~~SLIDESHOW~~ ====== Jernbanen i Norge ====== ===== Nøkkeltall ===== * 4200 km normalspor * 2470 km elektrifisert * 290 km dobbeltspor * 30 % med V > 100 km/h, 4 % med V > 160 km/h * 733 tunneler * 2577 broer * ca. 2000 planoverganger ===== De første jernbanene 1805-54 ===== * 1805: Første hestejernbane på Krokskogen * 1820: Blaafarveværket (gruvebane for malm) * 1820: Gjøsbubanen (tømmertransport) * 1849: Grasmobanen (tømmertransport) * 1854: Oslo – Eidsvoll (Hovedbanen) ===== 1862-1883: Jernbaneutbygging som enkeltstående transportårer ===== * Hamar-Grundsetbanen og Kongsvingerbanen * Størenbanen * Randsfjordbanen * Drammenbanen * Rørosbanen * Jærbanen * Smaalensbanen * Hedmarksbanen * Meråkerbanen * Drammen-Skiensbanen * Vossebanen ===== Stambanene bygges 1890-1940===== * Bergensbanen (1909) * Dovrebanen (1921) * Sørlandsbanen til Kristiansand (1938) * Nordlandsbanen til Mosjøen (1940) ===== 2. verdenskrig 1940-45 ===== * Nordlandsbanen til Dunderland * Sørlandsbanen til Stavanger * Fullføring av Flåmsbanen ===== 1946-1995 ===== Fokus på elektrifisering og bygging av sikringsanlegg * 1962: Nordlandsbanen til Bodø * STOPP * 1973: Liertunnelen * 1980: Oslotunnelen og Oslo S * 1993: Finsetunnelen ===== Etter 1995- ===== * 1996: Ski-Sandbukta * 1999: Gardermobanen * 2001: Kobbervik-Holm * 2005/2011: Askerbanen * 2009: Sandnes – Stavanger (nytt dobbeltspor) * 2015: Langset-Kleverud * 2011-18: Holm-Nykirke, Barkåker-Tønsberg, Farriseidet-Porsgrunn ===== Nasjonal transportplan ===== {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} ^ Planperiode ^ Investering vei ^ Investering jernbane ^ Fordeling vei-jernbane [%] ^ | 2002-11 | 62| 17| 78-22 | | 2006-15 | 69| 26| 73-27 | | 2010-19 | 135| 45| 75-25 | | 2014-23 | 275| 92| 75-25 | | 2018-29 | 238| 171| 58-42 | Beløp i milliarder NOK.