Jernbanene bygget som
Resultat: Liten grad av samtrafikk
ERA er Det europeiske jernbanebyrået og rettsakter fremgår av denne oversikten.
ERA skiftet navn (men ikke forkortelse) og funksjon i 2016, samtidig med at EU iverksatte den tekniske pilaren i sin fjerde jernbanepakke. ERA gikk dermed fra å være et rådgivende organ til å bli et organ med formell beslutningsmyndighet. Fra 2019 av skal byrået få flere oppgaver og overnasjonal myndighet når det gjelder samtrafikk, sikkerhet og sertifisering av førere.
1. Under eneveldet (1660-1814) betegnelse på lov gitt av kongen og rettet til alle undersåtter.
2. 1940-45 betegnelse på forbud og påbud gitt av den tyske okkupasjonsmakten.
3. Den mest inngripende formen for ▶rettsakt innen Den europeiske union (EU). En forordning får i sin helhet lovs kraft i medlemslandene uten å måtte vedtas av det enkelte land. Forordninger kan vedtas av Unionsrådet eller Europakommisjonen og skal godkjennes av Europaparlamentet. På grunn av EØS-avtalen er innholdet i en rekke forordninger blitt norsk rett.
Et direktiv er en rettsakt vedtatt av ▶Unionsrådet i Den europeiske union (EU) og godkjent av Europaparlamentet. I motsetning til ▶forordninger blir direktiver ikke umiddelbart bindende i medlemslandene. Landene er derimot bundet av målsettingen i direktivene, og er forpliktet til å inkorporere dem i sin nasjonale lovgivning innen en viss frist (se Roma-traktaten art. 189). Gjennom EØS-avtalen er innholdet i en rekke direktiver blitt en del av norsk rett.
EUs jernbanepakke IV er delt i en teknisk del og en markedsdel, og består av til sammen seks direktiver og forordninger.
Direktiver og forordninger i jernbanepakke 4.
Slik vi oppfatter det vil Jernbanetilsynet gjennomføre tilsyn av EU-reglene. Men regelverket lages i EU og de endelige beslutningene treffes i EU, også når det gjelder å inndra trafikeringsrett. Rolf Ringdal, NLF
Paradokset er at når vi møter våre kolleger fra østeuropeiske land, så vil de gjerne at nivået på jernbanen der skal bli bedre. Og for dem blir det bedre med disse direktivene. Men for oss blir det dårligere. Jane Sæthre, NJF
22.10.20: Stortinget setter foreløpig bom for EUs fjerde jernbanepakke. Opposisjonen vil at Høyesterett først vurderer om den foreslåtte myndighetsoverføringen er i samsvar med Grunnloven.
Implementerer Interoperabilitetsdirektivet.
Gjennom teknisk harmonisering og gjøre det mulig:
IM (infrasturkturforvalter, Bane NOR) - RU (jernbaneforetak, VY, Flytoget..)
IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde
Jernbanedirektoratet har det overordnede ansvaret for togtilbudet og for strategisk planlegging, utvikling av infrastruktur, og helhetlig koordinering av sektoren.
Bane NOR har det operative ansvaret for trafikkstyring, drift, vedlikehold og utbygging av jernbanen og togstasjonene.
Norske tog AS har ansvaret for å leie ut statens togmateriell til togselskaper som kjører på oppdrag fra staten.
Vy, Flytoget, Go Ahead Norge, SJ og andre togselskaper har ansvaret for å kjøre tog på jernbanestrekningene.
Interoperabilitetsdirektivet (implementert i Samtrafikkforskriften) setter krav til:
TSI-kravene implementeres i Bane NORs interne regelverk.
Kapittel | Innhold |
---|---|
Fortale | EU-kommisjonens rammeverk |
1 | Introduksjon, tekniske og geografiske virkeområde |
2 | Definisjon av delsystemet, grensensitt mot andre delsystemer |
3 | Grunnleggende krav |
4 | Grunnleggende parametre for delsystemet med tilhørende krav og grenseverdier |
5 | Oversikt over samtrafikkomponenter |
6 | NOBOs samsvarsvurdering |
7 | Gjennomføring av TSI-en på ny og eksisterende infrastruktur |
TSI-ene kan deles inn i 2 grupper:
Navn | Virkeområde |
---|---|
TSI CCS | Styring, kontroll og signal langs sporet Styring, kontroll og signal om bord |
TSI INF | Infrastruktur, vedlikehold |
TSI ENE | Energi, vedlikehold |
TSI LOC&PAS og TSI WAG | Rullende materiell |
TSI NOISE | Rullende materiell |
TSI SRT | Infrastruktur, energi, rullende materiell, drift og trafikkstyring, vedlikehold |
TSI PRM | Infrastruktur, rullende materiell, drift og trafikkstyring, telematikkapplikasjoner |
Navn | Virkeområde |
---|---|
TSI OPE | Drift og trafikkstyring |
TSI TAF og TSI TAP | Telematikkapplikajsoner |
NOBO = notified body
DEBO = designated body