~~SLIDESHOW~~
====== Rammebetingelser for linjeføring - hvilke muligheter finnes i Teknisk regelverk for å bygge billigere? ======
Maria Skartsæterhagen, Baneteknikk, Teknologi og regelverk
===== Sporets trasé =====
[[https://trv.jbv.no/wiki/Overbygning/Prosjektering/Sporets_trasé|https://trv.jbv.no/wiki/Overbygning/Prosjektering/Sporets_tras%C3%A9]]
===== Normale og minste krav =====
Sakset fra regelverket: "For prosjektering av nye baner er det "normale krav" som betegner Bane NORs standardkrav. Unntaksvis kan man likevel tillate en lavere traséstandard for å unngå uforholdsmessig store investeringer. Det er da mulighet for å benytte "minste krav". Det er prosjektet (hovedplan) som avgjør om og i tilfelle hvor det er nødvendig å benytte "minste krav". Dispensasjon utover "minste krav" må søkes om på samme måte som for skal-krav. "
===== Dimensjonerende parametre (nye baner) =====
Tabellen viser utdrag fra tabell 2 i Sporets trasé.
{{:presentasjoner:dim-parametre-utdrag.png?nolink&700x227}}
*For rene persontrafikkbaner gjelder hmaks = 160 mm (normale krav) og hmaks = 180 mm (minste krav).
Kravene er samkjørt med TSI-Inf, europeisk standard EN 13803 og Trafikverkets regler.
Disse kravene er myket opp de siste 2-3 år, se [[https://trv.jbv.no/wiki/Endringslogg_Overbygning/Prosjektering|https://trv.jbv.no/wiki/Endringslogg_Overbygning/Prosjektering]]
===== Traseringstabeller =====
{{:presentasjoner:traseringstabell-eksempel.png?nolink&600x278}}
Gir et //forslag// til hvordan oppfylle regelverkets krav (radius, overgangskurvelengde og overhøyde).
===== Stigning og fall =====
{{:presentasjoner:bestemmende-stign-fall.png?nolink&400x105}}
1) Tillates i en lengde opp til 3 km etter en inngående vurdering av stigningsforholdene på vedkommende banestrekning.
Kravet til 12,5 ‰ sto i en tidligere utgave av TSI-Inf, kravet er nå fjernet derfra.
Trafikverkets tilsvarende krav er 10 ‰.
===== Avstand mellom sporveksler =====
{{:presentasjoner:avstand-sporveksler-eks.png?nolink&700x265}}
Avstandskrav pga komfort og vedlikeholdbarhet.
===== Dispensasjon fra krav i Teknisk regelverk =====
* regelverket kan ikke beskrive alle mulige løsninger
* dispensasjon ≠ dårlig løsning
* kreves begrunnelse på at at følgende parametre er akseptable:
* pålitelighet
* tilgjengelighet
* vedlikeholdbarhet
* sikkerhet
* levetid
* økonomi
* kapasitet
===== Behov for "rådgivende" dispensasjon? =====
Avklaring tidlig i planprosessen om det er mulig/sannsynlig å få dispensasjon?
Ta kontakt på [[teknisk.regelverk@banenor.no|teknisk.regelverk@banenor.no]]
Evt. direkte til fagansvarlig, se [[https://trv.jbv.no/wiki/Rolleliste_for_Teknisk_regelverk|https://trv.jbv.no/wiki/Rolleliste_for_Teknisk_regelverk]]
===== Gi oss tilbakemelding! =====
* fint å vite hvilke krav som er vanskelig(st) å oppfylle, hvilke som er utydelige, hvilke som virker unødvendige…
* legg inn forslag til endring: [[https://trv.jbv.no/wiki/Endringsforslag|https://trv.jbv.no/wiki/Endringsforslag]] (info + lenke til endringsapplikasjon)
* ta opp vanskelige saker i et forum, eks: Overbygningsforum, Traséforum
Ønske om å lære om bakgrunn til krav osv? Se på lærebøkene i jernbaneteknikk: http://www.jernbanekompetanse.no/ (åpen for at alle kan bidra)