjermbasert stillerapparatet herunder:\\ • Signalstilling:\\ o Dvergsignaler\\ o Hovedsignaler\\ • Betjening av sporveksler og sporsperrer\\ • Sperring av sporveksler, sporfelt og togspor\\ • S-låser og lokalomstillere herunder frigiving for lokal skifting\\ • Sporvekselvarme\\ • Betjening av knapper for:\\ o KTP\\ o Varselfelt\\ o Signalstopp\\ • Nødfrakobling/Strømutkobling\\ • Betjening av bomanlegget ved Kongsvinger omformerstasjon planovergang\\ • A-lås Solørbanen, frigis bare fra Kongsvinger. Husk å foreta A-signal etter frigivningen er tatt tilbake \\ • Hovedbryter mellom pc 1 og pc 2 \\ • Utførelse av ulike kryssinger\\ \\ Det er en egen brukerveiledning for Kongsvinger stasjon i ORV for sikringsanlegget som skal benyttes under opplæringen. \\ \\ Avhengigheter i henhold til forriglingstabell\\ • Huske hvilke togveier og skifteveier som kan stilles samtidig. Ellers andre kombinasjoner som er avhengig av hverandre. Under er det satt opp punkter som skal huskes:\\ o Innkjørtogveier\\ o Utkjørtogveier\\ o Innkjør/utkjørtogveier\\ o Skifteveier\\ o Skifteveier/togveier\\ o Sporveksler og sporsperrer/skifte og hovedtogvei\\ o Belegg/hovedtogvei\\ o Sporveksler og sporsperrer ute av kontroll/togveier\\ \\ Feil på skjermbasert stillerapparat:\\ • Signal som ikke kan vise kjørsignal\\ • Signaler som ikke har tidsutløst\\ • Håndtering av jordfeil\\ • Feil ved veisikringsanlegg herunder:\\ o Veibommer som ikke går opp\\ o Veibommer som ikke går ned\\ \\ Planovergang med betjeningsskap: \\ • Kongsvinger omformerstasjon | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | **Opplæring** | Anbefaling | Opplæringstid: minimum 3 vakter pr skift dag/kveld/natt.\\ \\ Egen brukerveiledning for Kongsvinger stasjon skal benyttes under opplæringen. \\ \\ Avsluttende stillverksprøve, varighet 1 time. Denne må være bestått, for selvstendig tjeneste. | | | ==== Kristiansand ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Kristiansand** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | Gkøre rede for | Nordre Tilsving\\ Suldal/Krossen og Dalane\\ Konferanseplikt Togledersentralen Bergen. (Togleder, elkraft og toginfo) Suldalen/Nordre Tilsving/Dalane (Veksel 200).\\ Txp styrer indre hovedsignal 3405 (i utkjørtogvei) mot Nodeland. \\ \\ Kristiansand stasjon har 7 togspor, det er ikke plattform spor 6 og 7.\\ Lok + vogner, sporsløyfen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | Kjenne til | Kan stille utkjørhovedsignal/ indre hovedsignal fra spor 3 og 4 i «Kjør» selv om RI 2/19 (mellom spor 3 og 4) er frigitt fra stillerapparatet.\\ RI 2/19 (mellom spor 3 og 4) Kjøretøy inntil 20 meter kan skiftes igjennom «sløyfa».\\ Innkjørsignal kan stilles til sporene 1,2,3,4 og 5\\ Utkjørsignal kan stilles fra sporene 1, 2,3,4,5 og 6. \\ Veksel 200 Suldalen: Når vekselen legges lokalt er det ingen indikering på stillverket. Når lokalstiller tas tilbake går det noen sekunder før vekselen igjen kan stilles signal over.\\ Personalbytte for persontog (GoAhead). | Os-txp | | | **Beredskap** | Kjenne til | Branninstruks/brannmelding.\\ Kjenne til hvor betjeningspanel for brann er i bygget.\\ Base for gult materiell | Os-txp | | | **Skifteveier** | Gjøre rede for | Kolsdalssporet, Havnesporet, Nordre Tilsvng og Krossen læres under befaring | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | Gjøre rede for | Stillverk og vegsikringsanlegg\\ Sporvekselvarme: Eget apparat. Dalane og Hampa: Av. Krossen og Suldal: Automatikk når aktivert. Kristiansand: Av og på.\\ Veisikringsanlegg: Betjene anlegget fysisk under befaring.\\ KL: Håndbetjente jordingsbrytere for spor 1-7. Normalstilling «INN» spor 1,2,3,4, og 5. Normalstilling «UT» spor 6 og 7.\\ KTI: Txp. kan gi informasjon over høyttaleranlegget, har mikrofon.\\ 1000V spor 1-7. fordelt på 2 kurser: Spor: 1,2 og 7. Spor: 2 3,4,5 og 6 1000V får strøm fra kjørestrømmen\\ VICOS\\ Nødstrøm stillverk: «oppetid» /varighet 1 time. | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | • Kjenne til skiftenummer Kristiansand stasjon, CargoNet (skiftemaskin) bruker alltid 39510.\\ • KTI: TPR (TIOS) brukes slik at informasjonen ut til kundene/infoskjermer blir korrekt. (Evt. kan Toginfo kontaktes.) | Os-txp | | ==== Lesja ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Lesja** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | | Betjenes sjelden | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | PLO inne på stasjon | Os-txp | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | | 1 | Os-txp | | ==== Lodalen ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Lodalen** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | Togekspeditør skal gjøre rede for stasjonsområde, samt spesielle forhold knyttet til stasjonen/skiftetomt/driftsbanegård\\ \\ Kjenne til tilhørende stasjoner og strekninger. | Grenser og driftsformer \\ Gjøre rede for:\\ - Stasjonsgrenser \\ - Hvordan det geografiske området på stasjonen er inndelt\\ - Sporområder og grensesnitt på stasjon\\ - Driftsformer på nærliggende stasjoner\\ - Tilgrensende baner/stasjoner/driftsbanegårder/\\ hensettingsområder osv. til/fra stasjonen\\ \\ \\ Generelt for driftsbanegården \\ Gjøre rede for:\\ - Hvilke spor som normalt benyttes til ulike formål \\ - Signalplasseringer på stasjonen/driftsbanegården/\\ skiftetomten\\ - Hvilke jernbaneforetak som trafikkerer på stasjon/skifteområde\\ - Hvilke spor som har kontaktledning\\ - Hvilke spor som har muligheten for inn/utkobling av kontaktledning\\ - Forhåndsdefinerte anleggsområdene på stasjonen\\ - Hvordan et eller flere arbeider i spor kan foregå samtidig som det blir flyt i togtrafikken\\ - Bestemmelsene for sikring av anleggsområde ved driftsbanegården\\ - Faremomenter i forhold til kjøretøy på nabospor | Os-txp | SJN: Generell del \\ SJN: Særbestemmelser \\ ORV: Stillverksinstrukser \\ ORV: Lokale instrukser \\ Signaltegninger \\ Kartoversikt TIOS \\ ORV: D-sirkulærer \\ ORV: Anbefalt praksis \\ TOK \\ \\ \\ SJN: Generell del \\ SJN: Strekningsbeskrivelse \\ SJN: Særbestemmelser \\ ORV. Anbefalt praksis \\ TOK | | **Trafikkstyring** | | - Spesielle arbeidsoppgaver som er tillagt TXP for driftsbanegården\\ - Grensesnitt mellom operative funksjoner (togleder, TXP og driftsoperatør og hvilke spor som styres av togleder TXP og driftsoperatør)\\ - Trafikkbildet på/ved stasjonen\\ - Hensiktsmessig trafikkstyring med tanke på sporbruk og skifteveier\\ - Togs rekkefølge på driftsbanegård og lokstall (togoppgave) \\ \\ Spesielle forhold knyttet til skifting/lokal skifting\\ Gjøre rede for:\\ Spesielle forhold knyttet til skifting/lokal skifting\\ På driftsbanegård, her under;\\ - Når det kan skiftes uten tillatelse fra TXP\\ - TXP rolle som skiftekoordinator\\ - Hastighet\\ - Bremser\\ - Hvilke spor som er beregnet for\\ hensetting/igjenssetting\\ - Hvor lenge tog kan hensettes\\ - Ledelse av skifting\\ - Signaler ved skifting\\ - Hvilke sporveksler/sporsperre som er håndstilte \\ - Varmeposter\\ - Ev. vannpåfylling\\ - Lokstall | Os-txp | SJN: Særbestemmelser \\ ORV: Anbefalt praksis \\ TOK | | **Beredskap** | Togekspeditør skal kunne håndtere en uønsket hendelse og iverksette korrekte tiltak ihht. lokale prosedyrer. | Uforutsette hendelser/varslingsrutiner\\ Gjøre rede for håndtering av alle topphendelser og utforutsatte hendelser på driftsbanegård:\\ - Uhell og driftsulykke \\ - Varslingsrutinene ved uønskede hendelser \\ - Kommunikasjon mellom skadested og txp \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ - Skrive rapport\\ Iverksette tiltak avhengig av situasjon\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon\\ \\ Togs sammensetning og farlig gods\\ Kjenne til hvor man finner opplysninger om togs sammensetning og opplysning om vognopptak\\ \\ Forklare hvordan man skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid \\ \\ Kjenne til landingsplasser for farlig gods\\ Kjenne til hvor verneutstyr, førstehjelpsutstyr og brannslukker er plassert | Os-txp | Beredskapsportalen\\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ Førers regelbok Bane NOR kap. B14 \\ Beredskapsportalen | | **Skifteveier** | | Er det ingen lokale forhold ? | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | Gjøre rede for... | Bruk av Togradio\\ Forklare og demonstrere betjening av togradio: \\ - Frequentis txp terminal \\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop \\ - Frequentis txp terminal biapparat \\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop\\ \\ Bruk av TIOS \\ Forklare og demonstrere:\\ - Funksjoner i TIOS herunder\\ • Kart \\ • Tabeller \\ Kunne forklare punktlighetsregistrering og Bane NORs prioriteringsregler\\ \\ Betjening av andre anlegg\\ Gjøre rede for bruk av:\\ - Skap for portkontroll i vognhall\\ - Eget sikringsanlegg og betjeningspanel for vognhall\\ - Porter\\ - 1000 V\\ - Kontroll på 15 KV\\ - Nøkler for arbeidslag\\ - Stille signaler inn \\ - Nødstopp for signaler\\ - NSI 63 sikringsanlegg for Bakkesporene og Fjellstall\\ \\ Sekundæroppgaver for driftsoperatør Lodalen\\ Forklare og demonstrere:\\ - Eget panel for brannalarmer\\ - Eget panel for 1000 V\\ \\ eSam og togbok\\ Forklare og demonstrere:\\ - Ned/opplasting av Togbok\\ - Nedlasting av støttedokument for arbeider i spor.\\ - Nedlasting av Dagsplan (Sporbruksplaner)\\ - Årsaksregistrering i togbok | Os-txp | ORV: Anbefalt praksis \\ ORV: TJN kap. 12 \\ ORV: Instruks for betjening av lokalt sikringsanlegg \\ TOK \\ Referansene gjelder for alle temaene under lokalt sikringsanlegg \\ /stillverk | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Togekspeditør har fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | Skjematisk plan\\ Kunne forklare innholdet i \\ - Stasjonens skjematiske plan, sporoversikt og forriglingstabell\\ \\ Grensesnitt sikringsanlegg og fjernstyring \\ Kunne forklare grensesnitt mot fjernstyring\\ \\ Generell betjening av sikringsanlegg\\ Gjøre rede for:\\ - Områder som styres av stasjonens sikringsanlegg\\ - Innhold i instruks for driftsoperatør\\ - Betjening av sikringsanlegg \\ - Signalbilder\\ - Symboler\\ - Identifikasjon av signaler\\ - Fiendtlige skifteveier\\ - Operatørplasser og operatørbemyndigelse\\ - Ta frem bilder i sikringsanlegget\\ - Registrere tognummer i sikringsanlegget\\ - Hvor sveiver er plassert og hvilken innvirkning dette har på signalanlegget\\ \\ Kommandoer for betjening av sikringsanlegg\\ Forklare og demonstrer kommandoer for:\\ - Magasinering og annullering av magasinerte togveier/skifteveier\\ - Stilling av signaler i stopp/oppheve signaler i stopp \\ - Stilling av dvergsignal\\ - Stilling av høyt skiftesignal \\ - Stilling av togvei /skiftevei og indikerings betydning av denne\\ - Frigiving/tilbaketaking av lokal skifting/området \\ - Indikeringer i lokal området og hva som gjøres når indikeringen ikke fungerer\\ - Sperring av togspor/sporfelt \\ - Bilde og skjerm\\ - Operatørbemyndigelse\\ - Nødutløsning av skifteveier\\ - Sperring og frigiving av spor\\ - Sporveksler og stilling i signalbildet\\ - Tognummer\\ - Nødstopp\\ - Alarmer og alarmlister\\ - Forprøving\\ \\ Sporveksler/sporsperrer i sikringsanlegget\\ Forklare og demonstrere \\ - Sporvekselstilling\\ - Frigiving av lås for sporsperre og sporveksel\\ - Betjening av sporsperre (sentralstilt)\\ - Lokalstillere\\ - Sporveksel ute av kontroll\\ - Oppkjørt sporveksel\\ - Sporvekselvarme\\ \\ Feil på sikringsanlegg\\ Forklare og/eller demonstrere\\ - Håndtering av feil som kan oppstå i sikringsanlegget her under:\\ - Jordfeil\\ - Feil på sporveksel\\ - Feilaktig belagt spor\\ - Feil på dvergsignal\\ - Alarmer og hvilke som meldes videre\\ - Fargekodenes betydning ved feil\\ - Kvittering når det er stående feil på sikringsanlegget\\ \\ Kjenne til skjema (feil ved eller reparasjonsarbeider på signalanlegg) som Signalavdelingen skal levere mot kvittering\\ \\ Betjening av betjeningspanel\\ Forklare og/eller demonstrere betjening av:\\ - Nødfrakobling\\ - Feil på signal\\ - Hovedbryter\\ - Indikering for omlegging av drivmaskiner\\ \\ Betjening av andre anlegg\\ Forklare og demonstrer hvordan betjene: \\ - Sporvekselvarme \\ - Nødfrakobling av kontaktledningsspenning \\ - Skap for sikringer til drivmaskinene | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | Gjøre rede for | Ord og uttrykk\\ Signalanlegg\\ Trafikkstyring | Os-txp | Anbefalt praksis | ==== Marstein ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Marstein** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | ==== Myrdal ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Myrdal** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | ==== Narvik ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Narvik** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | ==== Nelaug ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,""}} | **Nelaug** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | Beskriv | Lokstall\\ Svingskive\\ Omformer\\ Diesel påfylling\\ Forsterkerbolig \\ ABV sitt togsett / Museumstog | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | Kjenne til | Kryssingsinstruksen | Os-txp | | | **Beredskap** | Kjenne til | gult materiell stasjonert | Os-txp | | | **Skifteveier** | Gjøre rede for | Skifting mot Simonstad | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | Gjøre rede for | Akseltellerstrekning / Stoppkjøring\\ Sikringsskap etc. | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Gjøre rede for | Togvei slutt spor 2\\ Gammelt anlegg/alt må legges før signal stilles også fiendtlige togveier. Begrensninger i anlegg pga slitasje | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | Sporbruk, \\ Kryssing med godstog og utnytte sporlengder som også omfatter vekselfelt | Os-txp | | ==== Roa ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,""}} | **Roa** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Roa stasjon grenser til 2 fjernstyrte strekninger og 1 strekning med togmelding. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | Spesielle forhold | • Ved oppkjørt sporveksel: Sporveksel 8 og 13 kan ikke passeres før den har blitt kontrollert av ansvarlig vedlikeholdsenhet. Togekspeditør har ikke sveiv til disse sporvekslene. Manuell omlegging av sporveksler med 3 eller flere drivmaskiner, og sporveksler med bevegelige kryss-spiss kan kun utføres av personale med opplæring og godkjenning til dette ref. SJN 1.5.5.5\\ • Parkering av ikke klatrevennlig togsett: Kun tillatt i spor 4 hvis det ikke er vakthold\\ • Bevoktning av personovergang til spor 2 og 3\\ • Rutiner ved bruk av planovergangstelefon\\ • Det er 3 forskjellige nødfrakoblingssløyfer på Roa | Os-txp | | | **Beredskap** | | Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser. | Os-txp | | | **Skifteveier** | | Det er mulighet for å dele stasjonen slik at man kan ha både frigitt for lokal skifting og kjøre tog på andre deler av stasjonen.\\ \\ Det er egne skiftenummer xx – xx for Roa. | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | Gjøre rede for | • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner\\ • Håndtering av alarmer | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | Opplæringstid | Anbefaling | 1 dag for erfarne togekspeditører. \\ Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede. \\ Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | ==== Røros ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,""}} | **Røros** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | ==== Sarpsborg ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Sarpsborg** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | Togekspeditør skal gjøre rede for stasjonsområde, samt spesielle forhold knyttet til stasjonen og tilstøtende strekninger | Gjøre rede for | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | Gjøre rede for | • Betjening av Hafslundsløyfa\\ • Sveive sporveksel 1 | | | | | Kjenne til | Plassering av varmeposter | | | | | Befaring | • Stasjonsområdet\\ • Signaler\\ • Personovergang\\ • S-låser og lokalomstillere\\ • Sveiver til sporveksler (sveivskap)\\ • Hensettingsspor og eventuelt stengte spor | | | | **Trafikkstyring** | Togekspeditør skal gjøre rede for stasjonsområde, samt spesielle forhold knyttet til stasjonen og tilstøtende strekninger | Gjøre rede for:\\ • Tørning av materiell på Hafslundsløyfa\\ • Fremføring av arbeidsmaskiner på Borregaard sidespor\\ • Fremføring av tog til / fra Østre linje (ERTMS) | Os-txp | | | **Beredskap** | Gjøre rede for: | • Lokale evakueringsplaner | Os-txp | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | Gjøre rede for: | • Ord og uttrykk\\ • Signalanlegg\\ • Trafikkstyring | Os-txp | | ==== Singsås ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Singsås** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | ==== Støren ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Støren** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | ==== Sundland ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Sundland** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | Gjøre rede for… | //Samspil med txp Drammen// | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | | **Skifteveier** | Gjøre rede for… | //hvordan skifteveier inn – og ut fra spor 2,3,11 \\ og sporgruppa sikres i samspill med Txp Drammen// | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | ==== Trondheim ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Trondheim** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | Beskriv | Spor/strekninger med/uten KL\\ Samspill med ulike toglederposisjoner Dovrebanen/Nordlandsbanen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Ulike typer sporsperrer | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | ==== Verma ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Verma** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | //Riegel mot Ånd. Sperre til hensettingsspor frigis fra Ånd.// | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Hendler i stillerapp 3 legges motsatt av ordinært. | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | | 1 | Os-txp | | ==== Åndalsnes ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **Åndalsnes** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | ==== Mal tabell ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | **x-stasjon** | | | | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | |