====== Del 2: Lokal opplæringsplan for togledere ved trafikkstyringssentralen - særskilte forhold ====== ===== Særskilte forhold ===== === Her legges det som er særegent for hver trafikkstyringssentral inn === ==== TSS Bergen - særskilte lokale forhold ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | **Toglederområde og strekning** | | Vite hvilke området som styres fra trafikkstyringssentralen i Drammen. | | Lokale bestemmelser i ORV\\ Særegenheter og informasjon i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | | | Lokale forhold i SJN kap 4 og 5 + TOK. | | **Beredskap** | | | | | | **Skifteveier** | | | | | | **Tekniske systemer** | | | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | | | | **Anbefalt praksis** | | | | | ==== TSS Drammen - særskilte lokale forhold ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | **Toglederområde og strekning** | Få kunnskap og forståelse om toglederområdet før selvstendig tjeneste. | Vite hvilke området som styres fra trafikkstyrings-\\ sentralen i Drammen. | Togdriftsleder | Toglederplansjen \\ \\ Lokale opplæringsfoiler | | | Samhandling | mellom de forskjellige gruppene i sentralen. | | | | | Samhandling . | med forskjellige grupper utenfor sentralen | | | | | | Plassering av arbeidsmaskiner i området | | | | | | Enkelsporet/dobbeltsporet drift. | | | | | | Driftsformer | | | | | | Tømmerterminaler | | | | **Trafikkstyring** | Sikker togfremføring og skape forståelse av trafikkbildet og helheten i TSSD sitt område | | | Lokale bestemmelser i ORV\\ \\ Lokale bestemmelser i TOK\\ \\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ \\ Lokale bestemmelser i SJN | | | | Kryssingsinstrukser | | | | | | Togvarmeposter | | | | | | Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet | | | | | | Forhold av betydning knyttet til Sundland og samarbeidet med driftsoperatør Sundland | | | | | | Kjøring av «kalken» mellom Myrane og Ørvik. | | | | | | Kjøring til/fra Holmen sidespor | | | | | | Stigning og fall på de forskjellige strekningene i toglederområdet | | | | | | Kjøring til og fra spor 7 Borgestad | | | | | | Feil og spesialiteter i området. | | | | | | Stasjoner med muligheten for samtidig innkjøring/kryssingslåsing lik null | | | | | | Rasutsatt strekning | | | | | | Aksjonskort i vårt område | | | | **Beredskap** | | Særskilte brannobjekter | | Beredskapsportalen | | **Skifting** | Sikker togfremføring og skape forståelse av trafikkbildet og helheten i TSSD sitt område | | | | | | | Kjøring av skift mellom Gulskogen/Drammen og Sundland | | | | | | Hvordan skifting foregår på skifteområde 7 på Hønefoss og på skifteområde 4 (Numedal) og skifte område 3 Kongsberg Skifting ved Ørvik. | | | | | | Skifting Borgestad | | | | | | Skifting Hokksund | | | | **Tekniske systemer** | | | | | | **Anbefalt praksis** | | | | | ==== TSS Oslo - særskilte lokale forhold ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px"}} ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | **Toglederområde og strekning** | | Vite hvilke området som styres fra trafikkstyringssentralen i Oslo. | | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | **Trafikkstyring** | | | | | | **Beredskap** | | | | | | **Skifteveier** | | | | | | **Tekniske systemer** | | | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | ==== TSS Trondheim - særskilte lokale forhold ==== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px"}} ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | **Toglederområde og strekning** | Gjøre rede for: | Stasjonering av arbeidsmaskiner | | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN\\ \\ \\ Fjernstyringsbilder | | | | Rasvarslingsanlegg | | | | | | Rasutsatte strekninger | | | | | | Sporveksler som skal kontrolleres dersom der er kjørt opp | | | | | | Stasjoner med avledende sporveksler | | | | | | Fjernstyringsbilder | | | | | | Stasjoner med linjesignal | | | | | | Strekninger med kontaktledning | | | | | | Reinmeldinger | | | | | | Strekninger med F-ATC | | | | | | Kvassteinåga kraftverk | | | | | | Otta stasjon – Spesialiteter | | | | | | Signalstilling på Dombås når stasjonen er fjernstyrt | | | | **Trafikkstyring** | Gjøre rede for: | **Dovrebanen:**\\ Dombås, Støren og Fåberg: \\ Togradioruting\\ \\ Ringebu: \\ Ved kryssing der nordgående tog kommer først, må \\ planovergangen legges manuelt dersom toget er over 393 meter\\ \\ Vinstra: \\ Ved kryssing der nordgående tog kommer først, må \\ planovergangen legges manuelt dersom toget er over 415 meter\\ \\ Kvam: \\ Tømmerterminal inn fra spor 3 | | | | | | **Rørosbanen:** \\ Lastegate for militært utstyr spor 3 Rena | | | | | | **Nordlandsbanen:**\\ \\ Leangen:\\ Får ikke lagt på lokalt ved belegg i sporveksel 2/13 i nordenden\\ \\ Stjørdal:\\ Planovergang står i avhengighet til sporavsnitt 01 og 02, så ved feil på planovergangen vil man ikke få signal dersom det er belegg i disse sporavsnittene. Man kan la toget trekke forbi planovergangen til det bare belegger sporavsnitt 11 eller 22, da vil man få signal for toget\\ \\ Skogn:\\ Før det frigis for kjøring til Fiborgtangen må sporveksler ligge riktig for kjøringen\\ \\ Steinkjer: \\ Får ikke lagt på lokalt med belegg i sporveksel 2/15 i nordenden av stasjonen | | | | | | **Ofotbanen:**\\ \\ Bjørnfjell stasjon: \\ Ikke mulig å legge inn G eller ATL\\ \\ Bjørnfjell: \\ Unngå tog i spor 3 mer enn 30 minutter ved snø og mye vind\\ Stasjoner med bevegelig krysspiss | | | | **Beredskap** | Gjøre rede for: | Brannvernutstyr i trafikkstyringssentral | | Omvisning i sentral\\ \\ Sjekkliste 3.3\\ \\ Se oppslag i sentralen\\ DORA | | | | Evakuering av trafikkstyringssentralen | | | | | | Oppmøteplass ved evakuering | | | | | | Reservesentralens plassering | | | | | | Beredskapstog | | | | **Skifteveier** | Gjøre rede for og utføre: | - Skifting på B-låst sidespor \\ - Skifting på A-låst sidespor\\ - Sidemannskontroll \\ - Ved skifting til Norske Skogindustrier A/S Fiborgtangen sidespor må togleder legge \\ skifteveien med kode 38 i RailManager, siden det ikke er lokalomstiller ved sporvekselen. | | 6.1.4.1 og\\ Fjernstyrings-instruks\\ Fjernstyrings-instruks pkt 4.4.1 | | **Tekniske systemer** | Gjøre rede for: | KARI: Når ubetjent i Tss Nord kontaktes KTI Oslo\\ Detektorer | | Lundamo - Ler Hjulslag \\ \\ Skatval - Langstein. \\ Varmgang\\ \\ Vikhammer - Midtsandan. \\ Varmgang\\ \\ Hell - Gudå. Varmgang | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Gjøre rede for og utføre: | Se leksjon 3 Railmanager Rørosbanen | | | | **Anbefalt praksis** | Gjøre rede for: | | | |