Jernbanen i Norge

Nøkkeltall

  • 4200 km normalspor
  • 2470 km elektrifisert
  • 290 km dobbeltspor
  • 30 % med V > 100 km/h, 4 % med V > 160 km/h
  • 733 tunneler
  • 2577 broer
  • ca. 2000 planoverganger

De første jernbanene 1805-54

  • 1805: Første hestejernbane på Krokskogen
  • 1820: Blaafarveværket (gruvebane for malm)
  • 1820: Gjøsbubanen (tømmertransport)
  • 1849: Grasmobanen (tømmertransport)
  • 1854: Oslo – Eidsvoll (Hovedbanen)

1862-1883: Jernbaneutbygging som enkeltstående transportårer

  • Hamar-Grundsetbanen og Kongsvingerbanen
  • Størenbanen
  • Randsfjordbanen
  • Drammenbanen
  • Rørosbanen
  • Jærbanen
  • Smaalensbanen
  • Hedmarksbanen
  • Meråkerbanen
  • Drammen-Skiensbanen
  • Vossebanen

Stambanene bygges 1890-1940

  • Bergensbanen (1909)
  • Dovrebanen (1921)
  • Sørlandsbanen til Kristiansand (1938)
  • Nordlandsbanen til Mosjøen (1940)

2. verdenskrig 1940-45

  • Nordlandsbanen til Dunderland
  • Sørlandsbanen til Stavanger
  • Fullføring av Flåmsbanen

1946-1995

Fokus på elektrifisering og bygging av sikringsanlegg

  • 1962: Nordlandsbanen til Bodø
  • STOPP
  • 1973: Liertunnelen
  • 1980: Oslotunnelen og Oslo S
  • 1993: Finsetunnelen

Etter 1995-

  • 1996: Ski-Sandbukta
  • 1999: Gardermobanen
  • 2001: Kobbervik-Holm
  • 2005/2011: Askerbanen
  • 2009: Sandnes – Stavanger (nytt dobbeltspor)
  • 2015: Langset-Kleverud
  • 2011-18: Holm-Nykirke, Barkåker-Tønsberg, Farriseidet-Porsgrunn

Nasjonal transportplan

Planperiode Investering vei Investering jernbane Fordeling vei-jernbane [%]
2002-11 62 17 78-22
2006-15 69 26 73-27
2010-19 135 45 75-25
2014-23 275 92 75-25
2018-29 238 171 58-42

Beløp i milliarder NOK.