~~SLIDESHOW~~ ====== Beredskapsroller i jernbanesystemet ====== Laget av: JCS 08.10.2015 ===== EUs jernbanesystem ===== 3 parter med hvert sitt ansvarsområde * NSA = sikkerhetsmyndighet * IM = infrastrukturforvalter * RU = jernbaneforetak ===== Ansvarsfordelingen i EUs jernbanesystem ===== {{ :presentasjoner:ansvar_jernbane.png?500 |Ansvar i EUs jernbanesystem}} ===== Ansvarsområder for NSA (SJT) ===== * utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver * utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger * gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, nye tog ===== Ansvarsområder for IM (Bane NOR) og RU ===== * har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer * identifisere risikoene * implementere nødvendige risikokontrollsystemer * anvende nasjonale sikkerhetsregler og -standarder og etablere sikkerhetsstyringssystemer IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde ===== Fordeling av sikkerhetsansvar (1/2) ===== IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/styring (CCS) * utøve trafikkstyring * tilrettelegge for selvevakuering i tunnel * tilrettelegge for assistert redning * etablere drifts- og vedlikeholdsregler (trafikkregler, beredskapsplan, jordingsregler, øvelser, forebyggende vedlikehold, feilretting, deteksjon i infrastruktur) ===== Fordeling av sikkerhetsansvar (2/2) ===== RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell * fremføre tog * sikkerhetsinfo om bord * lede evakuering i tog og fra tog * drifts- og vedlikeholdsregler * beredskap for tog * deteksjon i tog ===== Sentrale beredskapsroller ===== IM: * togleder/vaktleder * fagleder jernbane * leder elsikkerhet (LFS) * leder for frakobling (LFK) * hovedsikkerhetsvakt RU: * ombordansvarlig * lokfører ===== Togleder/vaktleder ===== * motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke * sikre strekning mot annen togtrafikk, foreta nødfrakobling ved behov, varsle (iht. varslingsliste) * i mobiliseringsfasen * varsle og mobilisere administrasjonsvakt * kalle ut fagleder jernbane * kalle ut leder for elsikkerhet og sikkerhetsvakt * bestemme bemanning av stasjoner * i evakuerings- og redningsfasen * rekvirere rullende materiell for redning * holde seg oppdatert om utviklingen på skadestedet * informere jernbaneforetak på operativt nivå ===== Fagleder jernbane ===== * være rådgiver for innsatsleder og yte bistand for denne * bistå innsatsleder med å hindre at noen kommer nær kl og trafikkert spor * fremskaffe nødvendig utstyr og ressurser * bistå redningsetatene ved leteaksjoner i og ved spor * fremskaffe informasjon av betydning for redningsetatene * skaffe oversikt over hjelpeinnsats fra IM og RU(-er) * be (LFK) om frakobling av høyspenningsanlegg ===== Ombordansvarlig ===== * Forsikrer seg om at fører og øvrig ombordpersonale har mottatt varsling * Trer inn i rollen som skadestedsleder * Koordinerer skadestedsarbeidet * Søker å utnytte personalet og andre tilgjengelige ressurser for å begrense skadeomfanget * varsling (internvarsling i tog, varsling til passasjerer, varsling eksternt) * livredding (evakuering ved brann, førstehjelp osv.) * sikring av skadested (lukking av dører, sikring av nabospor) ===== Lokfører ===== * Varsle togleder * Om mulig lage avtale om sted/stasjon der redningstjenesten skal møte fram * Ved brann skal fører stoppe toget så snart som mulig, unntatt * i tunneler, på broer og i fjellskjæringer skal fører om mulig kjøre ut * Avvente nærmere beskjed fra ombordansvarlig ===== Skadestedsleder (ansvar RU) ===== * Leder evakuering * Om mulig forsikre seg om at ingen passasjerer har blitt igjen * Om mulig telle opp antall evakuerte passasjerer og antall igjen i/ved toget * Etablere samleplass (sikkert sted) * Utøve ledelse på samleplass ===== Brannbekjempelse (ansvar RU) ===== - Varsling - Evakuering/redning - Slukking * Med mindre det er åpenbart at togpersonalet selv kan slukke røykutviklingen/brannen raskt, iverksettes slukkearbeidet først når varslingsrutinene og evakueringen av passasjerene er foretatt. * Lukke alle vinduer og slå av alle ventilasjonsanlegg. ===== Relaterte kravdokumenter ===== * [[http://www.era.europa.eu/Document-Register/Documents/IU-TSI-Guide-Annex01-SRT-TSI_v1.00_EN.pdf|TSI SRT - application guide]] * [[http://www.era.europa.eu/Document-Register/Documents/IU-TSI-Guide-Annex01-LOC%20PAS-v2.00_EN.pdf|TSI LOC&PAS - application guide]] * [[http://www.dsb.no/Global/Veiledning%20til%20forskrift%20om%20brannforebygging%20-%20versjon%201%20-%2028.%20des%202015.pdf|Veiledning til forskrift om brannforebygging]] * [[https://www.dsb.no/link/47d465ad477144e3aa1a4b9f61dd9673.aspx|Veileder for saksbehandling ved brannsikring av jernbanetunneler]] * Førers regelbok ===== Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/05T ===== //Bane NOR eier spor, plattformer og jernbaneterminalen, mens Flytoget AS, NSB ASog Narvesen AS leier arealer i terminalbygningen. Flytoget AS er den eneste som har utarbeidet prosedyrer for evakuering og rømning av stasjonsområdet. Bane NOR som infrastrukturforvalter skal være kravstiller overfor jernbanevirksomhetene gjennom sportilgangsavtalen, og derigjennom stille krav i tilknytning til blant annet rømnings- og evakueringsplaner og samordning av rutiner og prosedyrer.// //Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å påse at Bane NOR gjennomgår de sikkerhetsorganisatoriske forholdene ved alle stasjoner som berører flere aktører. Dette for å avklare eier- og leieforhold, samt å sikre at beredskaps- og evakueringsrutiner er funksjonelle og med et riktig grensesnitt mellom Bane NOR som hovedaktør og de øvrige virksomhetene.// ===== Brann i Gudvangtunnelen 5.8.2013 ===== Havarikommisjonen mener det feilet på fire vesentlige punkter da det begynte å brenne i Gudvangatunnelen: * Tunnelen hadde ingen form for overvåkning som ga informasjon om hvor mange kjøretøy som var inne i tunnelen. * Det ble ikke gitt informasjon til trafikantene om at det var nødvendig med umiddelbar evakuering. * Røyken ble styrt i en retning som gjorde at den blokkerte den eneste evakueringsmuligheten for trafikantene på den ene siden av brannen. * Tunnelen var dårlig tilrettelagt for selvredning. ~~SLIDESHOW~~