Læreplan: Fagleder jernbane
Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for fagleder jernbane. Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet
Eier av læreplanen
Bane NOR, Infrastrukturdirektøren
Utarbeidet av
Eksamenskode
Sertifikatkode
Kurslengde
Grunnkurs med generell beredskapsopplæring: | 2 dager |
El- sikkerhets opplæring for fagleder jernbane: | 1 dag |
Repetisjonskurs | 1 dag |
Lokal kjenntmannsrunde (etter hvert grunn- og repetisjonskurs) | 1 dag |
Målgruppe
Personell som er tiltenkt funksjonen fagleder jernbane.
Betingelse
Kandidaten må være ansatt i Bane NOR
Kandidaten må ha gyldige godkjenninger innen sitt fag
Kandidaten skal være en del av ordinær driftsvakt, herunder tverrfaglig beredskap, værvakt eller spesifikt for Oslokorridoren/Øst: trafikkstyring
Egnethet
Fagleder jernbane skal inneha en lederfunksjon i en innsatsledelse, og kandidater som skal fylle funksjonen må velges blant personer med egnethet til å lede andre, inkludert foretakene, i en hektisk og krevende innsats.
Krav til forkunnskaper
Operativ driftserfaring på jernbanen
Strekningskompetanse
Kjennskap til trafikkavvikling på strekningen
Kandidaten må inneha godkjenning som hovedsikkerhetsvakt (HSV) eller trafikkstyring med tilhørende sikkerhetstjeneste
Kompetanse etter gjennomført kurs
Skal kunne forstå, samhandle og koordinere jernbanefaglig innsats, granskning og kommunikasjon på et skadested ovenfor innsatsleder, togledelse og områdets kriseledelse for hendelser i eller ved Bane NORs infrastruktur.
Godkjenningsperiode
Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: 3 år
Forutsetter årlig oppdatering i Forskrift for sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE) inkludert førstehjelp hver 12. måned for de som skal utøve funksjonen på elektrifiserte strekninger
Gjennomføring
Teoretisk og praktisk gjennomføring
Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget
Kurset arrangeres og administreres av Infrastrukturdivisjonen
Eksamen
Grunnkurs | Flervalgseksamen, maks. ½ time* |
Repetisjonskurs | Flervalgseksamen, maks. ½ time |
*= El-sikkerhetsopplæringen skal inngå i eksamensoppgavene for de som har tatt dette.
Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang.
Kontinuasjon
Grunnkurs | Flervalgseksamen, maks. ½ time* |
Repetisjonskurs | Flervalgseksamen, maks. ½ time |
*= El-sikkerhetsopplæringen skal inngå i eksamensoppgavene for de som har tatt dette.
Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset.
Påmelding til nytt grunnkurs kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen.
Krav til instruktører
Krav til instruktører ansatt i Bane NOR
Godkjent i sikkerhetstjeneste og inneha/ ha innehatt godkjenning som fagleder jernbane innen de siste 10 årene
Inngående kjennskap til Bane NORs styrende dokumenter for beredskap
Gode pedagogiske evner
Krav til eksternt instruktørpersonell
Brukt som instruktør på aktuelt tema i egen organisasjon
Erfaring fra innsats på skadested
Kjennskap til Bane NORs organisering av beredskap
Læringsmål
Kandidaten skal forstå:
sitt ansvar som Bane NORs representant i innsatsleders kommandoplass (ILKO)
samhandling mellom de ulike aktørene på skadestedet
de ulike rollene og organisering på et skadested
lederrollen på et skadested, med forventninger og fallgruver
hvordan gransking av hendelser på jernbanen initieres og gjennomføres
hovedinnholdet i RID regelverket
hovedtiltak ved farlig gods lekkasjer fra rullende materiell eller last
Kandidaten skal kjenne til:
hvordan beredskapen er bygd opp i Bane NOR, herunder rolle og ansvar for trafikksjef v/togleder
hovedprinsippene for proaktiv ledelse
hvilken delegert fullmakt fagleder jernbane har ved beredskapshendelser
granskning av uønskede hendelser
de ulike redningsetaters roller, ansvar og funksjoner
kommunikasjon med media ved ulykker på jernbanen
farer og beredskap knyttet til brann i tunneler, herunder hvordan en brann i en tunnel kan utvikle seg og slukkes
fareklasser og merking i forbindelse med farlig gods som fraktes/oppbevares på Bane NORs infrastruktur
normale stressreaksjoner i kriser, og hvordan en kan motvirke disse
prinsippene for hvordan et skadested organiseres
hvordan jording og strøm foretas på elektrifiserte banestrekninger (kun for fagledere som skal tjenestegjøre på elektrifiserte strekninger)