Laget av: JCS 08.10.2015
3 parter med hvert sitt ansvarsområde
IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde
IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/styring (CCS)
RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell
IM:
RU:
Bane NOR eier spor, plattformer og jernbaneterminalen, mens Flytoget AS, NSB ASog Narvesen AS leier arealer i terminalbygningen. Flytoget AS er den eneste som har utarbeidet prosedyrer for evakuering og rømning av stasjonsområdet. Bane NOR som infrastrukturforvalter skal være kravstiller overfor jernbanevirksomhetene gjennom sportilgangsavtalen, og derigjennom stille krav i tilknytning til blant annet rømnings- og evakueringsplaner og samordning av rutiner og prosedyrer. Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å påse at Bane NOR gjennomgår de sikkerhetsorganisatoriske forholdene ved alle stasjoner som berører flere aktører. Dette for å avklare eier- og leieforhold, samt å sikre at beredskaps- og evakueringsrutiner er funksjonelle og med et riktig grensesnitt mellom Bane NOR som hovedaktør og de øvrige virksomhetene.
Havarikommisjonen mener det feilet på fire vesentlige punkter da det begynte å brenne i Gudvangatunnelen: