Læreplan for: | Togekspeditør |
---|---|
Kravstiller kompetanse: | Fagansvarlig framføringssikkerhet |
Konserndirektør i Kunde og trafikk
HR og Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk
Det henvises det til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister.
Relevante koder i Agresso kompetanseregister:
Elektroniske skjemaer for registrering av kompetanse skal benyttes. Dokumentasjon av godkjennelsen sendes automatisk for registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.
Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor tre læringsområder: teoretisk og faktaorientert kunnskap, tekniske og ikke- tekniske ferdigheter, og evnen til å ta ansvar og å være selvstendig.
Læremålene skal sikre at togekspeditør få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, samt sikre at togekspeditør får en god trafikal forståelse.
Læreplanen konkretiserer hovedmål i delmål, gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan.
Opplæringen er fordelt på temaer med forskjellige leksjoner. I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå.
Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter.
Det kreves stor grad av egeninnsats under opplæringen. Togekspeditør skal føre loggbok for praktisk trening under hele opplæringen. Loggboken og eventuelle resultater fra progresjons prøver skal være tema i oppfølgings samtaler med leder. Ved oppfølgings samtaler gis det tilbakemelding på progresjon og egenhet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov.
Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring må bestått eksamen som trafikkstyrer (togekspeditør).
Opplæringen har som mål å gi togekspeditør de beste faglige forutsetninger og personlige egenskaper for trafikkstyring ved eget trafikkområde på en sikker og effektiv måte. Opplæringen gir grunnlag for å praktisere som togekspeditør i eget område og ha ansvar for trafikkstyring, koordinere trafikkavviklingen på stasjonen, og iverksette varsling ved driftsforstyrrelse, uønskede hendelser og ulykker. Etter endt opplæring kan togekspeditørens kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i følgende innlæringsmål:
Opplæringen gjennomføres som en kombinasjon mellom teori og praksis.
Pensum omhandler Strekningsbeskrivelsen (SJN) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV) og i styringssystemet for Bane NOR- Kunde og trafikk. Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon.
Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Ved praktisk trening på stasjon skal togekspeditør gå sammen med en veileder.
Togekseditør skal også få en teoretisk/praktisk gjennomgang som omhandler signalfag.
Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplanen.
I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det togekspeditør har gjennomgått av leksjoner før trening på en stasjon.
Den teoretiske og praktiske opplæringen er fordelt slik:
Stasjon | Varighet teori (dager) | Varighet praksis | Merknad |
---|---|---|---|
Alnabru | 4 | 4 mnd. | |
Drammen | ? | 6-8 uker | |
Loenga | ? | 4 uker | |
Ski | 7 | 5 uker | |
Trondheim | 7 | 5 mnd. | |
Lodalen | ? | 3 mnd. | |
Sundland | 7 | 6 mnd. |
Det er opp til hver enkel områdesjef TXP hvor mange deltakere som kan delta på opplæringen samtidig.
Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor for lokal opplæring, er beskrevet under funksjonene: Opplæringspersonell (FO1290) og sensor (FO1288) i Agresso
Områdesjef har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen på stasjon, herunder sørge for;
Vurderinger underveis i opplæringsløpet
Områdesjefen eller gruppeleder skal gjennomføre individuelle samtaler med kandidatene underveis i opplæringen, hvor det gis tilbakemelding på progresjon og egnethet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov.
Under opplæringen blir trafikkstyreren vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Togekspeditør skal ha praksisperioder på stasjonen. Det skal gjennomføres regelmessige progresjonstester underveis i opplæringen. Progresjonsprøven skal da gjenspeile det som står i oppæringsplanen Områdesjef togekspeditør har ansvar for å melde togekspeditør opp til eksamen når togekspeditør vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.
Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.
Karakter | Progresjonsprøver og praktisk/muntlig eksamen |
---|---|
5 | Bestått Togekspeditør overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Togekspeditør viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. |
4 | Bestått Togekspeditør overvåker og styrer trafikken effektivt. Togekspeditør evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Togekspeditør viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. |
3 | Bestått Togekspeditør styrer og overvåker trafikken på en god måte, men foretar enkelte uheldige prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen, men som likevel løses tilfredsstillende. Togekspeditør viser nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. Togekspeditør viser tilfredsstillende kommunikasjons- og samarbeidsevner. |
2 | Ikke bestått Togekspeditør styrer og overvåker trafikken, men foretar flere uheldige og/eller manglende prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen. Togekspeditør evner ikke å løse trafikale utfordringer tilfredsstillende. Togekspeditør demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
1 | Ikke bestått Togekspeditør viser manglende evne til å styre trafikken effektivt samt løse trafikale utfordringer. Togekspeditør demonstrerer vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. |
0 | Eksamen ikke gjennomført |
Karakter | Standard ved muntlig og skriftlig eksamen |
---|---|
5 | Bestått Togekspeditør viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
4 | Bestått Togekspeditør viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene |
3 | Bestått Togekspeditør viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
2 | Ikke bestått Togekspeditør viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
1 | Ikke bestått Togekspeditør viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål |
0 | Eksamen ikke gjennomført |
For å bestå eksamen må togekspeditør oppnå karakter 3. Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og togekspeditør vil få veiledning i denne perioden. Oppnår togekspeditør mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes.
Områdesjef togekspeditør oppnevner en sensor. For praktisk prøve skal det være en sensor fra signalfag, og for strekningskunnskap skal det være en sensor fra kunde og trafikk.
Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner togekspeditør til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom opplæringen kreves det at alle eksamener bestås.
For praktisk/muntlig prøve og skriftlig prøve strekningskunnskap skal områdesjef TXP utarbeide og oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for kvalitetssikring og godkjenning senest 1 måned før eksamen avholdes.
Når eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning er kvalitetssikret og godkjent sender sensor en samlet tilbakemelding til Områdesjef TXP innen 14 dager.
Tema for eksamensoppgaver skal gjenspeile innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan.
Læreplan for lokal opplæring har følgende eksamener:
Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver:
Togekspeditøropplæring | Det skal utarbeides: | |
---|---|---|
Standard stillverk- strekningskunnskap | Skriftlig | - 2 oppgavesett - fasit - sensorveiledning. |
Lokalt stillverk- teknisk anlegg | Praktisk/muntlig | - 2 oppgavesett - fasit - sensorveiledning |
Lokalt stillverk- strekningskunnskap | Skriftlig | - 2 oppgavesett med casebeskrivelse samt flere enkeltspørsmål fra pensum - fasit - sensorveiledning |
Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen.
Varighet på eksamen
Stasjon | Varighet | Muntlig/praktisk | Skriftlig | Merknad |
Kongsvinger | 1 time | x |
Togekspeditør kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/praktisk og skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikk innen 10 virkedager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Togekspeditør trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.
Fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikk skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for togekspeditør.
Togekspeditør har mulighet til å klage på eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en togekspeditør ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikk, og det må angis hva det klages på.
Fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikk oppnevner nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikk utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen.
Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages.
Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi togekspeditør uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, plagiat og manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som kandidatens egen.
Oppdages fusk eller forsøk på fusk rapporteres det til områdesjef togekspeditør. Kandidaten utelukke fra videre deltakelse i eksamen.
Det stilles ikke krav til praksis etter bestått prøve. Det er opp til linjeleder å vurdere på hvert enkelt stasjonesringssted om det er nødvendig å legge en plan for å tjenestegjøre selvstendig på alle vakter for nyutdannede togekspeditør/driftsoperatøren.