~~SLIDESHOW~~ ====== Rammebetingelser for linjeføring - hvilke muligheter finnes i Teknisk regelverk for å bygge billigere? ====== Maria Skartsæterhagen, Baneteknikk, Teknologi og regelverk ===== Sporets trasé ===== [[https://trv.jbv.no/wiki/Overbygning/Prosjektering/Sporets_trasé|https://trv.jbv.no/wiki/Overbygning/Prosjektering/Sporets_tras%C3%A9]] ===== Normale og minste krav ===== Sakset fra regelverket: "For prosjektering av nye baner er det "normale krav" som betegner Bane NORs standardkrav. Unntaksvis kan man likevel tillate en lavere traséstandard for å unngå uforholdsmessig store investeringer. Det er da mulighet for å benytte "minste krav". Det er prosjektet (hovedplan) som avgjør om og i tilfelle hvor det er nødvendig å benytte "minste krav". Dispensasjon utover "minste krav" må søkes om på samme måte som for skal-krav. " ===== Dimensjonerende parametre (nye baner) ===== Tabellen viser utdrag fra tabell 2 i Sporets trasé. {{:presentasjoner:dim-parametre-utdrag.png?nolink&700x227}} *For rene persontrafikkbaner gjelder hmaks = 160 mm (normale krav) og hmaks = 180 mm (minste krav). Kravene er samkjørt med TSI-Inf, europeisk standard EN 13803 og Trafikverkets regler. Disse kravene er myket opp de siste 2-3 år, se [[https://trv.jbv.no/wiki/Endringslogg_Overbygning/Prosjektering|https://trv.jbv.no/wiki/Endringslogg_Overbygning/Prosjektering]] ===== Traseringstabeller ===== {{:presentasjoner:traseringstabell-eksempel.png?nolink&600x278}} Gir et //forslag// til hvordan oppfylle regelverkets krav (radius, overgangskurvelengde og overhøyde). ===== Stigning og fall ===== {{:presentasjoner:bestemmende-stign-fall.png?nolink&400x105}} 1) Tillates i en lengde opp til 3 km etter en inngående vurdering av stigningsforholdene på vedkommende banestrekning. Kravet til 12,5 ‰ sto i en tidligere utgave av TSI-Inf, kravet er nå fjernet derfra. Trafikverkets tilsvarende krav er 10 ‰. ===== Avstand mellom sporveksler ===== {{:presentasjoner:avstand-sporveksler-eks.png?nolink&700x265}} Avstandskrav pga komfort og vedlikeholdbarhet. ===== Dispensasjon fra krav i Teknisk regelverk ===== * regelverket kan ikke beskrive alle mulige løsninger * dispensasjon ≠ dårlig løsning * kreves begrunnelse på at at følgende parametre er akseptable: * pålitelighet * tilgjengelighet * vedlikeholdbarhet * sikkerhet * levetid * økonomi * kapasitet ===== Behov for "rådgivende" dispensasjon? ===== Avklaring tidlig i planprosessen om det er mulig/sannsynlig å få dispensasjon? Ta kontakt på [[teknisk.regelverk@banenor.no|teknisk.regelverk@banenor.no]] Evt. direkte til fagansvarlig, se [[https://trv.jbv.no/wiki/Rolleliste_for_Teknisk_regelverk|https://trv.jbv.no/wiki/Rolleliste_for_Teknisk_regelverk]] ===== Gi oss tilbakemelding! ===== * fint å vite hvilke krav som er vanskelig(st) å oppfylle, hvilke som er utydelige, hvilke som virker unødvendige… * legg inn forslag til endring: [[https://trv.jbv.no/wiki/Endringsforslag|https://trv.jbv.no/wiki/Endringsforslag]] (info + lenke til endringsapplikasjon) * ta opp vanskelige saker i et forum, eks: Overbygningsforum, Traséforum Ønske om å lære om bakgrunn til krav osv? Se på lærebøkene i jernbaneteknikk: http://www.jernbanekompetanse.no/ (åpen for at alle kan bidra)