Innholdsfortegnelse

Lokal opplæringsplan for driftsoperatør

Lokal opplæringsplan av driftsoperatør på ny driftsbanegård

Opplæringsplan – lokal opplæring driftsoperatør

1. Innledning

Opplæringsplanen tar utgangspunkt i læreplan for lokal opplæring, og skal bidra til å sikre at medarbeidere får opplæring som tilfredsstiller målene i læreplanen. Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på stasjoner har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre selvstendig tjeneste som driftsoperatør.

Eier av læreplanen: Trafikkdirektør i Drift og teknologi
Utarbeidet av: Fagansvarlig kompetanse i Framføringssikkerhet, Trafikk:

2. Betegnelse på opplæringen

Lokal opplæringsplan av driftsoperatør beskriver aktiviteter og tema for gjennomgang i forbindelse med opplæring til selvstendig trafikkstyring på ny stasjon.
Opplæringsplanene er delt inn i to deler. Del 1 er felles for alle. Del 2 gjelder for særskilte forhold.
Aktiviteter og tema som er beskrevet i del 1 er generelle og gjeldende for alle stasjoner. I del 2 skal det kun beskrives de forhold som er særskilte for den angitt stasjon, driftsbanegård eller skifteområde.

3. Delmål til tema

Delmål for opplæringen er beskrevet for hvert tema i vedleggene.

4. Kriterier

Kriterier beskriver hva driftsoperatør skal kunne.

5. Pensum

Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i vedleggene til opplæringsplanen.

6. Oppfølging under opplæring

Leder skal gjennomføre individuelle samtaler med driftsoperatør underveis i opplæringen, hvor det gis tilbakemelding på progresjon og egnethet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov. Dersom driftsoperatør ikke oppnår forventet kompetanse etter forbedringstiltak, må leder vurdere videre arbeidsforhold.
Se beskrivelse i Læreplan for lokal opplæring-txp, pkt 12.Oppfølging av medarbeider.

7. Vurdering av opplæringen

Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan. Medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner skal også vurderes.
For mindre stasjoner er det ikke krav til egen prøve, men det skal gjøres en utsjekk og vurdering av kompetanse etter opplæring som dokumenteres.
For større stasjoner skal det avlegges en operativ prøve som viser at kandidaten forstår og kan bruke sikringsanlegget og kompetansekrav for gjeldende stasjon.

Store stasjoner: Drammen, Trondheim, Alnabru, Bergen, Hamar, Kongsvinger, Lodalen

Se beskrivelse i Læreplan for lokal opplæring-txp, pkt. 10.Vurdering av opplæringen

8. Tilbakemelding underveis

Under opplæringen blir driftsoperatør vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Det skal gjennomføres regelmessige progresjonstester underveis i opplæringen på store stasjoner. Progresjonsprøven skal da gjenspeile det som står i opplæringsplanen. For de større stasjonene har Områdesjef txp ansvar for å melde driftsoperatør opp til prøve når driftsoperatør vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.
Se beskrivelse i Læreplan for lokal opplæring-txp, pkt 10.Vurdering av medarbeider.

9. Sensor

Områdesjef txp oppnevner en sensor. For praktisk prøve skal det være en sensor fra signalfag, og for lokal strekningskunnskap skal det være en sensor fra Trafikk i Drift og teknologi.

10. Dokumentasjon

Dokumentasjon på godkjenning gjøres i Driv.

11. Krav til praksis etter bestått prøve

Det stilles ikke krav til praksis etter bestått prøve. Det er opp til linjeleder å vurdere på hvert enkelt stasjoneringssted om det er nødvendig å legge en plan for å tjenestegjøre selvstendig på alle vakter for nyutdannede togekspeditør/driftsoperatøren. Det vises ellers til instruks STY-604551 – Krav til tjenestegjøring for medarbeider som styrer trafikken.

12. Varighet på opplæring (teori og praksis)

Lokal opplæring gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Ved praktisk trening på en stasjon skal driftsoperatør gå sammen med en veileder.

Den teoretiske og praktiske opplæringen er fordelt slik:

Stasjon/
Driftsbanegårde
Varighet teori Varighet praksis Merknad
Lodalen 3 dager 60 dager Utsjekk/prøve: ja
Sundland x dager 4 uker for erfarne togekspeditører.
Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede (Anbefalt + 8 uker opplæring).
1 dag med befaring på området
Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren driftsoperatør/ togekspeditør.
Utsjekk/prøve: ja krav til Stillverksprøve etter gjennomført opplæring.

12. Revisjonshistorikk

Versjon Dato Beskrivelse av endring
000 Dokumentet opprettet