Laget av: Christopher Schive, februar 2017
Jernbaneulykker kan dele inn i såkalte topphendelser:
År | Ulykkestype | Antall | Drepte |
---|---|---|---|
2013 | Avsporinger | 2 | 0 |
Sammenstøt | 1 | 0 | |
Personer på planoverganger/i spor | - | 4 | |
2014 | Avsporinger | 3 | 0 |
Sammenstøt | 0 | 0 | |
Personer på planoverganger/i spor | - | 1 | |
2015 | Avsporinger | 2 | 0 |
Sammenstøt | 2 | 0 | |
Personer på planoverganger/i spor | - | 3 | |
2016 | Avsporinger | 2 | 0 |
Sammenstøt | 2 | 0 | |
Personer på planoverganger/i spor | - | 6 |
Sikkerhetstiltak deles inn i:
Generelt gjelder:
Hindre sammenstøt med objekt (stein, jord, is og snø), avsporing pga. solslyng, skinnebrudd eller vindskjevhet (teleskade), avsporings pga. utglidning av fundament eller deformasjoner i bærende konstruksjoner
Forebyggende tiltak:
Generelt gjelder:
Operative tiltak:
Spesifikke tiltak for å oppdage og kontrollere brann:
Spesifikke tiltak i nødsituasjoner:
Tiltak og utstyr ved evakuering:
Utstyr ved langvarig stans
Tiltak for tunneler: