Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som txp på Ski stasjon har tilstrekkelig kompetanse i lokale forhold og betjening av stillverket.
Bane NORs hovedmål å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.
Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring må ha gjennomført og bestått txp-utdanningen, og oppfylle helsekrav i Togframføringsforskriften.
Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:
Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:
Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Teorien gjennomgås i klasseromsundervisning. Maksimum 2 personer kan delta på teoriundervisning samtidig.
Den praktiske opplæringen gis ved at personen på opplæring går sammen med en erfaren txp. Maksimum 2 person kan delta på praktisk opplæring på samme skift.
Opplæring ved Ski stasjon gjennomføres i løpet av ca. 6 uker. Opplæringen består av ca. 1 uke teoriundervisning, den øvrige delen består av befaringer, praktiske øvelser, teoretisk forklaring og trening.
Områdesjef har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen, herunder sørge for;
Det er to sensorer på eksamen.
Sakkyndig leder signal er ansvarlig for å peke ut sensor fra signalteknisk miljø.
Områdesjefen er ansvarlig for å peke ut sensor med trafikkutdanning (personen som utpekes skal ikke ha vært veileder under opplæringen).
Med eksamen menes en avsluttende muntlig prøve hvor kandidatene prøves i betjening av stillverk, og bruk av skjematisk plan og forriglingstabell.
Når eksamen er bestått godkjennes kandidaten til å kunne utføre selvstendig tjeneste på Ski.
Hvis kandidaten ikke består eksamen, har kandidaten muligheten til å avlegge en ny eksamen. Det skal gis ytterligere veiledning, og ny eksamen kan avlegges tidligst 14 dager senere.
Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Kunde og trafikk som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring, Mal/skjema/sjekkliste. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.
Kandidatene skal tjenestegjøre på minimum 2 vakter sammen med en godkjent txp før de kan tjenestegjøre på selvstendige vakter. Gruppeleder skal i dialog med kandidaten legge plan for å tjenestegjøre selvstendig på nattevakt.
Versjon | Dato | Beskrivelse av endring |
000 | 21.05.14 | Dokumentet opprettet |
001 | Revisjon 000 publisert i wiki |
Leksjon 1: Sporområder
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Få oversikt over sporområder og grensesnitt på Ski stasjon Få forståelse av viktigheten av god kjennskap til området | |
Pensum |
Leksjon 2: Bli kjent med stasjonsområdet og spesielle forhold
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Kunne forklare hvordan det geografiske området er inndelt på Ski stasjon, hvilke sikringsanlegg som finnes, hvilke spor som benyttes til ulike formål Kunne forklare hvilke spor som styres av togleder og hvilke som styres av Txp: - Signalbilder - Plassering av signaler - Avstander - Overgang til midtplattform - Lokstall - Baneavd | |
Pensum |
Leksjon 1: Skjematisk plan og forriglingstabell
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Kunne forklare innholdet i skjematiske plan og forriglingstabell | |
Pensum: Skjematisk plan forriglingstabell |
Leksjon 2: Innføring i betjening av sikringsanlegg
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Gjennomgang av stillverksinstruks: - Symboler - Tegn - Ulike alarmbeskjeder - Signalbilder | |
Pensum: Stillverksinstruks |
Leksjon 3: Betjening av sikringsanlegg
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Forklare: - Stille hovedsignaler og dvergsignaler - Sporveksel / sporsperre - Indikeringer - Sette signaler i stopp/oppheve signaler i stopp - Sperring av spor/sporfelt - Grenser og grensesnitt ved Ski | Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegg |
Pensum: Stillverksinstruks |
Leksjon 4: Betjening av sikringsanlegg
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Gjøre rede for: - Betjening av sikringsanlegg - Signalbilder - Identifikasjon av signaler - Sporvekselvarme for Nord og syd - Indikeringer | Demonstrere og mestre betjening av sikringsanlegg |
Pensum: Stillverksinstruks |
Leksjon 5: Betjening av betjeningspanel
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Mestre betjening av betjeningspanel: - Nødfrakobling - Jordfeil - Signal stopp - Hovedbryter - Indikeringslamper for omlegging av drivmotorer |
|
Pensum: Stillverksinstruks |
Leksjon 6: Feil på sikringsanlegg
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Kjenne til hvilke alarmer som kan komme Kjenne til hvilke alarmer som skal meldes videre Kjenne til mulighetene når det oppstår feil på sikringsanlegget | Mestre situasjoner med feil |
Pensum |
Leksjon 7: Registrere tognummer
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Utføre korrekt registrering av tognummer i Ebicos |
|
Pensum: Kodeoversikt Ebicos |
Leksjon 8: Framføring av skift til/fra lokstallen
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Kjenne til hva det er plass til i lokstallen, og i hvilken rekkefølge det bør stalles Kjenne til veksler ved lokstallen som fører må stille | Mestre framføring av skift til/fra lokstallen Utføre korrekt kommunikasjon Mestre utarbeidelse av avviksplan for lokstall |
Pensum: Lokstallplan |
Leksjon 9: Togbok
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Demonstrere korrekt bruk av togbok for Ski |
|
Pensum: Togoppgave Togbok |
Leksjon 10 Samspill med Drops
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Utføre korrekt kommunikasjon | |
Pensum: D-sirkulære |
Leksjon 11: Oversikt over trafikkbildet
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Sørge for effektiv trafikkavvikling, følge med på trafikken på slaveskjermer. Være proaktiv. |
|
Pensum: Ebicos skjerm Vicos skjerm |
Leksjon 12: Ulike hjelpemidler og interne rutiner
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Mestre betjening av: - TTS/FIDO - PIA - PIMS Demonstrere fordeling av ordre til tog og til personalet på Ski |
|
Pensum |
Leksjon 13: Arbeid i spor
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Mestre flere arbeider i spor, samtidig som man sikrer flyt i togtrafikken. |
|
Pensum |
Leksjon 14: Farlig gods
Kunnskapsmål | Ferdighetsmål |
---|---|
Kjenne til at det er landingsplass for farlig gods på Rosenholm | Iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. |
Pensum: Lokal beredskapsplan/varslingslister |