Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring må ha gjennomført og bestått txp-utdanningen, og oppfylle helsekrav i Togframføringsforskriften.
Gjennom bestått utdanning på Norsk jernbaneskole har txp den formelle godkjenningen til å utføre tjeneste ved Drammen stasjon.
Drammen er en stasjon med stor trafikk, og med mange tilliggende skifteområder. Opplæringen har en varighet på 6 – 8 uker, og består av befaring, forklaring og praktisk trening ved Togekspedisjonen. Målet er å gi kandidatene god innsikt i lokale forhold ved Drammen stasjon, slik at de etter endt opplæring mestrer å styre trafikken effektivt.
Gruppeleder txp har ansvar for å organisere opplæringen på vegne av områdesjefen, og i samarbeid med kandidatene og veiledere vurdere når de er skikket til å utføre selvstendig tjeneste.
Versjon | Dato | Beskrivelse av endring |
000 | 21.05.14 | Dokumentet opprettet |
001 | 06.01.16 | Tatt inn en setning i pkt 1 Innledning om at man gjennom txp utdanningen er godkjent til å utføre tjeneste. |
002 | Revisjon 001 publisert i wiki |
Mål |
---|
Få oversikt over sporområder og grensesnitt ved Drammen stasjon Få forståelsen av viktigheten av god kjennskap til området |
Henvisning: |
Mål |
---|
Kunne forklare hvordan det geografiske området er inndelt på Drammen stasjon, og hvilke spor som benyttes til ulike formål Kunne forklare hvilke spor som styres av txp, togleder og driftsoperatør: - Hovedspor - Hensettingsspor Sundhaugen - Skifteområde Sundland - Skifteområde Åkeren og Kroken - Skifteområde Holmen - Tangen sidespor - Spor 20 - Frakobling - Middelkontrollamper - Dvergsignaler - Indre hovedsignaler - Middelkontrollamper - Planovergang |
Henvisning: Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet Gjennomføre befaring |
Mål |
---|
Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: - Det er fem togspor med plattform, spor 1-5 - De fleste flytog går spor 3 - Lok og materiell i spor 1 - Hensetting av materiell - Bruk av togoppgave og evt. avviksplan - Kort togvei - Middelkontrollamper – ring fører ved behov for å trekke lenger fram |
Henvisning: Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet 3.13.12 |
Mål |
---|
Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: - Spor 1 er delt i to sporfelt - Txp har mulighet til å dele togvei, og ta inn et nytt tog på forkortet togvei |
Henvisning: |
Mål |
---|
Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: - Spor 6 har ikke plattform - Spor 6 brukes stort sett til tomtog og passerende tog - Spor 6 må benyttes hvis skift skal videre til spor 30, 31 og 32 - Skamarken har sporveksler som betjenes med trykknapp av fører - Txp betjener ytre sporveksel - Fører betjener sporvekslene etter dette - Txp gir tillatelse til kjøring - Spor 20 er snuspor, viktig at toget kjører helt i butt |
Henvisning: |
Mål |
---|
Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: - Spor 42 – 46 - Bruk Vestfoldbanesiden til/fra spor 45 og 46 - Spor 46 har serviceplattform og plass til dobbelt sett - Spor 45 har også plass til dobbelt sett, men sperrer da spor 46 i nedre ende |
Henvisning: |
Mål |
---|
Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: - Mot verkstedområde framføres skift på dverger stilt av txp - For framføring av skift til/fra spor 2, 3 og 11 og mot Gruppa skal det være kommunikasjon mellom txp og driftoperatør Sundland før txp stiller dvergsignal - Kommunikasjonen med driftsoperatør Sundland er basert på read-back |
Henvisning: Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet 3.13.13 |
Mål |
---|
Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: - Txp kan frigi for lokal skifting på det høyre sporet (Åkeren) - Txp stiller dvergsignal for det venstre sporet (Kroken) - Txp kommuniserer med driftsoperatør Sundland når de mottar skiftet fra Sundland - Txp kommuniserer med signalgiver og stiller dvergsignal til Kroken, eventuelt frigir for lokal skifting Kroken |
Henvisning: |
Mål |
---|
Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: - Skift til Holmen kommer fra Sundland - Driftsoperatør Sundland kommuniserer med txp - Txp stiller dvergsignaler fra Sundland til togspor Drammen stasjon - Txp ringer togleder og melder kipptog til Holmen - Togleder legger sporveksel inn til Holmen, deretter stiller txp utkjør hovedsignal - Når skift skal tilbake fra Holmen ringer fører til togleder - Togleder ringer txp, togleder legger sporveksel og txp stiller dvergsignal og innkjør hovedsignal |
Henvisning: Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet 3.13.11 |
Mål |
---|
Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: - Kun spor 1 går til Tangensporet - Sporet brukes stort sett til å hensette arbeidsmaskiner - Det er låst port til Tangen sidespor, førerne har nøkkel - Txp styrer et dvergsignal ved indre hovedsignal - Etter at skiftet har passert dvergsignalet er det ikke txp som styrer - Det er strøm på sporet litt forbi dvergsignalet - Når skift skal tilbake ringer fører ved dvergsignal og får stilt signal |
Henvisning: |
Mål |
---|
Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: - Spor 20 er et snuspor - Det er ikke tillatt med hensetting - Sporet er langt nok til å ta imot dobbelt sett, men må kjøres i butt - Man kan komme til spor 20 fra alle spor unntatt spor 1 - Txp stiller sentraltstilte sporveksler |
Henvisning: |
Mål |
---|
Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: - Hvis txp må rive hovedsignal, fører en feil til at signalet på Brakerøya også noen ganger faller - Txp må ta forholdsregler hvis det er behov for å rive signal og det samtidig er tog på vei inn på Brakerøya - Kommunikasjon med togleder |
Henvisning: |
Mål |
---|
Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling: - Drammen stasjon er todelt ved frakobling, med spesielle sløyfer - Ved frakobling skal elsikkerhetsplan og kart foreligge - Endret kjøremønster for hindring av overkjøring av strøm - Ved frakobling og kjøring til spor 3, bruk forbikoblingsknapp |
Henvisning:: |
Mål |
---|
Få oversikt og erfaring med særskilte forhold: - Varsellamper ved planovergang - Rutiner for å ringe txp ved behov for å passere planovergangen |
Henvisning: Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet 3.13.12 |
Mål |
---|
Få oversikt og erfaring i ulike systemer og rutiner: - Registrere korrekt tognummer i Vicos - Føre korrekt togbok for dobbeltsporet stasjon - Betjene TTS/FIDO - Betjene PIA og PIMS - Fordele ordre til tog og til personalet ved Drammen og Sundland |
Henvisning: |