~~SLIDESHOW~~ ====== Hastighetsprofiler ====== Laget av: Christopher Schive, september 2018 ===== Faktorer som begrenser på tillatt hastighet ===== Det er flere faktorer som begrenser tillatt hastighet på jernbanen.De mest typiske er: * komfort * sikkerhet * dynamikk ===== Komfort ===== Jernbanen skal tilfredsstille passasjerers krav til reisekomfort * Kaffekoppen skal ikke skvulpe over * Det skal være trygt å gå i midtgangen * Togsykeposer skal ikke være nødvendig Det er god margin til sikkerhetsgrenser * Jernbanen markedsfører god komfort * Fornøyelsesparker markedsfører dårlig komfort ===== Sikkerhet ===== Sikkerhetskrav skal hindre følgende hendelser: * Sammenstøt tog/tog (stoppe før signal) * Sammenstøt tog/objekt (stoppe før sikret planovergang med sikkerhetsfeil) * Avsporing pga. veltefare i kurver * Avsporing pga. klatring i overgangskurver (vindskjevheter) ===== Dynamikk ===== Tog i fart har anlegg mot skinnene (sporet) og kontakttråden (kl-anlegget). Disse konstruksjonene blir dermed utsatt for dynamiske krefter. Disse konstruksjonene har ulik kapasitet til å ta opp krefter avhengig av konstruksjonens egenart. ===== Hastighetsbegrensninger pga. komfort ===== * Overgangskurver (endring i sideakselerasjon, rampestigningshastighet) * Sirkelkurver (sideakselerasjon) * Vertikalkurver (høydeakselerasjon) * Sporsløyfer, sporveksler (stabilisering, krav til rettlinje) ===== Hastighetsbegrensninger pga. sikkerhet ===== * Avstander til signaler, sikrede planoverganger (bremselengder) * Avstander til skilt, usikrede planoverganger (siktlengder) * Overgangskurver (rampestigning) * Strekninger med risiko for sammenstøt/avsporing (permanente saktekjøringer) ===== Hastighetsbegrensninger pga. dynamikk ===== * Slitasje/nedrivning av kontaktledningsanlegg * Slitasje/sidekrefter/vertikalkrefter på sporkonstruksjoner ===== Hastighetsklasser ===== 3 hastighetsklasser i Norge: - Grunnhastigheter (alle tog) - Plusshastigheter (moderne passasjertog) - Krengetogshastigheter (krengetog) Hastighetsklassene er begrunnet med at en del togtyper har høyere komfort enn "maltoget" ===== Hastighetsprofiler ===== * - 2000: Hastighetsprofiler satt opp for optimalisering av reisetid * 2000 -: Hastighetsovervåkning -> lengre hastighetsavsnitt ===== Muligheter med ETRMS/ETCS ===== * Skilt overføres til ombordutrustning (hastighet, tuting), men siktkrav fra planovergang til tog blir uendret * Nødvendighet av sikt til skilt bortfaller. Endringer i hastighetsprofiler kan optimaliseres. ~~SLIDESHOW~~