Maria Skartsæterhagen, Baneteknikk, Teknologi og regelverk
Sakset fra regelverket: «For prosjektering av nye baner er det «normale krav» som betegner Bane NORs standardkrav. Unntaksvis kan man likevel tillate en lavere traséstandard for å unngå uforholdsmessig store investeringer. Det er da mulighet for å benytte «minste krav». Det er prosjektet (hovedplan) som avgjør om og i tilfelle hvor det er nødvendig å benytte «minste krav». Dispensasjon utover «minste krav» må søkes om på samme måte som for skal-krav. »
Tabellen viser utdrag fra tabell 2 i Sporets trasé.
*For rene persontrafikkbaner gjelder hmaks = 160 mm (normale krav) og hmaks = 180 mm (minste krav).
Kravene er samkjørt med TSI-Inf, europeisk standard EN 13803 og Trafikverkets regler.
Disse kravene er myket opp de siste 2-3 år, se https://trv.jbv.no/wiki/Endringslogg_Overbygning/Prosjektering
Gir et forslag til hvordan oppfylle regelverkets krav (radius, overgangskurvelengde og overhøyde).
1) Tillates i en lengde opp til 3 km etter en inngående vurdering av stigningsforholdene på vedkommende banestrekning.
Kravet til 12,5 ‰ sto i en tidligere utgave av TSI-Inf, kravet er nå fjernet derfra.
Trafikverkets tilsvarende krav er 10 ‰.
Avstandskrav pga komfort og vedlikeholdbarhet.
Avklaring tidlig i planprosessen om det er mulig/sannsynlig å få dispensasjon?
Ta kontakt på teknisk.regelverk@banenor.no
Evt. direkte til fagansvarlig, se https://trv.jbv.no/wiki/Rolleliste_for_Teknisk_regelverk
Ønske om å lære om bakgrunn til krav osv? Se på lærebøkene i jernbaneteknikk: http://www.jernbanekompetanse.no/ (åpen for at alle kan bidra)