Læreplan for Instruktør
Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen.
1.Eier av læreplanen
Framføringssikkerhet, Trafikk, Drift og Teknologi
2. Utarbeidet av
Leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Framføringssikkerhet, Trafikk, Drift og Teknologi
3. Kompetansekode
4. Kurslengde
Grunnkurs | 2 dager - klasseundervisning |
Repetisjonskurs | 1 dag - Workshop |
5. Målgruppe
Personer som skal utøve rollen som instruktør i opplæringssituasjoner
Betingelse:
Krav til forkunnskaper:
6. Kompetanse etter gjennomført kurs
7. Godkjenningsperiode
8. Gjennomføring
Kurset arrangeres og administreres av Trafikk.
9. Minimum og maks antall deltakere
10. Eksamen
Ingen eksamen. Kursdeltaker får godkjent kurs etter gjennomføring.
11. Krav til opplæringspersonell
Med instruktør menes en person som er godkjent for opplæring i hele eller deler av en læreplan eller et helt kurs.
Generelle krav:
Faglige krav:
Pedagogiske og læremessige krav:
12. Mål
Etter endt opplæring skal kandidaten ha gått gjennom disse temaene:
Kunnskapsmål:
kandidat skal:
ha innsikt i pedagogiske metoder, herunder planlegging, gjennomføring og evaluering av opplæring
ha innsikt i de ulike rollene i opplæringssituasjoner
ha innsikt i menneskelige faktorer
kjenne til utfordringer og muligheter i opplæringssituasjoner
kjenne til betydningen og viktigheten av klasseledelse
kjenne til betydningen og viktigheten av kommunikasjon i opplæringssituasjoner
kjenne til ulike presentasjonsteknikker i opplæringssituasjoner
Ferdighetsmål
Kandidat skal:
kunne planlegge, gjennomføre og evaluere opplæring ved bruk av pedagogiske metoder
kunne skille på de ulike rollene i praksis, i forbindelse med opplæringssituasjoner
kunne synliggjøre at bevisstgjøringen på menneskelige faktorer er viktig
kunne identifisere utfordringer og muligheter som er relevante for målgruppen i opplæringssituasjoner
kunne vise til kjennskap om klasseledelse
kunne benytte ulike verktøy i kommunikasjonsprosessen
kunne benytte ulike presentasjonsteknikker i opplæringssituasjoner
Generelle mål
Kandidat skal:
ha forståelse for hvordan de skal legge til rette en opplæringssituasjon
ha kunnskap om ulike faktorer som påvirker læring
være bevisst på rollen man utøver og ha evne til refleksjon over egen praksis
kunne forstå, formidle og diskutere problemstillinger ut ifra Bane NORs verdier: åpen, respektfull, engasjert og nytenkende
13. Revisjonshistorikk
Endringsdato | Beskrivelse av endringer |
06.02.2023 | Avklaringer rundt hvem utarbeider dokumentet
Agressokode
Kurs på Norsk
Antall kursdager |