Hastighetsprofiler

Laget av: Christopher Schive, september 2018

Faktorer som begrenser på tillatt hastighet

Det er flere faktorer som begrenser tillatt hastighet på jernbanen.De mest typiske er:

  • komfort
  • sikkerhet
  • dynamikk

Komfort

Jernbanen skal tilfredsstille passasjerers krav til reisekomfort

  • Kaffekoppen skal ikke skvulpe over
  • Det skal være trygt å gå i midtgangen
  • Togsykeposer skal ikke være nødvendig

Det er god margin til sikkerhetsgrenser

  • Jernbanen markedsfører god komfort
  • Fornøyelsesparker markedsfører dårlig komfort

Sikkerhet

Sikkerhetskrav skal hindre følgende hendelser:

  • Sammenstøt tog/tog (stoppe før signal)
  • Sammenstøt tog/objekt (stoppe før sikret planovergang med sikkerhetsfeil)
  • Avsporing pga. veltefare i kurver
  • Avsporing pga. klatring i overgangskurver (vindskjevheter)

Dynamikk

Tog i fart har anlegg mot skinnene (sporet) og kontakttråden (kl-anlegget). Disse konstruksjonene blir dermed utsatt for dynamiske krefter. Disse konstruksjonene har ulik kapasitet til å ta opp krefter avhengig av konstruksjonens egenart.

Hastighetsbegrensninger pga. komfort

  • Overgangskurver (endring i sideakselerasjon, rampestigningshastighet)
  • Sirkelkurver (sideakselerasjon)
  • Vertikalkurver (høydeakselerasjon)
  • Sporsløyfer, sporveksler (stabilisering, krav til rettlinje)

Hastighetsbegrensninger pga. sikkerhet

  • Avstander til signaler, sikrede planoverganger (bremselengder)
  • Avstander til skilt, usikrede planoverganger (siktlengder)
  • Overgangskurver (rampestigning)
  • Strekninger med risiko for sammenstøt/avsporing (permanente saktekjøringer)

Hastighetsbegrensninger pga. dynamikk

  • Slitasje/nedrivning av kontaktledningsanlegg
  • Slitasje/sidekrefter/vertikalkrefter på sporkonstruksjoner

Hastighetsklasser

3 hastighetsklasser i Norge:

  1. Grunnhastigheter (alle tog)
  2. Plusshastigheter (moderne passasjertog)
  3. Krengetogshastigheter (krengetog)

Hastighetsklassene er begrunnet med at en del togtyper har høyere komfort enn «maltoget»

Hastighetsprofiler

  • - 2000: Hastighetsprofiler satt opp for optimalisering av reisetid
  • 2000 -: Hastighetsovervåkning → lengre hastighetsavsnitt

Muligheter med ETRMS/ETCS

  • Skilt overføres til ombordutrustning (hastighet, tuting), men siktkrav fra planovergang til tog blir uendret
  • Nødvendighet av sikt til skilt bortfaller. Endringer i hastighetsprofiler kan optimaliseres.

View page as slide show